MEDMEC01 – Media en Creativiteit, module 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Advertisements

Jaar 1 les 6 Het creatieve proces
Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
Probleemformulering De kaas is op divergeren analyse convergeren boek
Pia Terstroet (Terpm) MEDMEC01-02 Mail: Wiki: Media en.
Medmec 1 Herfst Les 5.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
24 september MedMec01 les 4 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
22 september MedMec01 DT les 2
06 oktober MedMec01 les 3 Mail:
Media & Creativiteit Pia Terstroet P. M.
Media & Creativiteit Jaar 1 les 8 Het creatieve proces.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Media en creativiteit Mail:
Welkom! Media & Creativiteit Les 7. Wat is er in het nieuws?
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 6.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 8.
Creative tools Dit is de titel van de module
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Identiteit CMDMEC01-2 les 3 (4)
Creative tools Dit is de titel van de module Je leert gereedschappen gebruiken om creatiever te zijn Middels oefeningen en informatie in de les Middels.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Pia Terstroet (Terpm) les 1 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
Identiteit MedMec02 les 3 (5) Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Identiteit MedMec02 les 5 Mail: Wiki: vakgroep: Media en.
september MedMec01 les 4 Mail: Wiki: vakgroep: Media en.
Identiteit MedMec02 les 7 Mail: Wiki:
Pia Terstroet (Terpm) Mail: Wiki:
MedMec01 les 5 Mail: Wiki: vakgroep: Media en creativiteit.
Identiteit MedMec02 les 1 (3) Mail: Wiki: vakgroep:
Pia Terstroet (Terpm) MEDMEC01 Mail: Wiki: Media en.
oktober MedMec01 les 7 Mail: Wiki: vakgroep: Media en.
Pia Terstroet (Terpm) MEDMEC01 Mail: Wiki:
Pia Terstroet (Terpm) Mail: Wiki: In.
Identiteit CMDMEC01-2 les 6 (7) Mail: Startpagina – vakgroep media en creativiteit- docentenpagina Pia Terstroet.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
12 jan MedMec01/02 DT Mail: Wiki: vakgroep: Media.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
Media & Creativiteit Pia Terstroet
29 oktober MedMec01 les 8 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Identiteit MedMec02 les 7 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
27 oktober MedMec01 les 4 DT Mail:
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Media & Creativiteit Pia Terstroet
Identiteit CMDMEC01-2 les 4 (5) Mail: Startpagina – vakgroep media en creativiteit- docentenpagina Pia Terstroet.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
Pia Terstroet (Terpm) les 6 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
10 nov. MedMec01 les 5 DT Mail: Wiki: vakgroep: Media.
7dec. MedMec les 6 DT Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Media en Creativiteit jaar 1 deeltijd 1 e semester Pia Terstroet daar alle slides van voorgaande.
Media & Creativiteit. MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Identiteit MedMec02 les 6 (8) Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Transcript van de presentatie:

MEDMEC01 – Media en Creativiteit, module 1 Thema: Het Creatieve Proces Pia Terstroet

Pia Terstroet Mail: p.m.terstroet@hro.nl Wiki: http://startpagina.cmd.hro.nl vakgroep: Media en creativiteit jaar 1 VT, modulewijzer en alles slides van de afgelopen les onder mijn naam Aanwezig: vrijdag Lokaal: 1.10, postvakjes tegenover de portiersloge

Do’s ‘n Do’nts Telefoon stil/uit, Laptops dicht bij theorie Kom op tijd, 10 min te laat is een les gemist en vooral storend. Meer dan 2 lessen gemist betekent vak volgend jaar opnieuw mits toelichting SLC of Decaan Opdrachten op afgesproken datum en tijd inleveren Alle onderdelen (deelopdrachten) inleveren, anders herkansingsopdracht Herkansingsopdracht niet gedaan dan vervalt recht op herkansen en moet de hele module het volgend studiejaar opnieuw gevolgd worden

Voorstel rondje

The basics Kwartalen Thema’s, nu: creative tools Module 10 weken, 8 weken les Studiebelasting 2 CP = 56 klokuren, dus naast de wekelijkse colleges 40 uur zelfstudie Hoorcollege, 1 à 2 gastcolleges uit de beroepspraktijk, of toelichting module

Medmec in studiejaar 1 Media & Creativiteit Inzicht krijgen in het multimedia gebied Inzicht krijgen en het je eigen maken van verschillende creatieve technieken Inzicht krijgen en het je eigen maken van onderzoeksvaardigheden

Leerdoelen Student is in staat creatieve technieken toe te passen. Student is in staat visueel te communiceren zonder gebruik van tekst. Dit uit zich in een opdracht om een gebruiksaanwijzing te maken waarin de handeling, en ook de gebruiker centraal staat. De handeling kan namelijk niet zonder gebruiker. Student kan werken met een (digitale) dummy, waarin visuele en textuele waarnemingen in vastgelegd worden. Je moet deze ook kunnen toelichten.

Deliverables (de opdrachten) 20% Opdracht 1 - Dummy 20% Opdracht 2 - Vooronderzoek 40% Opdracht 3 - Gebruiksaanwijzing 20% Opdracht 4 - Reflectie

Weekoverzicht Les week Onderwerpen Voorbereiding voor volgende bijeenkomst 1 Kennismaking met creativiteit en het creatieve proces, divergeren en convergeren (hoorcollege) Toelichting op de module en de opdrachten (in de les) Start vooronderzoek (in de les) Bestuderen modulewijzer Aanschaffen en gebruik (digitale) Dummy Verzamelen van 30 pictogrammen en 10 gebruiksaanwijzingen. Neem mee naar les 2! Aanschaffen boek Creativiteit. Hoe? Zo! 2 Werken aan het vooronderzoek. Presentatie over pictogrammen (optioneel docent). Gebruik dummy Afmaken vooronderzoek. Neem mee naar les 3. 3 Inleveren huiswerk vooronderzoek Trainen in een creatieve techniek toegepast op opdracht 3, de gebruiksaanwijzing (bijv. genereren van ideeën; longlist-shortlist, superhero) Begrippen convergeren en divergeren herhalen (bijv. met behulp van Mister Bean die divergente oplossingen heeft voor een convergent probleem) Gebruik Dummy 4 Trainen in een creatieve techniek toegepast op opdracht 3, de gebruiksaanwijzing (bijv. selectie van ideeën; A4 methode, abstractieladder) 5 Uitwerken van één idee voor je gebruiksaanwijzing. 6 Afronden gebruiksaanwijzing. Voorbereiden test! Let op neem alles mee! 7 Uitvoeren en testen in de les (let op verwerk resultaat in je vlieger). Maken van de vlieger (opdracht 4, reflectie). Verwerk de conclusies van je test in je gebruiksaanwijzing (opdracht 3). 8 Inlveren opdracht 3! Beoordelingsgesprek (toelichten dummy en opdracht 4, reflectie) 9 Voorbereiden herkansingsopdracht 10 Chaosweek

Creativiteit Creatief met kurk? Creativiteit meer dan alleen artistiek zijn Creativiteit zit in iedereen http://www.loopbaan.nl/site/Trainingen%20en%20Opleidingen/Online%20cursussen/Cursus%20Creativiteit/Creativiteit%20-%20Les%202.aspx

Creativiteit trainen In dagelijkse dingen Door je open te stellen voor iets wat je normaal nooit zou interesseren Door kleine problemen te signaleren en er een oplossing voor te bedenken Door je altijd af te vragen: waarom? Door jezelf te dwingen in meerdere richtingen te denken Door de oefeningen uit het boek.

Meerdere richtingen denken Een krant kan je kopen, lezen en bij het oud papier leggen…maar wat kan je nog meer met een krant doen? Schrijf het op!

Dummy

Wat is een Dummy, wat hoort erin? Een zoveel mogelijk visueel logboek. Indrukken, dingen die je gaan opvallen op straat, in de media, losse ideeën en gedachten, schetsen, websites, vormgeving, letters, inspiratiebronnen, citaten, nieuwtjes, artikelen, eigen foto’s, documentaires, kleurencombi’s. Alles dat op de een of andere manier met de nieuwe vakken hier te maken heeft, van techniek tot vormgeving tot psychologie tot marketing.

Hoe wordt je Dummy beoordeeld? Kwantiteit Elke dag 1 item, 8 lesweken dus 7x8 items Originaliteit Jij hebt totaal andere items gevonden dan je collega’s Diversiteit Je items zijn zeer gevarieerd, niet alleen foto’s of alleen strips of alleen gadgets etc. Van alles wat.

Huiswerk Bestuderen modulewijzer (wiki) Aanschaffen Dummy, gekozen motto voorin,7 items met commentaar. Dummy mag digitaal maar pas op niet alleen van internet uploaden ook scannen! Verzamelen van 30 pictogrammen en 10 gebruiksaanwijzingen. Neem mee naar les 2! (Zie modulewijzer, opdracht 2) Aanschaffen boek Creativiteit. Hoe? Zo!