17 stadsgewesten in België

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Advertisements

…. bestonden vroeger niet …. bestaan nu vooral in Azië, Zuid-Amerika en Afrika …. ontstaan door verhuizing van platteland naar stad …. van 9 (50 jaar geleden)
Jonas Pauwels 1 BaSwC.  Carpooling  Wat is Carpooling?  Hoe werkt het?  Carpooling is te regelen naar eigen wensen .Cambio-autodelen  Wat is cambio-autodelen.
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
TAAK 3 WONEN, WAAR KIES JE VOOR?
1.
27 Het stedelijke landschap
SOCIO-ECONOMISCHE SITUATIE IN EIGEN OMGEVING
Hoofdstuk 3 Stedelijke gebieden
Grote en middelgrote steden
Steden: van hier tot Tokyo
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Par 3.1: Van stad naar stedelijke zone
Handel-en dienstenzones in Heist-op-den-Berg
§6 Grote steden beleid.
De toekomst van Nederland
Hst 3: De wereld van de stad
Planning: Startopdracht Uitleg paragraaf 3.4 Verwerkingsopdracht
Brugklas hoofdstuk 4.
§ 17: De stad vernieuwen Sociale stadsvernieuwing: de verbetering van verouderde, goedkope huurwoningen Sloop en nieuwbouw: een woonwijk gaat tegen de.
§ 20: Verkeer en inrichting
§ 18: De stad uit, de stad in Urbanisatie: de groei van het aantal stadsbewoners (= verstedelijking) Suburbanisatie: de verstedelijking van het platteland.
Over steden en verstedelijking
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
ZOU JIJ DAAR WILLEN WONEN?
ZOU JIJ DAAR WILLEN WONEN? TAAK 2 HOE ZIEN STAD EN DORP ERUIT?
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 4
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
H8 B140, B141 H9 B142 Senna en Sharon. H8 B140 VERVOERMIDDELEN Mobiliteiten: verplaatsing van mensen en goederen met behulp van een vervoermiddel. Mogelijk.
Stadsgeografische aspecten van verkeer en vervoer
Migratie in Nederland Migratie.
Ruimtelijke structuur van Roeselare
Raïssa De Vooght en Narshis Windey
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Verschillende wijken en hun evolutie
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
2 vmbo-T/havo 2 steden, §6 en 7
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Hoofdstuk 1 Arme en rijke Nederlanders.
Bedrijf in de buurt? Bron: leefbaarheidsproblemen. Vertrek bedrijf Gevolgen voor buurt. Overlast. Onveiligheid.
Stad en water in Nederland
Hoofdstuk 2: steden in het Noorden
Stedelijk en landelijk gebied
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
Hoofdstuk 6 De Chinese bevolking.
2 hv Steden, van hier tot Tokyo § 1-4
2 TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §6 en 7
2TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §2 en 3
Nederland verandert Dhr. S Duivenvoorde Schooljaar
Wijs me de weg ! Luchtfoto, schaal en kaart. Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie.
Vlaams Parlement – 17 sept Vlaanderen moet plaats vinden voor nog eens huishoudens. Er wordt in de publieke opinie nu al geklaagd dat er.
De stad verandert Blok 3.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Thema 5 “De Stad”.
Over steden en verstedelijking
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Duurzame verstedelijking
Typische problemen R1 Beperkte restcapaciteit
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Globale ontwikkeling steden
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
1TH Hoofdstuk 1 | Steden.
Duurzame mobiliteit in landelijk gebied
Samen sterk!.
Samen sterk!.
Transcript van de presentatie:

Stadsgewesten : resultaat van functionele en morfologische verstedelijkging

17 stadsgewesten in België

Delen van het stedelijk leefcomplex

Stadskern : 19e eeuwse uitbreiding : Dit is het oudste historische gedeelte van de stad. Gebouwen : marktplein, stadhuis, kerk, kantoren, winkels Functies : handel, diensten, horeca Dit zijn de eerste stedelijke wijken (buurten) uit de 19e eeuw. Hier staan vooral oudere rijhuizen dicht op elkaar. KERNSTAD = STADSKERN + 19e EEUWSE UITBREIDING

-Stadsrand : -Banlieue : De ruime rand rond de stad waar de hoofdfunctie vooral wonen is. Nieuwe wijken, open en halfopen bebouwing, winkelcomplexen, bedrijventerreinen, recreatiegebieden,… AGGLOMERATIE = KERNSTAD + STADSRAND -Banlieue : Recente groeizone rond de agglomeratie door suburbanisatie. Jonge gezinnen en bedrijven trekken weg uit de stad en de stadsrand.

Waarom is de banlieue een conflictzone in het ruimtegebruik? De landbouwfunctie wordt meer en meer verdrongen door het verschijnen van bedrijventerreinen en nieuwe verkavelingen in deze zone. STADSGEWEST = AGGLOMERATIE + BANLIEUE -Forenzenwoonzone : Landelijk gebied rond het stadsgewest met vooral woondorpen STEDELIJK LEEFCOMPLEX = STADSGEWEST + FORENZENWOONZONE

Problemen door verstedelijking Ontvolking van de steden Vooral stadsdelen met oudere woningen, leegstaande winkelpanden,.. Rijkere autochtone bevolking trekt weg en wordt vervangen door kansarmen, krakers, allochtonen,… Buurten krijgen een verloederd uitzicht, versterkt door armoede en criminaliteit.

Ook functies verplaatsen zich meer en meer naar de stadsrand. Voorbeelden : Winkels, bedrijven, diensten,… Wat is de oorzaak van deze desurbanisatie ? In de stadsrand en banlieue is er meer plaats beschikbaar dan in de stad. Er is ook een vlottere bereikbaarheid in vergelijking met de drukke stad waar dagelijks files staan en parkeermogelijkheden vaak beperkt zijn.

Stadsvernieuwing : de oplossing ? Positief : Opwaardering van de buurt Terugkeer van wonen in die stadsdelen = re-urbanisatie Negatief : -Wonen wordt nogal duur in deze vernieuwde buurten met moderne appartementen en lofts. -Een deel van de oorspronkelijke bewoners wordt uit de buurt verdreven omdat wonen te duur is geworden.

Problemen door verstedelijking 2. Financiële problemen Inkomsten van de stad verminderen door wegtrekken van gezinnen met hoge inkomens en bedrijven. Maar de stad moet blijven instaan voor heel wat sociale steun, kosten voor brandweer, politie, onderhoud van wegen,… Meer kosten en minder inkomsten => problemen !

Problemen door verstedelijking 3. Pendel en verkeersprobleem

Oorzaak ? Bouwgrond en huizen in de steden zijn te duur voor jonge gezinnen waardoor ze verder buiten de stad gaan wonen. De tewerkstelling blijft echter vooral in de stad geconcentreerd! Veel pendelverkeer. Mensen verplaatsen zich voor woon-werk verkeer veelal met de auto. Wegen kunnen de toestroom tijdens de piekuren niet meer opvangen en er zijn dagelijks lange files.

Drukste verkeersassen in Vlaanderen

Gevolgen ? Verplaatsingstijden worden langer door de files Pendelaars staan onder druk en hebben stress Bedrijven lijden economische schade Auto’s zorgen voor luchtvervuiling

Hoe kunnen we het mobiliteitsprobleem aanpakken ?

Hoe kunnen we het mobiliteitsprobleem aanpakken ? Openbaar vervoer promoten Carpooling Fietsvergoedingen voor werknemers Wagen niet gebruiken voor korte afstanden Flexibele werktijden invoeren Thuiswerk …