Een andere kijk op onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Energie uit het heelal”
Advertisements

OverEindse dagen 2013 Venetië, 17 april 2013 Jan Harm Zwaveling
Optellen en aftrekken tot 20
Leer de namen van de noten 1
De deelnemers over 16 stellingen
Eindfeestje 16 december 2011, Diepenheim. Programma •14.15 uur presentatie '4 jaar Kind in de Natuur' •14.35 uur rondleiding BinnensteBuitenBos •15.30.
Taalbeleid aan de UGent : Effect en evaluatie Sibo Kanobana Cel Diversiteit & Gender, UGent.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
2 Functional Requirements Project Projectbeschrijving Medewerkers en hun projectfunctie Inhuur materiekennis Resources Benodigde resources Activiteiten.
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Wist u dat … Meer dan 10% van de jongeren in het voortgezet onderwijs drugs gebruikt? Er meer dan 74% van de kinderen onder de 16 jaar alcohol heeft.
Leer de namen van de noten 2
Presentatie TOM-INF Modules 1 t/m 4 2. Programma  Algemeen deel: Rom Langerak (+/- 5 min.)  Academische vaardigheden: Anne Remke (+/- 5 min)  Module.
HOGER ONDERWIJS: BINAIR, COMPLEMENTAIR, CIRCULAIR? Dwarsverbanden Hogescholen – Universiteiten Case Master in het Sociaal Werk – Bachelor in het Sociaal.
Destillatie.
WAAROM KIEZEN VOOR SOCIAAL RECHT?
1 Cecile Crobach October MSc Thesis: Onderwijs en Onderzoek Combineren van onderzoek en praktijk Onderwijsdag TBM 2012.
Starten met de master Voorlichting, 21 maart 2012.
Voorlichting B2-studenten september 2012 Tineke Hoeksma, studieadviseur Sarah Bosch, studieadviseur.
Starten met de master Voorlichting, 16 maart 2011.
Drs. Heleen Miedema opleidingsdirecteur TG en BMT
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE 04 maart 2013.
Richard J. Boucherie – Het antwoord of de vraag10 mei Het antwoord of de vraag.
Vernieuwing Bacheloronderwijs
Welkom HBO Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam
OHT 12.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Verkooppromotie In dit hoofdstuk zul je het.
TO-oproep en projectfiche  Agendapunten  Oproep  Aanvraagformulier Concept/uitgangspunten Concrete punten vh formulier  Beoordeling  Vragen.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
University of Applied Sciences
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Naar meer rendement van het weidevogelbeheer Kerngebieden Weidevogellandschap, Tweede bijeenkomst met provincies 17 november 2011, Ede.
A H M F K EB C x 87 Afwenden bij A en C, openen en doorlaten (rechtshouden, 1e peloton, dames tussendoor).
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
A H M F K EB C x 92 Galop Binnenruiters grote volte bij A en C -partnerruil- Volgende korte zijde in.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Zorginnovatie in een academisch netwerk
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
350€ WC -1.1 Huurprijzen excl. 50€ vaste kosten 350€ WC € WC € WC € WC € WC €
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
Gert Brinkman Mark Tempelman Mei 2014
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Voor wie is het ? Wat is het ? Wat heb je eraan ? TOM1 1 TOM2.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Gert Brinkman Mark Tempelman November 2014
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE februari 2015 Gert Brinkman
Het Oogzorgnetwerk Het Oogzorgnetwerk 2.
Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007 Floris Rutjes Opleidingscoördinator Scheikunde Onderwijsinstituut Moleculaire Wetenschappen.
Universiteit TwenteIndustrieel Ontwerpen IDE-voorlichting Keuze en procedure 30 maart 2015Slide 1IDE-voorlichting.
Faculteit Industrieel Ontwerpen, 27 november 2006 Bilateraal College van Bestuur Managementteam Industrieel Ontwerpen.
Startcollege B2 Psychologie
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING PSYCHOLOGIE B3 KEUZERUIMTE november 2015 Sieuwko Smith.
Master Track TFE Thermo-Fluids Engineering 22 Februari 2016.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Master studieadviseur Joleen de Jong
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Transcript van de presentatie:

Een andere kijk op onderwijs Ed Brinksma Onderwijsdag 2011

THE FUTURE IS BEING MADE TODAY UT Onderwijsdag 2011

WAT VOEGEN WIJ TOE? T-SHAPED PROFESSIONAL BREEDTE DIEPTE BROAD UT Onderwijsdag 2011

METHODOLOGISCHE DIEPTE methodologie als methode van waarheidsvinding (experimenteren, modelleren, construeren, kritisch literatuuronderzoek etc.) vormt kern van wetenschapsgebieden, en blijvend element kennis, feiten en vaardighedenrepertoire in curricula hiervan afleiden (naast lokale sterktes) UT Onderwijsdag 2011

ACADEMISCHE BREEDTE Wilhelm von Humboldt John Henry Newman Bildung Cultivation of the Mind kennis en vaardigheden reportoire van disciplines te groot voor claims van volledigheid snelle veroudering van feitenkennis en specifieke vaardigheden (primitiveren, rekenlineaal) grote noodzaak kennis in geheel nieuwe context toe te passen: transferable skills herwaardering van acdemische vorming als kern van WO onderwijs Von Humbuldt: Bildung, Einheit von Forschung und Lehre, Forschendes Lernen Newman: Cultivation of the mind, interactie om kennis tot leven te wekken noodzaak van open, kritische en onderzoekende houding Wilhelm von Humboldt John Henry Newman UT Onderwijsdag 2011

CREATIVITEIT UT Onderwijsdag 2011

HIGH TECH HUMAN TOUCH volg het talent van de student bredere bachelor programma’s: brede instroom, met scherp uitstroomprofiel andere werkvormen: project en/of probleemgestuurd leren ongeveer 10 aan de UT sportschool UT Onderwijsdag 2011

EEN HUIDIG CURRICULUM Heb ook een spoorlijn of hordeloop-baan UT Onderwijsdag 2011

VRIJHEID UT Onderwijsdag 2011

O O O Organisator Ontwerper Onderzoeker het beginsel van de 3O’s als vertaling van Robinsons ‘multi-faceted intelligence’ UT Onderwijsdag 2011

ACADEMISCH BAUHAUS Joep Schrijvers (Onderwijsdag 2010): UT als verre nazaat van het Bauhaus in een internationaal netwerk van Bauhaus-universiteiten UT Onderwijsdag 2011

EEN INTERNATIONALE BEWEGING? SUTD: project van MIT; USD 700; “a laboratory of interdisciplinary education, self-directed conceptual learning and real-world experience. Students are organised in small learning communities, nurturing the skills and creativity required for innovation, leadership and entrepreneurship” Aalto: engineering, business and design Melbourne: van 33 naar 5 opleidingen Delaware: omslag naar Problem based learning in de science opleiding Olin: brede vorming voor betrokken enigneers UT Onderwijsdag 2011

HET ONDERWIJSGEBOUW wijs vooral op mastersonderwijs doorlopende professionele leerlijnen voor elke O naast doorstroommaasters vooral masters gekoppeld aan onderzoekssterkten: meester-gezel inbedding in de keten LVO en LLL UT Onderwijsdag 2011

NIEUWE MASTERS DESIGNER SCIENTIST MANAGER HTHT: focus in de opleidingen en via interdisciplinaire ontwerpodrachten en/of afstudeerprojecten Meesterschap in de 3 O’s: honourstrajecten Kwaliteit: instroom, functionerende internationale leeromgeving, wetenschappelijke basis michelangelo UT Onderwijsdag 2011

NIEUWE BACHELOR kwartiel 11-12 afstuderen eindbeoordeling project toets toets project majors ... toets kwartiel 3 kwartiel 2 kwartiel 1 bachelor UT Onderwijsdag 2011

DE UITDAGING DE ESSENTIE VAN HET VAKGEBIED WAT IS SPECIFIEK, WAT KAN SAMEN? HTHT: focus in de opleidingen en via interdisciplinaire ontwerpodrachten en/of afstudeerprojecten Meesterschap in de 3 O’s: honourstrajecten Kwaliteit: instroom, functionerende internationale leeromgeving, wetenschappelijke basis UT Onderwijsdag 2011

RANDVOORWAARDEN MODULES (15 EC) GEZAMENLIJKHEID ONDERZOEKEN, ONTWERPEN, ORGANISEREN Modules zijn coherente fulltime eenheden van 10 weken met vakken en projecten Zowel op niveau van modules als binnen de modules moet worden gezocht naar maximale gezamenlijkheid (efficientie) Curriculum bestaat uit 4 delen Gezamenlijke curriculum Major-specifiek curriculum Keuzeruimte Afstuderen en andere grote projecten Onderzoeken, ontwerpen en organiseren zijn zichtbaar in verplicht deel van het curriculum en zijn zwaartepunten voor keuzemodules. UT Onderwijsdag 2011

UT Onderwijsdag 2011

EDUCATION@UT UT Onderwijsdag 2011