Games Maken NFF & SBA Wouter Baars Zelf games maken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Games voor de Culturele Sector
Advertisements

Elektrotechniek Elektrotechniek is een heel breed vakgebied.
TOPklas ICT presentatie-avond Hartelijk welkom op de presentatie-
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Internet en Bibliotheek Rijswijk Seniorweb Rijswijk i. o
Gamesmaken.startpagina.nl je eigen videogame Wouter Baars Demozone 2005.
Case5: No-Audio Game: from design document to first prototype Tom Ramakers Cmd gad 30/05/2012.
Kill Kyle. Gamesmaken.startpagina.nl
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Gestructureerd programmeren in C
The art of game design Hoofdstuk 17 tot 19. Trandsmedia worlds Games video's en speelgoed zijn poorten in trandsmedia worlds.
PROS2 Les 11 Programmeren en Software Engineering 2.
Mid Year Assessment Van Guido Boogaard.
Tips om make a game te winnen
Greenfoot Workshop Bobby - Snake.
Leren programmeren door spelletjes te maken
Een wiki voor de UA bibliotheek Keuze van de software Karen Janssens 18 oktober 2007.
1 RSS en weblogs zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 9 juni 2009 Wageningen.
1 RSS en weblogs zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 14 april 2008 Leiden.
1 realtime & social: blogs & tweets Jeroen Bosman VOGIN, Wageningen, 16 mei 2013.
1 Weblogs, RSS en tweets zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 20 mei 2010 Wageningen.
1 RSS, weblogs en tweets zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 23 november 2009 Wageningen.
Practicum 3 TMS Batik Suzanna Cha en Mieke Haesen.
Modelleren Steve Stomp VU Masterclass Game Development maart 2006.
Inleiding (Casper) Projectopdracht (Sander) Game Concept (Jonathan & Melvin) Uitbreidingsmogelijkheden (Alvin & Gabriël) Lesmateriaal (Casper & Sander)
GaPhAn Projectleden: Peter Frank Jos Mario Projectleden: Peter Frank Jos Mario.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
ADP tussenopdracht Naam: Pieter Hoekstra Klas: GDD1A Datum: 20 maart, 2010 Module: D&R, Action Design Principles Docent: Karel Millenaar Planet game.
ADP Tussenopdracht: Horseman Student: Kaj Metz Richting: GAR Module: Design & Research Vak: Action Design Principles Docent: Karel Millenaar Datum:
Tim Nelemans GDD G1 Fijne Break gehad?. HTML  Nieuw programma  Eerste contact programmeren  Hardcore programmeren vs oppervlakkig programmeren.
Menno Wisselink Mid Year Assessment Kort over mij Menno Wisselink, IMT
1 realtime and social: blogs & tweets, FB & G+ Jeroen Bosman VOGIN, 17 november 2011 Wageningen.
Deel XXI 1 Internetapplicaties Internetprogrammeren Capita Selecta.
Game Design Document Florian & Maurice Flints Project.
Visual Basic 2005/2008 OOP in praktijk André Obelink - MCSD, MVP Web: Web: -
World of Warcraft Spelen tot level 20. Beeldvorming vooraf Niks voor mij Mooi vormgegeven Vecht game Vooral games interessant.
PHP & MYSQL LES 01 PHP BASICS. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Hoofdstuk 3: Werken met numerieke gegevens.
Wat gaan we doen?  Iets over mij  Iets over leren van tools binnen IAM  Iets over gamemaker.
realtime & social: blogs & tweets
Games met een boodschap Rajiv Krijnen. Games met een boodschap Onderzoeksvraag Wat maakt een game? Subvragen Hypothese Bronnen.
Game Design in het (Informatica) Onderwijs
Welkom bij Immersive space, de flashles Tijdens deze lessen, leren wij je werken met het programma adobe flash.
Etherflow Voor het aansluiten van een flowmeter op een Ethernet netwerk Afstudeerpresentatie Michel van der Net Elektrotechniek Avans Hogeschool Breda.
3D Design en 3D Printing woensdag 19 november 2014.
Half-Life 2 Modding Anthony Agustin VU Masterclass Game Development maart 2006.
Modding Unreal Tournament Valentijn Geirnaert
tircms02-p les 1 Operating Systems practicum
Hoorcollege 1a Praktische zaken. Gameprogrammeren Doel van het vak: Games programmeren (de game loop, sprites, audio, physics, animatie…) Basisprogrammeertechnieken.
Waaraan moet een goede presentatie voldoen??
Gevorderde programmeer les
Programmeren.
Inleiding AAN DE SLAG MET HET INTRANET Aan de slag met het intranet 1.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?
Hoe maak je een goede educatieve game??? Van een educatieve game leer je iets!!!! Gebruik gamemaker.
IntoSaxion: voor en door studenten Jeffrey van Rossum Dienst Interne en Externe Betrekkingen, Saxion.
Welkom bij de presentatie van de Cube of Life, gemaakt door Team Z.
Gameprogrammeren: Objecten en geheugen
Gameprogrammeren: Animatie
Gameprogrammeren: Tiles in Tick Tick
Gameprogrammeren: Willekeurigheid (Randomness)
Tinpro015b-les6 Templates.
Gaming Console Gip.
ICT ICT & MEDIADESIGN INFORMATICA
NETWERKWEEK De opdracht voor de NWW is om materiaal te maken rondom een concept van een game, applicatie, artbook of een ander productie dat in *lijn.
Les 1 WAT IS PROGRAMMEREN?
GAME MAKER ONLINE Les 3 / Pac-Man Michel Fiege.
Muizenval By Mike & Roy MTD1A4.
Jeroen Bosman VOGIN, 24 november 2008 Wageningen
Transcript van de presentatie:

Games Maken NFF & SBA Wouter Baars Zelf games maken www.wouterbaars.net

Game productie wat hoort daarbij? Graphics: 3D modelling Textures 2d Artwork Animaties Fonts, enz. Software: 3Dmax Maya Photoshop Of open source: Blender Gimp Zelf games maken www.wouterbaars.net

Gameproductie vervolg Programmeren: C (++) Scripting Speciale platforms (bv webgames) Property schipangle,radius,richting,snelheid --later energy en dergelijke toevoegen on getpropertyDescriptionList me list = [] addProp list, #richting,[#comment "richting in hoek",#format #float,#default0.05] addProp list, #snelheid,[#comment "snelheid",#format #integer,#default5] return list end on exitframe me -- verplaatsing schotel radius = sqrt(power(abs(sprite(me.spritenum).loch-sprite(2).loch),2) + power(abs(sprite(me.spritenum).locv-sprite(2).locv),2)) Zelf games maken www.wouterbaars.net

Gameproductie vervolg Audio: Midi Audio Software: Logic Cubase Protools Audio is een erg belangrijke maar onderschatte factor in het succes van je game. Je moet je wel realiseren dat je muzikale kennis moet hebben naast het beheersen van deze software om je muziek te componeren. Met name geldt dit voor midi, voor audio bewerken (bv het maken van een geluidje van een kanonschot of een laser is geen muzikale kennis nodig). Zelf games maken www.wouterbaars.net

Gameproductie vervolg Concept design: Verhaallijn Storyboard Level design Spelregels Zelf games maken www.wouterbaars.net

3d: Hoeveel vrije tijd heb je? Dat brengt mij tot de vraag: hoe belangrijk is 3d voor je game? Een model als hierboven kost 1-2 weken per model, en als reken maar uit als je 40 modellen in je game hebt is dat nog beperkt, maar dat is al een jaar werk. Zelf games maken www.wouterbaars.net

Hoeveel vrije tijd heb je? - vervolg Programmeren in C of in een scripttaal? Meestal worden games gemaakt ik C en is er ook een scripttaal in gebruik binnen de game. Bv python wordt gebruikt binnen de nieuwe battlefield Je kan C zien als het maken van de motor van je game, en de scripttaal, is het inelkaar zeten van de motor of het afstellen van de motor, of als je het over auto’s hebt, in C maak je de auto en in de scripttaal bestuur je de auto. C is de taal waar de grote games in gemaakt worden. C is sneller, je kan er ‘alles’ mee itt scripttalen, bv rechtstreeks de grafische kaart aanspreken, maar.... Zelf games maken www.wouterbaars.net

Scripttaal versus “C” typedef struct { double x,y,z;} XYZ; /* Rotate a point p by angle theta around an arbitrary axis r Return the rotated point. Positive angles are anticlockwise looking down the axis towards the origin. Assume right hand coordinate system. */ XYZ ArbitraryRotate(XYZ p,double theta,XYZ r) { XYZ q = {0.0,0.0,0.0}; double costheta,sintheta; Normalise(&r); costheta = cos(theta); sintheta = sin(theta); Zelf games maken www.wouterbaars.net

Scripttaal versus “C” q.x += (costheta + (1 - costheta) * r.x * r.x) * p.x; q.x += ((1 - costheta) * r.x * r.y - r.z * sintheta) * p.y; q.x += ((1 - costheta) * r.x * r.z + r.y * sintheta) * p.z; q.y += ((1 - costheta) * r.x * r.y + r.z * sintheta) * p.x; q.y += (costheta + (1 - costheta) * r.y * r.y) * p.y; q.y += ((1 - costheta) * r.y * r.z - r.x * sintheta) * p.z; q.z += ((1 - costheta) * r.x * r.z - r.y * sintheta) * p.x; q.z += ((1 - costheta) * r.y * r.z + r.x * sintheta) * p.y; q.z += (costheta + (1 - costheta) * r.z * r.z) * p.z; return(q); } Zelf games maken www.wouterbaars.net

Scripttaal versus “C” XYZ ArbitraryRotate2(XYZ p,double theta,XYZ p1,XYZ p2) { XYZ q = {0.0,0.0,0.0}; double costheta,sintheta; XYZ r; r.x = p2.x - p1.x; r.y = p2.y - p1.y; r.z = p2.z - p1.z; p.x -= p1.x; p.y -= p1.y; p.z -= p1.z; Normalise(&r); costheta = cos(theta); sintheta = sin(theta); Zelf games maken www.wouterbaars.net

Scripttaal versus “C” q.x += (costheta + (1 - costheta) * r.x * r.x) * p.x; q.x += ((1 - costheta) * r.x * r.y - r.z * sintheta) * p.y; q.x += ((1 - costheta) * r.x * r.z + r.y * sintheta) * p.z; q.y += ((1 - costheta) * r.x * r.y + r.z * sintheta) * p.x; q.y += (costheta + (1 - costheta) * r.y * r.y) * p.y; q.y += ((1 - costheta) * r.y * r.z - r.x * sintheta) * p.z; q.z += ((1 - costheta) * r.x * r.z - r.y * sintheta) * p.x; q.z += ((1 - costheta) * r.y * r.z + r.x * sintheta) * p.y; q.z += (costheta + (1 - costheta) * r.z * r.z) * p.z; q.x += p1.x; q.y += p1.y; q.z += p1.z; return(q); } Zelf games maken www.wouterbaars.net

Scripttaal versus “C” In scripttaal: Rotate (“kubus”, axis, degrees) Zijn er ook pakketten waar je helemaal niet in hoeft te programmeren? Zelf games maken www.wouterbaars.net

Bekende scriptalen die voor het maken van games gebruikt worden: (zie: www.gamesmaken.startpagina.nl) GML (Gamemaker) Lingo (Macromedia director) Basic (o.a. Darkbasic, Real Basic, .net) Python (Pygame, diverse games: Soldner wars, Battlefield I Blender gamekit) Actionscript (Flashgames) Zelf games maken www.wouterbaars.net

Gamemaker: games maken zonder ‘programmeren’ Zie: www.gamemaker.nl Belangrijkste voordeel: snel zichtbaar resultaat! Goedkoop (onderwijs) Uitgebreide community Goede kwaliteit Nadelen: alleen PC, alleen 2d Zelf games maken www.wouterbaars.net

Resultaten Gamemaker... Zelf games maken www.wouterbaars.net

Gamemaker lessen resultaat Zelf games maken www.wouterbaars.net

Level Editting Worden bij veel games meegeleverd Eigen speler, level, avatar, monsters enz. maken Wel extern 3d of grafisch pakket nodig Inzet bij educatie? Bv. Ckv les. Zelf games maken www.wouterbaars.net

Game modding Zelf games maken www.wouterbaars.net

3d gamekits Zelf games maken www.wouterbaars.net

Nuttige sites om verder te leren games te maken www.gamemaker.nl www.gamesmaken.startpagina.nl www.informaticaVO.nl www.gameuniv.net www.game-maker.nl Zelf games maken www.wouterbaars.net

Educatieve Game Wedstrijd Intermezzo: Educatieve Game Wedstrijd http://www.make-a-game.nl/ Zelf games maken www.wouterbaars.net

Games Maken voor docenten: Verwacht in 2006: via www.mediafabriek.org Zelf games maken www.wouterbaars.net

Contact: www.wouterbaars.net Zelf games maken www.wouterbaars.net