Programma thema differentiatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit van Amsterdam
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
‘t Schrijverke Zoetermeer
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
Een sociale weg naar gemengd onderwijs
Allochtonen in het hoger onderwijs
De school en het onderwijs
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Leerkansen voor alle leerlingen
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Cultuurparticipatie bij jongeren
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
Het werken met portfolio
Actieonderzoek instructietafel.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
Ouderavond Groepsorganisatie
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Voortijdig schoolverlaten
Administrateur-generaal
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Groepsdynamica.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Loopbaancompetenties
Gelijke kansen op school: het kan!
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Peiling burgerzin: goed maar ongelijk
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Zittenblijven in het basisonderwijs: leerlingen, scholen, argumenten, alternatieven Geert Driessen | Bianca Leest Lia Mulder | Tineke Paas | Twan.
PABO 4 TMS BCDE model.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
Gepersonaliseerd leren
Kansarmoede in de kleuterschool
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
‘Haal het talent naar boven’
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Doubleren.
Doubleren.
Drie richtinggevende vragen: 1
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Koersdag lucas onderwijs
Transcript van de presentatie:

Programma thema differentiatie 13h50-14h30 Inleiding differentiatie 14h30-16h15 Verdiepende activiteit equity & inclusion 16h15-16h45 Inleiding Rotterdam, onderwijs in grootstedelijke context 16h45-18h00 Verdiepende activiteit equity & inclusion 18h00-19h00 Pauze 19h00-20h00 Onderwijs in Soedan (Marloes Wesselingh) 20h00-21h00 Toelichting rubrics LA 4, productbespreking en integratiefase

No More Failures: Ten Steps to Equity in Education Eguity Gelijkheid, gelijke onderwijskansen voor iedereen. Fairness Persoonlijke en sociale omstandigheden (gender, sociaal-economische achtergrond en etniciteit mogen de schoolloopbaan niet belemmeren. . Inclusion Iedereen moet een minimumniveau van kennis en vaardigheden (lezen,schrijven & rekenen) behalen.

Sociale ongelijkheid in het onderwijs Impact van de sociaal- economische status (SES) op onderwijskansen. Onderwijs geen hefboom die sociale ongelijkheid helpt opheffen, maar een slagboom die ll. Met een lage SES de toegang ontzegt tot betere jobs en meer invloedrijke posities. SES nog steeds beste voorspeller van schoolloopbanen. Valcke, 2010, p.54 1

Cultureel kapitaal & hulpbronnen Cultureel kapitaal (Bourdieu en Passeron, 1970): Zoals taalgebruik, taalvaardigheid, sociale vaardigheden, consumptiepatronen, vrijetijds besteding, waardesysteem, levensstijl, aspiraties. PISA indicatoren voor SES: Het beroep van de ouders Het onderwijsniveau van de ouders De educatieve media waarover ll. thuis beschikken Het aantal boeken dat in huis aanwezig is.

Hulpbronnen of resources Leerling Tijd Geld Talent Gezondheid Motivatie School Gezin en familie Vrienden Sociale resources Basale resources Persoonlijke resources Uit: Terwel, J., Rodrigues, G.R & van de Koot-Dees, D. (2011).

Grote verschillen in hulpbronnen, deze nemen toe gedurende schoolloopbanen Persoonlijke resources van ll. op 10-12 jarige leeftijd van grote invloed op verder verloop schoolloopbaan. Talent lijkt doorslaggevend, motivatie en inzet compenserende werking. Gezondheid/ziekte kan cruciale rol spelen.

Sociale resources van continue belang. Betekenis vooral zichtbaar op breukvlakken schoolloopbaan. Op die breukvlakken maken ouders en leraren het verschil. Keuze van vrienden belangrijk voor werk-houding, planning en discipline. Serendipiteit: toevallige gebeurtenissen. Hoog opgeleide ouders handelen vanuit inzicht, zien kansen

Equity and inclusion Aantal factoren in het onderwijs die een rol spelen bij equity & inclusion: Wijze van differentiëren Vroege selectie (early tracking) Onderwijsstelsels Vrije schoolkeuze Kwaliteit leraren

Differentiatie in het onderwijs De manier waarop een leraar omgaat met verschillen tussen ll. in de klas. Convergente en divergente differentiatie

Convergente differentiatie Minimumdoelen voor de gehele groep. Risicokinderen krijgen groepsinstructie en verlengde instructie. Vergroten leertijd en het geven van instructie verhogen leerprestaties van ll. Heterogeen groeperen van ll. heeft een positieve invloed op de leerprestaties van de gemiddelde en zwakke ll. Leraar centrale rol

Divergente differentiatie Aansluiten bij individuele leerbehoeftes en niveaus van ll. in de groep (werken in meerdere niveaus of individueel onderwijs) Leraar begeleider leerprocessen. Instructietijd drastisch lager. De verschillen tussen ll. worden steeds groter, waardoor er meer gedifferentieerd moet worden.

Risico Matteüseffect: ll. die goed kunnen leren Divergente differentiatie vervolg Risico Matteüseffect: ll. die goed kunnen leren worden nog beter omdat zij in groepen zitten waaraan zij zich op kunnen trekken. Dit geldt niet voor risico ll.,hun achterstand wordt daardoor relatief groter. Het werken in groepen met hetzelfde niveau heeft nadelige gevolgen voor de zwakke ll. Ook voor gemiddelde kinderen leidt het werken in niveaugroepen niet tot betere prestaties. Kleine groep hoger begaafde kinderen profiteert van andere sterke ll. in hun niveaugroep, zij worden niet opgehouden door gemiddelde en zwakke ll.

Vroege selectie (early tracking) Vroege selectie heeft negatieve gevolgen voor ll. met een lagere sociaal- economische achtergrond (SES). In lage stroom geen mogelijkheid zich op te trekken aan beter presterende ll. (zg. peereffecten). Selection bias

Horizontale (comprehensive) onderwijsstelsels Langer gemeenschappelijk onderwijs (tot 16 jaar) Heterogene groepen, groepsindeling gebaseerd op leeftijd Gemeenschappelijk curriculum Aandacht voor theoretische en beroepsgerelateerde vorming Differentiatie (setting en streaming) Keuzevakken en vakken op verschillend niveau (met toenemen leeftijd) Vooral Scandinavië (Finland!)

Wat vraagt comprehensive education van leraren? Kunnen omgaan met groeiende diversiteit in sociaal-culturele achtergronden van ll. uiteenlopende sociaal-emotionele problematiek. zorgleerlingen, vooral gedragsproblemen en diagnosticeren onderwijsbehoeften. goed kunnen inspelen op taalachterstanden voldoende uitdaging bieden aan cognitief getalenteerde kinderen

Verticale (duale) onderwijsstelsels Vroege selectie op basis leerprestaties (leeftijd 10 jaar) Oriëntatiefase, daarna definitief naar niveau in gescheiden schooltypen Verschillende varianten duale stelsel Duitsland en Oostenrijk

Hybride onderwijsstelsels Tussenvorm, met elementen verticale en horizontale systemen. Vroege selectie (12 jaar) op basis leerprestaties. Naast categorale scholen ook brede scholengemeenschappen waarin ll. van verschillende begaafdheidsniveaus zijn ondergebracht.

Vrije schoolkeuze Nederland kent in de Grondwet verankerde (artikel 23) Vrijheid van inrichting Vrijheid van schoolkeuze Vrije schoolkeuze bevordert Segregatie & Ongelijkheid in onderwijskansen

Onderwijs: vrije keus klinkt goed maar werkt slecht (Bowen Paulle, 2011) Onderwijssegregatie Niet kleur, maar sociale klasse de beste voorspeller voor: Individuele schoolprestaties van kinderen Segregatie- effecten. De impact van de sociale samenstelling van een school op de prestaties van leerlingen.