Verkeersveiligheid Forum ‘t Zand

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Advertisements

Route Oost Inventarisatie door Paulette en Theo
verkeerskrant gemaakt door:
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Overdwars door Utrecht - Noordwest
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Verkeersveiligheid en voorstel sanering borden in Enspijk
digitale verkeerskrant van Rilland
Welkom.
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Parkeerproblematiek prioritaire straten
Verkeer Maandag 10 januari 2011.
Jeugd~verkeersexamen
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Fietsparkeerplan Veghel-centrum
CDA Variant Hét alternatief voor het verkeersknelpunt
Geluid aan.
Public design – Concept 2 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Wakker worden!
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
KAREL DOORMANPLEIN.
Wijkontsluiting stationskwartier
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
DOP BOSKAMP Verkeersveiligheid!!. Knelpunten Eikelhofweg kruising Weth. Boerkampweg. Koekoeksweg kruising Dahliastraat. Koekoeksweg kruising Boskamp.
Route van thuis naar school
De verkeersborden.
Klik op ‘start’ om te beginnen.
Les 3: Verkeer TOETS.
Dienst Wijken Wijkdialoog Leidsche Rijn In gesprek met bewoners en professionals over de wijkambities tot 2014.
IKC Doetinchem Noord en Overstegen
IP Schepenstraat.
Visie Zwiggelte Met mekaor Veur mekaor.
Vergelijking Wijkraadpleging Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern 2014 voor Wijkraad Leidsche Rijn en Vleuten-de Meern.
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Fietsbalans®-2 Utrecht
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Les 1: Verkeer.
Verkeersveiligheidsanalyse van Gingelom.  Doel  Werkwijze  Straten met bestaande ingrepen  Straten zonder ingrepen  Algemene opmerkingen  Conclusie/Aanbevelingen.
Van krachtwijk naar fietswijk
Sensibiliseringsbrieven.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Verkeersveiligheid Brede School Zuidhorn
Verkeerssituatie rond onze school
Verkeerssituatie rond onze school Knelpunten volgens ouders en kinderen.
Verkeersveilige Schoolomgeving
Verkeersveiligheid voor kinderen voorop! Fusie, verhuizing, nieuwe school?
Onveilig ……… Met name in:  Oostsingel, Westdampark  Achterstraat, Wagenstraat  Pinautomaten, Stegen Hangjongeren Slechte verlichting.
Heusden-Zolder – wooninbreiding Vlaminglaan Buro LST GEMEENTE HEUSDEN - ZOLDER WOONINBREIDING VLAMINGENLAAN Infovergadering 3 november 2014.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Evaluatie Beleidsnota Veiligheid en Leefbaarheid.
Marktonderzoek Niel Margot Avonts Jolien Dejongh Kjetil De Weyer Arthur Hachez Sébastien Heymans Marilyn Vandeputte Fabian Verdult Karen Vermeire.
Bestemmingsplan Buitenwatersloot voormalig Combiwerk Presentatie voor de Commissie Ruimte Verkeer en Wonen 27 oktober 2014.
Veilig werken met de Grief Wat zijn de gevaarlijke en wat zijn de veilige zones.
Troelstralaan De Troelstralaan loopt van Ringbaan-West tot Van Hogendorplaan en is een doorgaande weg in de wijk Goese Polder. Deze wijk, waar de bouwactiviteiten.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
Resultaten enquête Agenda Inleiding door de voorzitter (1/6 enquêtes retour) Bespreken van de enquête Volgorde van belang bepalen door u?
1 Klankbordgroep Infrastructuur en Groen De Nolle 29 november 2010.
Resultaten Verkeersenquête 24 Juni 2015 Lomm Werkgroep Dorpsingangen Dorpsraad Lomm.
De Bolster Sambeek - buitenruimte.nu - november 2014.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
Sittard-Geleen in 2025 Door: Rens en Robin. Inhoudsopgave Inleiding Waarom leef jij prettig in jouw buurt (in 2025) Hoe draag jij bij aan de leefbaarheid.
Verkeerskundige toets Kindcentrum Zeeland
IKC Doetinchem Noord en Overstegen
Resultaten Verkeersenquête
Beheer en onderhoud openbare verlichting Gemeente Landerd
Groot Onderhoud Noordkade
1 september tot 31 december 2019
Transcript van de presentatie:

Verkeersveiligheid Forum ‘t Zand Ronald komt als eerste aan het woord Benoemt problemen in samenwerking met het projectbureau Status klankbordgroep Voorstellen: Leonie Jansen-Jansen en Monique Apperlo namens Vereniging Ouders van Forum ‘t Zand; zij spreken namens ouders, bewoners en ‘forumbewoners’. Solitair gebouw, profileert zich op natuur. Architectuurprijzen (waaronder Rietveldprijs).

Knelpunten Forum ‘t Zand Verkeersveiligheid Inrichtingsplan Fietsroutes en looproutes Parkeerbalans Inhoud van de presentatie = deze vier punten Forum ‘t Zand is niet de enige school met verkeersproblemen (bv Forum Waterwin, Cluster Voorn, De Weide Wereld, Willibrordschool de Meern).

In het Forum OBS Het Zand Montessorischool Arcade Saartje Kinderopvang Sportzaal Theaterzaal Activiteiten Doenja

Naast het forum Gezondheidscentrum (28 behandelkamers) Apotheek Tandartspraktijk NME schooltuin Jansen en Jansen AVVN La Sabbia ± 1200 kinderen dagelijks in het gebied

Inrichtingsplan Vanaf hier Leonie Eerst wb autoverkeer

→ ↓ ↔ De Fuik Resultaat Verkeer op de weg ‘t Zand loopt vast Door in- en uit- parkeren staat alles stil Resultaat Vol en onoverzichtelijk Onveilig Veel irritaties → ↔ ↓ ╢ Verkeer naar parkeergarage La Sabbia kruist, laden/lossen La Sabbia gaat via de paden naar het forumgebouw.

Pauwoogvlinder Aan twee kanten schuin inparkeren Te korte parkeerplekken Geen fietsstrook Onoverzichtelijk en onveilig De oversteek komt nog aan de orde

Bocht Pauwoogvlinder Verkeer komt hier samen Bocht te krap Vrachtwagens moeten noodgedwongen achteruit door eenrichtingstraat. Geen laad- en losplekken Verkeer naar parkeergarage La Sabbia gaat hier rechtdoor.

Verkeer in beide richtingen Wordt een doorgaande weg Geen fietsstrook Vogelvlinderweg Verkeer in beide richtingen Wordt een doorgaande weg Geen fietsstrook De gemeente heeft in de beantwoording van de zienswijzen gesteld dat ‘deze wegen niet veiliger of onveiliger [zijn] dan gebruikelijk’. Een woonstraat is niet te vergelijken met een straat bij een school, met zulk intensief verkeer. Naar ons idee is hier onvoldoende rekening mee gehouden.

Parkeerbalans Vrijstelling van minimumnormen  dubbelgebruik Opportunistische berekening Alle ouders op de fiets? Hoog autogebruik in Leidsche Rijn Resultaat: onveilig voor kinderen Er moeten volgens de berekening minimaal 218 parkeerplaatsen komen en maximaal 326. Er komen er 160. Opportunistische berekening Arcade heeft dubbele leslokalen Activiteiten Doenja, beheerders zijn ‘vergeten’ Gerekend met 14 i.p.v. 28 behandelkamers ghc Geen rekening gehouden met ouders Niet volgens CROW: Er wordt vastgehouden aan de minimumnorm van de CROW, hoewel de situatie daar geen aanleiding toe geeft. Volgens de CROW zou wél rekening gehouden moeten worden met verkeer dat haalt en brengt. De gemeente houdt zich w.b. de dubbele lokalen van Arcade strikt aan de norm, terwijl wel met dubbelparkeren wordt gerekend en de gemeente de informatie naar eigen inzicht toepast. Een aantal functies is vergeten of zijn zeer inflexibel (Arcade) meegenomen. Dit is in tegenspraak met het Utrechtse parkeerbeleid. Resultaat: Parkeerdruk zal heel groot worden waardoor zeer gevaarlijke situaties voor kinderen zullen ontstaan. Verkeersintensiteit wordt enorm Eén toegangsweg voor auto’s Onoverzichtelijk

Voorlopige voorziening Want La Sabbia veroorzaakt: nog meer verkeer en onveiligheid nog meer parkeerproblemen schaduw windoverlast tekort aan ruimte: slecht inrichtingsplan Het gebouw past kortom niet in de omgeving. Vanaf de 1e procedure zijn de argumenten in de zienswijze steeds terzijde geschoven. De hoogte, de toevoeging van extra voorzieningen en daarmee samenhangende verkeersproblemen zijn het grootste probleem. 20 maart zitting

Bouwverkeer Wat zijn de ‘nauwkeurige afspraken’? Wie heeft ze gemaakt? Dagelijks onveilige situaties Saartje zou bv een speelplaatsje moeten halveren, de OBS moet de ingang verplaatsen, scholen en Saartje moeten het veiligheidsplan aanpassen. Is de bereikbaarheid voor hulpdiensten goed geregeld?

Inrichtingsplan Vanaf hier Monique We hebben gekeken naar auto’s, hoe zit het voor voetgangers en fietsers? Zorg dat er een veilig alternatief is voor de auto. (Andere scholen – fietsersbond)

Voetpaden Voetpaden voldoen niet aan de norm Voetpad = 1.05 breed Voor 1200 kinderen en ouders + bezoekers gezondheids- centrum Agenda 22, Solgu – Nelleke Wuurman

Langs de parkeerkorven Vanaf boven: Jansen en Jansen Tandarts Gezondheidscentrum Fietsparkeren? Laden en Lossen? Plaatje uit de stukken die ter inzage liggen bij de tandartspraktijk. Let op de vreemde ingang van het gezondscentrum. Bij de stoep van 1.05 Laden en lossen Fietsparkeren Hulpdiensten 4 parkeerkorven ingetekend

Fietsroutes Vanuit Parkwijk: Vanuit Het Zand: Overbevolkt Onveilig Verder via Pauwoogvlinder? Vanuit Het Zand: Smal fiets/voetpad ‘t Zand Oversteek fietsboulevard 30-km zone & menging met snelverkeer Fietsboulevard werkt niet voor alle routes Kinderen belanden in de sloot, slechte kanten, bouwverkeer, steeds meer auto’s. Fietspad wordt wel doorgetrokken volgens commissiebrief, maar niet volgens het inrichtingsplan. ‘Vanaf de Vogelvlinderweg richting forum’ Volgens commissiebrief komt er een ‘fietspad vanaf de Vogelvlinderweg richting het cluster’. Waar?

Inrichtingsplan 17

Het nood-fiets/voetpad Net verplaatst, straks wegbezuinigd voor meer parkeerplaatsen? Langs de parkeerkorven aan de Pauwoogvlinder

Oversteek fietsboulevard Schijnveiligheid Er zijn wel lampjes bijgekomen…

Oversteekplaatsen Het Zand 3 2 1 Ingang Pauwoogvlinder 1= hier wil je oversteken 2= hier is de zebra 3= hier wil je naartoe Ingang via Vogelvlinderweg Beide scholen werken aan het UVL-label, willen wel meedoen met de ‘uniforme verkeersveilige inrichting’ die gisteren aan de orde is geweest bij de Rietendakschool.

Belang van de kinderen? Conclusie: De belangen van de kinderen worden onvoldoende meegenomen Inrichtingsplan zit muurvast Status klankbordgroep onduidelijk Financiële belangen boven de belangen van de kinderen Te veel voorzieningen, die te veel parkeerplaatsen vragen. Overdag zijn 73,76 parkeerplaatsen gereserveerd voor La Sabbia, zonder die parkeerplaatsen kun je een veiliger alternatief voor fietsers/voetgangers bieden: voetpaden Vogelvlinderweg verbreden + fietsstrook fietspad langs Pauwoogvlinder (aan één kant parkeren) Eigenlijk wil je dan nog een fietspad langs de stroken, maar dat kan dan al niet meer in de parkeerbalans Klankbordgroep heeft onduidelijke status, duidelijk is dat het inrichtingsplan vastligt. Fietspad is tijdelijk verlegd, andere belangrijke punten uit de verkeersschouw van 1 december hebben nog niets opgeleverd. (oversteekbaarheid ‘t zand, fietsroutes, voetpaden). Afspraken over bouwverkeer komen niet boven tafel.

Wat vragen wij: Veiligheid voor onze kinderen Minder verkeersdruk door minder voorzieningen Rust en ruimte om ‘t Forum-gebouw Wij moeten jaren verder met wat nu gemaakt gaat worden. We roepen de raadsleden op om daarop aan te dringen bij de wethouder. Het belang van de kinderen zou voorop moeten staan!

Ook nog niet opgelost…