Met real-time verkeersmodellering goed geïnformeerd de stad in

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wij vertegenwoordigen SLIDEPLAYER.NL
Advertisements

Tips en praktijk opstellen businesscase
1 Regiolab Delft Eind Theo H.J. Muller Henk J. van Zuylen.
20 maart 2008© 2008 kiesBeter.nl1 CQ gegevens op kiesBeter.nl Jeanne van Loon projectleider kiesBeter.nl 20 maart 2008.
G.R. Drechtsteden Stelling; gemeenteraden hebben (on)voldoende grip op gemeenschappelijke regelingen Nelleke de Smoker.
Ben Immers - TrafficQuest
VVV Kop van Noord-Holland: Website ontwikkelingen 31 mei 2012
Onderwijsproject Hou je mond gezond!
Voorraadwaardering LIFO FIFO GEMIDDELDE INKOOPPRIJS
No nonsense methode ICT vaardigheden
(E)OBD.
“Wij de data, u de apps.” DIVV en Open Data
Waarom op afstand samenwerken? Omdat het ….. Ronald Scherpenisse Information Worker Microsoft B.V.
Open data FWD Titel presentatie
V&W projecten Reisinformatie (V201006) Strategisch Samenwerkin g Inwinning Distributi e Bewerking Gebruiker en communicatie Product- verbetering Techniek.
Marktonderzoek in mobiel Internet Een onderzoek naar de belangrijke factoren van mobiele Internet diensten en de mogelijkheden voor marktonderzoek Colloquium.
Introducing Unify Name goes here Date goes here. Copyright © Unify GmbH & Co. KG All rights reserved. In de afgelopen tien jaar zagen we een geweldige.
Loe Hameleers Twan Saleming Twan Elfers (Graydon)
Het Management Informatie Portaal
Sturen op resultaat, een kwestie van lange adem
Hoofdstuk 6: Controle structuren
CHEMISCH WEBEXPERIMENT. 2Woudschoten 1 november 2013 Hans van Dijk coordinator Lisette van Rens leerling / leraar materialen ervaringen in de klas Woudschoten.
UPGRADE PROGRAMMA WINDOWS 7 OFFICE 2010 OFFICE 365.
GENERATIE Distributie Modal split Toedeling
Het einde is in zicht. De Criteria Nulmeting - Linkaudit.
Naar meer rendement van het weidevogelbeheer Kerngebieden Weidevogellandschap, Tweede bijeenkomst met provincies 17 november 2011, Ede.
Bijeenkomst Contactpersonen NAH 3 februari 2011 Het kan Anders! Hoe kan minder meer worden voor de NAH cliënt?
26 oktober 2006 Michèle Coëmet Verkeersinformatie Beleid in uitvoering: de stand van zaken.
Loe Hameleers Gerard Maeijer
PVGE Computerclub Best
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Lenvis: ideeën van gebruikers Efrath Silver.
23 april 2013 Spookfiles JK Hensems / Bram Hendrix.
Rover-symposium 'Krimp' 21 maart 2014 – Den Haag ‘Krimp’ probleem of kans? Manu Lageirse.
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Waarom is neerslag zo moeilijk te vangen?
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Challenge the future Delft University of Technology Netwerk transmissie model Verkeersmodel voor groot-stedelijke gebieden Victor L. Knoop.
Seminar Smart reports Voor een betere klantbediening en een effectievere schadebehandeling.
Europees aanbesteden ICT beheer PO.
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Monitoring Harmsenbrug
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Wie is de modellen man / vrouw van het jaar 2008? De Quizz Test je modelkennis! 8e PLATOS Colloquium Provinciehuis Utrecht.
Smart Traffic: pilot N201 Dataverrijking door combinatie met simulatie
PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen.
Structuurvisie Ridderkerk Verkeersmodel en vervoerwaarde Robert van Leusden 10 februari 2009.
De haalbaarheid en meerwaarde van quasi-dynamisch toedelen en vertrektijdstipkeuzemodellering binnen de BBMA Martijn Heynickx Kobus Zantema 9 MAART 2016.
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016.
Assen - TT Circuit - Zondag 26 juni Motul TT Assen - Grootste sport event in Nederland -> motorfans; veel nationaliteiten -TT Festival 1.
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
iVRI: verkeerslichten van de toekomst
Crowd Navigatie in Publiek Private Alliantie
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen
Archiveren by design Leveranciersdag 30 juni André Plat
Smart Logistics Theo Stevens Expeditiemiddag
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Gregory, Kevin, Peter, Pim
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
Wat is een Smart City? Een stad die gegevens verzameld via apparaten.
SMART CITY DORDRECHT Ruimte voor innovatie.
Datagedreven werken: anticiperen op een generieke data infrastructuur – het IPP Joris Jan de Vries 1 1.
De taaltaak
Marktconsultatiedag 29 november
Praktijkbeproeving ODS (Open Data Standaarden)
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
en misschien wel van Europa.”
Mogelijkheden om de kwaliteit van leven te verbeteren.
CO2-footprint op de blockchain
Transcript van de presentatie:

Met real-time verkeersmodellering goed geïnformeerd de stad in PLATOS COLLOQUIUM 5 MAART 2014 KLAAS FRISO

Sensor City Mobility Consortium Sensor City wordt mede mogelijk gemaakt door de Europese Unie, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, het ministerie van EL&I en het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, KOERS NOORD.

Karakteristieken consortium Sensor City Mobiliteit Onderzoeksproject Hoofddoel: Individueel reis advies voor reizigers zo dat ze gemakkelijk de meest comfortabele en slimste manier van reizen kunnen kiezen Verkeers- en reisinformatie diensten door slimmer gebruik van data uit sensor technologie. ‘Living lab’ met grootschalige praktische experimenten Parallel: Geluid consortium

Ontwikkelde diensten Rijstijlmonitor Navigatie plus (Smart Routing met parkeren) Slimmer reizen (multimodale reisassistent) ReisAlarm app Dynamisch verkeersmanagement Adaptief verkeersmanagement Real-time verkeersmodel

Sensor Netwerk Assen

Real-time verkeersmodel in een notendop Schatting van de actuele verkeerssituatie gebaseerd op data van de afgelopen 5 minuten (tellingen, reistijden, snelheden) Korte termijn verkeersverwachting komende 30 minuten: intensiteiten, reistijden, restcapaciteiten Adaptief modellering systeem Input voor Smart Routing Basis voor Dynamisch Verkeersmanagement

Architectuur Real-time verkeersmodel Real-time traffic database Traffic counts Demand model calibration A posteriori demand matrix Calibration effect Dynamic traffic assignment A priori matrices (/5min /weekday) Traffic forecast matrices New 5 minute a priori matrix Previous assignment (up to t-5 min) Traffic forecast - Flow - Travel time - Spare capacity Automatic travel time validation Travel times Iedere 5 minuten !

Model netwerk 214 zones 3.211 links 2.032 knopen 15 minuten reistijd rondom Assen

Smoothing van VRI-tellingen counts per 5 minutes smoothed counts 40% current + 60% previous * Kwaliteitsindicator telling

Rolling horizon Realistisch toegedeeld dynamisch (geladen) netwerk vereist Ontwikkeld in Omnitrans - StreamLine Interne situatie wordt continu opgeslagen Omvat alle condities op alle wegvakken, snelheden, spill back, afslagbewegingen, zones, etc

Rolling horizon 9:20 9:15 Legenda 9:10 9:05 9:00 8:55 9:00 9:05 9:10 Start time 9:20 9:15 Legenda 9:10 History 9:05 Present Prediction 9:00 Memory Dump simulation time 8:55 9:00 9:05 9:10 9:15 9:20 9:25 9:30 9:35 9:40 9:45 9:50

On-line viewer

On-line viewer

On-line viewer

Viewer reistijden (DySI)

Gebruiksmogelijkheden - On-line Viewer Pre-trip: Reis informatie (spitsperioden, verwachte reistijd) On-trip: Actuele informatie Aansturing (VRI, navigatiesystemen, DRIP, PRIS, mobiele App’s, …) Post-trip: Monitoring Historische gegevens Gebruikers: Gemeente Inwoners Reizigers

Nog vragen ? … kfriso@dat.nl +31 570 666 812

CONTACT GEGEVENS TEL XX MAIL XXX@XXXX WEBSITE XX