Onderwijs Nederlands als Tweede Taal Eerste college 27 april 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

Radboud Universiteit Nijmegen
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Meer dan Vergeten 5 april 2011 Yvonne Heygele. NOOM Netwerk van Organisaties van Oudere Migranten.
schooltuinmedewerkers en de taalontwikkeling van kinderen
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Verdeel het woord in lettergrepen
Veel verschillende ziekten
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Paragraaf 7 over Criminaliteit: gevolgen, oorzaken en bestrijding
Marokko.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 6.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 3.
Inleiding taalwetenschap
Taalkunde Grammatica A
Klanken 1.
Prosodie.
Mythes over meertaligheid
Onderwijs Nederlands als Tweede Taal
Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc
Subtypes Dyslexie & het Engelse schrijfsysteem Joyce Haisma.
Door: Türken  Groep 2.  Groep 3.  Groep 4.  Groep 5.  Groep 7.  Groep 8.  En nog foto’s.
Regels zijn regels.
Foliumzuur: wie slikt het niet en hoe kan het beter
Annelie Tuinman, Holger Mitterer & Anne Cutler
Rekenmethodes.
COAVA Demonstratie en curatie (CLARIN-NL, tweede ronde) Folkert de Vriend 09/02/2011.
Lees- en Taalonderwijs op de Beatrixschool: ‘naar een zo hoog mogelijk niveau van functionele geletterdheid’ Jaarplan 2011.
NLT modules en excellentiebevordering
Welkom!.
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Woordenschat Toets Nederlands
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
2050: 9 miljard mensen Bevolkingsgroei.
Instructie weblog. Start van je eigen weblog 1) Ga naar weblog.aocfriesland.nl 2) Je krijgt het volgende scherm te zien. 3) Ga naar inloggen, zowel links.
PROJECT LEESKRING VOOR LAAGGELETTERDEN DOEL: LEESPLEZIER ONTWIKKELEN.
19 & 20 maart 2012 Why limit your future opportunities ?
7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat
Aangeboren, aangeleerd of allebei?
“Reclame maken voor een eigen restaurant”.
Hoofdstuk 5 Bevolking en ruimte in Duitsland en Nederland.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Hagenaars en sport Onderzoek sportdeelname december 2015 Versie.
VIAVINCI PRIMO Opleiding Taalexpert 1 Keuzemodule Nederlands als tweede taal 11 november 2015.
Meertaligheid en tweede-taalverwerving 1 oktober 2008.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
De verwerving van de verleden tijd door Nederlandstalige kinderen De invloed van het taalaanbod en semantische predisposities Margot Rozendaal Scriptiepresentatie.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
Maaike Verrips 13 september 2012 Meertaligheid Boekstart Inspiratiedag.
Taalwetenschap op de middelbare school. Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Meertaligheid in en om Friesland
Vragen 1.2 A.
Executieve functies Marije Ruben.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Vwo 4 Nederlands Periode 2 Mevrouw Schrauwen
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Hoe herkennen mensen klanken?
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
De centrale vraag… en een genuanceerd antwoord
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Lichaamsbeweging, dieet en andere gedragsmatige interventies
Transcript van de presentatie:

Onderwijs Nederlands als Tweede Taal Eerste college 27 april 2011

 Kennismaking: voorkennis waarschijnlijk wisselend  Subgroepen

Auteurs van Tweede-Taalverwerving en Tweede-Taalonderwijs (Coutinho, 1994): René AppelAnne Vermeer

 Simultane versus successieve tweede- taalverwerving  leidt tot tweetaligheid: wat is dat??  NVT – NT2  Leren – verwerven  TGG (bl 12 onderaan)

Opdrachten - Bespreek:  Kinderen leren sneller T2 dan volwassenen: waar of niet waar? Argumenten?  Wat is tussentaal (interlanguage)?  Geef een eigen voorbeeld van een lexicale compensatiestrategie.

 Krompraten: expres of per ongeluk?  Variabel vs categoriaal. Belangrijk en lastig bij het verzamelen van data.  Fonologie vs. fonetiek. Wat is het verschil??

Arabisch (en andere semitische talen; Berber): Radikalenstructuur: kern van 3 consonanten Bijv x-r-zh:  xrezh = hij ging naar buiten  ka-nexrezh = ik ben naar buiten aan het gaan  xerrezh = (causatief) hij deed naar buiten gaan (wegsturen)  xarizh = buitenland

Gevolg:  Rol van klinkers en medeklinkers is verschillend  Rijm gaat naar medeklinker en niet (alleen) naar klinker Hoog Catharijne  Hoog Sjaggerijne Gerda  Gordijn

Thema’s in 2e tvw onderzoek:  Eerst: morpheme order studies (70er jaren; als op blz. 45)  Gevolgd door woordvolgorde studies (plm 80er jaren)  Sinds eind jaren 80: veel aandacht voor woordenschat  Weinig systematisch onderzoek naar uitspraak

Voorbeelden van uitspraakproblemen in het Nederlands:  Turkse (eerste generatie) spreker van het Nederlands:  Marokkaanse (eerste generatie) spreekster van het Nederlands:

 Functie- en inhoudswoorden?  V2 regel in het Nederlands