Zo leer je kinderen lezen en spellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Evidence-based leerpotenties in praktijk
Advertisements

Radboud Universiteit Nijmegen
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Technisch lezen en spellen
Leren spellen, feedback en de computer
Preventieve instructiemethodiek
No nonsense methode ICT vaardigheden
Informatieavond groep H5/6
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
Welbevinden bij kinderen met CI
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Effectief lees- en spellingonderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Welkom op de informatieavond
Het cito-leerlingvolgsysteem
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Effecten van de leesapp ´Letterprins´
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Lezen en spellen: Theorie en Praktijk
"Ongestoord voort" Ede 21 april 2004 Leren spellen S limme oefeningen en het bevorderen van het spellingbewustzijn Anna M. T. Bosman KU Nijmegen
Wetenschappelijk onderzoek naar Hoogsensitiviteit
Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Leesproblemen voorspellen: Mogelijk of Onmogelijk? Wenselijk of Onwenselijk? dr. Anna M. T. Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek:
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Lezen gaat (bijna) voor alles in Groep 3
Effectief spellingonderwijs
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
ouderavond groep 3 - lezen
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Dinsdag 14 september 2010: introductie-avond Groep 4A: Wendy Simons (ma-di-wo)/ Gertie Boosten (wo-do-vrij) Groep 4B: Myra Mayer (ma-di-wo)/ Susanne Even.
Informatie- avond groep 6
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
Voor leesplezier én resultaat!
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Bouw!.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Voor leesplezier én resultaat!
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Ouderavond voortgezet aanvankelijk technisch leesonderwijs
Welkom in groep 3b.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Welkom in groep 3b-4b.
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag sta ik juf Hilde voor de klas. Op vrijdag staat.
Belang van spellingstrategieën Hoe komen kinderen tot de juiste spelling? Leerplan: ervaren gemengde flexibele spellers Hoorweg: zoals je het hoort Onthoudweg:
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Masterplan technisch lezen zeer intensieve arrangement Anna Veenstra.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Welkom op het info- halfuurtje van groep 4. Deze avond:  Rekenen  Taal  Lezen  Schrijven  Andere vakken  Zorg  Zending  Diverse  Vragen  Afsluiting.
Welkom op de informatie- avond van groep 3&4.. Even voorstellen... Groep 3/4: Kelly Spooren & Anouchka van de Coolwijk.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Informatieavond groep 5
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
Welkom in groep 6 Voorstellen Algemene zaken Toelichting vakken Vragen.
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Circuit en hoeken.
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Effectief lees- en spellingonderwijs
Transcript van de presentatie:

Zo leer je kinderen lezen en spellen Dr. Anna M. T. Bosman Orthopedagogiek, Radboud Universiteit Nijmegen a.bosman@pwo.ru.nl www.annabosman.eu

Het probleem Leesachterstand Spellingachterstand Oorzaak 10-15% in het Bao (Struiksma, 2003) 73% in het Sbao (van Bon e.a., 2006) Spellingachterstand Geen gegevens Oorzaak Niet intelligentie of afkomst, maar instructiekwaliteit

Effectieve Instructie Het doel Voorkómen van lees- en spelling-achterstanden in Sbao (…en Bao) door Effectieve Instructie

“Zo leer je kinderen lezen en spellen” Waarmee? De methodiek “Zo leer je kinderen lezen en spellen” (ZLKLS; Schraven, 2004) ontwikkeld door drs. José Schraven

Onderzoeksvragen Wat is het effect van de methodiek ZLKLS? Tot welk niveau leidt de methodiek ZLKLS?

Deelnemende scholen X ZLKLS 1/10 2 6/6 Y - 7/14 0/2 Z 3/9 4 4/2 9% 1 3 School methodiek m / j anders-taligen medicijnen / diagnose X ZLKLS 1/10 2 6/6 Y - 7/14 0/2 Z 3/9 4 4/2 1 jaar L&S Bao-3 Bao-2 SBao 9% 1 3 7 19% 11 6 33%

Gemiddelde leeftijd + scores op cognitieve tests SPM WST LTM Cijfers vw/aw X 82 21 26 4 20/6 Y 83 20 25 19/6 Z 89 5 20/5 SPM = Non-verbale intelligentie; Raven WST = Woordenschat; RAKIT LTM = Lange termijn geheugen; 12-woordentest Cijfers vw/aw = korte termijn geheugen; cijferreeksen voor- en achterwaarts

Toetskalender Lezen Auditieve synthese x Letters lezen DMT AVI Spellen September November Maart Juni Lezen Auditieve synthese x Letters lezen DMT AVI Spellen Auditieve analyse Letters spellen 8-woordendictee SVS

Verschillen tussen de scholen

Auditieve synthese (max. = 40)

Letters lezen (max. = 34)

DMT 1a in aantal woorden per minuut

DMT 2a in aantal woorden per minuut

DMT 3a in aantal woorden per minuut

Auditieve analyse (max. = 40)

Letters spellen (max. = 34)

8-Woorden spellen (max. = 8)

SVS Dictees 1-3 in % correct (in maart)

SVS Dictees 4-5 in % correct (in juni)

Niveaus van de scholen

Cito normen

DMT 1a niveaus in juni

DMT 2a niveaus in juni

DMT 3a niveaus in juni

Avi-1 niveaus in juni

Avi-2 niveaus in juni

Avi-3 niveaus in juni

Spelling M23 niveaus in maart

Spelling E3b niveaus in juni

Conclusies De school met ZLKLS heeft op zowel lezen als spellen substantieel betere prestaties dan de scholen zonder. Het leesniveau van de school met ZLKLS is vergelijkbaar met dat van het regulier onderwijs. Het spellingniveau van de school met ZLKLS is beter dan dat van het regulier onderwijs.

Wat maakt ZLKLS Effectief? p e l l e z e n n Hoe

Het ‘Wat’ Structuur van de orthografie door een denkkader (meta-cognitie) regels denkwijzen van oefeningen op basis van de taakanalyse Leesoefeningen vooraf aan lezen (auditieve synthese) Spellingoefening vooraf aan spellen (auditieve analyse)

Het ‘Hoe’ Directe instructie Oriënteringsbasis Multi-sensoriële basis Leerkracht is model Frontale opstelling Differentiatie tijdens groepsles Oriënteringsbasis Concreet doel Oefenen van onderdelen Integratie met bestaande kennis Multi-sensoriële basis Visuele, auditieve en motorische kanaal Toetsing en herhaling Elke dag dezelfde volgorde Elke dag een dictee

Succes verzekerd Dank voor uw aandacht www.zoleerjekinderenlezenenspellen.nl