Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Radicalisering moslimjongeren als uiting van verzet
Advertisements

Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Overheid en particulier initiatief:
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
1 ‘Continuï-tijd’ in psychotherapie: een relatief begrip? Aan de hand van twee casussen gaan we op zoek naar de verhouding tussen essentie en efficiëntie.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Natuur en milieu als educatieve opgave Relatiekenmerken Burgers - Overheid Willen Weten Kunnen Kiezer – gekozenen (politiek) Onderdaan - gezagsdrag er.
Maatschappelijk Aanbesteden
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Samenwerken in burgerschap
Het belang van een structurele aanpak. De rol van de overheid  Doel: vooropstellen van mentaliteitsverschuiving  Taak van het sociaal werk + de overheid.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Onderwijs en democatisch burgerschap
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Rechtvaardigheid, conflict en emancipatie
Hoofdstuk 8 Sociale verandering.
Een ethisch begeleidingsmodel voor seksualiteit en relaties
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
Hoofdstuk 1 De verantwoordelijkheid van ingenieurs
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
Vrijwillige hulpverlening in onze activerende verzorgingsstaat
B. Levering.   Sinds de jaren ‘90  weinig vorderingen omtrent deze discussie  Artikel is geschreven vanuit overtuiging dat overheid een bijdrage dient.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Ethiek.
Inleiding politieke stromingen
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Ethiek en besturen.
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Actief burgerschap in en door sport
Boekstaven 2009 De staat van het sociaal-cultureel volwassenenwerk in Vlaanderen Robbert Vanhuyse 1BASWc Academiejaar
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Sociologie Cultuur en Context J /3 college 1: vrijheid 18/3 college 2: gemeenschap 25/4 college 3: ‘back to the sixties’? Sociologie.
sociologie en diversiteit
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Publieke diensten en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 12 januari 2016 Verslag
Ethiek 1: inleiding Corstin Dieterich med.hro.nl/diecw L
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
Mogen identiteitsgebonden organisaties een eigen toelatingsbeleid voeren? Jan van der Stoep.
Twisten over publieke en quasi- publieke ruimte Thuislozen in Belgische stations Pieter Cools Ympkje Albeda.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
1 Analyse maatschappelijk vraagstuk. 2 Formele macht: Deze macht is officieel vastgelegd in wetten en regels (gezag) Voorbeeld: de burgemeester verbied.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Duurzaam ondernemen Ethiek Bijeenkomst 2.. Duurzaam ondernemen Programma Theorie Ethiek Opdrachten reader maken.
Mariël Kanne Docent ethiek 30 maart 2016 Dilemmabesprekingen als hulpmiddel bij het (leren) klinisch redeneren.
Morele opvoeding en fatsoen. Fatsoen en moraliteit Onderscheid tussen morele normen (grote waarden bv. rechtvaardigheid) en conventionele gedragsregels.
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
Politiek Paragraaf 1-3.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Goed Werk trajecten Openbaar Bestuur
Uitwerking begrippen burgerschap. Sociaal.
JEUGDzorg - voor wie?.
Rechtsbronnen en bronnen van recht
De volgende stap op weg naar burgerparticipatie in Roermond
Transcript van de presentatie:

Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal Uit het boek Bijdragen aan waarden en normen van P.T. de Beer en C.J. M Schuyt

Auteur van dit hoofdstuk H.E.S. Woldring Hendrik Egbert Sipke (Henk) Woldring -Nederlander -Hoogleraar politieke filosofie en studeerde ook sociologie

Inleiding: meer dan fatsoen Slagzin: ‘Fatsoen moet je doen’ Strijd tegen gebrek aan respect, wellevendheid en fatsoen in het publieke domein Bedoeling: 3 sporen volgen: 1) interventariseren van de ervaringen, zorgen en problemen van de burgers in hun woon-,werk- en leefomgeving 2 ) interventariseren van de initiatieven die burgers zelf ondernemen om normen en waarden vorm te geven 3) inhoudelijke verdieping van waarden en normen  Filosofische en ethische reflectie

Fundamentele waarden “Waarden zijn fundamenteel als zij onontbeerlijk zijn voor het morele leven van individuele mensen en de samenleving als geheel” (ethicus Vos) Deze zijn: Leven Weldadigheid Rechtvaardigheid Waarachtigheid Vrijheid

Normen “Waarden krijgen hun uitwerking in gedragsregels of normen.” Belang van normen in een gemeenschap is erg groot  Zonder kan een samenleving niet bestaan Universele strekking door rede, goddelijke openbaringen of tradities Normen = verwijzing naar een sociaal verwachtingspersoon

Publieke moraal in een pluralistische- democratische samenleving Waarden worden verschillen uitgelegd: a) Verschillen in praktisch handelen b) Verscheidene ‘autonome’ gemeenschappen Wettelijke vastgelegde morele waarden Niet-wettelijke vastgelegde morele waarden vb. tolerantie, wederzijds respect,…

Mogelijkheden tot bijdragen aan de publieke moraal “Het proces van onderbouwen en versterken kan je op twee manieren toelichten”: 1) Institutionele weg 2) Procedurele weg  Waarden en normen kunnen en mogen niet aan burgers worden opgelegd: niet door overheid, noch door organisaties  kunnen wel worden geleerd en geïnternaliseerd

Inhoudelijke bijdragen aan de publieke moraal Ondanks onderlinge verschillen hebben tradities bepaalde kerngedachten gemeenschappelijk: Rechtvaardigheid Solidariteit Verantwoordelijkheid Duurzaamheid Vrijheid

Evaluatie “Indien burgers en maatschappelijke verbanden hun persoonlijke en collectieve morele verantwoordelijkheid onvoldoende realiseren, ligt er een taak voor de overheid, niet om morele opvattingen voor te schrijven, maar wel om dat probleem aan de orde te stellen. En dat is gebeurd! ”