Cryptografie workshop Wiskunde D-dag 6 juni 2008

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Optellen en aftrekken tot 20
Voorrangsregels bij rekenen (2)
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
1 Instituut voor Informatica en Informatiekunde Magneetstrip- en chipkaarten Engelbert Hubbers Erik Poll Digital Security Informatica en Informatiekunde.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
vergelijkingen oplossen
dia's bij lessenserie Pythagoras ± v Chr.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Hogere Wiskunde Complexe getallen college week 6
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Elke 7 seconden een nieuw getal
Fibonacci & Friends Met dank aan Gerard Tel.
Advanced Encryption Standard
Workshop: Geheimschrift op de TI-83+
Jean-François Champollion (1821) Hiëroglyfen – Demotisch – Grieks.
Regels voor het vermenigvuldigen
Rekenregels van machten
Voorbeeld a5a · 4b = 20ab b-5a · 4a = -20a 2 c-2a · -6a = 12a 2 d5a · -b · 6c = -30abc e-5b · 3a · -2 = 30ab f-2 · -a = 2a opgave 1 a7a + 8a = 15a b6a.
Regelmaat in getallen … … …
Regelmaat in getallen (1).
1 het type x² = getal 2 ontbinden in factoren 3 de abc-formule
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1Ben Bruidegom Hoe werkt een rekenmachine? Ben Bruidegom AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Workshop: Geheimschrift op de TI-83+
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Talstelsels, rekenen en rekenschakelingen
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 2
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribwis1 Toegepaste wiskunde, ribPWI Lesweek 01
Standaard-bewerkingen
ELEKTRICITEIT Start pagina.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
5 Public-key cryptografie (Asymetrische cryptosystemen)
5 Public-key cryptografie (Asymetrische cryptosystemen)
5 Public-key cryptografie (Asymetrische cryptosystemen)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
NETWERKBIJEENKOMST Woensdag 20 april INDELING BIJEENKOMST  Praktische/inhoudelijke zaken –
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Centrummaten en Boxplot
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
POL (MO)-methode  Dit is de kapstok waar je de rest van de zin aan op kunt hangen.  Vervolgens kijk je of er eventueel een meewerkend voorwerp in.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Regels voor het vermenigvuldigen
ZijActief Koningslust
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag top-down decompositie Opdrachten:
Jan Willem Polderman Toegepaste Wiskunde
Portfolio opdracht RSA
Transcript van de presentatie:

Cryptografie workshop Wiskunde D-dag 6 juni 2008 Monique Stienstra, Stedelijk Gymnasium Nijmegen Harm Bakker, CSG Liudger, Drachten

Programma Wat is cryptografie? Versleutelen en ontcijferen in een schuifsysteem Versleutelen en ontcijferen in een lineair systeem Versleutelen en ontcijferen in een exponentieel systeem Ervaringen in de klas

Wat is cryptografie?

Terminologie

Codering A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 N O P Q R S T U V W X Y Z 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25

Schuif ieder symbool een vast aantal posities op. Schuifsysteem Schuif ieder symbool een vast aantal posities op. Voorbeeld: G = 6 → 13 = N P = 15 → 22 = W W = 22 → 29 → 29 – 26 = 3 = D

Ontcijferen in een schuifsysteem

Schuifsysteem Bij de encryptiefunctie is de decryptiefunctie van de vorm Uit de sleutelwaarde is de decryptiefunctie eenvoudig af te leiden

Vermenigvuldig elk symbool met een vast getal. Lineair systeem Vermenigvuldig elk symbool met een vast getal. Voorbeeld: U = 20 → 300 → 300 – 11 x 26 = 14 = O Opgave: versleutel de boodschap UTRECHT

UTRECHT U 20 → 300 - 11 * 26 = 14 O T 19 285 10 * 26 25 Z R 17 255 9 * 26 21 V E 4 60 2 * 26 8 I C 2 30 1 * 26 H 7 105 4 * 26 1 B

Ontcijferen in een lineair systeem ? → - ? * 26 = 9 J t 1 2 3 4 5 6 7 8 26t + 9 9 35 61 87 113 139 165 dus origineel was 11 = L

Ontcijferen (2) Ontcijfer bij de versleutelde boodschap JCRQU

JCRQU J 9 6 * 26 + = 15 11 L C 2 8 14 O R 17 P Q 16 4 I U 20 5 10 K

JCRQU (2) J 9 6 * 26 + = 15 11 L C 2 8 14 O R 17 P Q 16 4 I U 20 5 10 K J 9 * 7 = 63 − 2 * 26 11 L C 14 O R 17 119 4 15 P Q 16 112 8 I U 20 140 5 10 K

Snel ontcijferen

Ontcijferen t 1 2 3 4 5 6 7 8 26t + 1 27 53 79 105 131 157 183 209

Multiplicatieve inverse Heeft elk element e in {0,1,2, . . . 25} een inverse?

Algoritme van Euclides x y x div y x mod y 26 23 1 3 Invariant:

Algoritme van Euclides x y x div y x mod y 26 23 1 3 7 2

Uitbreiding van Euclides x y x div y x mod y a b u v 26 23 1 3 7 2 Invariant:

Uitbreiding van Euclides x y x div y x mod y a b u v 26 23 1 3 7 2

Uitbreiding van Euclides x y x div y x mod y a b u v 26 23 1 3 7 2

Uitbreiding van Euclides x y x div y x mod y a b u v 26 23 1 3 7 2 -1 -7 8 -9

Multiplicatieve inverse van 23 Euclides: Inverse:

De applet Euclides

De applets

Lineair systeem Bij de encryptiefunctie is de decryptiefunctie van de vorm Niet alle getallen zijn bruikbaar als sleutelwaarde Uit de sleutelwaarde is effectief de decryptiefunctie af te leiden

Verhef elk symbool tot een vaste macht. Exponentieel systeem Verhef elk symbool tot een vaste macht. Voorbeeld: D = 3 → 243 → 243 – 9 x 26 = 9 = J Opgave: versleutel de boodschap KERKRADE

KERKRADE K 10 → 100000 4 E 1024 R 17 1419857 23 X A D 3 243 9 J

Exponentieel systeem Zijn alle waarden bruikbaar in de encryptiefunctie ? Is de decryptiefunctie van de vorm ? Zo ja, hoe vind je de waarde van d ?

Exponentieel systeem B 1 → D 3 27 Zijn alle waarden bruikbaar in de encryptiefunctie ? Is de decryptiefunctie van de vorm ? Zo ja, hoe vind je de waarde van d ? Bekijk bijvoorbeeld B 1 → D 3 27

Ron Rivest, Adi Shamir, Leonard Adleman RSA Ron Rivest, Adi Shamir, Leonard Adleman Kies twee verschillende priemgetallen p en q; Bereken de getallen m = p · q en z = (p − 1) · (q − 1); Kies een positief getal e < z dat voldoet aan ggd(e,z) = 1; Bepaal een positief getal d < z dat voldoet aan e · d + z · t = 1; De verzameling symbolen is {0, 1, 2, . . . , (m − 1)} De encryptiefunctie is De decryptiefunctie is Voer dit proces uit. Neem p en q tussen 10.000 en 100.000. Hou de waarden geheim! Versleutel een waarde en ontcijfer het resultaat. Klopt het?

Public Key Cryptography publiek geheim deelnemer e m d A B C D E F G H 173 1288313539 379768157 I p=22109; q=58271; m=p*q=1288313539; z = 1288233160; e = 173; d = 379768157

Nog even spelen M.u.v. groep A: versleutel een boodschap voor groep A. Groep A: bedenk een boodschap voor groep B, versleutel deze eerst met je eigen geheime sleutel en versleutel dit resultaat met de publieke sleutel van groep B.

RSA De veiligheid berust op de praktische onmogelijkheid om grote getallen (zeg 200 cijfers) in priemfactoren te ontbinden. Vraagt nogal wat rekentijd, daarom meestal gebruikt om sleutels van eenvoudiger systemen over te dragen.

Ervaringen in de klas Stedelijk Gymnasium Nijmegen

Ervaringen in de klas CSG Liudger, Drachten 2006 – 2007 Praktische opdracht in vwo 6, wiskunde B12 2007 – 2008 Praktische opdracht in vwo 6, wiskunde B12