Stadsgewesten : resultaat van functionele en morfologische verstedelijkging
17 stadsgewesten in België
Delen van het stedelijk leefcomplex
Stadskern : 19e eeuwse uitbreiding : Dit is het oudste historische gedeelte van de stad. Gebouwen : marktplein, stadhuis, kerk, kantoren, winkels Functies : handel, diensten, horeca Dit zijn de eerste stedelijke wijken (buurten) uit de 19e eeuw. Hier staan vooral oudere rijhuizen dicht op elkaar. KERNSTAD = STADSKERN + 19e EEUWSE UITBREIDING
-Stadsrand : -Banlieue : De ruime rand rond de stad waar de hoofdfunctie vooral wonen is. Nieuwe wijken, open en halfopen bebouwing, winkelcomplexen, bedrijventerreinen, recreatiegebieden,… AGGLOMERATIE = KERNSTAD + STADSRAND -Banlieue : Recente groeizone rond de agglomeratie door suburbanisatie. Jonge gezinnen en bedrijven trekken weg uit de stad en de stadsrand.
Waarom is de banlieue een conflictzone in het ruimtegebruik? De landbouwfunctie wordt meer en meer verdrongen door het verschijnen van bedrijventerreinen en nieuwe verkavelingen in deze zone. STADSGEWEST = AGGLOMERATIE + BANLIEUE -Forenzenwoonzone : Landelijk gebied rond het stadsgewest met vooral woondorpen STEDELIJK LEEFCOMPLEX = STADSGEWEST + FORENZENWOONZONE
Problemen door verstedelijking Ontvolking van de steden Vooral stadsdelen met oudere woningen, leegstaande winkelpanden,.. Rijkere autochtone bevolking trekt weg en wordt vervangen door kansarmen, krakers, allochtonen,… Buurten krijgen een verloederd uitzicht, versterkt door armoede en criminaliteit.
Ook functies verplaatsen zich meer en meer naar de stadsrand. Voorbeelden : Winkels, bedrijven, diensten,… Wat is de oorzaak van deze desurbanisatie ? In de stadsrand en banlieue is er meer plaats beschikbaar dan in de stad. Er is ook een vlottere bereikbaarheid in vergelijking met de drukke stad waar dagelijks files staan en parkeermogelijkheden vaak beperkt zijn.
Stadsvernieuwing : de oplossing ? Positief : Opwaardering van de buurt Terugkeer van wonen in die stadsdelen = re-urbanisatie Negatief : -Wonen wordt nogal duur in deze vernieuwde buurten met moderne appartementen en lofts. -Een deel van de oorspronkelijke bewoners wordt uit de buurt verdreven omdat wonen te duur is geworden.
Problemen door verstedelijking 2. Financiële problemen Inkomsten van de stad verminderen door wegtrekken van gezinnen met hoge inkomens en bedrijven. Maar de stad moet blijven instaan voor heel wat sociale steun, kosten voor brandweer, politie, onderhoud van wegen,… Meer kosten en minder inkomsten => problemen !
Problemen door verstedelijking 3. Pendel en verkeersprobleem
Oorzaak ? Bouwgrond en huizen in de steden zijn te duur voor jonge gezinnen waardoor ze verder buiten de stad gaan wonen. De tewerkstelling blijft echter vooral in de stad geconcentreerd! Veel pendelverkeer. Mensen verplaatsen zich voor woon-werk verkeer veelal met de auto. Wegen kunnen de toestroom tijdens de piekuren niet meer opvangen en er zijn dagelijks lange files.
Drukste verkeersassen in Vlaanderen
Gevolgen ? Verplaatsingstijden worden langer door de files Pendelaars staan onder druk en hebben stress Bedrijven lijden economische schade Auto’s zorgen voor luchtvervuiling
Hoe kunnen we het mobiliteitsprobleem aanpakken ?
Hoe kunnen we het mobiliteitsprobleem aanpakken ? Openbaar vervoer promoten Carpooling Fietsvergoedingen voor werknemers Wagen niet gebruiken voor korte afstanden Flexibele werktijden invoeren Thuiswerk …