Een eerste verkenning.. tot samenwerking van het PO-VO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Succesvolle intelligentie
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
Hogere denkvaardigheden
Bouwsteen Traject OP Maat Foto’s voor poster. Inleiding Steeds vaker worden scholen geconfronteerd met leerlingen die getalenteerd, hoog intelligent of.
Presentatie BètaMentality
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Marianne van Gelder Hildi Glastra van Loon.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
"Ondernemerschap in het onderwijs" VECON 19 maart 2009.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Studio van je toekomst Wat is Studio van je Toekomst? een kort project voor vo en mbo in ca. 5 lessen verkennen leerlingen hun eigen talenten, dromen.
Oog voor slimme kinderen?!
Sum page / opsommingspagina
Stichting Prisma Helden Karin Iking Zwolle
4 leerwegen ◦ basisberoepsgerichte leerweg  MBO niv. 1/2 ◦ kaderberoepsgerichte leerweg  MBO niv. 3/4 ◦ gemengde leerweg  MBO niv. 3/4 ◦ theoretische.
Symposium Differentiatie
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
WELKOM Algemene infoavond Havo leerjaar 3 25 september, 2014 WELKOM Algemene infoavond Havo leerjaar 3 25 september,
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Informatieavond 11 februari 2015
uw kind begeleiden bij huiswerk
Presentatie Locatie Lemmer
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Basisschool Wagenborgen.  Ouderavonden  Gezamenlijke teamvergaderingen.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Informatie voor ouders groep 8 over:
Waarom de plaatsingswijzer?
Waarden & organisatiecultuur
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Informatiemiddag 2 december 2016 Programma 2 december 2015 Programma leerlingen: – uur: met VIA-leerlingen aan de slag (rondleiding, miniprestatie.
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Welkom!
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
Talentregio / KWTO 9 JUNI 2016 HAND-OUT OP
3. Waar denk je als eerste aan bij het woord “natuurkunde”? 2 a. Denk je al te weten welk profiel je gaat kiezen? Ja/nee.
Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Welkom op het Maurick College
Informatie voor ouders groep 8 over:
Ontwikkelingspsychologie
Informatieavond 7 december 2016
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Sterke kanten Valkuilen Bedreigingen Kansen Bianca Breukelaar
Welkom op het Maurick College
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Welke “wiskundes” zijn er?
Informatie voor ouders groep 8 over:
Door Sabrina Heijnen.
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
HB beleid Felisenum.
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Profiel van een plusleerling
Basiskennis LOB.
Welkom in ons huis! Profiel: Economie & Ondernemen
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Transcript van de presentatie:

Een eerste verkenning.. tot samenwerking van het PO-VO Lidy Mulders Coördinator vwoplus onderbouw Assink Lyceum Specialist in Gifted Education

Workshop 5 Korte introductie op kenmerken en behoeften hoogbegaafde leerlingen Voorbeelden uit de Assinkpraktijk Brainstorm mogelijkheden en onmogelijkheden samenwerking

Kenmerken Verschil pienter – hoogbegaafd Profielen hoogbegaafde leerlingen Andersdenkenden

De hoogbegaafde leerling denkt en … DE HOOGBEGAAFDE LEERLING bron: Heleen Wientjes IVLOS Universiteit Utrecht denkt en … denkt en … denkt en … denkt en … denkt en … onthoudt makkelijk denkt conceptueel (geheeldeel) denkt en … denkt door denkt en … creatief intelligente humor denkt en … denkt en … denkt autonoom denkt en … denkt en … denkt onderzoeksgericht denkt en … denkt en … denkt en … denkt buiten kaders denkt en … denkt snel denkt en … denkt en … Eigenwijs denkt en … brede interesse denkt en … denkt en … denkt en …

verbreden – verdiepen - verrijken Breder: meer kennis, zelfde denk- en werkniveau [onvoldoende] Dieper: meer inzicht (dus ook kennis), verbanden, hoger denk- en werkniveau, moeilijker Rijker: meer kennis, meer inzicht, moeilijker, hoger denk- en werkniveau, groter metacognitief repertoire, zelfstandiger

begeleiding Aandacht voor leren leren leren plannen leren kiezen inzicht in eigen leerstrategieën leren reflecteren EISEN STELLEN!

Zet ze aan het denken!