AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O. Brussel 24-10-2008
Curriculum Decretaal: EINDTERMEN Implementatie ET: LEERPLANNEN Overheid Implementatie ET: LEERPLANNEN Onderwijsverstrekkers: VVKSO, GO!, OVSG, POV Brussel 24-10-2008
Eindtermen Vakgebonden eindtermen Specifieke eindtermen Vakoverschrijdende eindtermen Brussel 24-10-2008
Vakgebonden eindtermen eerste graad Brussel 24-10-2008
Voorbeeld ET eerste graad De leerlingen kunnen kaarten en plattegronden lezen door gebruik te maken van legende, schaal en oriëntatie
Vakgebonden eindtermen eerste graad Observeren van landschappen Analyse en beschrijven Beperkte, eigen omgeving Elementaire vaardigheden en technieken Brussel 24-10-2008
Vakgebonden eindtermen tweede graad Brussel 24-10-2008
Voorbeeld ET tweede graad De leerlingen kunnen de verstedelijking en haar evolutie in een regio in relatie brengen met aardrijkskundige factoren
Vakgebonden eindtermen tweede graad Spreiding van elementen en activiteiten Relaties tussen elementen en activiteiten Verklaren van kenmerkende elementen Regio’s Geografische vaardigheden Brussel 24-10-2008
Vakgebonden eindtermen derde graad Brussel 24-10-2008
Voorbeeld ET derde graad De leerlingen kunnen bewegingen in het zonnestelsel en gevolgen ervan op aarde aangeven
Vakgebonden eindtermen derde graad Processen Ruimte Atmosfeer Geofysisch Menselijke invloed Voedselproductie en –consumptie Verstedelijking Interpretaties en verklaringen Mondiale thema’s/problematieken Brussel 24-10-2008
Specifieke eindtermen ( ASO pool Wetenschappen) Brussel 24-10-2008
Voorbeeld SET pool Wetenschappen De leerlingen kunnen op verschillende schaalniveaus methoden beschrijven om structuren relatief en absoluut te dateren
Specifieke eindtermen ( ASO pool Wetenschappen) Structuren Interacties Systemen Tijd Genese en ontwikkeling Natuurwetenschap en maatschappij Onderzoekscompetentie Brussel 24-10-2008
Vakoverschrijdende eindtermen (verschillen per graad) Brussel 24-10-2008
Voorbeeld VOET De leerlingen zijn bereid zich in te zetten om de biodiversiteit en de waarde van een natuurgebied en van een landschap te behouden
Vakoverschrijdende eindtermen (verschillen per graad) Leren leren Sociale vaardigheden Opvoeden tot burgerzin Gezondheidseducatie Milieu-educatie Muzisch-creatieve vorming Technisch-technologische vorming ICT Brussel 24-10-2008
Leerplannen eerste graad VVKSO:landschapselementen in de eigen schoolomgeving, België, Europa GO!: landschapselementen in eigen schoolomgeving en in lokale milieus elders in de wereld Elementaire vaardigheden, gebruik van informatiebronnen, … Natuurlijke en menselijke landschapselementen en interacties Voorstellen van elementen op de kaart (reliëf, bodem, landbouw, industrie, toerisme, … Elementaire aardigheden: statistieken, diagrammen, kaarten, foto’s, satellietbeelden, … Brussel 24-10-2008
Leerplannen tweede graad VVKSO: thematische opbouw met (voorbeeld)regio’s binnen het thema landbouw, industrie, toerisme, demografie, milieu, stad, … GO!: regionaal opgebouwd (concentrisch), met specifieke thema’s binnen de regio’s II,1: Vlaanderen, België, buurlanden, perifere landen in Europa II,2: Amerika, Azië, Afrika VVKSO bijvoorbeeld: toerisme in Afrika, landbouw in Zwart-Afrika, in Moesson-Azië, in N-Amerika, industrie in het Westen, in ontwikkelingslandn, in de nieuwe industrielanden, de stad in Latijns-Amerika, milieu in Amazonië, … GO!: specifieke thema’s in iedere regio: bijvoorbeeld verscheidenheid en contrasten in België (demografisch fysisch, economisch), landbouw in Nederland, Grootstad Londen, industrie in Duitsland, toerisme in Frankrijk, … Telkens vergelijkend tussen regio’s Brussel 24-10-2008
Leerplannen derde graad Vergelijkbare uitbouw van beide leerplannen Onderzoeksvaardigheden Invalshoek: probleemstellend, verklarend Grote thema’s/onderwerpen (mondiaal): Kosmografie, weer en klimaat, milieu, opbouw en afbraak van het aardoppervlak, ruimtelijke planning, spanning voedsel-bevolking, spanning bevolking-rijkdommen, globalisering, … Brussel 24-10-2008