tekstsoort, -doel + tekstvorm

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

Vakantie in beeld Nl Vak 1.4.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
Basiskennis maatschappijleer 2 klas 4
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Veiligheid Niels Veryepe.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden
PW hst. 4 (ma ) Spelling Werkwoorden: pv, vd, twd, inf.,bijv. nw (vd of twd) Koppelteken, trema, apostrof.
OVERTUIGEN MET WOORDEN
aFscheid einde schooljaar
Vragenlijst groepje 3 Wiki.
Blok 4 Blz Leesvaardig.
4. Leesvaardig Blz. 144 t/m 150 Blok 6. Leesvaardig Leerdoel (2f): Je weet uit de tekst de halen wat een feit of een mening is. Je kunt uit een tekst.
Samenvatting h1-h3.
Feiten, meningen en argumenten
Project ‘Ernstig betrokken’
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Kunst en wetenschap. Cultuur Kunst = vorm van cultuur Wetenschap = vorm van cultuur.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstsoort en tekstdoel
Reclame Masters | Ik en reclame!
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Opdracht 26 Uiteenzetting schrijven
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
Leesvaardig Examentraining.
Activerende teksten.
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
De tekstsoorten en hun kenmerken 1. HET BETOOG Doel = publiek overtuigen van een mening of activeren om iets te doen (=overhalen / tot handelen aansporen)
LEZEN 3.4 PUBLIEK, TEKSTDOEL, TEKSTSOORT. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE.. Hoe een schrijver rekening houdt met zijn publiek bij het schrijven van.
S/K/L 2.6 MAKEN VAN EEN TV-JOURNAAL, OBJECTIEF EN SUBJECTIEF, KRITISCH KIJKEN.
Leesvaardigheid Tekststructuren. Vandaag: Inleiding Tekststructuren.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Cursus Leesvaardigheid
Leesvaardig Nederlands T23.
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Ongeschreven en geschreven bronnen
S/k/l interviewen.
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Overtuigende tekst/betoog
Een reisverslag schrijven
Tekstsoort en tekstdoel
Ongeschreven en geschreven bronnen
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 3
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Doel en publiek Hoe weet ik wat de schrijver met zijn tekst wil bereiken en voor wie de tekst bedoeld is? NU Nederlands 2F.
Betogende teksten Hoe herken ik de standpunten en argumenten in een betogende kijk-/luistertekst en hoe kan ik de kwaliteit van argumenten beoordelen?
Vwo 4 Nederlands Periode 2 Mevrouw Schrauwen
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
4 havo Schrijflijn les 2
Les 2 Lezen 3.3 en 4.1.
Informatieve teksten, interviewverslag
Les 3 Lezen 4.2, 4.3 en 4.4.
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 1
Betrouwbaarheid van teksten: kritisch lezen
diagnostische toets leesvaardigheid
Gerben Scholman, Davy Westra, Stef kaptein, Matthijs Roozendaal
Perron 1 – hoofddoel schrijver & persoonlijke
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Representatief voor…. ‘wat’ of ‘wie’?
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

tekstsoort, -doel + tekstvorm Les 14: blz 64 tekstsoort, -doel + tekstvorm I informeren gevoelens opwekken overtuigen activeren leuk maken: ontspannen G O A L

TEKSTVORM tabel kaart inschrijvingsfor. verslag, recentie reclame lezersbrief krantenbericht cartoon advertentie TEKSTDOEL iets meedelen info geven beïnvloeden:doen van idee doen veranderen aansporen: doen amuseren TEKSTSOORT informerende activerende overtuigende ontspannende

Blz 66, oefening 2 Informatie geven = informeren Leuke momenten verzorgen = ontspannen Iemand aansporen tot iets = activeren Iemand beïnvloeden, overtuigen Iemands beïnvloeden, overtuigen

Blz. 66, oefening 3 TEKSTVORM krantenartikel TEKSTDOEL 1. info geven 2. van idee doen veranderen TEKSTSOORT informatieve overtuigende tekst 1: verslag van de volleybalwedstrijd 2: verslag van de sportwedstrijd = objectieve tekst (alleen informatie = feit) = subjectieve tekst = mening

Blz 67 MENINGEN FEITEN 2 1 3 6 4 7 5 10 8 9 subjectief objectief… idee van iemand niet controleerbaar FEITEN 1 6 7 10 objectief… werkelijk gebeurd controleerbaar

Denk aan de curve van Ebbinghaus! Niet vergeten: Vanavond herhalen! Denk aan de curve van Ebbinghaus!