De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

eHealth & elektronische communicatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "eHealth & elektronische communicatie"— Transcript van de presentatie:

1 eHealth & elektronische communicatie
Frank Robben Administrateur-generaal van het eHealth-platform Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel Website eHealth-platform Persoonlijke website:

2 eHealth-platform-Doelstellingen
Hoe? door een goed georganiseerde, onderlinge elektronische dienstverlening en informatie-uitwisseling tussen alle actoren in de gezondheidszorg met de nodige waarborgen op het vlak van de informatieveiligheid, de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en het beroepsgeheim

3 eHealth-platform-Doelstellingen
Wat? optimaliseren van de kwaliteit en de continuïteit van de gezondheidszorgverstrekking optimaliseren van de veiligheid van de patiënt vereenvoudigen van de administratieve formaliteiten voor alle actoren in de gezondheidszorg degelijk ondersteunen van het gezondheidszorgbeleid

4 Patiënten, zorgverleners
Basisarchitectuur Patiënten, zorgverleners en zorginstellingen Software zorgverlener Health portal DTW DTW DTW Software zorginstelling DTW DTW Site RIZIV DTW portaal eHealth-platform MyCareNet DTW DTW DTW DTW DTW DTW DTW DTW DTW DTW DTW Gebruikers Basisdiensten eHealth-platform Netwerk GAB GAB GAB GAB GAB GAB Leveranciers 4 4

5 10 opdrachten Ontwikkeling van een visie en van een strategie inzake eHealth Organiseren van de samenwerking met andere overheidsinstanties die belast zijn met de coördinatie van de elektronische dienstverlening De motor van de noodzakelijke veranderingen zijn voor de uitvoering van de visie en de strategie inzake eHealth Vastleggen van functionele en techische normen, standardaarden, specificaties en basisarchitectuur inzake ICT Registreren van software voor het beheer van elektronische patiëntendossiers

6 10 opdrachten Concipiëren, uitwerken en beheren van een samenwerkingsplatform voor de veilige elektronische gegevensuitwisseling met de bijhorende basisdiensten Een akkoord bereiken over een taakverdeling en over de kwaliteitsnormen en nagaan of de kwaliteitsnormen worden nageleefd Als onafhankelijke trusted third party (TTP) optreden voor het coderen en anonimiseren van persoonsgegevens m.b.t. de gezondheid voor rekening van bepaalde, in de wet opgesomde instanties ter ondersteuning van het wetenschappelijk onderzoek en het beleid De totstandkoming van programma's en projecten promoten en coördineren De ICT-aspecten van de gegevensuitwisseling beheren en coördineren in het kader van de elektronische patiëntendossiers en van de elektronische medische voorschriften

7 10 opdrachten: stand van zaken
Ontwikkeling van een visie en een strategie inzake eHealth: uitvoering van de bestuursovereenkomst en van het strategisch plan voor beschikbaar op het portaal van het eHealth-platform ( deelname aan de eHealth-rondetafelconferentie en aan 5 use cases (plan ) Organiseren van de samenwerking met andere overheidsinstanties die belast zijn met de coördinatie van de elektronische dienstverlening : permanent overleg tussen de betrokken federale overheidsdiensten (FOD Volksgezondheid, RIZIV, FAGG, Federaal Kenniscentrum, …) regelmatig overleg met betrokken instellingen van Gemeenschappen en Gewesten

8 10 opdrachten: stand van zaken
De motor van de noodzakelijke veranderingen zijn voor de uitvoering van de visie en de strategie inzake eHealth: permanente communicatie en beschikbaarstelling van informatie aan de actoren in de gezondheidszorg via verschillende kanalen beschikbaarstelling van onze expertise inzake eHealth, hulp bij het begrijpen en ontwerpen van projecten Vastleggen van functionele en techische normen, standardaarden, specificaties en basisarchitectuur inzake ICT: basisarchitectuur vastgelegd voortzetting samen met de FOD Volksgezondheid en met het RIZIV van een globale aanpak met betrekking tot de interoperabiliteit

9 10 opdrachten: stand van zaken
Registreren van software voor het beheer van elektronische patiëntendossiers : de softwarepakketten voor huisartsen werden geregistreerd- de lijst van goedgekeurde softwarepakketten voor is gepubliceerd de volgende registratie van softwarepakketten in de huisartsengeneeskunde + kinesitherapie en verpleegkunde, wordt voorbereid, o.m.: publicatie van de criteria publicatie van het bestek om een onafhankelijke derde aan te stellen om de inachtneming van de nieuwe registratiecriteria te controleren Concipiëren, uitwerken en beheren van een samenwerkingsplatform voor de veilige elektronische gegevensuitwisseling met de bijbehorende basisdiensten: 10 basisdiensten voor elke basisdienst: ontwikkeling en publicatie van technische documentatie en van contracten inzake beschikbaarheid en performantie (deze laatste worden strikt nageleefd)

10 10 opdrachten/10 basisdiensten
Coördinatie van elektronische deelprocessen Portaalomgeving ( Geïntegreerd gebruikers- en toegangsbeheer Beheer van loggings Systeem voor end-to-end vercijfering Persoonlijke elektronische brievenbus voor elke zorgverlener (eHealthBox) Elektronische datering (timestamping) Codering en anonimisering Raadpleging van het Rijksregister en de KSZ-registers Verwijzingsrepertorium (metahub)

11 10 opdrachten/10 basisdiensten
6.1. Coördinatie van elektronische deelprocessen: maakt een soepele en harmonieuze integratie mogelijk van de verschillende processen met betrekking tot de implementatie van verschillende basisdiensten binnen eenzelfde toepassing 6.2. Portaalomgeving: venster op het web dat verschillende online diensten aanbiedt aan de actoren in de gezondheidszorg om hen te helpen bij het verstrekken van de best mogelijke zorg. Biedt alle nuttige informatie met betrekking tot de diensten die door het eHealth-platform worden aangeboden, zijn opdrachten, zijn standaarden, enz. De portaalomgeving bevat onder meer alle documenten die noodzakelijk zijn voor de gebruikers om de juiste configuraties te kunnen realiseren en aldus toegang te krijgen tot de beschikbare online diensten

12 10 opdrachten/10 basisdiensten
6.3. Geïntegreerd gebruikers- en toegangsbeheer: hierdoor wordt gegarandeerd dat enkel de gemachtigde zorgverleners/zorginstellingen toegang krijgen tot de persoonsgegevens waartoe ze toegang mogen hebben. toegangsregels worden onder meer opgelegd door de wet, door de machtigingen van de afdeling Gezondheid van het Sectoraal Comité (opgericht binnen de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer) voor elke toepassing worden er specifieke toegangsregels vastgelegd wanneer de gebruiker zijn identiteit authentiseert (via de elektronische identiteitskaart of de token), dan wordt het generisch verificatiemodel van de tool opgestart: het model raadpleegt de regels die voor de toepassing werden vastgelegd, gaat na of de gebruiker wel degelijk akkoord gaat met deze regels en verleent al dan niet de toegang tot de toepassing.

13 10 opdrachten/10 basisdiensten
6.4. Beheer van loggings: beheer van een toegangsregister tot het gegevensbeheersysteem > alle lees- en schrijftoegangen en verwijderingen worden geregistreerd en gelden als bewijs indien er hieromtrent een klacht wordt ingediend 6.5. Systeem voor end-to-end vercijfering: overdracht van volledige, niet gewijzigde gegevens van het ene punt naar het andere door ze met een sleutel onleesbaar te maken (vercijfering) zolang ze niet werden ontcijferd aan de hand van een sleutel 2 methodes: wanneer de bestemmeling gekend is: gebruik van het asymmetrische vercijferingssysteem (2 sleutels) wanneer de bestemmeling niet gekend is: gebruik van symmetrische vercijfering (de informatie wordt vercijferd en bewaard buiten het eHealth-platform; de ontcijferingssleutel kan enkel via het eHealth-platform verkregen worden)

14 10 opdrachten/10 basisdiensten
6.6. Elektronische datering (timestamping): mogelijkheid om op de seconde na elk document dat in de gezondheidszorg werd opgemaakt, te dateren en aldus de geldigheid van de inhoud ervan in de tijd te waarborgen door een eHealth-handtekening te plaatsen. 6.7. Codering en anonimisering: mogelijkheid om de identiteit van personen achter een code te verbergen opdat de nuttige gegevens van deze personen zouden kunnen worden gebruikt zonder dat hun privéleven wordt geschonden + mogelijkheid om gegevens anoniem te maken door de gedetailleerde kenmerken ervan te vervangen door algemene kenmerken. Eenmaal gecodeerd of geanonimiseerd behouden de gegevens hun nut, maar het is niet meer mogelijk om de identiteit van de persoon er rechtstreeks of onrechtstreeks uit af te leiden

15 10 opdrachten/10 basisdiensten
6.8. Raadpleging van het Rijksregister en van de KSZ-registers: toegang tot het Rijksregister en tot de Kruispuntbankregisters onder strikte voorwaarden door de hiertoe gemachtigde actoren in de gezondheidszorg 6.9. eHealthBox: beveiligde elektronische brievenbus voor de uitwisseling van medische gegevens 6.10.Verwijzingsrepertorium: geeft mits het akkoord van de betrokken patiënten aan bij welke actoren in de gezondheidszorg welke soort gegevens met betrekking tot welke patiënten worden bewaard

16 10 opdrachten: stand van zaken
Een akkoord bereiken over een taakverdeling en over de kwaliteitsnormen en nagaan of de kwaliteitsnormen worden nageleefd basisidentificatiegegevens = Rijksregister en KSZ-registers gegevensbank van zorgverleners en -instellingen gezamenlijk beheerd door de FOD Volksgezondheid, het RIZIV, het FAGG en de Gemeenschappen, en gehost door het eHealth-platform (CoBRHA) gegevensbank met de rechten van de patiënt in de ziekteverzekering beheerd en gehost door de ziekenfondsen gegevensbank m.b.t. best practices inzake de behandeling van patiënten bij bepaalde diagnoses beheerd door het Center for Evidence Based Medicine en gehost door het eHealth-platform

17 10 opdrachten: stand van zaken
Gegevensbank zorgverleners & -instellingen Standard feeding Interfaces (WSDL) Receive & Check & inject (SQL) CoBRHA = Common Base Registry for Healthcare Actors ... Data Furnishers Applications MyCarenet UAM Neutral and Common Data Base Anomaly detection Business rules violation Cross-Checking eH1N1 Standard Consultation Interfaces (WSDL) VAZG View INAMI View Create filtered local copy (view) Specific Data aggregate For heavy use Standard XML file Data Consumers Audit Reporting Publication Interfaces Consultation Interfaces

18 10 opdrachten: stand van zaken
De totstandkoming van programma's en projecten promoten en coördineren 62 diensten met toegevoegde waarde in productie > 40 diensten met toegevoegde waarde in onderzoek

19 10 opdrachten: stand van zaken Voorbeelden van diensten met toegevoegde waarde
Invoer in en raadpleging van het Kankerregister het register m.b.t. de heup- en knieprothesen (Orthopride) de registers m.b.t. de verstrekte zorg inzake hartimplantaten (Qermid) het gedeelde elektronische artritisdossier, met inbegrip van elektronische processen voor terugbetaling van anti-TNF-medicatie (Safe) PROCARE RX waarmee radiologen anoniem radiografieën en bijhorende informatie kunnen opladen en opsturen naar deskundigen voor revisie of second opinion Beheer van wachtdiensten van huisartsen en tandartsen (Medega) Verslag over de MUG-interventies

20 10 opdrachten: stand van zaken Voorbeelden van diensten met toegevoegde waarde
Elektronische mededeling van wachtverslagen door artsen van wacht aan de houder van een GMD Resident Assessment Instrument (BelRAI) Elektronische raadpleging van de verzekerbaarheid in de ziekteverzekering door verplegers(groeperingen) Elektronische overmaking van facturen derde betaler door verplegers(groeperingen) aan ziekenfondsen Platform voor gegevensuitwisseling tussen het Vlaams Agentschap voor Zorg en Gezondheid en de door haar erkende diensten (VESTA) Ondersteuning van het intern elektronisch zorgvoorschrift in 98 ziekenhuizen (87 % van de ziekenhuizen)

21 10 opdrachten: stand van zaken Voorbeelden van diensten met toegevoegde waarde
Elektronische geboorteaangifte – eBirth Raadpleging van de wilsbeschikkingen inzake euthanasie Elektronische invoer en raadpleging van de evaluatie van de personen met een handicap in het informatiesysteem van de FOD Sociale Zekerheid (Medic-e) Online registratiesysteem voor de private voorzieningen uit de sector bijzondere jeugdzorg in Vlaanderen Zorgportaal SARAI van het Ziekenhuisnetwerk Antwerpen (ZNA) ter ondersteuning van de samenwerking tussen huisartsen, specialisten en zorgteams in het kader van de zorgtrajecten van het RIZIV (diabetes en nierinsufficiëntie) de bijdrage van huisartsen aan het multidisciplinair oncologisch consult

22 10 opdrachten: stand van zaken
Als onafhankelijke trusted third party (TTP) optreden voor het coderen en anonimiseren van persoonsgegevens m.b.t. de gezondheid voor rekening van bepaalde, in de wet opgesomde instanties ter ondersteuning van het wetenschappelijk onderzoek en het beleid: ontwikkeling van een oplossing (batch-codering TTP) die de eHealthbox integreert voor de behandeling van eenmalige aanvragen tot codering voor elk dossier: opstellen van een algemeen elektronisch ondertekend document door alle betrokken partijen uitbreiding van mogelijkheid om een beroep te doen op het eHealth-platform voor de functie van TTP, ingevolge het KB van 20/09/2012 waarbij het eHealth-platform als TTP kan optreden voor bepaalde diensten van de gemeenschappen en gewesten

23 10 opdrachten: stand van zaken
De ICT-aspecten van de gegevensuitwisseling beheren en coördineren in het kader van de elektronische patiëntendossiers en van de elektronische medische voorschriften = De multidisciplinaire deling van gegevens = Hoeksteen van het systeem 8.1 Elektronische patiëntendossiers ontwikkeling van een verwijzingsrepertorium (Metahub) doelstelling: beveiligde elektronische uitwisseling tussen alle zorgverleners in het kader van de zorgverstrekking aan de patiënt implementatie van methoden inzake het elektronisch bewijs van een therapeutische relatie tussen een zorgverlener en een patiënt voor andere zorgverleners en -instellingen dan artsen en ziekenhuizen ontwikkeling en ondersteuning van het project ‘geïnformeerde toestemming'

24 10 opdrachten: stand van zaken
8.2. Elektronische voorschriften: Ziekenhuizen elektronisch geneesmiddelenvoorschift operationeel geleidelijke uitbreiding tot andere voorschriften en orders Ambulant – Recip-e-project het geneesmiddelenvoorschrift wordt momenteel ontwikkeld - ondersteuning aan het project Recip-e geleidelijke uitbreiding tot andere voorschriften en orders (kinesitherapie, verpleegkunde)

25 10 opdrachten: stand van zaken
8.3. Extramurale kluizen voor de eerstelijnszorg oprichting van platformen waardoor relevante, patiëntgerichte informatie gedeeld kan worden extramurale kluizen die thans ontwikkeld worden: Intermed Vitalink

26 Hoeksteen: Multidisciplinaire gegevensdeling
Gegevensoverdracht registratie van de gegevens op een bepaald ogenblik verzender kiest bestemmeling verzender is verantwoordelijk om de gegevens enkel te verzenden naar bestemmelingen die een rechtmatige toegang hebben tot deze gegevens Gegevensdeling evolutieve gegevens de bron weet op voorhand niet wie de gegevens zal raadplegen (bv. arts met wachtdienst) duidelijkheid nodig over wie er toegang heeft tot de gegevens

27 Gegevensoverdracht: eHealthBox
Verzenden van berichten naar "actoren in de gezondheidszorg" op basis van Rijksregisternummer RIZIV-nummer KBO-nummer via webtoepassing of geïntegreerd in het medisch dossier met (of zonder) vercijfering op basis van eHealth-certificaten/ -sleutels andere functionaliteiten ontvangst-, publicatie- en leesbevestiging reply & forward raadpleging van meervoudige mailboxen prioriteitsniveau auto-delete

28 Multidisciplinaire gegevensdeling
Gegevens uit ziekenhuizen delen van documenten tussen ziekenhuizen en artsen het “hubs en metahub-systeem” Extramurale gegevens delen van gestructureerde gegevens tussen eerstelijns- en andere extramurale zorgverleners de "extramurale gezondheidszorgkluizen" Gekoppeld en interoperabel standaarden informed consent therapeutische / zorgrelatie

29 Hubs & Metahub-systeem: Algemene principes
Project ter ondersteuning van de continuïteit in de zorgverlening Geen centrale opslag van medische gegevens Minimale tussenkomst in de bestaande systemen (op het niveau van het EMD) Benutten en valoriseren van lokale en regionale initiatieven Geleidelijke invoering

30 Hubs & Metahub-systeem: Inbreng van het project
Ondersteuning en harmonisering van lokale en regionale initiatieven Invoering van een centrale component ter ondersteuning van de uitwisselingen tussen netwerken ("metahub") ontwikkeling van een technische specificatie voor de uitwisselingen globale architectuur standaardisering van de interfaces en uitwisselingsprotocols gemeenschappelijke definitie van regels en fundamentele concepten, bv. identificatie van de zorgverleners en de patiënten geïnformeerde toestemming van de patiënt therapeutische relaties

31 Hubs & Metahub-systeem: Inbreng van het project
Geleidelijke oprichting van netwerken ("hubs") Telematicaprotocols FOD Volksgezondheid Voor meer informatie

32 Hubs & Metahub-systeem: Oprichting van de "hubs"
3 technische implementaties 95 % van de Belgische ziekenhuizen (hebben het protocol 2011 ondertekend)

33 Hub–metahub: as is

34 Hub–metahub: to be A C B 3: Fetch data from hub A
1: Where can we find data? 2: In hub A and C 4: All data available 3: Fetch data from hub C C B

35 Extramurale gegevens 1/ 2
Ondersteuning uitbouw platformen voor gegevensdeling tussen extramurale zorgverleners allerhande (huisartsen, tandartsen, apothekers, kinesisten, thuisverplegers, diëtisten, psychologen, …) in samenwerking met de gemeenschappen (Eerstelijnszorgconferentie in Vlaanderen, Intermed-initiatief in Wallonië) voor ontsluiting van gegevens tussen lokale informatiesystemen van extramurale zorgverleners onderling en tussen deze systemen en de informatiesystemen van zorg/welzijnsinstellingen, via het hub/metahubsysteem en voor interactie met een uit te bouwen kluis inzake extramurale zorg Met hergebruik van de basisdiensten van het eHealth-platform en voortbouwend op een aantal verworvenheden bij het uitgebouwde platform voor gegevensdeling tussen ziekenhuizen en (huis)artsen

36 Extramurale gegevens 2/ 2
Inter-Med C B

37 Informed consent & therapeutische relatie
patiënt informeren over het systeem patiënt kan toestemming verlenen en besluiten "in het systeem te stappen" zorgverlener en patiënt bepalen samen welke informatie gedeeld wordt Therapeutische relatie enkel zorgverleners die een therapeutische relatie hebben met de patiënt (1) hebben toegang tot die informatie die ze nodig hebben om hun taak uit te voeren (2) (1) bewijs van therapeutische relatie bepaalt toegang tot welke patiënt (2) rol bepaalt de toegang tot welk type gegevens

38 eHealthConsent Functionaliteiten van de toepassing
Dankzij de toepassing kunnen gemachtigde actoren de informed consent van een burger registreren of intrekken Via de toepassing kan de burger ook een aantal specifieke zorgverleners uitsluiten van de toegang tot zijn gezondheidsgegevens (voor gegevensuitwisselingen waarvoor deze toestemming nodig is) Bevat een aantal functionaliteiten ter ondersteuning van het beheer van de "therapeutische relaties" die een noodzakelijke basisvoorwaarde vormen om elektronisch gezondheidsgegevens te kunnen raadplegen

39 eHealthConsent In de praktijk (1/2)
De toestemming kan rechtstreeks door de burger geregistreerd worden, maar ook door een arts, een apotheker en het administratief personeel van een ziekenhuis op verzoek van de burger. Alle handelingen die verricht worden op het niveau van de toestemming zijn zichtbaar op het niveau van de toepassing « eHealthConsent ». Via de toepassing kan de burger ook zijn lijst beheren met uitgesloten zorgverleners. Deze functionaliteit is enkel toegankelijk voor de burger zelf. De uitsluiting gebeurt op basis van het RIZIV-nummer van de zorgverlener. De toepassing bevat een zoekfunctie met de naam en de voornaam van de zorgverlener als zoekcriteria.

40 eHealthConsent In de praktijk (2/2)
Via de toepassing kunnen de burger of de gemachtigde zorgverleners “therapeutische relaties” registreren, intrekken of raadplegen. Een burger kan steeds een therapeutische relatie met een zorgverlener registreren of intrekken en al zijn therapeutische relaties raadplegen. Een zorgverlener kan een therapeutische relatie met deze patiënt registreren nadat hij de elektronische identiteitskaart van de patiënt heeft uitgelezen. Als de patiënt zijn pincode invoert, kan de zorgverlener bovendien, op vraag van de patiënt, de therapeutische relaties tussen deze patiënt en andere zorgverleners registreren, intrekken of raadplegen.

41 eHealthConsent

42 eHealthConsent

43 eHealthConsent

44 eHealthConsent

45 eHealthConsent

46 eHealthConsent

47 Informatisering van de gezondheidszorg Plan 2013-2018 / Overzicht
Organisatie van een Rondetafelconferentie eind 2012 rond de ontwikkeling van de informatisering van de gezondheidszorg Deelname van ongeveer 300 personen uit de sector Er werd een concreet actieplan e-Gezondheid opgesteld voor 5 jaar - Roadmap Het actieprogramma is opgebouwd rond 5 pijlers: de uitwisseling van gegevens door zorgverleners op basis van een gemeenschappelijke architectuur ontwikkelen de betrokkenheid van de patiënt en zijn kennis over e-gezondheid verhogen een referentieterminologie uitwerken administratieve vereenvoudiging en efficiëntie realiseren een flexibele en transparantie governancestructuur invoeren waarin alle bevoegde overheden en stakeholders betrokken zijn Dit actieplan vormt een duidelijk kader waarin 20 concrete en meetbare doelstellingen voor de komende vijf jaar zijn opgenomen

48 Roadmap 2013-2018 (www.rtreh.be)
Elke houder van een GMD beheert m.b.t. de betrokken patiënt een elektronisch dossier, updatet de relevante gegevens in een SUMEHR en deelt die via Vitalink/Intermed Elk ziekenhuis beschikt over een gestructureerd elektronisch patiëntendossier Ziekenhuisdocumenten worden veralgemeend gedeeld via het hub-metahub-systeem Intramurale en extramurale laboratoriumresultaten en verslagen van medische beeldvorming worden gedeeld via het hub-metahub-systeem of via Vitalink/Intermed

49 Roadmap 2013-2018 (www.rtreh.be)
De gegevens m.b.t. de afgeleverde geneesmiddelen en het medicatieschema worden elektronisch gedeeld gedeeld farmaceutisch dossier als authentieke bron voor de afgeleverde geneesmiddelen Vitalink en Intermed als authentieke bronnen voor het medicatieschema Het ambulant elektronisch voorschrift voor geneesmiddelen wordt veralgemeend en uitgebreid tot andere voorschriften (kinesitherapie, verpleegkunde, laboratoriumonderzoeken, medische beeldvorming) Per zorgberoep wordt de minimale inhoud van een elektronisch patiëntendossier vastgelegd

50 Roadmap 2013-2018 (www.rtreh.be)
Veralgemeend gebruik van de eHealthBox Traceerbaarheid van implantaten Uitwerken van een nationaal terminologiebeleid Uitbreiding van het hub-metahubsysteem tot psychiatrische ziekenhuizen en rustoorden Evolutie van BelRAI als evaluatie-instrument Maatschappelijk debat over de al dan niet modulaire toegangsrechten tot patiëntgegevens Organisatie van toegang door de patiënt tot zijn gegevens Aanpassing van de reglementering en van de financiering als incentives voor het ICT-gebruik

51 Roadmap 2013-2018 (www.rtreh.be)
Opname van e-gezondheid in de opleiding van zorgverstrekkers Invoering MyCarenet-diensten (elektronische facturatie derde betaler, elektronische raadpleging verzekerbaarheid, elektronische uitwisseling tussen ziekenhuis en ziekenfonds bij hospitalisatie, ...) Inventaris en consolidatie van registers Actieplan voor verdere administratieve vereenvoudiging Monitoring en uitvoering van het actieplan

52 eHealth-platform – Key facts
1 Wet 1 bestuursovereenkomst 4-jarig bestaan 1 Beheerscomité 1 Overlegcomité 1 Sectoraal Comité van de Sociale Zekerheid en van de Gezondheid 10 basisdiensten 10 opdrachten 1 opleidingsaanbod inzake informatieveiligheid 1 technische connector 42 medewerkers onder wie 2 artsen, 2 juristen et 22 informatici 1 contactcentrum 62 online toepassingen 40 toepassingen in onderzoek 99.9 % beschikbaarheidsgarantie van de diensten 15,009,3000 € budget voor 2013

53 BEDANKT! Vragen?


Download ppt "eHealth & elektronische communicatie"

Verwante presentaties


Ads door Google