Een andere kijk op onderwijs Ed Brinksma Onderwijsdag 2011
THE FUTURE IS BEING MADE TODAY UT Onderwijsdag 2011
WAT VOEGEN WIJ TOE? T-SHAPED PROFESSIONAL BREEDTE DIEPTE BROAD UT Onderwijsdag 2011
METHODOLOGISCHE DIEPTE methodologie als methode van waarheidsvinding (experimenteren, modelleren, construeren, kritisch literatuuronderzoek etc.) vormt kern van wetenschapsgebieden, en blijvend element kennis, feiten en vaardighedenrepertoire in curricula hiervan afleiden (naast lokale sterktes) UT Onderwijsdag 2011
ACADEMISCHE BREEDTE Wilhelm von Humboldt John Henry Newman Bildung Cultivation of the Mind kennis en vaardigheden reportoire van disciplines te groot voor claims van volledigheid snelle veroudering van feitenkennis en specifieke vaardigheden (primitiveren, rekenlineaal) grote noodzaak kennis in geheel nieuwe context toe te passen: transferable skills herwaardering van acdemische vorming als kern van WO onderwijs Von Humbuldt: Bildung, Einheit von Forschung und Lehre, Forschendes Lernen Newman: Cultivation of the mind, interactie om kennis tot leven te wekken noodzaak van open, kritische en onderzoekende houding Wilhelm von Humboldt John Henry Newman UT Onderwijsdag 2011
CREATIVITEIT UT Onderwijsdag 2011
HIGH TECH HUMAN TOUCH volg het talent van de student bredere bachelor programma’s: brede instroom, met scherp uitstroomprofiel andere werkvormen: project en/of probleemgestuurd leren ongeveer 10 aan de UT sportschool UT Onderwijsdag 2011
EEN HUIDIG CURRICULUM Heb ook een spoorlijn of hordeloop-baan UT Onderwijsdag 2011
VRIJHEID UT Onderwijsdag 2011
O O O Organisator Ontwerper Onderzoeker het beginsel van de 3O’s als vertaling van Robinsons ‘multi-faceted intelligence’ UT Onderwijsdag 2011
ACADEMISCH BAUHAUS Joep Schrijvers (Onderwijsdag 2010): UT als verre nazaat van het Bauhaus in een internationaal netwerk van Bauhaus-universiteiten UT Onderwijsdag 2011
EEN INTERNATIONALE BEWEGING? SUTD: project van MIT; USD 700; “a laboratory of interdisciplinary education, self-directed conceptual learning and real-world experience. Students are organised in small learning communities, nurturing the skills and creativity required for innovation, leadership and entrepreneurship” Aalto: engineering, business and design Melbourne: van 33 naar 5 opleidingen Delaware: omslag naar Problem based learning in de science opleiding Olin: brede vorming voor betrokken enigneers UT Onderwijsdag 2011
HET ONDERWIJSGEBOUW wijs vooral op mastersonderwijs doorlopende professionele leerlijnen voor elke O naast doorstroommaasters vooral masters gekoppeld aan onderzoekssterkten: meester-gezel inbedding in de keten LVO en LLL UT Onderwijsdag 2011
NIEUWE MASTERS DESIGNER SCIENTIST MANAGER HTHT: focus in de opleidingen en via interdisciplinaire ontwerpodrachten en/of afstudeerprojecten Meesterschap in de 3 O’s: honourstrajecten Kwaliteit: instroom, functionerende internationale leeromgeving, wetenschappelijke basis michelangelo UT Onderwijsdag 2011
NIEUWE BACHELOR kwartiel 11-12 afstuderen eindbeoordeling project toets toets project majors ... toets kwartiel 3 kwartiel 2 kwartiel 1 bachelor UT Onderwijsdag 2011
DE UITDAGING DE ESSENTIE VAN HET VAKGEBIED WAT IS SPECIFIEK, WAT KAN SAMEN? HTHT: focus in de opleidingen en via interdisciplinaire ontwerpodrachten en/of afstudeerprojecten Meesterschap in de 3 O’s: honourstrajecten Kwaliteit: instroom, functionerende internationale leeromgeving, wetenschappelijke basis UT Onderwijsdag 2011
RANDVOORWAARDEN MODULES (15 EC) GEZAMENLIJKHEID ONDERZOEKEN, ONTWERPEN, ORGANISEREN Modules zijn coherente fulltime eenheden van 10 weken met vakken en projecten Zowel op niveau van modules als binnen de modules moet worden gezocht naar maximale gezamenlijkheid (efficientie) Curriculum bestaat uit 4 delen Gezamenlijke curriculum Major-specifiek curriculum Keuzeruimte Afstuderen en andere grote projecten Onderzoeken, ontwerpen en organiseren zijn zichtbaar in verplicht deel van het curriculum en zijn zwaartepunten voor keuzemodules. UT Onderwijsdag 2011
UT Onderwijsdag 2011
EDUCATION@UT UT Onderwijsdag 2011