Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring A Kringbijeenkomst 2 20 juni 2006 Duiven Hester Tjalma en Martijn Nijhuis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Inwonergericht werken door middel van Servicenormen
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring E Bijeenkomst 3 6 september 2006 Zoetermeer Benno Wiendels en Sergio van Keulen.
KTO Telefonie Oordeel telefonische bereikbaarheid algemeen.
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
De Utrechtse Servicenormen
1e Bijeenkomst Kring I 14 februari 2008 te Amersfoort Fons Gommers & Martijn Nijhuis.
Toekomstige ontwikkelingen ten aanzien van de dienstverlening naar onze inwoners; Antwoord© en een klantcontactcentrum Jan Westen (afdelingsmanager) Annemarieke.
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst 1 Kring G4 12 februari 2009 Amsterdam Arena Laura de Vroom Sergio van Keulen.
Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst 2 Kring D 19 juni 2008 Gemeente Bernheze.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
© Sergio van Keulen, TNS NIPO Commerce
Benchmark afhandeling Zaanstad.
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 29 juni 2005 Den Haag.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring D Kringbijeenkomst 2 21 juni 2006 Gouda Mirjam Kalverda en Martijn Nijhuis.
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst I Kring F 10 juni 2005 Haarlem.
Benchmarking Publiekszaken
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring C Kringbijeenkomst 2 22 juni 2006 Zutphen Klaartje Gimbrère en Martijn Nijhuis.
Benchmarking Publiekszaken 2006
Projectweek.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Benchmarking Publiekszaken
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken Kring C Bijeenkomst II 19 juni 2007 Cuijk.
Benchmark Dienstverlening Amsterdam Kringbijeenkomst BDA 1 september Oost-Watergraafsmeer Laura de Vroom Ramesh Vanenburg TNS NIPO Commerce.
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken Kring D Bijeenkomst III 26 september 2007 Bergen op Zoom.
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken 2007 In een notendop! Introductie voor nieuwe deelnemers Mirjam Kalverda.
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken Kring F Bijeenkomst III 18 september 2007 Groningen.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst I 9 februari 2006 Amsterdam.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring E Kringbijeenkomst 2 21 juni 2006 Hilversum Klaartje Gimbrère en Sergio van Keulen.
1e Bijeenkomst Kring A 14 februari 2008 te Amersfoort Daniëlle van Voorst van Beest & Ramesh Vanenburg.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 5 september 2006 Noordwijk.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 5 september 2006 Zeewolde.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 6 september 2006 Assen.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Kring E bijeenkomst 3.
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Kring C bijeenkomst 3.
Benchmark september 2006 Michal Kleinhans Christel Koman
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Kring B bijeenkomst 3.
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken Kring A Bijeenkomst III 20 september 2007 Stadskanaal.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring C Bijeenkomst 3 7 september 2006 Teylingen Benno Wiendels en Martijn Nijhuis.
Benchmarking Publiekszaken 2006 “Who aims at nothing, hits it”
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken 2006 Derde jaargang variant Burgerzaken ‘G3’ Eerste kringbijeenkomst Rotterdam 7 juni 2006.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring B Kringbijeenkomst 2 20 juni 2006 Maassluis Mirjam Kalverda en Sergio van Keulen.
1e Bijeenkomst Kring B 14 februari 2008 te Amersfoort Bert Harmsen & Sergio van Keulen.
Meten, vergelijken, & verbeteren Benchmarking Publiekszaken 2010 Introductie voor nieuwe deelnemers De Eenhoorn, Amersfoort 11 februari 2010 Daniëlle van.
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
Presentatie Woonservicepunt (WSP)
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Bevindingen onderzoek inzetproces. Doel van het onderzoek Komen tot een beschrijving van het inzetproces van het onderwijzend personeel dat voldoet aan.
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
Klanttevredenheidsonderzoek 2012
ontdek wat jij kunt bereiken
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Cliënttevredenheidsonderzoek 2013 Praktijk van Iersel Gemaakt door: Drs. J.H. van ’t Hoog 15 november 2013.
Resultaten “Waar staat je gemeente.nl” Najaar 2011.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Afspraakgericht werken Snel balie
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Bijeenkomst in Gastel 28 mei Bijeenkomst in Gastel 28 mei 2018.
Transcript van de presentatie:

Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring A Kringbijeenkomst 2 20 juni 2006 Duiven Hester Tjalma en Martijn Nijhuis

Benchmarking Publiekszaken 2006 Agenda uurNieuws uit de gemeenten Stand van zaken en nieuws van het TBP uurBespreking concept rapport Klanttevredenheidsonderzoek uurBespreking eerste resultaten benchmark uurLunch uurRondleiding uurNaar één gemeentelijk telefoonnummer uurVerhalen uit de mini experimenten uur Behandeling thema: Kwaliteitshandvesten uurVervolgafspraken uurAfsluiting

Benchmarking Publiekszaken 2006 Waar staan we nu? Start + eerste kringbijeenkomst9 februari Start dataverzameling 13 februari Mini-experimenteneind februari Klanttevredenheidsonderzoekenapril Deadline I dataverzameling24 maart Discrepantieanalysebegin april Validatiegesprekken april/mei Deadline II dataverzameling31 mei Discrepantieanalyse15 juni Kringbijeenkomst 2week 25 (19-23 juni) Deadline III dataverzameling7 juli Conceptrapport25 augustus Kringbijeenkomst 3 week 36 (4-8 sept.) Slotbijeenkomst eind november

Benchmarking Publiekszaken 2006 Stand van zaken Nieuws uit het team

Benchmarking Publiekszaken 2006 Uitkomsten KTO Publiekszaken Het onderzoek: Resultaten totaal Resultaten deze kring Toelichting uit de praktijk Relaties met interne gegevens: wat wil je zien?

Benchmarking Publiekszaken 2006 Het onderzoek Gelijktijdig in 59 gemeenten uitgevoerd mbv face-to-face interviews door TNS NIPO Circa gesprekken gevoerd Voor het derde opeenvolgende jaar Uitkomsten voor jullie in te zien (alleen intern!)

Benchmarking Publiekszaken 2006 Resultaten 2006

Benchmarking Publiekszaken 2006 Resultaten 2006 – Kring A

Benchmarking Publiekszaken 2006 Resultaten 2006 – Kring A

Benchmarking Publiekszaken 2006 Oordeel aspecten service Vriendelijkheid8,1 Duidelijkheid informatie8,0 Deskundigheid7,9 8,0 Uiterlijke verzorging7,9 8,0 Inlevingsvermogen7,8 7,9 Totale doorlooptijd7,87,9 Prijs5,9 6,1 Totaaloordeel Dienstverlening7,6 7,7

Benchmarking Publiekszaken 2006 Enkele bevindingen Service Gemiddeld oordeel Service 7,7 (was 7,6) In grotere gemeenten worden de meeste service aspecten minder goed gewaardeerd. Alleen de deskundigheid is overal gelijk. Gemeenten tot inwoners krijgen de hoogste score (7,8) blijft wat achter met 7,5. De deskundigheid van de medewerker wordt nog steeds het belangrijkst gevonden. Prijs en vriendelijkheid in de lift. Doorlooptijd en inleving dalers

Benchmarking Publiekszaken 2006 Prioriteitenmatrix ‘Service’

Benchmarking Publiekszaken 2006 Prioriteitenmatrix ‘Service' – Kring A

Benchmarking Publiekszaken 2006 Oordeel aspecten gemeentehuis Wachttijd7,47,57,6 Overzichtelijkheid entree7,37,5 Bereikbaarheid7,4 Verwijzingsborden7,17,3 Privacy balies7,1 Openingstijden6,9 7,0 Parkeergelegenheid6,46,76,9 Totaaloordeel Gemeentehuis 7,3 7,4

Benchmarking Publiekszaken 2006 Enkele bevindingen Gemeentehuis Gemiddeld oordeel Gemeentehuis 7,4 (was 7,3) Wachttijd volgens bezoeker gemiddeld ruim 7 minuten gemeenten scoren het beste scoort alleen beter op Privacy aan balie. Bereikbaarheid en Openingstijden scoren gemiddeld. Overig slechter (met name prijs: - 0,3 punt) De wachttijd wordt nog steeds het belangrijkst gevonden Privacy in de lift Overzichtelijkheid entree en Wachtruimte blijven licht dalen

Benchmarking Publiekszaken 2006 Prioriteitenmatrix ‘Gemeentehuis’

Benchmarking Publiekszaken 2006 Prioriteitenmatrix 'Gemeentehuis' – Kring A

Benchmarking Publiekszaken 2006 Toelichting uit de praktijk Wachttijden –Oisterwijk’s top tien: Iedere medewerker kan de meest gevraagde producten behandelen –Twenterand: korte wachttijden door ruimere openingstijden Deskundigheid –Almelo: Leergierigheid door sterke teamgeest Doorlooptijden –Almelo: Denk in de ketengedachte! Goed voorbereid op het gemeentehuis –Tilburg: Actieve communicatie van één telefoonnummer en website bevordert voorbereiding door de klant

Benchmarking Publiekszaken 2006 Beleving vs. feiten

Benchmarking Publiekszaken 2006 Wat wilt u toetsen? Leiden langere openingstijden tot hogere tevredenheid? Is hoog opgeleid personeel garantie voor een tevreden klant? Is een lage wachttijd bepalend voor een goed oordeel van de klant over die wachttijd? …Wat wilt u weten?

Benchmarking Publiekszaken 2006 Wat wilt u toetsen?

Benchmarking Publiekszaken 2006 Wat wilt u toetsen?

Benchmarking Publiekszaken 2006 Telefonisch contact (I) 2297 telefonische interviews in 31 gemeenten Algemene vraag belangrijkste reden voor telefonisch contact (7,8) Andere redenen: informatie vragen over gemeentelijk onderwerp (12%), informatie over aanvraag vergunning en klacht indienen (beide 9%) Twee op de vijf bellers zijn doorverbonden (38%), een derde kon meteen worden geholpen (34%) Ruime meerderheid (86%) is tevreden over de wijze waarop het telefonisch contact is verlopen; 50% is zelfs zeer tevreden Tevredenheid in alle leeftijdsgroepen ongeveer even groot, maar ouderen zijn meer uitgesproken

Benchmarking Publiekszaken 2006 Doorverbinden bij telefonisch contact Hoe groter de gemeente, des te vaker kon men meteen worden geholpen. Hoe kleiner de gemeente, des te vaker moest de beller worden doorverbonden Degenen die bij het telefonisch contact zijn doorverbonden, gebeurde dat gemiddeld 1,4 keer Het aantal keren dat men is doorverbonden, verschilt nauwelijks per gemeentegrootte

Benchmarking Publiekszaken 2006 Oordeel telefonisch contact Het telefonisch contact wordt door de bellers met een 7,4 gewaardeerd. Er doen zich wat dit betreft geen verschillen voor tussen kleine(re) en grote(re) gemeenten Bellers zijn vooral te spreken over de beleefdheid van de medewerker (7,8). Ook de vriendelijkheid (7,7) en de tijd die werd genomen om naar de beller te luisteren (7,6) worden met een ruime voldoende beoordeeld Bellers zijn het minst goed te spreken over de tijdstippen waarop men telefonisch contact op kan nemen met de gemeente (7,0). Ook het inlevingsvermogen (7,2) en de bereikbaarheid (7,2) zijn voor verbetering vatbaar

Benchmarking Publiekszaken 2006 De regressie-analyse Gemeenten doen er verstandig aan om zich in het beleid te richten op verbetering van de duidelijkheid van informatie, het inlevingsvermogen en de deskundigheid van de medewerker. Over die aspecten is men niet (zo) tevreden, maar deze worden wel belangrijk gevonden

Benchmarking Publiekszaken 2006 De waardering, uitgesplitst naar gemeente (Kring A) Gemiddelde is 7,4. Er zijn drie gemeenten die een 7,7 scoren voor het telefonisch contact (Skarsterlân, Tholen en Enschede). De gemeente Blaricum (6,9) sluit de rij Blaricum (6,9) Bussum (7,4) Skarsterlân (7,7) Tholen (7,7) Twenterand (7,5) Tynaarlo (7,4)

Benchmarking Publiekszaken 2006 Resultaten benchmark

Benchmarking Publiekszaken 2006 Organisatievorm publieksbalie

Benchmarking Publiekszaken 2006 Publieksbalie in deze kring

Benchmarking Publiekszaken 2006 Kwaliteitshandvest?

Benchmarking Publiekszaken 2006 Kwaliteitshandvesten in deze kring

Benchmarking Publiekszaken 2006 Medewerkers

Benchmarking Publiekszaken 2006 Medewerkers

Benchmarking Publiekszaken 2006 Medewerkersaantallen in deze king

Benchmarking Publiekszaken 2006 Inschaling baliepersoneel

Benchmarking Publiekszaken 2006 Inschaling balie en gemeentegrootte

Benchmarking Publiekszaken 2006 Inschaling balie in deze kring

Benchmarking Publiekszaken 2006 Normen voor wachten en afhandelen

Benchmarking Publiekszaken 2006 Wachttijd eigen meting

Benchmarking Publiekszaken 2006 Wachttijd volgens klanten

Benchmarking Publiekszaken 2006 Oordeel klant wachttijd

Benchmarking Publiekszaken 2006 Digitale dienstverlening

Benchmarking Publiekszaken 2006 Digitaal aanbod in deze kring

Benchmarking Publiekszaken 2006 Oordeel advies.overheid

Benchmarking Publiekszaken 2006 Voorkeur kanalen

Benchmarking Publiekszaken 2006 Openingstijden

Benchmarking Publiekszaken 2006 Lunch en rondleiding

Benchmarking Publiekszaken 2006 Servicenummer telefonie Antwoord 14 + netnummer Doel: herkenbaarheid en samenhang in overheidsdienstverlening, waarbij gemeente de verantwoordelijkheid heben voor de dienstverlening Criteria opgesteld door VDP: haalbaar voor grote en middelgrote gemeenten Vandaag; inventarisatie in hoeverre deze haalbaar zijn voor kleinere gemeenten

Benchmarking Publiekszaken 2006 Criteria: bereikbaarheid Burger wordt direct geholpen of direct doorverbonden Communicatieplan waarmee nummer als het algemene toegangsnummer bekend wordt gemaakt. (eventueel mogelijk aanvullende specifieke nummers) Voorkeur voor een mens, maar keuze voor gebruik van keuzemenu met computerstem wordt aan gemeente overgelaten 80% van de telefoontjes worden binnen 20 seconden opgenomen. Er mogen geen wachtrijen ontstaan Minimale bereikbaarheid maandag t/m vrijdag van 8.30 tot Waar mogelijk ruimer, inspanningsverplichting om door samenwerking te komen tot uitbreiding openingstijden

Benchmarking Publiekszaken 2006 Criteria: Afhandeling Gemeente kan de klant na het eerste telefonische contact afdoende bedienen: In maximaal 3 maal doorschakelingen is de klant geholpen Einddoel (2015) >80% van de telefoontjes wordt in 1 X afgehandeld, < 15% 1 maal doorschakelen, < 5% 2 of 3 maal Terugbelnotities worden aangemeld als acceptabele afhandeling, mits op de volgende werkdag de klant is teruggebeld.

Benchmarking Publiekszaken 2006 Criteria: Nummerplannen en scripts Gemeente beschikt over een nummerplan voor het kunnen doorverbinden van klanten en over scripts (digitale instructies) die hen in staat stellen adequaat antwoord te geven Gemeenten gebruiken landelijk vast te stellen scripts en numerplannen van andere participanten. Deze andere participanten zijn verantwoodelijk voor content en onderhoud daarvan.

Benchmarking Publiekszaken 2006 Kwaliteitsborging en -meting Gemeente neemt deel aan landelijk te organiseren kwaliteitsmetingen of benchmarks Meting op basis van vastgestelde servicelevels. Coördinatie daarvan bij de VNG Gemeente stelt hiervoor gegevens beschikbaar

Benchmarking Publiekszaken 2006 Mini-experimenten afhandeling Dashboard Kwaliteitshandvesten Één telefoonnummer Digitale dienstverlening Toepassen resultaten van de benchmark

Benchmarking Publiekszaken 2006 Implementatie Kwaliteitshandvesten

Benchmarking Publiekszaken 2006 Klachten bij de ombudsman: 1 Lange duur behandeling 2 Gebrekkige informatie 3 Inhoud beslissing Input: -Eigen klachten gemeente -Kto

Benchmarking Publiekszaken 2006 Procedure Oisterwijk Samenstellen werkgroep Bepalen breedte en diepte Opstellen servicenormen balie a.d. hand van metingen Aanscherpen Bespreken in MT Aanpassen concept Bespreken afdelingen Aanpassen 2e concept Servicenormen definitief

Benchmarking Publiekszaken 2006 Knelpunten Servicenormen Centrale Publieksbalie Dienstverlening stopt niet bij de balie Consequenties vakafdelingen

Benchmarking Publiekszaken 2006 Consequenties voor vakafdelingen Zichtbaar wat je doet en wat je niet doet Beschikbaarheid/bereikbaarheid Aanpassen werkprocessen Concrete afspraken Mentaliteit verandert van “we kunnen dit niet” naar “hoe gaan we dit tóch realiseren”

Benchmarking Publiekszaken 2006 Verder invullen Concreter taalgebruik Resultaten meten Resultaten presenteren Aanscherpen normen Compensatie: wat als………

Benchmarking Publiekszaken 2006 ‘Gewoon’ veranderingstraject: Vanuit overtuiging duidelijkheid geven in doelen en strategie. Beslissers commitment laten uitspreken Plan van aanpak maken. Piketpaaltjes slaan. Met partners/betrokkenen duidelijke afspraken maken. Goede mensen op de juiste plaats. De te bereiken resultaten kwantificeren. Strakke tijdsplanning. Verantwoordelijkheidsruimte geven. Vinger aan de pols. Preventief werken.

Benchmarking Publiekszaken 2006 Waar staan we nu? Start + eerste kringbijeenkomst9 februari Start dataverzameling 13 februari Mini-experimenteneind februari Klanttevredenheidsonderzoekenapril Deadline I dataverzameling24 maart Discrepantieanalysebegin april Validatiegesprekken april/mei Deadline II dataverzameling31 mei Kringbijeenkomst 2week 25 (19-23 juni) Discrepantieanalyse15 juni Deadline III dataverzameling7 juli Conceptrapport25 augustus Kringbijeenkomst 3 week 36 (4-8 sept.) Slotbijeenkomst eind november

Benchmarking Publiekszaken 2006 Vervolgafspraken Acties: Gegevens aanpassen tot 7 juli Volgende bijeenkomst: 5 september in Zeewolde Start 10.00? Thema: Digitale dienstverlening Tot slot: sheets, verslag, foto’s via