EHealth: stand van zaken en toekomstperspectieven 26/04/2013 Frank Robben Administrateur-generaal van het eHealth-platform Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving op basis van de ervaringen inzake gecoördineerd informatiebeheer in de sociale sector Frank Robben.
Advertisements

Multidisciplinaire gegevensdeling
Het eHealth-platform: een stand van zaken Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
Frank Robben Administrateur-Generaal eHealth-platform
EHealth met respect voor privacy en beroepsgeheim Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
Mogelijke ondersteuning van het elektronisch farmaceutisch dossier door het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg.
Willebroekkaai, 38 B-1000 Brussel Website KSZ: Afschaffing van de SIS-kaart.
EHealth: stand van zaken en toekomstperspectieven 08/03/2013 Frank Robben Administrateur-generaal van het eHealth-platform Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel.
Het eHealth-platform als motor en coördinator IFB HealthDay 15/05/2014 Frank Robben Administrateur-generaal van het eHealth-platform Willebroekkaai 38.
eHealth & elektronische communicatie
Het eHealth-platform als motor en coördinator Abbvie
Huisarts, Go for IT Dr. Leo Geudens ICT-coördinator HVRT
EHealth en elektronische communicatie in de eerste en de tweede lijn Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
Het eHealth-platform: doelstellingen, stand van zaken en toekomstperspectieven Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg.
Het eHealth-platform: algemene presentatie en stand van zaken Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel.
Voordelen van het eHealth-platform voor de woonzorgcentra Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel.
EHealth in de welzijnssector Vlaams Welzijnsverbond VZW 23/10/2013 Frank Robben Administrateur-generaal van het eHealth-platform Willebroekkaai 38 B-1000.
Frank Robben Administrateur-generaal van het eHealth-platform
Korte stand van zaken van het eHealth-platform en de prioriteiten voor de komende periode Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg.
EHealth met respect voor het beroepsgeheim: bouwstenen aangeboden door het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg.
Korte stand van zaken van het eHealth-platform en de prioriteiten voor de komende periode Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg.
Mogelijk businesspotentieel van het eHealth-platform voor ICT-leveranciers en ICT-start-ups Microsoft Innovation Center vzw 12/11/2013 Frank Robben Administrateur-generaal.
eHealth & elektronische communicatie
EHealth, Vitalink, … Integratie van elektronische patiëntendossiers Leuven Faculty Club 30/01/2014 Frank Robben Administrateur-generaal van het eHealth-platform.
EHealth in de praktijk voor artsen VUB - Faculteit Geneeskunde en Farmacie 25/10/2013 Frank Robben Administrateur-generaal van het eHealth-platform Willebroekkaai.
Interministeriële Conferentie Volksgezondheid: de extramurale zorgkluis Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375.
Het elektronisch bewonersdossier in rust- en verzorgingstehuizen: mogelijke bijdrage van het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform.
Het eHealth-platform: een stand van zaken per 31 december 2010
Het eHealth-platform: doel, organisatie, stand van zaken en prioriteiten Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375.
Samenwerken in de zorg: privacy en beveiliging Wat mag u verwachten van het eHealth-platform ? Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg.
EHealth: kansen en uitdagingen voor ziekenhuizen Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
RAI en het eHealth-platform: mogelijkheden voor een vlotte en veilige uitwisseling van gegevens tussen zorgsettings Frank Robben Administrateur-generaal.
Het eHealth-platform vandaag en morgen Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
E-stromen in de gezondheidszorg: zegen of zorgen ? Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
EHealth met een goed evenwicht tussen efficiëntie en bescherming van de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform.
Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform
Gezondheidszorg en elektronische gegevensuitwisseling: hoe samenwerken zonder besmet te raken ? Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Het eHealth-platform: doelstellingen, organisatie en stand van zaken Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
EHealth, gezondheidsgegevens en privacybescherming Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform
EHealth-toepassingen en het gebruik van de Belgische elektronische identiteitskaart Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg.
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
Het eHealth-platform ter ondersteuning van een kwalitatief hoogstaande zorg met een minimum aan administratieve formaliteiten Frank Robben Administrateur-generaal.
Het eHealth-platform: doel, stand van zaken en prioriteiten Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel.
Het eHealth-platform: stand van zaken en toekomstperspectieven Vlaams Artsensyndicaat v.z.w. 22/03/2014 Frank Robben Administrateur-generaal van het eHealth-platform.
EHealth-platform: stand van zaken en
Frank Robben Administrateur-generaal van het eHealth-platform
EHealth-platform & informatieveiligheid 26/04/2013 Frank Robben Administrateur-generaal van het eHealth-platform Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
EHealth: stand van zaken en toekomstperspectieven 11/09/2014 Frank Robben Administrateur-generaal van het eHealth-platform Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel.
Het eHealth-platform: doel, uitwerking en stand van zaken Frank Robben Coördinator eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
Het eHealth-platform: doel, uitwerking en stand van zaken Frank Robben Coördinator eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
Het eHealth-platform: algemene voorstelling en stand van zaken Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel.
Het elektronische zorgplan
eHealth-platform: stand van zaken en perspectieven
Centrale en decentrale opslag
eHealth-platform: stand van zaken en perspectieven
Het eHealth-platform: doelstellingen, stand van zaken en toekomstperspectieven Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg.
EHealth-platform: stand van zaken en
EHealth & elektronische communicatie Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
@FrRobben eGezondheid: stand van zaken, prioriteiten.
eHealth & elektronische communicatie
Infoday 12 januari 2011 Het eHealth-platform
Het eHealth-platform ICT InfoDay 2 maart 2011
Elektronische kennisgeving van geboorte
Het verwijzingsrepertorium Implementatie van het project "Hubs-Metahub" 1.
End-to-end vercijfering
eHealth-platform: stand van zaken en perspectieven
Gegevensdeling via de hubs iShare conferentie 12/11/2015
eHealth: stand van zaken en toekomstperspectieven
Transcript van de presentatie:

eHealth: stand van zaken en toekomstperspectieven 26/04/2013 Frank Robben Administrateur-generaal van het eHealth-platform Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel Website eHealth-platform Persoonlijke website:

eHealth-platform-Doelstellingen Hoe? – door een goed georganiseerde, onderlinge elektronische dienstverlening en informatie-uitwisseling tussen alle actoren in de gezondheidszorg – met de nodige waarborgen op het vlak van de informatieveiligheid, de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en het beroepsgeheim Wat? – optimaliseren van de kwaliteit en de continuïteit van de gezondheidszorgverstrekking – optimaliseren van de veiligheid van de patiënt – vereenvoudigen van de administratieve formaliteiten voor alle actoren in de gezondheidszorg – degelijk ondersteunen van het gezondheidszorgbeleid

Basisdiensten eHealth-platform Netwerk Basisarchitectuur Patiënten, zorgverleners en zorginstellingen GABGABGAB Leveranciers Gebruikers portaal eHealth- platform portaal eHealth- platform Health portal Health portal DTW Software zorginstelling Software zorginstelling DTW MyCareNet DTW Software zorgverlener Software zorgverlener DTW Site RIZIV Site RIZIV DTW GABGABGAB

10 opdrachten 1.Ontwikkeling van een visie en van een strategie inzake eHealth 2.Organiseren van de samenwerking met andere overheidsinstanties die belast zijn met de coördinatie van de elektronische dienstverlening 3.De motor van de noodzakelijke veranderingen zijn voor de uitvoering van de visie en de strategie inzake eHealth 4.Vastleggen van functionele en techische normen, standaarden, specificaties en basisarchitectuur inzake ICT 5.Registreren van software voor het beheer van elektronische patiëntendossiers

10 opdrachten 6.Concipiëren, uitwerken en beheren van een samenwerkingsplatform voor de veilige elektronische gegevensuitwisseling met de bijhorende basisdiensten 7.Een akkoord bereiken over een taakverdeling en over de kwaliteitsnormen en nagaan of de kwaliteitsnormen worden nageleefd 8.Als onafhankelijke trusted third party (TTP) optreden voor het coderen en anonimiseren van persoonsgegevens m.b.t. de gezondheid voor rekening van bepaalde, in de wet opgesomde instanties ter ondersteuning van het wetenschappelijk onderzoek en het beleid 9.De totstandkoming van programma's en projecten promoten en coördineren 10.De ICT-aspecten van de gegevensuitwisseling beheren en coördineren in het kader van de elektronische patiëntendossiers en van de elektronische medische voorschriften

10 basisdiensten 1.Coördinatie van elektronische deelprocessen 2.Portaalomgeving ( 3.Geïntegreerd gebruikers- en toegangsbeheer 4.Beheer van loggings 5.Systeem voor end-to-end vercijfering 6.Persoonlijke elektronische brievenbus voor elke zorgverlener (eHealthBox) 7.Elektronische datering (timestamping) 8.Codering en anonimisering 9.Raadpleging van het Rijksregister en de KSZ-registers 10.Verwijzingsrepertorium (metahub)

10 basisdiensten 6.1.Coördinatie van elektronische deelprocessen: maakt een soepele en harmonieuze integratie mogelijk van de verschillende processen met betrekking tot de implementatie van verschillende basisdiensten binnen eenzelfde toepassing 6.2.Portaalomgeving: venster op het web dat verschillende online diensten aanbiedt aan de actoren in de gezondheidszorg om hen te helpen bij het verstrekken van de best mogelijke zorg; biedt alle nuttige informatie met betrekking tot de diensten die door het eHealth-platform worden aangeboden, zijn opdrachten, zijn standaarden, enz. De portaalomgeving bevat onder meer alle documenten die noodzakelijk zijn voor de gebruikers om de juiste configuraties te kunnen realiseren en aldus toegang te krijgen tot de beschikbare online diensten

10 basisdiensten 6.3.Geïntegreerd gebruikers- en toegangsbeheer: hierdoor wordt gegarandeerd dat enkel de gemachtigde zorgverleners/zorginstellingen toegang krijgen tot de persoonsgegevens waartoe ze toegang mogen hebben: toegangsregels worden onder meer opgelegd door de wet of door de machtigingen van de afdeling Gezondheid van het Sectoraal Comité (opgericht binnen de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer) voor elke toepassing worden er specifieke toegangsregels vastgelegd wanneer de gebruiker zijn identiteit authentiseert (via de elektronische identiteitskaart of de token), dan wordt het generisch verificatiemodel van de tool opgestart: het model raadpleegt de regels die voor de toepassing werden vastgelegd, gaat na of de gebruiker wel degelijk voldoet aan deze regels en verleent al dan niet de toegang tot de toepassing

Geïntegreerd gebruikers- en toegangsbeheer

10 basisdiensten 6.4.Beheer van loggings: beheer van een toegangsregister tot het gegevensbeheersysteem: alle lees- en schrijftoegangen en verwijderingen worden geregistreerd en gelden als bewijs indien er hieromtrent een klacht wordt ingediend 6.5.Systeem voor end-to-end vercijfering: overdracht van volledige, niet gewijzigde gegevens van het ene punt naar het andere door ze met een sleutel onleesbaar te maken (vercijfering) zolang ze niet werden ontcijferd aan de hand van een sleutel 2 methodes: wanneer de bestemmeling gekend is: gebruik van het asymmetrische vercijferingssysteem (2 sleutels) wanneer de bestemmeling niet gekend is: gebruik van symmetrische vercijfering (de informatie wordt vercijferd en bewaard buiten het eHealth-platform; de ontcijferingssleutel kan enkel via het eHealth- platform verkregen worden)

10 basisdiensten 6.6.Elektronische datering (timestamping): mogelijkheid om op de seconde na elk document dat in de gezondheidszorg werd opgemaakt, te dateren en aldus de geldigheid van de inhoud ervan in de tijd te waarborgen door een eHealth- handtekening te plaatsen 6.7.Codering en anonimisering: mogelijkheid om de identiteit van personen achter een code te verbergen opdat de nuttige gegevens van deze personen zouden kunnen worden gebruikt zonder dat hun privéleven wordt geschonden, en mogelijkheid om gegevens anoniem te maken door de gedetailleerde kenmerken ervan te vervangen door algemene kenmerken; eenmaal gecodeerd of geanonimiseerd behouden de gegevens hun nut, maar het is niet meer mogelijk om de identiteit van de persoon er rechtstreeks of onrechtstreeks uit af te leiden

10 basisdiensten 6.8.Raadpleging van het Rijksregister en van de KSZ-registers: toegang tot het Rijksregister en tot de Kruispuntbankregisters onder strikte voorwaarden door de hiertoe gemachtigde actoren in de gezondheidszorg 6.9.eHealthBox: beveiligde elektronische brievenbus voor de uitwisseling van medische gegevens 6.10.Verwijzingsrepertorium: geeft mits het akkoord van de betrokken patiënten aan bij welke actoren in de gezondheidszorg welke soort gegevens met betrekking tot welke patiënten worden bewaard

Diensten met toegevoegde waarde 62 diensten met toegevoegde waarde in productie > 40 diensten met toegevoegde waarde in onderzoek Voorbeelden van diensten met toegevoegde waarde: Invoer in en raadpleging van – het Kankerregister – het register m.b.t. de heup- en knieprothesen (Orthopride) – de registers m.b.t. de verstrekte zorg inzake hartimplantaten (Qermid) – het gedeelde elektronische artritisdossier, met inbegrip van elektronische processen voor terugbetaling van anti-TNF-medicatie (Safe)

Diensten met toegevoegde waarde PROCARE RX waarmee radiologen anoniem radiografieën en bijhorende informatie kunnen opladen en opsturen naar deskundigen voor revisie of second opinion Beheer van wachtdiensten van huisartsen en tandartsen (Medega) Verslag over de MUG-interventies Elektronische mededeling van wachtverslagen door artsen van wacht aan de houder van een GMD Resident Assessment Instrument (BelRAI) Elektronische raadpleging van de verzekerbaarheid in de ziekteverzekering door verplegers(groeperingen)

Diensten met toegevoegde waarde Platform voor gegevensuitwisseling tussen het Vlaams Agentschap voor Zorg en Gezondheid en de door haar erkende diensten (VESTA) Ondersteuning van het intern elektronisch zorgvoorschrift in 98 ziekenhuizen (87 % van de ziekenhuizen) Elektronische geboorteaangifte – eBirth Raadpleging van de wilsbeschikkingen inzake euthanasie Elektronische invoer en raadpleging van de evaluatie van de personen met een handicap in het informatiesysteem van de FOD Sociale Zekerheid (Medic-e) Online registratiesysteem voor de private voorzieningen uit de sector bijzondere jeugdzorg in Vlaanderen

Elektronisch voorschrift in ziekenhuizen (timestamping) Voorschrift A 1 Hashcode A 2 Voorschrift B Hashcode B Timestamp bag Electronic timestamping 4 Electronic signature 5 Archive 6 63

Diensten met toegevoegde waarde Zorgportaal SARAI van het Ziekenhuisnetwerk Antwerpen (ZNA) ter ondersteuning van – de samenwerking tussen huisartsen, specialisten en zorgteams in het kader van de zorgtrajecten van het RIZIV (diabetes en nierinsufficiëntie) – de bijdrage van huisartsen aan het multidisciplinair oncologisch consult Elektronische overmaking van facturen derde betaler door verplegers(groeperingen) aan ziekenfondsen Kwaliteitsindicator voor ziekenhuizen (QI dataserver) Registratie van gegevens in spoeddiensten van 2 deelnemende ziekenhuizen (UREG ) Elektronische medische kaart voor mensen zonder papieren (eCarmed)

Hoeksteen: Multidisciplinaire gegevensdeling 1.Gegevensoverdracht – registratie van de gegevens op een bepaald ogenblik – verzender kiest bestemmeling – verzender is verantwoordelijk om de gegevens enkel te verzenden naar bestemmelingen die een rechtmatige toegang hebben tot deze gegevens 2.Gegevensdeling – evolutieve gegevens – de bron weet op voorhand niet wie de gegevens zal raadplegen (bv. arts met wachtdienst) – duidelijkheid nodig over wie er toegang heeft tot de gegevens

Gegevensoverdracht: eHealthBox Verzenden van berichten naar "actoren in de gezondheidszorg" – op basis van Rijksregisternummer RIZIV-nummer KBO-nummer – via webtoepassing of geïntegreerd in het medisch dossier – met (of zonder) vercijfering op basis van eHealth-certificaten/ -sleutels – andere functionaliteiten ontvangst-, publicatie- en leesbevestiging reply & forward raadpleging van meervoudige mailboxen prioriteitsniveau auto-delete

Multidisciplinaire gegevensdeling 1.Gegevens uit ziekenhuizen – delen van documenten tussen ziekenhuizen en artsen – het “hubs en metahub-systeem” 2.Extramurale gegevens – delen van gestructureerde gegevens tussen eerstelijns- en andere extramurale zorgverleners – de "extramurale gezondheidszorgkluizen" 3.Gekoppeld en interoperabel – standaarden – informed consent – therapeutische / zorgrelatie

Hub–metahub: as is

Hub–metahub: to be A C B 1: Where can we find data? 3: Fetch data from hub A 3: Fetch data from hub C 4: All data available 2: In hub A and C

Extramurale gegevens 1/ 2 Ondersteuning uitbouw platformen voor gegevensdeling tussen extramurale zorgverleners allerhande (huisartsen, tandartsen, apothekers, kinesisten, thuisverplegers, diëtisten, psychologen, …) – in samenwerking met de gemeenschappen (Eerstelijnszorgconferentie in Vlaanderen, Intermed-initiatief in Wallonië) – voor ontsluiting van gegevens tussen lokale informatiesystemen van extramurale zorgverleners onderling en tussen deze systemen en de informatiesystemen van zorg/welzijnsinstellingen, via het hub/metahubsysteem – en voor interactie met een uit te bouwen kluis inzake extramurale zorg – met hergebruik van de basisdiensten van het eHealth-platform en voortbouwend op een aantal verworvenheden bij het uitgebouwde platform voor gegevensdeling tussen ziekenhuizen en (huis)artsen

Extramurale gegevens 2/ 2 A C B Inter -Med

Delen van gegevens elke actor houdt zijn eigen dossier bij, maar kan bepaalde onderdelen ervan delen met andere actoren voorbeelden : medicatieschema SUMEHR parameters journaal …

Toegang voor zorgverstrekkers met een “zorgrelatie” afhankelijk van hun rol Geen toegang voor IT-administrators, hoster,.. eHealth-platform overheid zonder de actieve medewerking van de houder van de 2 e sleutel Kluis Governance Archivering Beheer Kluis data Authenticatie...Authorisatie Data quality Encryptie Decryptie Authenticatie Kluis connector Treshold decryptie Trusted 3rd party 2 1 Kluis kern

Informed consent & therapeutische relatie Inhoud van de informed consent – voor de opname in het verwijzingsrepertorium (vereist door de eHealth-wet) – voor de elektronische uitwisseling van gezondheidsgegevens tussen zorgverleners in het kader van de zorg voor de gezondheid van de patiënt, voor zover die voldoet aan volgende voorwaarden: goedkeuring van het Sectoraal Comité vereiste van therapeutische relatie enkel relevante gegevens zorgverlener en patiënt bepalen samen welke informatie gedeeld wordt uitsluiting van zorgverleners bij naam is mogelijk a posteriori verificatie van de verleende toegang intrekking toestemming op ieder ogenblik mogelijk

Registratie van de informed consent – informatie aan de patiënt over het systeem – specifieke procedure goedgekeurd door Beheerscomité en Sectoraal comité – registratie van de toestemming via eHealth-consent mogelijk door de betrokkene zelf een geneesheer, een apotheker, een ziekenhuis of een mutualiteit – diensten/ehealthconsent diensten/ehealthconsent Therapeutische relatie – enkel zorgverleners die een therapeutische relatie hebben met de patiënt (1) hebben toegang tot die informatie die ze nodig hebben om hun taak uit te voeren (2) (1) bewijs van therapeutische relatie bepaalt toegang tot welke patiënt (2) rol bepaalt de toegang tot welk type gegevens Informed consent & therapeutische relatie

eHealthConsent

eHealth-platform In de praktijk De patiënt raadpleegt zijn geneesheer Administratieve voordelen Mogelijkheid om therapeutische relaties en geïnformeerde toestemming te registreren

Medische voordelen eHealth-platform In de praktijk Raadplegen van laboresultaten Opzoeken voorgeschiedenis via de SumEHR Medicatie- schema Online advies en guidelines Elektronische verwijsbrief Elektronische voorschriften

Voordelen bij afsluiting eHealth-platform In de praktijk Tarificatie, facturatie Attesten aanmaken en versturen SumEHR, medicatie- schema,... updaten Verslag versturen naar GMD-houder Registraties

Informatisering van de gezondheidszorg Plan / Overzicht Organisatie van een Rondetafelconferentie eind 2012 rond de ontwikkeling van de informatisering van de gezondheidszorg Deelname van ongeveer 300 personen uit de sector Er werd een concreet actieplan e-Gezondheid opgesteld voor 5 jaar - Roadmap Het actieprogramma is opgebouwd rond 5 pijlers: – de uitwisseling van gegevens door zorgverleners op basis van een gemeenschappelijke architectuur ontwikkelen – de betrokkenheid van de patiënt en zijn kennis over e-gezondheid verhogen – een referentieterminologie uitwerken – administratieve vereenvoudiging en efficiëntie realiseren – een flexibele en transparantie governancestructuur invoeren waarin alle bevoegde overheden en stakeholders betrokken zijn Dit actieplan vormt een duidelijk kader waarin 20 concrete en meetbare doelstellingen voor de komende vijf jaar zijn opgenomen

Roadmap ( Welke perspectieven biedt de roadmap voor de verzekeringsondernemingen en de ziekenfondsen ? (1/2) 1.Ziekenhuisdocumenten worden veralgemeend gedeeld via het hub-metahub- systeem 2.Intramurale en extramurale laboratoriumresultaten en verslagen van medische beeldvorming worden gedeeld via het hub-metahub-systeem of via Vitalink/Intermed 3.De gegevens m.b.t. de afgeleverde geneesmiddelen en het medicatieschema worden elektronisch gedeeld – gedeeld farmaceutisch dossier als authentieke bron voor de afgeleverde geneesmiddelen – Vitalink en Intermed als authentieke bronnen voor het medicatieschema

Roadmap ( Welke perspectieven biedt de roadmap voor de verzekeringsondernemingen en de ziekenfondsen ? (2/2) 4.Het ambulant elektronisch voorschrift voor geneesmiddelen wordt veralgemeend en uitgebreid tot andere voorschriften (kinesitherapie, verpleegkunde, laboratoriumonderzoeken, medische beeldvorming) 5.Invoering MyCarenet-diensten (elektronische facturatie derde betaler, elektronische raadpleging verzekerbaarheid, elektronische uitwisseling tussen ziekenhuis en ziekenfonds bij hospitalisatie,...)

Roadmap ( Andere prioriteiten 1.Elke houder van een GMD beheert m.b.t. de betrokken patiënt een elektronisch dossier, updatet de relevante gegevens in een SUMEHR en deelt die via Vitalink/Intermed 2.Elk ziekenhuis beschikt over een gestructureerd elektronisch patiëntendossier 3.Per zorgberoep wordt de minimale inhoud van een elektronisch patiëntendossier vastgelegd 4.Veralgemeend gebruik van de eHealthBox 5.Traceerbaarheid van implantaten

Roadmap ( 6.Uitwerken van een nationaal terminologiebeleid 7.Uitbreiding van het hub-metahubsysteem tot psychiatrische ziekenhuizen en rustoorden 8.Evolutie van BelRAI als evaluatie-instrument 9.Maatschappelijk debat over de al dan niet modulaire toegangsrechten tot patiëntgegevens 10.Organisatie van toegang door de patiënt tot zijn gegevens

Roadmap ( 11.Aanpassing van de reglementering en van de financiering als incentives voor het ICT-gebruik 12.Opname van e-gezondheid in de opleiding van zorgverstrekkers 13.Actieplan voor verdere administratieve vereenvoudiging 14.Monitoring en uitvoering van het actieplan 15.Inventaris en consolidatie van registers

eHealth-platform – Regelgeving Formele regelgeving beperkt zich tot basisprincipes en is zoveel mogelijk technologisch neutraal Regelgeving omhelst – wet op het eHealth-platform van 21 augustus 2008 en uitvoeringsbesluiten – specifieke wetgeving uitgewerkt op initiatief van het eHealth-platform (gepubliceerd op 29 maart), onder meer inzake de bewijskracht van elektronische gegevens – authenticatie opsteller (met eID of andere toegelaten methode) – timestamping (basisdienst van het eHealth-platform of andere toegelaten methode) – garantie integriteit (methode goedgekeurd door het Sectoraal Comité) – technisch leesbaar zolang reglementair noodzakelijk het gebruik van het INSZ door de zorgverlener voor de unieke identificatie van de patiënt

eHealth-platform – Regelgeving Controle door het Beheerscomité bestaande uit vertegenwoordigers van alle stakeholders keurt de visie en de strategie van de instelling goed maakt het ontwerp van begroting op en houdt toezicht op de uitvoering ervan maakt de jaarrekening van ontvangsten en uitgaven op maakt de actieve en passieve toestand van de instelling op 31 december op Overlegcomité met werkgroepen: vertegenwoordigers van alle relevante stakeholders en experten, voorgezeten door een arts initiatieven aandragen die de elektronische dienstverlening aan iedereen die actief is in de gezondheidszorg bevorderen en bestendigen maatregelen voorstellen voor een veilige en vertrouwelijke behandeling van persoonsgegevens maatregelen voorstellen voor een administratieve vereenvoudiging voor iedereen die actief is in de gezondheidszorg

eHealth-platform – Regelgeving Voorafgaande machtiging en permanente controle door afdeling Gezondheid van het Sectoraal Comité verstrekken van machtigingen tot (elektronische) uitwisseling van persoonsgegevens m.b.t. de gezondheid, buiten de gevallen waarin dit is toegelaten bij wet vaststellen van organisatie en policies inzake informatieveiligheid bij de verwerking van persoonsgegevens m.b.t. de gezondheid verstrekking van adviezen en aanbevelingen inzake informatieveiligheid bij de verwerking van persoonsgegevens m.b.t. de gezondheid behandeling van klachten inzake inbreuken op informatieveiligheid bij de verwerking van persoonsgegevens m.b.t. de gezondheid

eHealth-platform – Regelgeving Verhoging van de rechtszekerheid bij gebruik van het eHealth-platform – basisdiensten ter ondersteuning van informatieveiligheid en bescherming van de persoonlijke levenssfeer zoals gebruikers- en toegangsbeheer end-to-end vercijfering logging zijn conform wettelijke vereisten terzake – basisdiensten ter ondersteuning van de bewijskracht zoals time stamping ontvangstmeldingen zijn conform wettelijke vereisten terzake – bij deze basisdiensten gebruikte gevalideerde authentieke bronnen zoals gegevensbank met hoedanigheid van zorgverstrekker gegevensbanken met therapeutische relaties zijn betrouwbaar

eHealth-platform – Regelgeving Verhoging van de rechtszekerheid bij gebruik van het eHealth-platform – als intermediaire organisatie in de zin van de privacywetgeving voor de koppeling en codering van persoonsgegevens die de gezondheid betreffen uitsluitend door middel van het (irreversibel of reversibel) coderen van het INSZ machtiging Sectoraal Comité vereist voor het bewaren van het verband tussen het INSZ en het gecodeerd nummer slechts voor bepaalde, in de wet vermelde instanties en recent uitgebreid tot de Gemeenschappen en de Gewesten de voorafgaandelijke mededeling aan het Beheerscomité is vereist

Afschaffing van de SIS-kaart Vanaf 1 januari 2014 zullen de ziekenfondsen geen SIS-kaarten meer uitreiken Het nieuwe systeem, dat momenteel uitgewerkt wordt, zal de twee functionaliteiten van de SIS-kaart moeten dekken – de sociaal verzekerde identificeren – zijn verzekerbaarheid raadplegen Tijdens een overgangsperiode – zal de SIS-kaart nog gebruikt kunnen worden voor de identificatie – zullen de houders van de SIS-kaarten hun kaart ook nog na 1 januari 2014 moeten bewaren

Afschaffing van de SIS-kaart Het elektronische identiteitsbewijs zal worden gebruikt voor – de correcte identificatie van de sociaal verzekerde – het uitlezen van zijn INSZ Het INSZ staat vermeld op de verschillende elektronische identiteitsbewijzen Geldige elektronische identiteitsbewijzen in België – eID – Kids-ID (kinderen < 12 jaar) – elektronische kaart uitgereikt aan niet-Belgische onderdanen van de Europese Unie die in België verblijven – elektronische verblijfstitel uitgereikt aan onderdanen van landen buiten de Europese Unie die in België verblijven

Afschaffing van de SIS-kaart Vanaf 2014 wordt een isi + -kaart uitgereikt – aan de personen die niet over een elektronisch identiteitsbewijs kunnen beschikken maar die wel beschikken over een sociale dekking om in België gezondheidszorg te ontvangen – aan alle kinderen jonger dan 12 jaar De isi + -kaart zal de identificatie van de houder ervan toelaten aangezien de kaart het INSZ zal bevatten isi + – « Identification Sociale / Sociale Identificatie / Soziale Identifizierung » – de + (superscript) wijst op het aanvullende karakter ten opzichte van de Belgische elektronische identiteitsbewijzen De ziekenfondsen zullen de isi + -kaart uitreiken aan hun leden die hiervoor in aanmerking komen

Afschaffing van de SIS-kaart De verzekerbaarheidsgegevens zijn beschikbaar via het beveiligde MyCarenet-netwerk, dat ontwikkeld en beheerd wordt door – het RIZIV – de ziekenfondsen – het NIC In aanwezigheid van de sociaal verzekerde raadpleegt de gezondheidsprofessional de verzekerbaarheidsgegevens, nadat hij als toegangssleutel het INSZ heeft ingevoerd dat hij uitgelezen heeft aan de hand van – het elektronische identiteitsbewijs – de isi + -kaart – de nog geldige SIS-kaart (gedurende een overgangsperiode)

Afschaffing van de SIS-kaart In zullen de apothekers starten met de online raadpleging – momenteel (eind maart) maakt 36 % van de officina's reeds gebruik van het nieuwe systeem – de bedoeling is dat alle apothekers tegen juli 2013 instappen Geleidelijk aan zullen alle gezondheidsprofessionals de verzekerbaarheid online raadplegen

Afschaffing van de SIS-kaart Dit nieuwe systeem heeft vooral als voordeel dat de gegevens steeds actueel zijn De gezondheidsprofessional – raadpleegt het actuele statuut inzake gezondheidszorgverzekering rechtstreeks bij de bron – kan steeds nagaan of de patiënt verzekerd is en, in geval van toepassing van de derdebetalersregeling, het remgeld bepalen dat betaald moet worden voor de verstrekking De ziekenfondsen moeten deze gegevens niet langer kopiëren op een drager en de sociaal verzekerde moet ook niet meer vragen dat zijn gegevens zouden worden bijgewerkt

BEDANKT! Vragen? 26/04/2013