Fonetiek de studie van spraak (hoofdstuk 4) Gerrit Bloothooft

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Gemaakt door :marten cuiper
“Articulatory setting” in het voortgezet onderwijs
Zo werkt je oor ! Zo kun je geluiden horen…
Paralellen tussen zelfbewaking bij het spreken en identificatie van spraaksegmenten door luisteraars Sieb Nooteboom & Hugo Quené UiL OTS 1.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Basisstof 6 De bouw en werking van de oren
- Slechthorendheid - Spraak- /taalstoornissen - Logopedie op De Voorde
MP3 Compressie van geluid.
ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk.
Grafeem-foneemomzetting voor spraaksynthese
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Aard van de prikkel: geluid
Jacinta Bus Nick van Balken Lubomir Leegwater
2 GELUIDSRECEPTOREN THEMA DEEL 1
Boventoonzang.
Inleiding taalwetenschap
Fonetiek de studie van spraak (en zang) Gerrit Bloothooft
Klanken 1.
Spraakakoestiek Gerrit Bloothooft.
Gerrit Bloothooft Universiteit Utrecht
Klinkerverstaanbaarheid
Vibrato. Wat is vibrato Regelmatige modulatie (verandering) van de toonhoogte en luidheid Ongeveer 6 cycli per seconde.
Prosodie.
Klinkerarticulatie.
De zangersformant.
Taal met één hand Taal- en spraaktechnologie: groepsproject
Spraaksynthese.
Waarneming.
Spraaksynthese met MBROLA
Gerrit Bloothooft Spraaktechnologie Gerrit Bloothooft
Inleiding in de Klankleer
College: Geluid Lezen.
Akoestische maten voor de automatische beoordeling van verstaanbaarheid in dysartrische spraak een case study Thordis Neger.
Natuur- en Scheikunde Pulsar leerjaar 1 hoofdstuk 3
Fix your Vowels: Onderzoek in taalverwerving
Geluiden maken en horen
Toonhoogte en frequentie
De eerste presentatie voor Nederlands
Godsdienst.
Geluid Andries de Boer Groep 5.
Geluid Een beknopt overzicht.
Waarnemen Basisstof 4: Horen.
Luidspreker of stemvork trilt. Lucht trilt mee.
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Bachelors Biologie Bibliotheekcursus voor Biologen Alice Doek, Peter Roessingh, George Meerburg UBA / FNWI
Project Text To Speech Wat houdt het text-to-speech project in
1. Geluiden zijn trillingen
Notenschrift test jezelf
Woord van Leven Juli 2014.
Notenschrift test jezelf
Een audiosignaal is een signaal dat informatie voor het hoorbare frequentiegebied bevat. Het woord audio is Latijn en betekent letterlijk ik hoor (van.
Hoofdstuk 4: Geluid. Inleiding geluid Goed geluid  Goed geluid wordt niet opgemerkt  Slecht geluid is onverteerbaar Onderbewust  Muziek geluiden kunnen.
Opdracht techniek Soorten Microfoons
Zingen met boventonen en resonantie
A7 De ademhaling Blz:75 t/m 80.
Verbranding en Ademhaling
Les natuur en techniek, maandag en dinsdag groep 5 en 6
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Meer voorlezen, beter in taal
Handige apparaten Stap 1 Apparaten zie je overal.
Taalwetenschap op de middelbare school. Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten.
Charpentier ( ) Te Deum Geleid luisteren © Pieter Seuren.
PO Periodieke functies
Luisteren en begrijpen
G E L U I D.
Hoe herkennen mensen klanken?
Communicatie 7e les.
Hoofdstuk 5- les 4 Geluid versterken.
Hoofdstuk 5- les 2 Toonhoogte.
Transcript van de presentatie:

Fonetiek de studie van spraak (hoofdstuk 4) Gerrit Bloothooft

spraak Spraak kwam lang voor tekst Spraak komt overal (in een ruimte) Als baby leren we een taal door hem te spreken We communiceren met spraak veel meer dan alleen taal Fluisteren, spreken, schreeuwen, zingen: stem en spraak

een vreemde taal Een stroom van klanken Een Maya taal Welke woorden? Welke spraakklanken? Welke emotie? Een Maya taal

de spraakketen bedoelen begrijpen formuleren verstaan spreken horen spreker luisteraar bedoelen begrijpen taal-kennis formuleren verstaan Omdat we geen taalkennis hebben van een vreemde taal verstaan we die niet spreken horen spraakgeluid

aandachtsgebieden spreker: Articulatorische fonetiek stand van keel, mond, neus, kaak, tong, lippen Akoestische fonetiek stemgeluid en spraakgeluid luisteraar: Auditieve fonetiek waarneming van spraak

Onderwerpen vandaag De bouwstenen van spraak Hoe maken we spraak spraakklanken fonetisch alfabet Hoe maken we spraak Klinkers en medeklinkers golfvormen articulatie Spraakmelodie Opdrachten (Praat software)

communicatievoorwaarden spreker en luisteraar hebben toegang tot elkaar via de lucht (akoestisch) via de telefoon (elektronisch en akoestisch) kennen elkaars taal(code) op klankniveau

hoe werkt gesproken taal alle talen zijn opgebouwd uit eindige verzameling van bouwstenen (klanken) eindige verzameling van regels om bouwstenen te combineren (klanken tot woorden)

de spraakklank Foneem: kleinste klank die betekenis-onderscheidend is mast # mest, dus ’a’ en ‘e’ duiden op een verschillend foneem maar elke ‘a’ (van jou en mij) kan weer verschillend klinken (zonder betekenisverschil)

de valstrik van de letter De relatie tussen klank en letter is niet eenduidig Die relatie is voor talen verschillend Bad (eng/nl/du) ..en per taal complex verleden col, cel, chaos, chef zelfde symbool, andere klank kolom, kool zelfde klank, ander symbool

.. en van de akoestiek spraak bevat geen duidelijk begrensde klanken: hoeveel zie je er in dit fragment? Dit is een golfvorm van spraak = met een microfoon opgenomen geluiddrukverandering

fonetisch alfabet alle (betekenisonderscheidende) klanken van de talen in de wereld hebben een uniek symbool voor het Nederlands ~ 27 medeklinkers ~ 13 klinkers 3 tweeklanken (ui, au, ei) maar geen klikklank bijvoorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=kCc61z9IFu4

voor het Engels NL: [a] (paal) versus [ɑ] (pal), [y] (uur), [χ] (gas)

hoe maken we spraakklanken? Stembron beweging stemplooien vernauwing (ruis) Articulatie vorm van de mond-, neus-, keelholte

Het instrument Neusholte Mondholte met onderkaak, tong, lippen Keelholte met strotteklep Strottehoofd met stemplooien Slokdarm Longen en luchtpijp

Strottehoofd dwarsdoorsnede complex apparaat strotteklep valse stem- plooien stem- plooien luchtpijp

Stemplooien van boven gezien in vertraagde beweging Toonhoogte = aantal malen open/sluiten per seconde

demonstratie kunst strottehoofd (kunstlarynx) brongeluid toonhoogte luidheid effect van articulatie timbre(klankkleur)verandering: klinkers!

toonhoogte aantal malen openen en sluiten van de stemplooien, per seconde zang spreken mannen 60 - 600 ~ 120 Hz vrouwen 120 - 1500 ~ 240 Hz kinderen 200 - 3000 ~ 360 Hz 1x openen/sluiten duurt << 10 milliseconde

geluid (golfvorm) Geluid bestaat uit luchtdrukvariaties Hierboven staan twee zuivere tonen (sinus) frequentie = 1/periodeduur (f = 1/T) in Hertz (Hz)

complexe trillingen Zuivere tonen van verschillende frequenties kun je optellen tot complexe trillingen Zoals in deze klinker /a/ periode > grondtoon met toonhoogte stemplooien sluiten

toonhoogte van een klinker 25 trillingen in 200 milliseconden (0.2 seconde) 1 trilling duurt 8 milliseconde grondtoon is 125 Hz (trillingen per seconde)

Klinkerarticulatie (plaats) tong hoog/laag [i][u] / [a] tong voor/achter [i] / [u][a]

Articulatieplaats Amerikaans-Engels + NL y fuut ø peuk ɑ tak taak

Klinkerakoestiek Periodiek brongeluid Resonanties in mond-keelholte grondtoon en boventonen Resonanties in mond-keelholte versterking van frequenties, afhankelijk van de vorm van de stemweg (articulatie) die resonanties noemen we formanten formanten zijn klinkerspecifiek

TRILLENDE STEMPLOOIEN Het spraakspectrum SPRAAK GELUID SPRAAK KANAAL formanten (a,b,c) grondtoon TRILLENDE STEMPLOOIEN boventonen LUCHTDRUK IN LONGEN

Formanten en klinkers vooral formant 1 en formant 2 bepalen welke klinker we waarnemen hogere formanten vertellen ons meer over de spreker

Boventonen horen in boventoonzang heel langzame articulatieverandering waardoor steeds een andere boventoon door de (2e) formant wordt versterkt Van [u] naar [i] en terug Tuva zang uit Mongolië: http://www.youtube.com/watch?v=NNVrmW0VL2I&feature=related Modern: http://www.youtube.com/watch?v=JbzaKKfvBo4&feature=related

Van [u] naar [i] en terug F1 F2 boventoon 6, articulatie [u] F1 F2 boventoon 14, articulatie [i]

Medeklinkers

Medeklinkers Plofklanken Wrijfklanken (fricatieven) Nasalen korte afsluiting, gevolgd door ruisexplosie Wrijfklanken (fricatieven) luchtturbulentie in vernauwing -> ruis Nasalen wel stem, maar via de neus Liquida (retroflexen, [l], [r] en [R]) complexe tongvorm, tongtip [r] of brauw [R] Halfvokalen ([w] en [j]) beweging

Plofklanken (golfvorm) [apa] stemloos (geen aspiratie in NL) [aba] stemhebbend

Wrijfklanken (golfvorm) Stemloos (ruis) stemhebbend (periodiek en ruis)

Articulatie plaatsen voor medeklinkers (plaatsen van vernauwing) tandboog (alveolair) zachte verhemelte (velair) Harde verhemelte (palataal) tanden (dentaal) lippen (labiaal) huig (uvulair)

Articulatieplaats Engelse medeklinkers + NL x ɣ R (uvulair) Welke klanken zijn stemhebbend, welke stemloos?

Intonatie De melodie en ritme van spraak Overkoepelt de spraakklanken is suprasegmenteel is tamelijk taalspecifiek Uitgedrukt in toonhoogtebeweging duren (inclusief pauzes)

Twee niveaus Woordklemtoon Zinsrealisatie (accent) juiste realisatie vereist [fonologische regels] in toontalen betekenisonderscheidend Chinees, Zweeds (beperkt),.. Zinsrealisatie (accent) benadrukken van informatie (oud/nieuw) vraagzin zinseinde, continuering emotie (boos, verdrietig, blij)

Bijzonder Weinig directe aanwijzingen in tekst lastig bij beregelen van kunstmatige spraak Moeilijk ‘af te leren’ bij tweede taal

Betekenis onderscheid! Toonhoogtecontour blauw alleen stemhebbende klanken

Opdrachten Vragen in de leeswijzer niet inleveren Vragen in het boek (nrs zie leeswijzer) Fonetiek prakticum zelfstandig doen, thuis of op het CIM instructie staat op website thuis het programma Praat downloaden verslag maken voor vrijdag inleveren op vrijdag kun je in de werkgroep vragen stellen

Praat Object venster - geluidsbestanden - opdrachten > edit > play > draw Picture venster - draw opdracht - file copy to clipboard - paste in verslag

Selecteer met linker muisknop Edit golfvorm toonhoogte Selecteer met linker muisknop beluister selectie selecteer selectie

meer over spraak Niveau 1 Niveau 2 Niveau 3 Spreken en Verstaan (blok 2), geen ingangseisen Niveau 2 Transcriptie van spraak (blok 2), geen ingangseisen Niveau 3 Melodie en ritme van spraak (blok 2), eist S&V Akoestiek van spraak en muziek (blok 1), eist S&V

vragen?