Decadentie of vitaliteit: Over jongeren en waarden Johan de Tavernier.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Emeritus Professor Philip G. Zimbardo Geboren : 1933 in New York Internationale stem en gezicht van hedendaagse Amerikaanse psychologie Sinds 1968:
Advertisements

Workshop 5 •Dialoog voorbij de leeftijd • Suzan Langenberg • Catherine Schnitzer.
School voor Journalistiek Dinsdag 15 februari 2011
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Hans Siepel, 28 maart  Antwoorden geven  Ongebruikelijk onderzoeksmethodiek  Vraagt iets van jullie?  Luisteren zonder mening!
Godsdienstonderricht tussen theorie en praktijk
FACULTEIT THEOLOGIE EN RELIGIEWETENSCHAPPEN WELKOM!
FACULTEIT THEOLOGIE EN RELIGIEWETENSCHAPPEN WELKOM! Infosessie voor nieuwe studenten.
Wat is de eigen waarde van een katholieke universiteit Martin Hiele Faculteit Geneeskunde.
Empowerment en vraagsturing in de zorg
Perspectieven op leren in het jeugdwerk
Wiegendood Oorzaak van verdriet of trauma?
Het patchworkgezin: een nieuwe vorm van gezinsleven
Door Kaj Sustronck Victimologie. De geschiedenis  Grondleggers: Mendelsohn Slachtoffer van antisemitisme Slachtoffer betrekken in de rechtspraak Heeft.
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
STRUCTUUR VAN EEN PUBLICATIE 1.TITEL 2.AUTEURS (naam, adres) 3.ABSTRACT (korte inhoud) 4.KEYWORDS (trefwoorden) 5.INLEIDING (context / probleemstelling)
Oktober 2004Bedrijvig op het Internet1 Prof. Dr. Geert Poels Ann Maes Frederik Gailly.
Onderzoeksvaardigheden
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Godsdienst.
Godsdienst.
Hoofdstuk 3 Cultuur.
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
Wie het kleine niet eert... Studiedag over kinderen en geloven Academisch Centrum voor Praktische Theologie.
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
Ellen Claes.
Marc Hooghe. Inhoud Wie is Marc Hooghe? Onderzoeksprojecten Publicaties: kenmerken Publicaties Thema’s Artikel: De lege schoolbank. Het Vlaams beleid.
Infosessie Culturele Studies
Naam van de presentator Datum van de presentatie Sociaal-Agogische Digitale en Analoge Naslag.
Artikel: “Psychotherapeutisch werken met kansarmen”
VRIJWILLIGERSWERK EN PARTICIPATIE AAN HET VERENIGINGSLEVEN BINNENSTEBUITEN Vanryckeghem Charlotte 1.
Is bij elke cultuur astrologie hetzelfde? Maya Christelijk Islamitisch.
Jong en oud met elkaar in gesprek
Stellingen ter discussie. Op school en tijdens de lesuren is deelname aan de vieringen voor alle leerlingen verplicht.
WAT IS EIGENLIJK… HUMANISME?!
Games met een boodschap Rajiv Krijnen. Games met een boodschap Onderzoeksvraag Wat maakt een game? Subvragen Hypothese Bronnen.
Zoeken naar een bekend tijdschrift of artikel Demo Nyenrode bibliotheek.
Minder vrijheidsbeperking in de verstandelijke gehandicaptenzorg
Het einde van de grote verhalen…
Personen met een arbeidshandicap als werkzoekenden
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Geert Van Hove.  Het gaat altijd over mensen, die om de één of andere reden niet of in elk geval onvoldoende voor zichzelf kunnen opkomen. Er zijn 3.
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
MARJOLEIN VANDAELE ARBEIDSRE-INTEGRATIE EN ARBEIDSREHABILITATIE.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
Voorstelling Junior College ‘interreligieuze perspectieven op conflict en vrede’ door E LS A GTEN, Faculteit Theologie en Religiewetenschappen.
Andersglobaliserings- beweging: onredelijk radicalisme? auteur: Yvette Jeuken gemaakt door: Jorina De Sterck klas: 1BaoA3.
MODULE 2 : naar een bruikbaar model Het (christelijk) personalisme= uitdieping van het afwegingsmodel.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Complicaties bij de mensenrechten Vandewalle Joyce 1BaO.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
“eigenheid” & “diversiteit”
VTOI 7 april 2017 Hans Teegelbeckers/Wim Kuiper
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
De God van de Schriften.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
De toekomst van God volgens de filosofen
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
Geloof en Wetenschap Science without religion is lame, religion without science is blind. A. Einstein.
Radboud Kids – Meet the professor
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Cultuur en samenleving
§6.3 Cultuur en samenleving
Overzicht Vliebergh-Sencie leergangen/Didachè
Transcript van de presentatie:

Decadentie of vitaliteit: Over jongeren en waarden Johan de Tavernier

Globaal beeld Uit tijdschrift Ethische Perspectieven Driemaandelijks tijdsschrift 1992 : nummer 2 Johan de Tavernier 8 pagina’s

Auteur Johan de Tavernier KULeuven Hoogleraar Faculteit Theologie en Religiewetenschappen Vicedecaan van de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen Verantwoordelijke van het Centrum voor Wetenschap, Techniek en Ethiek

Artikels van auteur De Tavernier, J. (2012). Is het personalisme achterhaald? Darwin en christelijke ethiek. Tijdschrift voor Theologie, 52 (3), De Tavernier, J. (2012). Food Citizenship: Is There a Duty for Responsible Consumption?. Journal of Agricultural and Environmental Ethics, art.nr. JAGE- A702.

Inhoud: inleiding Hoe opvoeden in deze postmoderne samenleving? Tijd van ‘bricolage’ Invloed: omgeving & psychologische processen van jongere Imago = belangrijk !

Inhoud: Postmodernisme Levensgevoel  postmodernisme Sceptisch over grote verhalen de levensbeschouwingen Weigering van universeel standpunt in te nemen

Inhoud: Postmodernisme Vroeger: Christelijke traditie = referentiekader Nu: ander referentiekader Band geloof en waarden is losser Gelovig-zijn is privézaak geworden

Inhoud: Proces van individualisering Ieder zoekt eigen waardenpatroon Wat maakt individueel bestaan zinvol? Mentale ontzuiling Waardenoverdracht zonder mogelijkheid tot herkenning levert niet veel op

Inhoud: Pluralisme sceptisch tegenover eenvormigheid van ethische referentiekaders 1 godsdienst = te beklemmend waardenpluralisme

Inhoud: Jongeren en ethiek: decadentie of vitaliteit? Uit leerprocessen komt ethische redelijkheid Zelfbewuste jongerencultuur Geluk moet persoonlijk gerealiseerd worden

Bronnen De Tavernier, J. (1992). Decadentie of vitaliteit: Over jongeren en waarden.Ethische perspectieven,2, 15 – 21. Geraadpleegd via perspectieven.be/ perspectieven.be/ Geraadpleegd via