Welkom op de infoavond eerste leerjaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Advertisements

Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Welkom in groep 3 M. Aantjes E. de Boon D. Alderliesten
SWV DRONTEN: Onderbouw
Preventieve instructiemethodiek
Infoavond vrijdag 6 september 2013
Informatieavond 2 Groep 3.
- vaardigheden: luisteren en spreken - basiswoordenschat - woorden lezen / afdekken - woorden schrijven / controleren - moeilijke woorden meermaals.
De ondersteuning van Connect lezen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Welkom op de informatieavond
Informatie avond groep 3
Wat gebeurt er dit komend jaar?
Informatieavond Pelikanen
… de stap naar het eerste leerjaar
ouderavond groep 3 - lezen
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
Voorlichtingsavond groep 3
Leerlijnen in relatie met de methode
Welkom op onze open schoolavond
Welkom in groep 3 en 4.
Informatieavond groep 3
Informatie avond GROEP 3
Info avond CBS De Bargeweide
INFORMATIEAVOND GROEP 3/4
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Welkom in groep 3M.
WELKOM.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Welkom in het eerste leerjaar!
voor familie en vrienden van
Getallenlijnen voor instructies bij de kleuters.
Welkom in het eerste leerjaar!
Informatieavond groep 3, basisschool de Adamshof
Welkom! Informatieavond september en januari schooljaar Groep 3
Welkom op de infoavond eerste leerjaar
Info avond groep 3 17 september 2015
ouderavond groep 3 - lezen
Informatieavond groep 3/4
Informatieavond groep 3 Dinsdag 18 september 2012.
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Informatieavond groep 3
Welkom op de informatie- avond van groep 3&4.. Even voorstellen... Groep 3/4: Kelly Spooren & Anouchka van de Coolwijk.
Informatieavond groep 3. Welkom Voorstellen Methodes Manier van werken Algemene zaken Groep specifiek PBS Activiteiten Tot slot.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Informatieavond groep 2-3. Groep 3: Wat dagelijks aan bod komt; Lezen Lezen Rekenen Rekenen Schrijven Schrijven Taken/spelen/handvaardigheid/ Taken/spelen/handvaardigheid/tekenen.
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Welkom! Informatieavond september en 17 januari schooljaar Groep 3.
Jubelientje leert lezen. Hans Haagen
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Welkom in het eerste leerjaar
Cognitieve ontwikkeling bij kleuters
Hoe leert u kind rekenen/schrijven?.
Op je gezondheid.
Informatieavond groep 3
Wiskunde in het eerste leerjaar
inoefenen van woordbeeld: visueel en auditief
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Welkom! Informatie avond groep september en 16 januari schooljaar
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Welkom in het eerste leerjaar
Infoavond 1ste leerjaar
Welkom op onze informatieavond
Welkom op de infoavond eerste leerjaar
Info-avond 2018 Juf Karen.
Hoofdstuk 1 Tellen. Hoofdstuk 1 Tellen Paragraaf 1.1 Tellen in groepjes.
Ieder is anders. Woordenschat 3..
Ouderbijeenkomst Thema Mensen.
Welkom in 3b!.
Transcript van de presentatie:

Welkom op de infoavond eerste leerjaar 2013-2014

Leesonderricht Veilig lezen lezen herhaal dagelijks de aangeleerde woorden en letters (klik-klak/boek) medeklinkers stemloos (dof) verklanken kernwoorden aanvankelijk in afzonderlijke klanken splitsen steeds luidop laten lezen / steeds wijzen op de leesrichting hou de duur van het oefenen beperkt (wisselrijtjes 3-5’ lezen met timer, aanduiden op het blad volgende dag nog eens) na elke kern: leestoets + lettertoets!! bibliotheekbezoek: Voorlopig AVI 0/ vanaf december oefenen op AVI 1 Streefdoel: AVI 2 behalen einde schooljaar

Schrijfonderricht Ik pen controleer pennenzak (gom, scherpe potloodpunt) let op goede schrijfhouding (voeten plat op de grond/ benen naast elkaar /rechte rug) en potloodgreep laat steeds oefenen tussen 2 HULPLIJNEN letters + woorden inoefenen (liefst elke dag) eis nauwkeurigheid bij het correct uitvoeren van een schrijfpatroon (zie schrijfboekje) visueel en auditief dictee vanaf december schrijven we met pen

Rekenonderricht Kompas Getallenkennis: controleer het juist benoemen van een cijfer (hoeveelheden tot 5/10/20) controleer de juiste associatie tussen hoeveelheid, getalbeeld en getal bij het zien van een getalbeeld onmiddellijk het getal kunnen zeggen zonder te tellen tellen/terugtellen/doortellen controleer de kennis van wiskundige tekens en symbolen (=, >,<) splitsen (getalbeelden automatiseren) rangorde: eerste, laatste, middelste patronen aanvullen

rekenhandelingen uitvoeren (+/-) Bewerkingen: rekenhandelingen uitvoeren (+/-) tot 5 (herfstvakantie) / tot 10 (krokusvakantie) tot 20 zonder brug (paasvakantie)/ tot 20 met brug ( tot einde) verwoorden is heel belangrijk ook pijlenvoorstellingen en rooster Meten en metend rekenen liter: 1l meter: 1 m kilogram: 1 kg tijd: dagen van de week/ uur/ half uur/ één uur later of vroeger geldwaarden: 1, 2, 5, 10, 20 euro/ 1, 2, 5, 10, 20 cent gepast betalen/ te veel, te weinig/ teruggeven  Veel doe-activiteiten

Meetkunde: korte lessen vanuit de realiteit: waarnemen van rechte hoeken, evenwijdigen, ... ruimtelijke oriëntatie: links, rechts, onder, boven, naast, tussen, ...hoeveel blokken? vormleer: rechthoek, driehoek, vierkant, cirkel, hoeken, punten, oppervlakten, spiegelingen, ... via bewegingsspelletjes, doe-activiteiten Toepassingen realistische oefeningen in thema’s: bvb. Kermis, circus,... toepassen van de leerstof getallenkennis, bewerkingen, metend rekenen, meetkunde

Extra: we werken in de klas met schijfjes/ doosje met getalbeelden rekenfouten steeds met behulp van concreet materiaal verbeteren werk met de aangeleerde getalbeelden hanteer rekentaal zoals vermeerderen, verminderen, bijdoen, afdoen, 1 meer dan, 1 minder dan, komt voor, komt na.

Wereldoriëntatie/muzische vorming 14 thema’s Verkeerslessen (atelier) Muzische opvoeding: doorschuifsysteem meester Lenny: media, meester Wim: technologie, juf Severine: verkeer, juf Elisabeth: muziek, juf Davine: beeld beeld

Taalinitiatie Frans met Pistache

Lichamelijke opvoeding Zwemmen: om de 14 dagen (Brakel) zie data klaswebsite/agenda Turnen: gegeven door juf Fien kledij: T-shirt van de school, broekje, turnpantoffels (+ kousen) in turnzakje  vergeet niet om overal de naam van uw kind in te noteren zodat iedereen zijn spullen terug krijgt.

Varia/belangrijke afspraken Zorgjuf: juf Myriam Hoekenwerk: stempel- schrijfhoek, bouwhoek, computerhoek, rekenhoek,… Contractwerk: eigen tempo

Huistaak: steeds in dezelfde huistaakmap meegeven naar school elke dag lezen + een huiswerk op woensdag: enkel lezen luidop lezen moet met begeleiding laat het huiswerk op een rustige plaats maken maximum 30 min: indien niet klaar  streep eronder of woordje uitleg voor elke vakantie: herhalingsbundel (zie klaswebsite) maak samen de schooltas klaar Toetsen en rapporten: veel kleine toetsen of herhalingstoetsen geen puntenrapport toetsen horen in een toetsenmap en worden ondertekend

mededelingen, strookjes en nieuwsbrieven in dezelfde map ingevulde strookjes liefst zo vlug mogelijk terug bezorgen binnen blijven in de speelzaal kan bij ziekte mits schriftelijke toestemming ‘s morgens: boekentassen in het boekentasrek

Contact bij vragen/ opmerkingen: davine_torremans@hotmail.com neem af en toe een kijkje op onze klaswebsite http://l1.omerwattez.be