Spadel Spa Citron Reclame Effectiviteitsonderzoek Augustus 1997.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie doelstellingen
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Hier en hiernamaals.
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
“Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God.” (Psalm 42:1-2)
Colgate-Palmolive Nederland Ajax Bloemenfestijn Reclame effectiviteitsonderzoek februari/maart/april 1998.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Passie - Verrijzenis Arcabas
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Pasen & Pinksteren op één dag!
1. 33 GERECHTIGHEID GODS 21 Thans is echter buiten de wet om GERECHTIGHEID GODS openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 34.
Afrika: Topo nakijken en leren.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Opzet van het onderzoek Merk- en reclamebekendheid
Op reis naar een dierentuin
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
aangename ont - moeting
Opzet van het onderzoek Bekendheidsniveau’s Bron van reclamebekendheid
Even voorstellen : Groep 3b
Waar gaat het nou toch om?!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
WAT IS MANTELZORG?.
Transcript van de presentatie:

Spadel Spa Citron Reclame Effectiviteitsonderzoek Augustus 1997

JCDecaux Nederland v Doelstellingen v Opzet van het onderzoek v Bekendheidsniveau’s v Bron van de reclamebekendheid v Herkenning van de Abribus poster v Beoordeling van de poster v Attitudes ten opzichte van Spa Citron v Koopintenties Opbouw van de presentatie

JCDecaux Nederland Doelstellingen v Spadel voert in augustus/september een Abribus- en radiocampagne ter ondersteuning van de herintroduktie en positionering van vernieuwde Spa Citron. v Het onderzoek was opgezet om te meten : s Produkt-, merk- en reclamebekendheid s Herkenning van de boodschap s Houding ten opzichte van Spa Citron s Invloed op het (koop) gedrag

JCDecaux Nederland Onderzoeksopzet v Drie meetmomenten (0-, tussen- en eindmeting); v Onafhankelijk onderzoeksbureau, Trendbox; v Totale steekproef van 1343 respondenten; ongeveer 450 per stadium v Onderzoeksteden: s Utrecht s Apeldoorn s Maastricht s Leiden s Breda

JCDecaux Nederland Opbouw van het bekendheidsonderzoek v Straatinterviews op lokaties waar geen buitenreclame- objecten zichtbaar waren. v 18 jaar en ouder met een oververtegenwoordiging van jaar; de steekproef is achteraf teruggewogen naar het totaal. v De steekproef is evenredig verdeeld naar steden en dagen van de week (donderdag, vrijdag, zaterdag). v Overeenkomende dagen van de week (inclusief zaterdag). 0-meting: week augustus meting:week augustus meting:week september 1997 v Volledig gestructureerde vragenlijsten.

JCDecaux Nederland Media- & onderzoekschema Meting Abribus Radio Week

JCDecaux Nederland Basis : allen 88,8% 86,2% 88,8% 012 Koolzuurhoudende frisdrank-kopers “Koopt u zelf weleens (niet cola) koolzuurhoudende frisdranken voor uzelf of iemand anders ?”

JCDecaux Nederland Media uitgaven x 1000 ( week 32 t/m 37) Bron : BBC Dr. Pepper Hero Pepsi Max Raak Soda Club Systeem Liptonice Light Sisi Red Bull Liptonice Rivella light Vrumona Sprite Spa Citron Schweppes Tonic Coca Cola Pepsi Cola Coke Light Taksi Fanta Seven Up Totaal : fl 10,8m Televisie: fl 8,5m

JCDecaux Nederland Spontane merkbekendheid Spa Citron “ Welke (niet cola) koolzuurhoudende frisdranken kent u ?” totaal spontaan ,0% 28,1% 27,6% 2 Basis : allen

JCDecaux Nederland ,5% 6,6% 17,9% 27,6% 30,6% 35,4% 51,4% 54,3% 3,6% 9,4% 25,4% 28,1% 31,3% 36,4% 49,8% 53,1% 3,7% 9,8% 14,4% 16,0% 30,1% 34,2% 45,0% 50,9% Orangina Liptonice Sprite Spa Citron Spa other Sisi 7 Up Fanta Spontane merkbekendheid Spa Citron “ Welke (niet cola) koolzuurhoudende frisdranken kent u ?” Basis : allen

JCDecaux Nederland Spontane merkbekendheid Spa Citron Naar geslacht en leeftijd % 11% 21% 23% 13% 21% 15% 28% 23% 33% 27% 32% 29% 25% 31% 28% 24% 31% 38% 29% 26% 24% 27% totaalmanvrouw Basis : allen

JCDecaux Nederland Spontane merkbekendheid Spa Citron Naar huishouden % 19% 12% 17% 18% 15% 16% 28% 27% 26% 32% 25% 36% 28 % 23% 32% 26% 29% 31% totaal123 onder modaal modaalboven modaal grootte huishouden inkomen huishouden Basis : allen

JCDecaux Nederland Spontane reclamebekendheid “Van welke (niet cola) koolzuurhoudende frisdranken heeft u onlangs reklame gezien, gehoord of gelezen ?” ,9% 1,1% 6,4% 2,7% 2,0% 4,3% 13,2% 8,4 % 17,5% 1,6% 1,2 % 4,7% 7,5% 2,8% 4,2% 20,0% 12,7% 19,1% 0,5% 1,9% 3,3% 4,0% 6,1% 11,8% 14,4% 17,0% Christal Clear Orangina Spa Citron Sprite Liptonice Spa other 7 Up Sisi Fanta Basis : allen

JCDecaux Nederland Totale reclamebekendheid “Van welke (niet cola) koolzuurhoudende frisdranken heeft u onlangs reklame gezien, gehoord of gelezen ?” ,8% 3,1% 6,6% 7,7% 13,1% 6,8% 13,3% 20,6% 12,0% 22,8% 18,2% 16,6% 8,5% 2,9% 8,5% 12,9% 13,4% 9,6% 18,1% 28,3% 17,0% 25,9% 27,0% 23,4% 4,1% 5,0% 10,0% 12,3% 12,8% 13,0% 20,8% 22,8% 23,1% 24,7% 29,2% 29,5% Christal Clear AA-drink Isostar Sprite Spa Citron Spa other Orangina 7 Up Pickwick Ice Tea Fanta Sisi Liptonice Basis : allen

JCDecaux Nederland Geholpen reclamebekendheid “Heeft u deze advertentie al eens eerder gezien ?” 1,1% 2,5% 0,4% 93,6% 54,9% 74,8% 5,3% 42,6% 24,7% 012 ja nee weet niet Basis : allen

JCDecaux Nederland Bron van de reclamebekendheid “Waar heeft u deze reclame dan gezien ?” Basis : allen die bekend zijn met merkloze advertentie 34,8% 30,4% 4,3% 8,7% 80,1% 11,5% 0,5% 2,6% 62,8% 19,5% 2,7% 9,7% 3,5% posterstelevisiekranttijdschriftenin de winkel 0 1 2

JCDecaux Nederland Merkloze advertentie

JCDecaux Nederland Herkenning van merkloze advertentie “Kunt u me vertellen over welk merk deze advertentie volgens u gaat ?” ,8% 26,1% 50,3% 40,3% 52,2% 45,1% SpaSpa Citron Basis : allen die bekend zijn met merkloze advertentie

JCDecaux Nederland Belangrijkste boodschap advertentie Spa Citron Wat is volgens u de belangrijkste boodschap van deze advertentie ? Verrassende smaak Sportief Voor jonge mensen Vernieuwd Lekkere smaak Gezond Verkoelend Verfrissend Bevat vitamine C ,9% 2,4% 1,5% 7,4% 12,9% 27,8% 15,1% 33,5% 49,7% 2,9% 3,1% 3,3% 8,5% 21,9% 23,7% 27,5% 43,8% 46,7% 3,7% 3,4% 3,0% 4,6% 12,1% 26,7% 29,2% 43,4% 33,1% Basis : allen

JCDecaux Nederland % 62% 52% 36% 32% 28% 26% 75% 64% 56% 42% 37% 32% 26% 76% 62% 53% 43% 33% 25% Houding ten opzichte van Spa Citron met vitamine C - % mee eens “Kunt u per uitspraak vertelen in hoeverre u het daarmee eens of oneens bent ?” is een frisdrank van deze tijd is dorst- lessend is een natuurlijk produkt is een frisdrank voor volwassen is beter voor mij dan andere frisdranken heeft geen kunstmatige toevoegingen is verrassend anders Basis : allen

JCDecaux Nederland Houding ten opzichte van Spa Citron met vitamine C “Kunt u per uitspraak vertelen in hoeverre u het daarmee eens of oneens bent ?” (1 = helemaal mee eens, 5 = helemaal mee oneens) ,81 3,64 3,39 3,00 2,88 2,87 2,84 3,84 3,74 3,50 3,11 2,93 3,06 2,94 3,88 3,65 3,37 2,94 3,03 2,97 2,84 is een frisdrank van deze tijd is dorst- lessend is een natuurlijk produkt heeft geen kunstmatige toevoegingen is een frisdrank voor volwassen is beter voor mij dan andere frisdranken is verrassend anders Basis : allen

JCDecaux Nederland Koopt normaal Spa Citron “ Welke merk frisdranken koopt u meestal ?” ,3% 10,5% 16,8% Spa Citron spontaan genoemd bij de eerste drie Basis : allen

JCDecaux Nederland % 6% 9% 6% 4% 11% 10% 7% 11% 7% 15% 14% 8% 14% 11% 17% 16% 19% 14% 17% 21% 15% totaalmanvrouw Koopt meestal Spa Citron (bij eerste drie spontaan genoemd) “ Welke merk frisdranken koopt u meestal ?” Basis : allen

JCDecaux Nederland 8% 9% 7% 6% 5% 8% 9% 11% 4% 14% 5% 12% 16% 17% 18% 15% 18% 22% totaal123 beneden modaalmodaalboven modaal grootte huishouden inkomen huishouden Koopt meestal Spa Citron (bij eerste drie spontaan genoemd) “ Welke merk frisdranken koopt u meestal ?” Basis : allen

JCDecaux Nederland Koopintentie Spa Citron 1,5 liter voor f 1,89 “Gaat u deze frisdrank wel of niet kopen voor uzelf of iemand anders voor deze prijs ?” 21,0% 38,6% 15,3% 21,9% 35,9% 33,5% 9,6% 18,5% 33,7% 29,8% 10,7% 23,0% zeer zekerwaarschijnlijk wel waarschijnlijk niet zeer zeker niet Basis : allen

JCDecaux Nederland ,8% 18,3% 30,6% 17,6% 30,6% 26,3% 28,3% 12,1% 30,8% 22,5% 26,3% 13,1% zeer zekerwaarschijnlijk wel waarschijnlijk niet zeer zeker niet Koopintentie Spa Citron blikje van 25 cl voor f 0,79 “Gaat u deze frisdrank wel of niet kopen voor uzelf of iemand anders voor deze prijs ?” Basis : allen

JCDecaux Nederland Conclusie v De combinatie van Abribus en radio bleek uitstekend te werken voor de introduktie van Spa Citron + vitamine C. De Abribuscampagne zorgde voor een snelle opbouw van de bekendheid, tevens werd de boodschap goed teruggespeeld. Radio bleek zeer goed in staat het opgebouwde merkbeeld vast te houden. Budgettair gezien een interessante combinatie. Floris Baggerman, Nijgh Interpartners

JCDecaux Nederland vrouw: Heb jij de vernieuwde Spa Citron al geproefd? man: Oh ja, vernieuwd dus nù nog beter. Joh, dat zeggen ze allemaal, trap daar toch niet in. vrouw: Ja, ja, ja, maar er is meer. Zij hebben namelijk man: Een frissere smaak? Zeggen ze ook allemaal, trap daar toch niet in joh. vrouw : Ja, maar ze hebben dus man:Een nieuw etiket zeker, doen ze ook allemaal. Nee hoor, vergeet het maar. vrouw : Ja, ja, maar in Spa Citron zit nu ook vitamine C. man: Vitamine C dat ze is interessant, mag ik héél even? Voice over: Vernieuwde Spa Citron met vitamine C, frisser van smaak Bijlage - tekst Spa radiocommercial 1 (30”)

JCDecaux Nederland man 1: Nou, kijk voor mijn vitamine A begin ik ‘s morgens met een mix van geklutste eieren van Panamese jachtkippen, die ik elke week vers laat invriezen, maar alleen jachtkippen die ‘s nachts scharrelen hè, want anders werkt het niet. man 2: Ja, ja. man 1: En voor mijn vitamine B heb ik nu capsules die ik haal bij mijn taugé specialist in Den Haag, die ze weer importeert via een vrind van hem op Macao, en altijd innemen met lauwwarme thee, want anders werkt het niet. man 2: Ja, ja en voor je vitamine C heb je zeker pillen uit Afrika, die via de nieuwe smokkelroute van Portugees Namibië naar Casablanca en daar in een koelbox via een motorboot naar Rotterdam worden geëxporteerd waarna ze door die Panamese jachtkippen worden ingevlogen zodat jij ze kan klutsen want anders werkt het niet. man 1 : Ach nee zeg, dan neem ik gewoon Spa Citron, want anders werkt het niet. Voice over : Vernieuwde Spa Citron met Vitamine C, frisser van smaak. Bijlage - tekst Spa radiocommercial 2 (30”)