Invloed bitumenkwaliteit op het ontwerp Asfalt en bitumendag Invloed bitumenkwaliteit op het ontwerp Dr. Carl Robertus Deutsche BP AG 20 november 2008
Bitumen kwaliteit en wegontwerp Invloed op Ontwerp in 2 voorbeelden Kwaliteit “bovenin” - Dunne Deklaag PMB (2) Kwaliteit “onderin” - EME
Bitumenkwaliteit
Thermische scheurvorming Spoor vorming Thermische scheurvorming Productie Vermoeiing DTT RV DSR BBR Tijd RTFO veroudering Geen veroudering PAV veroudering
TF Data Collection 146 binders 60.000 data punten Invoer voor volgende generatie specificaties
Bitumenkwaliteit en wegontwerp Invloed op ontwerp in 2 voorbeelden Kwaliteit “bovenin” - Dunne Deklaag PMB (2) Kwaliteit “onderin” - EME
(1) Kwaliteit “bovenin” 40-60mm Traditionele Deklaag Dik naar Dunner 15-40mm Dunne Deklaag Dun naar Dikker <15mm Oppervlakbehandeling
Dunne deklagen Frankrijk in 2005 BBM (58%) dun: 30% PMB BBTM (37%) dunner: 70% PMB BBUM (5%) dunst: 100% PMB (AVIS techniques) UK heden Thin Surfacing +/- 25 mm: 100% PMB (HAPAS) Hoe dunner de deklaag hoe groter de noodzaak voor hogere kwaliteit bitumen
(2) Kwaliteit “onderin” EME Bitumen Kwaliteit (10/20, 15/25,…) + Functioneel mengsel ontwerp + Analytisch wegontwerp (LCPC) = Optimale constructie
Maximaal toelaatbare rek (d) Geheel Geoptimaliseerd (a) Standaard (b) EME vervangt GB (c) Geoptimaliseerd 4 cm BBMa 4 cm BBMa - 7cm 4 cm BBM 4 cm BBM - 10 cm 13 cm GB 13 cm EME 2 4 cm BBMa 4 cm BBMa 4 cm BBM 4 cm BBM 9 cm EME 2 51 14 56 9 8 cm EME 2 13 cm GB 13 cm EME 2 59 12 65 15 10 cm EME 2 8 cm EME 2 51 50 56 38 59 56 65 59 64 56 PF3 263 155 263 127 263 188 263 222 asfalt Maximaal toelaatbare rek Rek Ondergrond
Conclusie De bepaling van de kwaliteit van bitumen wordt steeds complexer. Maar of je het nu van boven of van onderen bekijkt Verbetering van de kwaliteit van bitumen levert zeer praktische mogelijkheden voor het optimaliseren van het wegontwerp.