Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
Advertisements

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Lectoraat Rehabilitatie Groningen Kracht voor ouderschap van ouders met psychische aandoeningen Subsidie van het Fonds Psychische Gezondheid.
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Lectoraat Rehabilitatie Groningen
Welkom bij Leefstijl.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Opvoeden in de puberteit
Workshop. Weet je het nog? Gemotiveerd? Geïnformeerd? Geïnspireerd? ACTIE!
Ontwikkelingstraject kinderen
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Ludo Daems.
Samenwerken in burgerschap
LAGO studiedag 22 september 2011
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Empowerment en vraagsturing in de zorg
Opvoeden binnen een eenoudergezin
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Aquarellen van Marcel REYNAERT
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Welkom op onze thema-avond
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Armoede treft 1 op 5 ouderen
Zorg nieuwe stijl.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Ontwikkeling van de ouderrol als onderdeel van het herstelproces
Bijdrage Symposium ´Vaderschap in diversiteit´, 17 juni 2011
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
Interpreteren van data
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Waarom dit literatuuronderzoek?
Het begint bij het jonge kind
Nieuwe gezinnen scheidingen en de vorming van stiefgezinnen
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Buitenschoolse kinderopvang in Gent en Mechelen. Behoefte aan buitenschoolse opvang MechelenGent Geen steekproef maar via verdeling van vragenlijsten.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
Administrateur-generaal
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Kansen voor transformatie
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Sociaal netwerk methodiek
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.

Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Rauw en troosten.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Ouders met (ernstige) psychische aandoeningen hebben kracht voor ouderschap. Lectoraat Rehabilitatie Groningen.
Pedagogiek als beroep.
Vermaatschappelijking van zorg
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen Forum 4 oktober 2008 Opvoedingsondersteunend werken met maatschappelijk kwetsbare gezinnen Gewoon … of toch ook niet …? Powerpointpresentatie door Kristien Nys 4 oktober 2008 Kristien Nys

Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen Opvoeden ? Een Engelse magiër, verkleed als gedragswetenschapper, laat weten wat hij wil toveren: een kind dat sociaal vaardig en niet angstig is, zelfvertrouwen en optimisme op overschot heeft, speels en niet materialistisch is. Dit, dus, is een gelukkig kind. De formule is eenvoudig: wees het type ‘gezag- en liefhebbende ouder’ en simsalabim. (Bernard De Wulf, D.M., 25/02/05) 4 oktober 2008 Kristien Nys

Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen Opvoeden … Geen ‘perfect’ ouderschap Veeleer: ‘goed genoeg’ ouderschap: Energie, atmosfeer in een gezin (Persoonlijkheid) / functioneren van de ouder Sturen (grenzen stellen, monitoring,…) Steunen (liefde, warmte, empathie, goede verstandhouding, sensitiviteit, responsiviteit, …) Stimuleren (autonomie, positieve bekrachtiging,…) (Voets, 2008 e.a.) Niet los van de sociale/maatschappelijke context 4 oktober 2008 Kristien Nys

Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen Waanzin van het gezin 18 november 2005 Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen Maatschappelijk kwetsbare gezinnen … gezinnen die sterke beperkingen ondervinden in hun kansen op maatschappelijke en individuele ontplooiing, en dit zowel op materieel als op immaterieel gebied (bv. gezondheid, opleiding, arbeid, inkomen, wonen, relaties, opvoeding, ...). Deze aspecten zijn tot een complexe problematiek verweven (cf. multidimensionaliteit) en zowel gezinsinterne- als gezinsexterne factoren en processen kunnen bijdragen tot het ontstaan en de reproductie van de specifieke problematiek (Vandemeulebroecke et al., 1999; Vranken et al., 1997) 4 oktober 2008 Kristien Nys

Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen Deelname aan het maatschappelijk leven: Bron: Pauwels & Pickery (2008) Vrouwen (t.o.v. mannen) Laaggeschoolden (t.o.v. hooggeschoolden) Alleenstaande ouders (t.o.v. tweeoudergezinnen) Sportbeoefening Geen verschil -- --- Cultuurparticipatie Verenigingsleven - Politieke participatie Internetgebruik ---- Reisgedrag Gezondheid (tandarts) + Mobiliteit Wonen (eigenaar) Arbeid Levenslang leren 4 oktober 2008 Kristien Nys

Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen Waanzin van het gezin 18 november 2005 Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen Opvoedingsondersteuning … 4 oktober 2008 Kristien Nys

Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen Opvoedingsondersteuning: Het geheel van maatregelen, voorzieningen en structuren en activiteiten die erop gericht zijn de mogelijkheden van het (primaire) opvoedingsmilieu aan te spreken, te verrijken en/of te optimaliseren ten einde kinderen en jeugdigen optimale opvoedings- en ontwikkelingskansen te bieden. (Vandemeulebroecke, 1999) 4 oktober 2008 Kristien Nys

Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen Waanzin van het gezin 18 november 2005 Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen Opvoedingsondersteuning … ‘gezinnen/gezinsrelaties’ hebben behoefte aan: breder gedeelde opvoedingsaandacht informele steun ontmoetingen tussen mensen (de ‘village’): Sociale normen Voorbeelden Betrokkenheid Uitwisseling van ervaringen Belangstellende ogen van de omgeving 4 oktober 2008 Kristien Nys

Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen Waanzin van het gezin 18 november 2005 Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen Opvoedingsondersteuning … Maatschappelijk kwetsbare gezinnen bereiken? ‘bekend raken met elkaar’ nieuwe verbindingen met en tussen gezinnen maken wat te verwachten? 4 oktober 2008 Kristien Nys

Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen Waanzin van het gezin 18 november 2005 Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen ‘bekend raken met elkaar’ Heb je een andere kijk gekregen op je problemen of situatie? Meer op anderen, op mezelf niet zo denk ik, maar ik denk wel op anderen ja, met name vooroordelen. Ik zal niet zeggen dat ik iemand ben van vooroordelen, absoluut niet. Maar een heleboel mensen van de groep kende ik al van aan de schoolpoort. Maar je ziet ze en je praat niet met ze. Je kunt zien dat het een ander type mensen is. Daar heb je dan voor jezelf al een beetje je conclusies uit getrokken: dat zal wel dit of dat zal wel dat of dat zal wel zus, dat zal wel zo. En uiteindelijk lijken dat dus heel andere mensen te zijn. Dat heeft me enorm goed gedaan. Dan denk ik van potverdikke dat is een heel fijn mens, dat had ik nooit gedacht. 4 oktober 2008 Kristien Nys

Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen Wat te verwachten? Aanmeldingen Instap Effectieve deelname Groepswerk (vzw De Keerkring) 60 40 => 33% uitval 30 =>25% uitval => 50% uitval Internationaal onderzoek 40 tot 60% uitval 28% uitval 4 oktober 2008 Kristien Nys

Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen Waanzin van het gezin 18 november 2005 Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen Opvoedingsondersteunend werken? ‘… ik vertel het niet, want dan ga je toch weer oplossingen zeggen…’ 4 oktober 2008 Kristien Nys

Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen Waanzin van het gezin 18 november 2005 Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen Opvoedingsondersteunend werken … opdracht voor de ‘ondersteuner’ Positieve ontmoeting / basishouding Present en dienstbaar zijn Betrokken zijn Respect Dialoog, wederkerigheid, partnerschap Vraag- en perspectiefgericht Verbindingen maken Personen (één op één, individueel, met en tussen gezinnen ) Groepen (in een groter ‘geheel’, bv. buurt) Organisaties => versterkingsprocessen 4 oktober 2008 Kristien Nys

Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen Wat te verwachten? 4 oktober 2008 Kristien Nys

Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen Literatuur … Baartman, H. (2004). Verantwoordelijkheid van ouders en legitimering van opvoedingsondersteuning. In: L. Vandemeulebroecke & A. De Munter (eds.). Opvoedingsondersteuning. Visie en kwaliteit (Studia Paedagogica 39).(pp. 133-147) Leuven: Universitaire Pers. Nys, K. (2007). Opvoedingsondersteuning in betekenisvolle resultaten te vatten? In: H. Colpin & H. Van Crombrugge (eds.). Gezinnnen en gezinspedagogiek. Geboeid door verscheidenheid.(pp. 139-169) Antwerpen - Apeldoorn: Garant. Pauwels, G. & Pickery, J. (2008). Wie participeert niet? Ongelijke deelname van kansengroepen aan het maatschappelijk leven. Tijdschrift voor Welzijnswerk, 32 (293), 14-20. Van Regenmortel, T. (2007). Empowerment en vraagsturing in de zorg. Tijdschrift voor Welzijnswerk, 32 (288), 6-14. Versterken van de village. Preadvies over gezinnen en hun sociale omgeving. (2008) Raad voor Maatschappelijke ontwikkeling. Vranken e.a. (s.a.) Jaarboek Armoede en Sociale uitsluiting. Leuven/Antwerpen: Acco/OaSeS. 4 oktober 2008 Kristien Nys