Onderwijs Nederlands als Tweede Taal Eerste college 27 april 2011
Kennismaking: voorkennis waarschijnlijk wisselend Subgroepen
Auteurs van Tweede-Taalverwerving en Tweede-Taalonderwijs (Coutinho, 1994): René AppelAnne Vermeer
Simultane versus successieve tweede- taalverwerving leidt tot tweetaligheid: wat is dat?? NVT – NT2 Leren – verwerven TGG (bl 12 onderaan)
Opdrachten - Bespreek: Kinderen leren sneller T2 dan volwassenen: waar of niet waar? Argumenten? Wat is tussentaal (interlanguage)? Geef een eigen voorbeeld van een lexicale compensatiestrategie.
Krompraten: expres of per ongeluk? Variabel vs categoriaal. Belangrijk en lastig bij het verzamelen van data. Fonologie vs. fonetiek. Wat is het verschil??
Arabisch (en andere semitische talen; Berber): Radikalenstructuur: kern van 3 consonanten Bijv x-r-zh: xrezh = hij ging naar buiten ka-nexrezh = ik ben naar buiten aan het gaan xerrezh = (causatief) hij deed naar buiten gaan (wegsturen) xarizh = buitenland
Gevolg: Rol van klinkers en medeklinkers is verschillend Rijm gaat naar medeklinker en niet (alleen) naar klinker Hoog Catharijne Hoog Sjaggerijne Gerda Gordijn
Thema’s in 2e tvw onderzoek: Eerst: morpheme order studies (70er jaren; als op blz. 45) Gevolgd door woordvolgorde studies (plm 80er jaren) Sinds eind jaren 80: veel aandacht voor woordenschat Weinig systematisch onderzoek naar uitspraak
Voorbeelden van uitspraakproblemen in het Nederlands: Turkse (eerste generatie) spreker van het Nederlands: Marokkaanse (eerste generatie) spreekster van het Nederlands:
Functie- en inhoudswoorden? V2 regel in het Nederlands