Workshop Relationele en seksuele vorming

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Materialen. Materialen Week van de Lentekriebels! start film.
Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal?
Relaties en seksualiteit
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Seksuele opvoeding van kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis
Jongeren, internet en seksualiteit
Opvoeden in de puberteit
Snoezelen snuffelen doezelen.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Voorstelling 6de leerjaar
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Ante Groep 14.
Opvoeden van drukke kinderen
Methodische vaardigheden
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Kinderen en hun sociale talenten
Signalen van seksueel misbruik
Kinderen en hun sociale talenten
JGZ richtlijn ‘seksuele ontwikkeling 0-19 jaar’
Welkom.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Anja Sijbranda GGD Hart voor Brabant
Presentatie: Over de grens
Stellingen voor gebruik bij visieontwikkeling op seksuele vorming in het (v)so.
Seksuele ontwikkeling van kinderen
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Ontwikkeling in adolescentie College 1; seksualiteit en verlangen en cognitieve veranderingen.
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Ingrid Faber MCA Dialyse1 SEKSUALITEIT&OUDEREN See no evilHear no evilSpeak no evil.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Auteurs: S. Maris (Rutgers/WPF) , I. van der Vlugt (Rutgers/WPF),
Relationele vorming stap 2. (zelf)vertrouwen de eigen gevoelens inlevingsvermogen in de ander sociale competentie waarde- en normbesef ik de Andere(n)
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Puberteit & Autisme Alles gaat voorbij Tom van Duuren
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Seksualiteit en voortplanting Al meer dan jaar op deze planeet dankzij de voortplanting.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Ontwikkelingspsychologie
Melanie Meijer Bijscholing LVAK Woensdag 2 november 2016
Ontwikkelingspsychologie
Workshop Vlaggensysteem
H3 Wat is normaal?.
2de graad verzorging - voeding
Relaties en seksualiteit
Ouderavond Relaties en Seksualiteit
Presentatie: Over de grens
Stevig blijven in de storm
Gemaakt door Lars Courtens
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
ontwikkelingspsychologie
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Vlaggensysteem Praten met kinderen en jongeren over seks en seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Van kind naar jongvolwassene.
ASS en seksualiteit Dorinda Altena Behandelzaken 15 februari 2019.
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Workshop Relationele en seksuele vorming

Programma Wat is relationele en seksuele vorming Seksuele ontwikkeling Criteria om normaal seksueel gedrag te duiden Weerstanden

1. Wat is relationele en seksuele vorming? Informatie geven Ontwikkeling van normen en waarden stimuleren Bijbrengen van maatschappelijke normen en waarden Vaardigheden leren Met als doel: dat kinderen zich ontwikkelen tot mensen die verantwoorde keuzes kunnen maken op het gebied van relaties en seksualiteit en seksualiteit op een gezonde en bevredigende manier beleven, met respect voor een ander

Visie op seksualiteit Seksualiteit bij kinderen Seksuele ontwikkeling begint vanaf de geboorte Ieder kind maakt een unieke ontwikkeling door Onder invloed van biologische, cognitieve, psychische, sociale en culturele factoren Seksualiteit ≠ opwinding Seksualiteit bij kinderen “Alle gedragingen en gevoelens die te maken hebben met je eigen lichaam en dat van een ander en die dat speciale (spannende, opgewonden, prettige) gevoel bij jezelf of bij die ander veroorzaken, dat alles is seksualiteit” (Van der Doef, 2007)

2. Seksuele ontwikkeling: Baby’s 0 – 1 jaar Eigen lichaam ontdekken door kijken en voelen Toevallig aanraken van de geslachtsdelen Baby’s houden van knuffelen dat geeft ze een veilig gevoel Baby’s ontdekken hun eigen lichaam door te kijken en te voelen. Ze raken zichzelf veel aan, ook tussen hun benen. Baby’s doen dat niet expres, het gebeurt toevallig. Baby’s kunnen een erectie krijgen door het aanraken van het geslachtsdeel. Dit is een lichamelijke reactie, het heeft niets met opwinding of seks te maken. Het geeft ze wel een prettig gevoel (dat kun je opmaken uit de gelaatsuitdrukking van de baby, vaak moeten ze lachen bij het aanraken van het geslacht.

Peuters 2 – 3 jaar Nieuwsgierig naar eigen lichaam en eigen geslachtsdeel Raken het bewust en soms vaak aan Nieuwsgierig naar het verschil tussen jongens en meisjes Kijken naar het geslacht van anderen en willen het soms ook aanraken

Kleuters 4 – 6 jaar Kleuters leren regels Kleuters ontdekken elkaars lichaam door seksuele spelletjes, doktertje spelen Zijn nieuwsgierig naar de voortplanting Ontwikkelen rolpatronen Vriendschappen

Kinderen 7 – 9 jaar Kinderen gaan zich schamen voor hun blote lichaam Meer spelen in aparte jongens en meisjes groepen Fantaseren over verliefdheid, verkering en seks Eerste verliefdheid

Bijna Pubers 10 – 12 jaar Voorfase van de puberteit Lichamelijke veranderingen Onzeker over hun lichaam Eerste verkering

Puber tot bijna volwassen 13 – 18 jaar Zelfstandig willen zijn Nieuwsgierig naar seks Zoenen en eerste seksuele ervaring Seksuele oriëntatie Meer interactie over relaties en seks

3. Criteria voor een normale seksuele ontwikkeling Criteria om seksueel gedrag te duiden: Toestemming Vrijwilligheid Gelijkwaardigheid Leeftijd c.q. ontwikkeling adequaat Context adequaat Zelfrespect

4. Wat is de weerstand van leerkrachten om RSV te geven? Gebrek aan kennis Handelingsverlegenheid Niveauverschillen, kinderen te jong Angst kinderen aan te zetten tot seksualiteit Culturele verschillen Eigen opvattingen, negatieve ervaringen Angst voor moeilijke vragen Taak van de ouders, angst voor reactie ouders Weerstanden zijn te overwinnen door: in gesprek gaan met elkaar, goede informatie geven, ruimte geven voor de visie van de ander en door te kijken naar de angsten