De stad als motor van een mentaliteitsverandering WB p 80-81, HB p 88-89
1. Hoe leidde de heropbloei van de steden tot vernieuwingen in het onderwijs? Kloosterschool -> religeuze kennis Kathedraalschool -> praktische kennis - Boekhouden - Vreemde talen - Correspondentie
2. Hoe waren de unniversiteiten georganiseerd en welke rol speelden zij? 3. Ze vormden een afzonderlijke gemeenschap binnen de stad met recht op eingen bestuur en eigen rechtspraak. 4. Men kon aan de unniversiteit rechten, medicijnen of theologie studeren. Deze vakken werden in het Latijn gegeven.
3. Welke invloed hadden de contacten met de wereld buiten Europa op de wetenschap? Intensievere handelscontacten met de Byzantijnse en Islamitische wereld. Ze bestonden uit Arabische vertalingen van Griekse, Perzische en Indische wetenschappelijke kennis aangevuld met eigen onderzoek.
- Geneeskunde - Wiskunde - Sterrekunde In Spanje en in Sicilië. De boekdrukkunst. Ze vertrouwden meer op hun eigen verstanden waarnemingen. Ze probeerden dit te verhinderen.