Pax Romana 30v.Chr tot 192 na Chr..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Blok 2 Grieken en Romeinen
Advertisements

Feodalisme en het hofstelsel
Ontstaan van het hof Anne Poolman Alexandra van der Wal
4.3 De cultuur van het Rijk.
Samenleving en cultuur
Middeleeuwse steden H5 par. 5.3.
Godsdienst en wetenschap
Thema 3 Toerisme.
Het rijk en de stad Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
4.1 De Pruikentijd.
Paragraaf 1: Frankrijk in de 18e eeuw
De staatsinrichting van Nederland.
De opkomst van het christendom
31 Rome bouwde een imperium uit (500 v.C. – 50 v.C.)
Romeinen in Noord-West Europa
Wat gaan we vandaag doen?
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
Uit: Trouw 16 september 2009.
2.3 Hispania Romana Kenmerk:
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 6: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
Hoofdstuk V: Rome Les 7: Neergang van het Westen.
De Romeinse geschiedenis
Hoofdstuk 2.
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Echt klassiek! Tijd van Grieken en Romeinen
Oudheid ( ca. 800 v.C. tot ca. 500 n.C. )
Romeinse stad en platteland
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 7: De Romeinen, Romanisering.
Hoofdstuk 3.
DE KLASSIEKE OUDHEID De groei van het romeinse imperium, waardoor de grieks- romeinse cultuur zich door europa verspreidde.
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
500 v. Chr. Rome komt in handen van de Senaat. Begin expansie: -264 v
Hoofdstuk V: Rome Les 4 - par 3A – De Cultuur van het Rijk
Hoofdstuk V: Rome Les 6: Romanisering
Paragraaf 4.3 De cultuur van het rijk.
Paragraaf 4.2 Romeinse samenleving.
Hoofdstuk V: Rome Les 5: Keizer Augustus
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
De tijd van Grieken en Romeinen
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
Hoofdstuk V: Rome Les 5 - par 3B - Godsdienst en wetenschap
Geschiedenis Proefwerk oefenen.
Een door de Romeinen gebouwde stad in het huidige Nederland.
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Van polis tot keizerrijk
H2.1 De Griekse Democratie
H2.2 Het Romeinse Rijk Grieken en Romeinen.
Jagers verzamelaars Jagers-verzamelaars trekken Europa in
Tijd van Grieken en Romeinen 4.2 De Romeinse samenleving.
De cultuur van het rijk 4.3 De tijd van de Grieken en de Romeinen.
Tijdvak 2 De tijd van Grieken en Romeinen Paragraaf 2.2 Het Romeinse Rijk.
Blok 3 Samenvatting controle
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Hoofdstuk 2 Grieken en Romeinen.
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 KGT Lesweek 1
Woord weg Omdat (argumenten) 1 Autarkie Agrarisch-urbane samenleving
Hoofdstuk 2 Grieken en Romeinen.
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
Blok 2 Grieken en Romeinen
THEMA 3  Toerisme .
Blok 1 Landen rond de middellandse Zee
Kenmerk 5: De groei van het Romeinse imperium, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 13: Octavianus a.k.a. Augustus.
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
§2.2 Werken en leven in het Romeinse rijk
§2.1 Van stad tot wereldrijk
§2.3 De opkomst van het christendom
Transcript van de presentatie:

Pax Romana 30v.Chr tot 192 na Chr.

Pax Romana Lange periode van vrede en welvaart in een groot deel van Europa en het Middellandse zeegebied

Landbouw, handel en nijverheid bloeiden, steden groeiden Meeste mensen werkte in de landbouw Grootgrondbezitters woonden meestal in de stad en zaten in het bestuur Door de toegenomen veiligheid en dezelfde munt kwam de handel tot bloei Door toename handel nam nijverheid toe Het aantal inwoners in steden name toe

Romanisering Steeds meer inwoners van het rijk kregen burgerrecht. Er moest dan wel sprake zijn van romanisering Maar het belangrijkste was dat het rustig bleef Leger droeg bij tot romanisering

Opdracht 10 Blz 90 lb Blz 58 wb

Godsdienst, opvoeding en onderwijs Verering Romeinse goden en trouw aan Rome hoorden bij elkaar. Naast verering van Romeinse goden mochten inwoners ook andere godsdienst hebben. Regering bemoeide zich niet met onderwijs Rijke jongens kregen onderwijs

Bouwwerken, beeldende kunsten Veel naar voorbeeld Grieken Vernieuwingen zoals bogen en koepels Romeinse kunstenaars wilden niet mooiere lichamen beeldhouwen maar realistische

Taal en literatuur Latijn werd de taal in veel provincies Nog steeds taal in wetenschap Bekende schrijvers werden in het hele rijk gelezen

Het recht Nog steeds van invloed Belangrijke ideeën: Alles rechten en plichten in wetten vastgelegd Alle wetten voor iedereen gelijk