Derivationele morfologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
VOEDING Het klimaat verandert. Wat kan je zelf doen? 2012.
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Natuurlijke-Taalinterfaces
Taaloefeningen.
Fouten met verwijswoorden
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Doe-woorden of … Werkwoorden.
Groep 7.
Informatieavond Groep 4 Flamingo’s 2013/2014.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 3.
Taalkunde Grammatica A
Compositionaliteit, bereik en lambda’s
Wat gaan we doen vandaag?
Natuurlijke Taalverwerking
Categoriale Grammatica
Inleiding in de Morfologie (in relatie tot de Fonologie)
Natuurlijke taalverwerking week 4
Informatieavond Pelikanen
Annelie Tuinman, Holger Mitterer & Anne Cutler
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
Het Voltooid Deelwoord
Breek de stilteStef Bos & Bob Savenberg 2006.
Semantische Interpretatie Jurafsky & Martin (Ed. 1): Hoofdstuk 15
Spelling college 4.
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Specialisatie grote huisdieren
Stijl: hij/zij/het, hem/haar, zijn/haar
Groep 7.
Stef Bos & Bob Savenberg
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
2. De lo ze woor - den zijn ver - stomd, de we - reld die op a - dem komt zingt met de vo - gels in de lucht dat nu de nacht is weg - ge - vlucht, Hal.
Het bijvoeglijk naamwoord
CG04 Project: Inhoud Doel Middelen Fonologie: Oei!
Syntaxis 1. Inleiding: Combinaties Combinaties op verschillende niveaus: Lettergrepen als combinaties van fonemen. (College 3,4) Woorden als combinaties.
Wat gaan we doen vandaag?
Overige spellingsregels
Woordsoorten benoemen
3HD Unidad 3: Y tú, ¿cómo eres? Granada. Programa Inleveren eigen woordenlijst Nakijken opdr. 1 Bron C (maken opdr. 3 en opdr. 8) Bron D (uitleg en maken.
DAG VAN HET LEREN Hoe komt zo'n taal eigenlijk in je hoofd? door Henk Wolf.
Wat te leren voor de Grammatica toets Kap2 Duits:.
Samengestelde zin + Tussenletters in samenstellingen.
Werkwoordsvormen, voorzetsels en voegwoorden
Tussenletters in samenstellingen. Spoorboekje 1)Uitleg 2)Zelfstandige opdracht 3)Bespreken Doelen: -Jullie kunnen vertellen wat een samenstelling is.
De tussenklank in samenstellingen spelling
Grammatica woordsoorten H1 t/m H6
Voltooid deelwoord en verkleinwoorden. Spoorboekje Theorie verkleinwoorden Theorie voltooid deelwoord Oefening voltooid deelwoord Wat gaan we leren? Je.
Werkwoordsvormen. Spoorboekje 1)Wat weet je al? 2)Oefening werkwoordsvormen 3)Bespreken 4)Zelfstandig aan het werk Wat gaan we leren? - Je kunt werkwoordsvormen.
Tangconstructies ‘Tangconstructie: grote afstand tussen delen die eigenlijk bij elkaar horen. Hierdoor wordt de zin minder goed leesbaar. ‘ De meest gemaakte.
WOORDEN 1.7 MANNELIJKE EN VROUWELIJKE WOORDEN. WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? 1.Opdracht 7h en 7i fictie 2.1 bespreken in tweetallen 2.Stukje theorie; 3.Aan.
GRAMMATICA BLOK 1 T/M 4 Uitleg en voorbeelden Woordsoorten Basis leerjaar 4.
Spelling 1 3 vwo Op niveau, 1e druk (2014)
Grammatica woordsoorten H1 t/m H6
Woordenschat H4 In deze powerpoint: Opfrissen: Wat is een voorzetsel?
voltooid deelwoord zwakke werkwoorden
Woordraadstrategieën In klas 1 leer je zes woordraadstrategieën.
Woorden 4.3 Woordvorming bn en zn.
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
BIJVOEGLIJK NAAMWOORD
MORFOLOGIE WOORDBOU. DIE MEESTE WOORDE IN AFRIKAANS HET ONTSTAAN DEUR : AFLEIDINGS SAMESTELLINGS EN SAMESTELLENDE AFLEIDINGS MINDER WOORDE HET ONTSTAAN.
Voltooid deelwoord 1A3 en 1A4.
Video and Radio NU Engels unit 5.1.
Woordsoorten: Lidwoorden
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Hoofdstuk 5 Grammatica woordsoorten
Door de ra-men van de tijd steeds weer naar het uit-zicht kijk-en,
sterke werkwoorden Sterke werkwoorden hebben minimaal twee stam-
Woordbenoemen Zelfstandig naamwoord, eigennaam, lidwoord, bijvoeglijk naamwoord, voorzetsel, telwoord.
Transcript van de presentatie:

Derivationele morfologie Yannick Bitane Matthijs Brendel Linda Slegers 22/06/2004

Opbouw Inleiding Adjectieven (Linda) Naamwoorden (Matthijs) Werkwoorden (Yannick) Afsluiting

Zinnen Opbouw dmv typen: Jan pest de hond np (np\s)/np np/n n

Woorden Samengestelde woorden Woordsoort Samenstelling: groenten-boer Afleiding (dmv affixen): schoon-heid Woordsoort schoon  schoon-heid (a  n) zelfstandig  on-zelfstandig (a  a)

Typering voor woorden a, n, v als atomen -heid :: a\n.

Grammaticaal? Syntactische aspecten Semantische aspecten *werken-baar Semantische aspecten *vlucht-ing, *be-groenen Fonologische aspecten lila-achtig, *lila-ig

Adjectieven A  A A  N A  V Prefix on-zelfstandig, over-actief Suffix groen-achtig, muff-ig A  N Zonder affix complex, geheim Suffix schoon-heid, bang-erd A  V Zonder affix rijp-en, dod-en Prefix ont-groen-en, ver-klein-en

Beperkingen super-mooi, *super-metalen zelfstandig-heid, *rechthoekig-heid Relatief Absoluut Fluwelen:  a Niet: a/a

 gebruik (1)

 gebruik (2)

Naamwoorden N  N Suffigering -icus, -er, -ster, -in, -es, -je, -tje, -kje, -pje N  A Suffigering -achtig, -ig, -erig, -lijk, -elijk, -loos, -eloos N  V Prefigering ont-, ver-, be- Suffigering -en, -eren, -ueren, -iseren

Klassen van naamwoorden Persoonsnamen (boer, ober, etc.) npers Stofnamen (melk, zand, glas, etc.) nstof Plaatsnamen (utrecht, parijs, etc.) nloc Verzamelnamen (leger, politie, etc.) nverz Eigennamen (michael, jan-peter, etc.) nnaam Abstracta (liefde, oorlog, rente, etc.) nabstr Overig (fiets, tafel, kat, etc.) n

N  N Suffigering Meeste suffixen in deze categorie zijn niet productief. Beperkt tot uitheemse woorden (-euse, -ice) Semantisch beperkt (-schap, -theek) Lexicaal beperkt (-dom) Soms N-klasse verandering door suffigering  Implementatie: suffix :: bronklasse\doelklasse.

Diminutief suffix (-je, -tje, -etje, -kje, -pje) Wel productief, sterk afhankelijk van N-klasse. Persoonsnamen: + bijna geen uitzonderingen Stofnamen: - enkele uitz. (biertje, chocolaatje) Plaatsnamen: - Verzamelnamen: - enkele uitz. (legertje) Eigennamen: + enkele uitz. (?michaelletje) Abstracta: +/- de meeste niet, enkele wel Overig: + nauwelijks uitz.

Diminutief suffix: Implementatie je :: n\n. je :: nnaam\nnaam. je :: npers\npers. Uitzonderingen: lexicaliseren.

N  A Suffigering -achtig, -ig, -erig, -lijk, -elijk, -loos, -eloos: Grote productiviteit, maar grammaticaliteit sterk afhankelijk van semantiek. Overige suffixen: Beperkt productief, lexicaliseren.

N  V Suffigering -eren Beperkte productiviteit, geen systeem. Lexicaliseren. -en Grote productiviteit. Kan met persoonsnamen, verzamelnamen, stofnamen en overige nouns. Implementatie: en :: npers\v. en :: nverz\v. en :: nstof\v. en :: n\v.

N  V Prefigering Grote productiviteit, geen systematiek. Grammaticaliteit sterk afhankelijk van semantiek. Kan niet met plaatsnamen, eigennamen en abstracta. Implementatie: ont :: v/(n/ensuf). ont :: v/(npers/ensuf). ont :: v/(nverz/ensuf). ont :: v/(nstof/ensuf).

Verba (werkwoorden) V  V V  N V  A Prefix ver-slapen, ont-steken, be-spreken Suffix krab-belen, red-deren V  N Prefix ge-klets Suffix sprek-er, leer-ling, raad-sel, kom-st V  A Suffix lees-baar, verkies-lijk, volg-zaam prat-erig, weiger-achtig

V  A Suffigering -achtig: babbelachtig, geefachtig, hebachtig, klaagachtig, regenachtig, schrijfachtig, schrikachtig, vergeetachtig, weigerachtig; -erig: bijterig, kletserig, opruimerig, schreeuwerig, slaperig, zeurderig, plakkerig, (stam eindigt op -el of -er) -ig: huiverig, *huivererig; kwetterig, *kwettererig; duizelig, *duizelerig; stuntelig, *stuntelerig

V  N Suffigering -erij: draverij, knoeierij, pocherij, poetserij, (krom)praterij, vleierij; (grondwoord eindigt op -el of -en (sjwa)) -arij: babbelarij, huichelarij, goochelarij, keuvelarij, rekenarij; (grondwoord eindigt op -eren) -atie: confrontatie, evacuatie, felicitatie, misinterpretatie, presentatie; ((bab(b) º el)en) Implementatie: babbel :: vel. arij :: vel\n. (present º eren) Implementatie: presenteren :: veren. arij :: veren\n.

V  V Prefigering

Referenties De elektronische ANS: http://oase.uci.kun.nl/~ans/ Morfologie - De woordstructuur van het Nederlands. Booij, G. en Van Santen, A. Amsterdam University Press, 1998.