1 Variatie in betekenis Taalverwerving. 2 Opzet van de cursus Weken 1-5: basis Tijd (in zinnen) Aspect (in zinnen) Tijd & Aspect in discourse Tijdsadverbia.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammatica Unit 2 HD 2.1 t/m 2.7.
Advertisements

Let me tell you about... (De Voltooid Tegenwoordige Tijd)
1.There’s Tim! Look, he's wearing his new jeans. 2.What are you doing? We are doing our homework. Je gebruikt de present continuous voor iets dat nu aan.
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
The future met “will” en “shall”
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Internet vriendschap Internet friendship
Conditional Clauses If-zinnen.
ETHOS PROJECT: PROGRESS Follow-up & feedback end of year 1.
Past Simple – Past Continuous
Thursday, 10 July 2014 donderdag 10 juli 2014 Click Klik.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Mars, known as the Red Planet, it’s about to appear in spectacular fashion! So mark your calender (August 27, 2006 )to watch throughout the month of August,
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
RHODODENDRON.
Use Case Modelling Summary
Het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden is ondergebracht bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden.
Grammar. When : wanneer, op het moment dat : The doctor said I had to take these pills when I wake up. If : als, voorwaarde : The doctor said I had to.
Celebrating love Sexual education at school in The Netherlands.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1991 Heart Piercing Music / Maranatha! Music/CopyCare 1/16 THERE'S A RIVER (Malcolm duPlessis)
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 2001 Marty Sampson / Hillsong Publishing 1/4 KING OF MAJESTY (Marty Sampson) 1. You know that.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Software Engineering Sommerville, Ian (2001) Software Engineering, 6 th edition Ch.1-3
ERIC Combine search terms with Boolean operators Next = click.
zondag 3 augustus 2014 Sunday, 03 August 2014 The multicoloured Kalachakra Mandala, made entirely from coloured sand, was painstakingly created over.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
CLICK THE END EINDE THE END May peace be with you EINDE Moge de vrede met jou zijn Next time I’ll present you the alphabet Volgende keer bied ik je het.
in de eerste 2 weken na een herseninfarct ?
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Vragen met have en have got (= hebben)
Writing exercise This one goes into your language portfolio!!! You have until the end of the week to hand it in… (So you have a little longer than it says.
Future (toekomst) Je krijgt 2 verschillende vormen van Future.
Lesson 9.
Lesson 3 PPTs komen op: Extra English Lesson 3 PPTs komen op:
Extra English Lesson 9 - recap.
Grammar 1 3 tijden die belangrijk zijn voor de komende repetitie:
Last week I forgot my keys.
Definities: Present Simple en Past Simple
Present Perfect I have (werkwoord +ED) / (Onregelmatig 3e rijtje)
Grammar 4.2 Will, shall & to be going to
Grammar 3 Must = moeten (van jezelf) Should = Zou moeten (van jezelf) It’s getting late. I must go now. It’s getting late. I should go now. Mustn’t = moeten.
All right 1thv unit 7 gr 2.1 en 2.2.
grammar 3.1 en 3.2 the present perfect
All Right! 1 thv Unit 4 grammar 2.1 and 2.2.
past simple en present perfect
Present Perfect Voltooid Tegenwoordige Tijd.  Om te zeggen dat iets in het verleden is gebeurd MAAR er staat niet bij wanneer dat gebeurd is.  He has.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Photos do not lie. We are having a wonderful time. Foto’s liegen niet! Wij hebben het heel erg naar ons zin.
"Genetisch Gewijzigde Organismen in relatie tot de voedselvoorziening in 't algemeen, en in 't bijzonder in ontwikkelingslanden” Discussie Forum 28 Januari.
Grammar.
EML en IMS Learning Design
Klik op een vlag. Click on a flag Language: Jefken is altijd daar om te helpen ! Jefken is always there to help !
International Primary Curriculum
Birthdays Contents 1. School birthdays 2. Childrens’ parties 3. Songs and games.
Grammar Unit 5 HD 5.1 t/m 5.9.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
De taaltaak
English 23 April 2018.
Transcript van de presentatie:

1 Variatie in betekenis Taalverwerving

2 Opzet van de cursus Weken 1-5: basis Tijd (in zinnen) Aspect (in zinnen) Tijd & Aspect in discourse Tijdsadverbia in zinnen en discourse Week 6: Toepassing op Taalverwerving Week 7: Toepassing of crosslinguïstische variatie (met specifieke aandacht voor vertaling) Illustraties die je op weg kunnen helpen voor je eindpaper

3 Taalverwerving 1ste taalverwerving 2de taalverwerving tutored untutored

4 Untutored SLA Situatie: Immigrant in nieuwe omgeving zonder echte ondersteuning in de vorm van taalonderwijs Wat verwacht je van zijn/haar gebruik van tense en aspect? Literatuur: Marianne Starren (2001). The second time. Utrecht: LOT (gratis te downloaden via

5 The basic variety > handout

6 The basic variety Beide sprekers wonen sinds 2 à 2.5 jaar in Nederland. Spreker fragment 2 Spreker fragment 1 Blijkbaar stagneert (fossiliseert) de spreker van fragment 1 in de Basic Variety terwijl de spreker van fragment 2 toch verder vooruit wil. Starrens hypothese: enkel wanneer de spreker iets niet kan maar wel wil kunnen uitdrukken zal hij het stadium van de Basic Variety voorbijgaan. Vraag: zijn er bepaalde dingen die je niet kan uitdrukken in de Basic Variety?

7 The basic variety Verleden – heden – toekomst Lexical aspect Grammatical aspectPerfectief-imperfectief Perfect (voltooidheid) Progressive Prospective … Starrens hypothese: enkel wanneer de spreker iets niet kan maar wel wil kunnen uitdrukken zal hij het stadium van de Basic Variety voorbijgaan.

8 Taalverwerving 1ste taalverwerving 2de taalverwerving tutored untutored

9 Generalisaties Learners first use (perfective) past marking on achievements and accomplishments, eventually extending use to activities and statives. In languages that encode the perfective/imperfective distinction, imperfective past appears later than perfective past, and imperfective past marking begins with statives, extending to activities, accomplishments and achievements. In languages that have progressive aspect, progressive marking begins with activities, and then extends to accomplishments and achievements. Progressive marking is not incorrectly overgeneralized to statives.

10 Verklaringen POA Children are not sufficiently cognitively mature to distinguish between past and present events, so they actually use past and present morphology to mark the more salient aspectual distinctions instead. Prototype theory Children and second language learners acquire a linguistic category starting with the prototype of the category and later expand its application to less prototypical cases. Connectionist explanation Lexical aspect and certain tense-aspect morphology are associated in the parental input. Children pick up on this. As they grow older, they are confronted with a broader input and they – accordingly – adapt. Discourse explanation Learners use emerging verbal morphology to distinguish foreground from background in narratives.