Kijk, dit is C.V.I..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt over het Oog
Advertisements

Bouw van het menselijke oog
Oogletsels In dit hoofdstuk komt aan de orde: Theorie over het oog Vuiltje in het oog Doordringende oogwond Lasogen Stomp oogletsel Bevroren ogen.
Kijk, dit is opticus atrofie
PRACTICUM VARKENSOOG.
Het Oog.
Thema 6: Zintuigen.
3.3 Beeldvorming bij bolle lenzen
Kijk, dit is albinisme.
3.6 Gezichtsvelden en dieptezicht
Werking van het oog.
Basisstof 7: Scherp zien Basisstof 8: Als je niet scherp kunt zien
Hoe zit ons lichaam in elkaar?
Lichtreceptoren Bouw van het oog.
Bouw van het menselijke oog
Deel 1: Hoe verkrijgen organismen informatie over hun omgeving?
Hoofdstuk 4 Licht Lenzen en camera’s
Kleuren van het spectrum. 2. van voorwerpen. 3. Einde.
Lichtreceptoren Bouw van het oog.
Lichtreceptoren ‘Zien’ met je hersenen.
3. Beeldvorming en oog 3.1 Het oog Thema 1: Zintuigen
Bouw van het oog.
Verband voorwerpafstand en beeldafstand
Natuurkundige aspecten van het oog
Muisklik buiten speaker en meteen op speaker
Basisstof 6: De werking van de ogen
Kleuren, lenzen en breking
Kijk, dit is nachtblindheid
Kijk, dit is achromatopsie
Kijk, dit is TRD.
Kijk, dit is glaucoom.
Kijk, dit is staar.
Kijk, dit is aniridie.
Kijk, dit is nystagmus.
Biologie Zintuigen.
Het oog.
Licht (onderbouw) 1. Schaduw 2. Kleuren 3. De vlakke spiegel
Het oog 1. De bouw. 2. Scherpstellen. 3. Einde.
Zintuigen.
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Zintuigen.
ZINTUIGELIJKE WAARNEMING
Het oog.
Thema 7: Zintuiglijke waarneming
Heel gewoon maar toch anders.
Woordjes leren.
Thema 6 Regeling en waarneming Bouw en werking van het oog
College anatomie/fysiologie Basisjaar V&V
Paragraaf Zoek de definitie van de onderstaande begrippen: 1. Pupil: 2. Netvlies (retina): 3. Oogbol: 4. Gele vlek (macula): 5. Oogspieren: 6.
Oogonderdelen § Hoornvlies (cornea) 2. Oogwit ( harde oogrok) 3. Iris (regenboogvlies) 4. Ooglens 5. Glasvocht (glasachtig lichaam) 6. Netvlies.
Thema 3 hoofdstuk 2 Verplegen van zorgvragers met beperkingen door visus stoornissen.
Hoofdstuk 4 Paragraaf 2: Zien en horen. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken paragraaf 2  Maken paragraaf 1 en 2.
Bouw van het oog.
Het oog.
Kijkkennis.
Waarneming Wat is een zintuig? Welke zintuigen zijn er?
Verband voorwerpafstand en beeldafstand
Waarnemen Zintuig Prikkel Ogen Oren Neus Tong Huid Licht Geluid Geur
3.2 Zien 1ste klas.
Waarnemen Wist je dat we ongeveer zenuwcellen in ons lichaam hebben?
Waarnemen Zintuig Prikkel Zien Horen Ruiken Proeven Voelen Ogen Oren
Thema 7: Zintuigelijke Waarneming
Herhaling: Oog Start: Oor
Het oog.
Oog A&F.
Transcript van de presentatie:

Kijk, dit is C.V.I.

Met je ogen kun je zien Het oog is een bol, gevuld met helder vocht. Het oog heeft een stevige witte wand met een opening aan de voorkant. Die opening is de pupil. Vóór de pupil zit het doorzichtige hoornvlies. Om de pupil heen zit het gekleurde regenboogvlies, de iris. Achter de pupil zit de lens. c.v.i.

Licht Het oog vangt licht op. Dit licht gaat door het hoornvlies, de pupil en de lens en komt op de gele vlek. De lens zorgt er voor, dat het licht precies op de gele vlek valt. Op de gele vlek worden de lichtsignalen die binnenkomen, omgezet in stroompjes. Deze stroompjes gaan door de oogzenuw naar de hersenen. In de hersenen worden deze signalen verwerkt. c.v.i.

c.v.i.

C.V.I. C.V.I. is de Engelse afkorting voor Cerebrale Visuele Stoornis. Iemand heeft moeite met zien, terwijl de ogen gewoon goed kunnen zijn. c.v.i.

Visueel systeem De ogen ontvangen beelden. Deze beelden worden door de oogzenuw doorgegeven aan de hersenen. De hersenen zorgen dat deze beelden goed worden verwerkt zodat je begrijpt wat je ziet. Dit heet het visueel systeem. Wanneer een deel van het visuele systeem niet goed werkt, kan iemand niet goed zien. c.v.i.

Twee routes Bij CVI ontvangen of verwerken de hersenen de beelden niet goed. De beelden die binnenkomen worden verwerkt in het visuele systeem. Bij die verwerking zijn in de hersenen twee routes: de ‘Wat-route’ de ‘Waar-route’ c.v.i.

Twee routes De ‘Wat-route’ helpt bij het herkennen van voorwerpen. Bijvoorbeeld: ‘Dit is een tafel’. De ‘Waar-route’ is gericht op actie. Hiermee verwerkt iemand informatie, die nodig is om dingen te doen; om te bewegen. Hiermee verken je een ruimte. Je kunt de weg vinden of een kopje pakken om te drinken.  c.v.i.

Dit gebeurt er… Iemand die last heeft van C.V.I.: • ziet niet altijd even scherp • heeft een slecht visueel geheugen heeft moeite met lezen heeft moeite met de weg te vinden c.v.i.