Geïntegreerde Communicatie Op basis gelijknamig boek Marita Vos & Henny Schoemaker
Basismodel Communicatie Zender ==> boodschap ==> mediakeuze "reclame" ==> ontvanger ==> reactie ==> mediakeuze "feedback" : marktonderzoek, klacht, bezwaar,
Communicatie: de stiel Talenkennis & algemene ontwikkeling Taal, cultuur, normen, vooroordelen Bestaande kennis & ervaring, levende ideeën & gevoelens Mediakennis Kennis Technische eigenheden en mogelijkheden Klantenkennis ==> perceptie =\= observatie Bestaande kennis & ervaring, levende ideeën en mogelijkheden
Concept Geïntegreerde Communicatie Perceptie klant Basis = som van wat klant ervaart als "communicatie van" + " communicatie over" Evolutie: "communicatie" uit meerdere monden Zichtbaarheid buiten directe doelgroep verhoogt "directe kanalen": meerdere monden Communicatiemateriaal duurder naarmate "formeler" ==> nood integratie Controle van perceptie EN kosten
Communicatie voor een bedrijf "Dagelijkse" Communicatie van management naar medewerkers Communicatie van bedrijf "naar buiten" Bewust gestuurd door communicatieverantwoordelijk Bewust gestuurd maar niet door communicatieverantwoordelijk "gewoon" niet over nagedacht Communicatie uit interactie tussen bedrijf en publieken
Opdracht: maak merk "uw naam" op wiki Vehikel: wiki professionele portfolio Rapport: wat, hoe gedaan met welk effect Rapport in wiki
Gebruikte theorie: brand management http://en.wikipedia.org/wiki/Brand
Overzicht te verklaren termen Brand. - brand strategy - brand equity - brand orientation - brand management - brand recognition
Identiteit vs persoonlijkheid Identity = personality? Identity = wat het is, "techn. Fiche" / plannen Zelf gemaakt pers = wat het uitstraalt/gedrag / uitvoeren Resultaat in oog van anderen Veronderstellingen, vooroordelen, cultuur, .... Zelfbeeld observator - logica gehanteerd dr observator 1e indruk: visueel, stem - fysieke attr, geur, associaties, accent/taal
Imago vs reputatie Imago = beeld - wij zien/ voelen als resultaat van creatie ( bewust gedaan) - stabiel Reputatie: men zegt - een mening gedragen door een marktsegment - " pre- persoonlijkheid- indruk" gemaakt door iemand anders dan merkvertegenwoordiger - persoonlijkheidnuanceerder - kan verkeren/ fragiel indien goed Testimonials = betalen voor reputatie
Awareness vs promise Awareness = bewust zijn van ==> feit ToM, aided = geholpen, strategic? Merk-belofte/ situering-combinatie indien nut Strategic: onderdeel van stappenplan naar.. Promise = belofte ==>gemaakt / "gedaan" Perceptie van zekerheid op krijgen Die perceptie = functie reputatie Niet waar maken = reputatieschade