Invloed bitumenkwaliteit op het ontwerp

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Strijd mee tegen digibetisme! In 15 vragen weet u waar u staat! Gebaseerd op studies van M. Prensky, CEO Games2train Uitgewerkt door prof. Dr. Knoikl,
Advertisements

Delft Bouwt vrijdag 18 november Als denkoefening: “Met de Woonvisie als uitgangspunt, hoeveel woningen zijn nodig tot 2020?”
Tips en praktijk opstellen businesscase
Lichamelijke activiteit van kinderen op het schoolplein
Spelen met insuline bij type 2 diabetes
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Ondergronds Bouwen Jan Moens Architect – Expert
VVE-bestandsopname De resultaten van VVE: - de eindresultaten - de leerwinst Toelichting aan de hand van de (fictieve) gemeente Oranjestad.
Fysiologie van het zien
VEILIGE MOBILITEIT: THE GOOD, THE BAD & THE UGLY BRON: TOSHIBA EUROPE GMBH.
H 27: Kostprijs bij homogene productie.
Polymeer gemodificeerd bitumen
Performance behoeften bepalen de keuze van het bindmiddel
SilentRoads symposium 22 mei Civieltechnische aspecten van duurzaamheid Robbert Naus Dura Vermeer Infrastructuur BV.
LTA is gewoon asfalt Marc Eijbersen CROW.
LANDBOUWER operatoren Betaalt in 2008: 193,5€ Niet gecertificeerd zou de landbouwer in € moeten betalen Nieuw beleid : 2009 * niet gecertificeerd.
Bariatrische chirurgie
Uitreiking Speurwerkprijs Noor van Andel 25 juni 2007 Harrie van den Akker 1 Een Delftse kijk op warmtewisselaars Harrie van den Akker Afdeling Multi-Scale.
Onderwerpen van deze presentatie
50 tot gasten Ruim parkeerplaatsen Slechts één uur rijden vanaf Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen AUTOTRON ROSMALEN.
Bitumen De basis van asfalt Tony De Jonghe Eurobitume.
Deskundigen dag Arbouw
Thermische invloeden Prof. ir Nico Hendriks.
Marjan den Ouden november 2008, P4959 Kwaliteit van bereik versus effectiviteit dagbladreclame.
Krachten en verkeer.
Het is zwart en het plakt
De Membraanpotentiaal
CHEMISCH WEBEXPERIMENT. 2Woudschoten 1 november 2013 Hans van Dijk coordinator Lisette van Rens leerling / leraar materialen ervaringen in de klas Woudschoten.
Leerkrediet Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Opdracht 1 De lengte van Fres is 5,00 cm ^ 4,00 cm = 80 N ^
Plaats en tijd opgave 1 25 s 26 s 27 s a) Baan 4. b) (De zwemmer is weer bij het Startpunt) c) Na 76 s is afgelegd:
Beoordeling Asfaltontwerpen
Asfalt en bitumendag 2010.
Opzoekings Centrum voor de wegenbouw
Re-search of Polymer Binder Jeroen Besamusca Kuwait Petroleum Re-search & Technology Asfalt en bitumendag 20 november 2008.
(On)zekerheden bij het wegontwerp
Bitumeneigenschappen
CE-markering en proeven
Wegontwerp en healing Berwich Sluer BAM Wegen B.V.
Zonder oplossingen vragen op resultaat Groeidiamant of zeepbel?
Risico analyse Dr.ir. Christ van Gurp KOAC-NPC Asfalt en bitumendag 20 november 2008.
Milieu Ir. Alex van der Wall Asfalt en bitumendag KWS Infra B.V.
Bitumen Jeroen besamusca Kuwait Petroleum.
Stilmastiek 0/8 Stil EN Duurzaam
Asfalt en bitumendag 2010.
Heijmans Infrastructuur B.V.
Kilometer per uur.
Week 5 errata. svp aanpassen op schermafdrukken wordt de datum van 25 juli getoond, moet steeds zijn 23 juli. blz. 88 bovenaan derde regel : in opdracht.
Mr P.C. Slangen Projectleider Schakelzone Recht
Energiesoorten bewegingsenergie elektrische energie
Workshop Internationale Scheldecommissie PA7b Katrien Van Eerdenbrugh Antwerpen.
Mijn spreekbeurt : De hond
STELCON MILIEUPRODUCTEN
De eenparige veranderlijke beweging Versnellen en vertragen
Effectief adverteren op Marktplaats.nl Gericht communiceren met een relevant publiek.
Kevin van Dorssen 3 april 2008Hfst 8 L1K Formules en letters.
glycemiebeleid bij type 2 diabetes : “treat to target”
Stortbui overspoelt Apeldoorn Arnout Heuven & Jeroen Kluck (TAUW)
Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer
€ 160 Nu 25 % korting ! 25 % van 160 = 160 – 40 = X € 120.
Techniekprogramma asfalt
Techniek en handvaardigheid op de Viaan
De tafel van 4.
digibordles: spinnen rekenbegrippen
Toelichting Projectplan op 4 february 2014 door Tjeerd Ketel en Wouter Hulsbergen Nikhef Review1.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Invloed bitumenkwaliteit op het ontwerp Asfalt en bitumendag Invloed bitumenkwaliteit op het ontwerp Dr. Carl Robertus Deutsche BP AG 20 november 2008

Bitumen kwaliteit en wegontwerp Invloed op Ontwerp in 2 voorbeelden Kwaliteit “bovenin” - Dunne Deklaag PMB (2) Kwaliteit “onderin” - EME

Bitumenkwaliteit

Thermische scheurvorming Spoor vorming Thermische scheurvorming Productie Vermoeiing DTT RV DSR BBR Tijd RTFO veroudering Geen veroudering PAV veroudering

TF Data Collection 146 binders 60.000 data punten Invoer voor volgende generatie specificaties

Bitumenkwaliteit en wegontwerp Invloed op ontwerp in 2 voorbeelden Kwaliteit “bovenin” - Dunne Deklaag PMB (2) Kwaliteit “onderin” - EME

(1) Kwaliteit “bovenin” 40-60mm Traditionele Deklaag Dik naar Dunner 15-40mm Dunne Deklaag Dun naar Dikker <15mm Oppervlakbehandeling

Dunne deklagen Frankrijk in 2005 BBM (58%) dun: 30% PMB BBTM (37%) dunner: 70% PMB BBUM (5%) dunst: 100% PMB (AVIS techniques) UK heden Thin Surfacing +/- 25 mm: 100% PMB (HAPAS) Hoe dunner de deklaag hoe groter de noodzaak voor hogere kwaliteit bitumen

(2) Kwaliteit “onderin” EME Bitumen Kwaliteit (10/20, 15/25,…) + Functioneel mengsel ontwerp + Analytisch wegontwerp (LCPC) = Optimale constructie

Maximaal toelaatbare rek (d) Geheel Geoptimaliseerd (a) Standaard (b) EME vervangt GB (c) Geoptimaliseerd 4 cm BBMa 4 cm BBMa - 7cm 4 cm BBM 4 cm BBM - 10 cm 13 cm GB 13 cm EME 2 4 cm BBMa 4 cm BBMa 4 cm BBM 4 cm BBM 9 cm EME 2 51 14 56 9 8 cm EME 2 13 cm GB 13 cm EME 2 59 12 65 15 10 cm EME 2 8 cm EME 2 51 50 56 38 59 56 65 59 64 56 PF3 263 155 263 127 263 188 263 222 asfalt Maximaal toelaatbare rek Rek Ondergrond

Conclusie De bepaling van de kwaliteit van bitumen wordt steeds complexer. Maar of je het nu van boven of van onderen bekijkt Verbetering van de kwaliteit van bitumen levert zeer praktische mogelijkheden voor het optimaliseren van het wegontwerp.