Regelmaat in getallen (1).

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Optellen en aftrekken tot 20
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
= 1 uur vóór zonsondergang uur
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Differentie vergelijkingen differentie vergelijkingen
2/3 betekent; je deelt iets in 3 stukken en jij krijgt er 2 van.
havo A Samenvatting Hoofdstuk 10
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Grote getallen Getallen groter dan vier cijfers schrijf je meestal in groepjes van drie. Je schrijft niet maar Dit spreek je.
Rekenen Cito M5 oefenen.
Duurzaamheid en kosten
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
y is evenredig met x voorbeeld a N x 5 x 3
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 9
Als de som en het verschil gegeven zijn.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 9
Regels voor het vermenigvuldigen
De eenheidscirkel y α P x O (1, 0) Speciale driehoeken.
Rekenregels van machten
Lineaire functies y is een lineaire functie van x betekent y = ax + b
Lineaire functies Lineaire functie
Regelmaat in getallen … … …
Twee soorten groei opgave 6 aN = 9,8 · 1,045 t binvullen t = 6 N = 9,8 · 1,045 6 ≈ 12,8 miljoen. cLos op : 9,8 · 1,045 t = 16 voer in y 1 = 9,8.
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
1 het type x² = getal 2 ontbinden in factoren 3 de abc-formule
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
H6: veeltermen. 1) Veelterm:.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Inkomen les 8 37 t/m 46.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Een inleiding. Door: M.J.Roos 8 mei 2011
ribwis1 Toegepaste wiskunde, ribPWI Lesweek 01
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Havo B 11.1 Exponentiële groei. Twee soorten groei.
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
Vergelijkingen oplossen
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Praktische Opdracht Wiskunde
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Algemene Ondernemersvaardigheden
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
Transcript van de presentatie:

Regelmaat in getallen (1). 1 4 7 10 … 8 16 32 64 …. 18 14 10 6 … 10 -20 40 -80 .... Een speciale : 1 1 2 3 5 8 13 21 .... De rij van Fibonacci

Leonardo van Pisa 1180 - 1250

Rijen en de GR 9.1

Opgave 2 a & b u0=6 u1=3*6-10 =8 u2=3*8-10 =14 GR 6 3*ANS-10 u6=734 Term 12 = u11=177152

De recursieve formule van een getallenrij Een recursieve formule van een rij geeft aan hoe elke term uit één of meer voorafgaande termen volgt. Bij een recursieve formule vermeld je de startwaarde. vb. un = un – 1 + 160 met u0 = 25 9.1

opgave 9 / 10 un = 1,06 · un – 1 – 50 met u0 = 1750 Bij 1 januari 2019 hoort u12 Tik in 1750 en 1,06ANS – 50. Je krijgt u12 ≈ 2677,85. Er staat dus € 2677,85 op haar rekening. Je krijgt u14 ≈ 2905,83 en u15 ≈ 3030,18. Bij u15 hoort 1 januari 2022. Dus in het jaar 2022. Dit bedrag is 6% van € 1750, dus € 105,-. 9.1

opgave 15 / 16 a) u0 = 1 u1 = 1 + 1 + 1 = 3 u2 = 3 + 2 + 1 = 6 u3 = 6 + 3 + 1 = 10 u4 = 10 + 4 + 1 = 15 u5 = 15 + 5 + 1 = 21 Totaal = 1 + 3 + 6 + 10 + 15 = 35 10e laag is u9 = 55 15e laag is u14 = 120 d) v9 = 220, dus uit 220 sinaasappels. Voer in y1 = (x + 1)(x + 2)(x + 3). De tabel geeft : bij x = 14 hoort y = 680. De stapel bestaat uit 15 lagen. 9.1

opgave 17 / 18 un = 2n + 7 vn = n2 + 3 wn = 2n Sigma = de som van een aantal opeenvolgende termen van een getallenrij. un = 2n + 7 vn = n2 + 3 wn = 2n a) 7 + 9 + 11 + 13 + 15 + 17 = 72 b) 3 + 4 + 7 + 12 + 19 = 45 c) 1 + 2 + 4 + 8 + 16 = 31 9.1

Rekenkundige rijen Een rekenkundige rij is een rij waarvan het verschil van twee opeenvolgende termen steeds hetzelfde getal is. Van een rekenkundige rij met beginterm u0 en verschil v is de directe formule un = u0 + vn de recursieve formule un = un – 1 + v met beginterm u0. 9.2

Som van de rekenkundige rij Reken voorbeeld. De eerste 7 termen van een rekenkundige rij zijn: 5 9 13 17 21 25 29 119 29 25 21 17 13 9 5 34 34 34 34 34 34 34 7 x 34 = 238 238 x ½ = 119 Voor de som van de rekenkundige rij un geldt som rekenkundige rij = ½ · aantal termen · (eerste term + laatste term) 9.2

opgave 22 / 25 un = un – 1 – 4 met u0 = 251 rr met u0 = 251 en v = -4 dus un = 251 – 4n b) u18 = 251 – 4 · 18 = 179 c) 21e term is u20 = 251 – 4 · 20 = 171 d) Los op 251 – 4n = 0 -4n = -251 n = 62,75 Dus u62 > 0 en u63 < 0. Vanaf de 64e term is un negatief. 9.2

opgave 26 / 32 rr met u0 = 100 en v = -3, dus un = 100 – 3n. Los op 100 – 3n = 0 -3n = -100 n = 33⅓ Dus u33 = 1 > 0 en u34 = -2 < 0. De som is ½ · (33 + 1)(100 + 1) = 1717 9.2

opgave 41 WisC a rr met u0 = 5 en v = 0,2 dus un = 5 + 0,2n b Los op 5 + 0,2n = 8,6 0,2n = 3,6 n = 18 In de 19e week legt hij 8,6 km af. c som = ½ (n + 1)(5 + 5 + 0,2n) = ½ (n + 1)(0,2n + 10) Voer in y1 = ½(x + 1)(0,2x + 10) en maak een tabel. Je krijgt y1(30) = 248 en y2(31) = 259,2. Dus in week 32 is de totale afstand meer dan 250 km.

opgave 30 Wis A rr met u0 = 4,9 en v = 9,8, dus u0 = 4,9 + 9,8n De 6e term is u5 = 4,9 + 9,8 · 5 = 53,9. De afstand is ½ · 6 · (4,9 + 53,9) = 176,4 m. b) = ½ (n + 1)(4,9 + 4,9 + 9,8n) = ½ (n + 1)(9,8 + 9,8n) = ½ (9,8n + 9,8n2 + 9,8 + 9,8n) = ½ (9,8n2 + 19,6n + 9,8) = 4,9n2 + 9,8n + 4,9 Los op 4,9n2 + 9,8n + 4,9 = 1960. Voer in y1 = 4,9x2 + 9,8x + 4,9 en y2 = 1960. De optie intersect geeft x = 19. Dus na 20 seconden valt het voorwerp op de grond. 9.2

Regelmaat in getallen (2). 1 2 4 8 … 512 256 128 64 …. 54 18 6 2 … 10 -20 40 -80 .... Verschillende rijen

Meetkundige rijen Een meetkundige rij is een rij waarbij het quotiënt van twee opeenvolgende termen steeds hetzelfde getal is. Van een meetkundige rij met beginterm u0 en factor r is de directe formule un = u0 · rn de recursieve formule un = r · un – 1 met beginterm u0. 9.3

Som van de meetkundige rijen Reken voorbeeld. De eerste 7 termen van een meetkundige rij zijn: r x som 12 36 108 324 972 2916 8748 som 4 12 36 108 324 972 2916 4372 (r-1) x som -4 8748 Som = (u0 x r (n+1) – u0 ) / (r-1) Voor de som van een meetkundige rij un geldt som meetkundige rij = eerste term(1 – factoraantal termen) 1 - factor 9.3

opgave 42 /49 De omzet per jaar wordt gegeven door un = 11,3 · 1,074n met n = 0 in 1995 Bij 2007 hoort n = 12. Totale omzet = Totale omzet ≈ 233,6 miljard dollar 9.3

opgave 43 / 51 a) un = 5,2 · 0,8n 8e week u7 = 5,2 · 0,87 u7 ≈ 1,1 De toename in de 8e week is 11 mm. 5,2 + 5,2 · 0,8 + … + 5,2 · 0,87 = ≈ 21,6 De plant is 216 mm gegroeid. c) 5,2 + 5,2 · 0,8 + … + 5,2 · 0,89 ≈ 23,2 De hoogte na 10 weken is 18 + 23,2 = 41,2 cm. 9.3

opgave 53 Wis C 41 Wis A a un is een mr met u0 en r = 1,1 dus un = 20 · 1,1n = -200(1 – 1,1n · 1,11) = -200 + 200 · 1,1 · 1,1n = 220 · 1,1n – 200 b Voer in y1 = 20 · 1,1x en maak een tabel. Je krijgt y1(7) ≈ 39,0 en y1(8) ≈ 42,9 dus bij de 9e duurloop legt hij voor het eerst meer dan 42 km af. ≈ 272 Hij heeft dan in totaal ongeveer 272 km in zijn duurlopen afgelegd.