AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Goed werkgeverschap loont
Advertisements

Aardrijkskunde in de Tweede Fase
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
2 De grote wereldblokken en staten
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Interfacultair Departement voor LerarenOpleiding
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Hoofdstuk 1 Aardrijkskunde, cultuur en maatschappij
3 H/V, kiezen voor een profiel
Aardrijkskunde kiezen in de bovenbouw VWO
Gebruik van GMES Land Use Lille Métropole
Aanbevelingen m.b.t. kennisgevingsdossier. Overzicht aanbevelingen Projectbeschrijving Projectbeschrijving Alternatieven Alternatieven Juridisch en beleidsmatige.
Kaartvaardigheden in de klas
3 W.-Afrika, grondstoffenrijk maar industriearm
Omgaan met geschiedenis
Technische geletterdheid en onderwijs
SCHOOL EN SAMENLEVING.
Risico’s en contracten
Aardrijkskunde is een wetenschap Daarom vertrekken we in de lessen zoveel mogelijk vanuit de waarneming. We benaderen dus elk nieuw onderwerp vanuit de.
Demografie.
Naar een nieuw examenprogramma Aardrijkskunde vmbo 27 november 2009 Onderwijscentrum VU.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
VELON KENNIS KOPPELEN DE ONTWIKKELING VAN BASISSCHOLEN ALS PROFESSIONELE LEERGEMEENCHAP Velon 2008 Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement.
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
5 De New Industrialised Countries in Z.O.-Azië
Waar ben jij deze zomer? Klik om te zoeken.
V O E T ’ E N tweede en derde graad ASO inventariseren, aanvullen en onderhouden OVER DE GRENZEN Het maakt de leraarstaak niet eenvoudiger, maar wel rijker.
Veerle Vandelacluze KATHO
3 oktober 2008 Onderwijsbeleid Provincie Antwerpen Van inrichtende macht naar flankerend onderwijsbeleid Inga Verhaert Gedeputeerde van Onderwijs.
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Eric Goyvaerts François Verspagen 25B Bevolkingsgegevens.
Paragraaf 3 Inzoomen en uitzoomen.
Wie zijn wij? ProRail is dé partner voor het aanbieden van mobiliteit op en rond het spoor en voor het oplossen van mobiliteits- vraagstukken in de randstad.
Hfst 1: de wereld; Het wereldbeeld
WERELD GLOBALISERING VWO CE-domein
Personeelsvergadering
Hoofdstuk 2 Klimaatzones en landschappen, par. 12 en 13
Herken je volgende situaties?

AARDRIJKSKUNDE.
AARDRIJKSKUNDE.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Hoofdstuk 2 Klimaatzones en landschappen Paragraaf 12 en 13
GIS en infectieziekten in Vlaanderen: de eerste stappen
De inname van vitamine D door peuters en kleuters in Nederland
BMF en MLvC Wet Geurhinder en Veehouderij 3 juni 2008 Wim Verbruggen.
Leren door visiteren Donderdag 10 april 2008 Nieuwegein
Hoofdstuk 2 De wereld, systeem van landen en relaties
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Grontmij Duurzaam ontwerpen & realiseren. Wie we zijn | Grontmij Group 2  Derde grootste interdisciplinair advies- en ingenieursbureau in Europa  Voor.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Kies aardrijkskunde in de bovenbouw!
Wereldwijs Tweede fase (presentatie 36 B)
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Presentatie leerplan aardrijkskunde
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Wegwijzers aardrijkskunde 21 en 28 november 2015.
24/06/ Vlaamse technologiebedrijven met buitenlandse filialen groeien sneller.
Nascholingsmiddag vmbo bovenbouw Utrecht, 17 juni 2014.
Aardrijkskunde in de bovenbouw
Voorstelling kansarmoedeatlas
Krachtige leeromgevingen
Meesterlijk - Op de proef gesteld Filmfragment Fysica
Aardrijkskunde in Havo 4/5

Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O. Brussel 24-10-2008

Curriculum Decretaal: EINDTERMEN Implementatie ET: LEERPLANNEN Overheid Implementatie ET: LEERPLANNEN Onderwijsverstrekkers: VVKSO, GO!, OVSG, POV Brussel 24-10-2008

Eindtermen Vakgebonden eindtermen Specifieke eindtermen Vakoverschrijdende eindtermen Brussel 24-10-2008

Vakgebonden eindtermen eerste graad Brussel 24-10-2008

Voorbeeld ET eerste graad De leerlingen kunnen kaarten en plattegronden lezen door gebruik te maken van legende, schaal en oriëntatie

Vakgebonden eindtermen eerste graad Observeren van landschappen Analyse en beschrijven Beperkte, eigen omgeving Elementaire vaardigheden en technieken Brussel 24-10-2008

Vakgebonden eindtermen tweede graad Brussel 24-10-2008

Voorbeeld ET tweede graad De leerlingen kunnen de verstedelijking en haar evolutie in een regio in relatie brengen met aardrijkskundige factoren

Vakgebonden eindtermen tweede graad Spreiding van elementen en activiteiten Relaties tussen elementen en activiteiten Verklaren van kenmerkende elementen Regio’s Geografische vaardigheden Brussel 24-10-2008

Vakgebonden eindtermen derde graad Brussel 24-10-2008

Voorbeeld ET derde graad De leerlingen kunnen bewegingen in het zonnestelsel en gevolgen ervan op aarde aangeven

Vakgebonden eindtermen derde graad Processen Ruimte Atmosfeer Geofysisch Menselijke invloed Voedselproductie en –consumptie Verstedelijking Interpretaties en verklaringen Mondiale thema’s/problematieken Brussel 24-10-2008

Specifieke eindtermen ( ASO pool Wetenschappen) Brussel 24-10-2008

Voorbeeld SET pool Wetenschappen De leerlingen kunnen op verschillende schaalniveaus methoden beschrijven om structuren relatief en absoluut te dateren

Specifieke eindtermen ( ASO pool Wetenschappen) Structuren Interacties Systemen Tijd Genese en ontwikkeling Natuurwetenschap en maatschappij Onderzoekscompetentie Brussel 24-10-2008

Vakoverschrijdende eindtermen (verschillen per graad) Brussel 24-10-2008

Voorbeeld VOET De leerlingen zijn bereid zich in te zetten om de biodiversiteit en de waarde van een natuurgebied en van een landschap te behouden

Vakoverschrijdende eindtermen (verschillen per graad) Leren leren Sociale vaardigheden Opvoeden tot burgerzin Gezondheidseducatie Milieu-educatie Muzisch-creatieve vorming Technisch-technologische vorming ICT Brussel 24-10-2008

Leerplannen eerste graad VVKSO:landschapselementen in de eigen schoolomgeving, België, Europa GO!: landschapselementen in eigen schoolomgeving en in lokale milieus elders in de wereld Elementaire vaardigheden, gebruik van informatiebronnen, … Natuurlijke en menselijke landschapselementen en interacties Voorstellen van elementen op de kaart (reliëf, bodem, landbouw, industrie, toerisme, … Elementaire aardigheden: statistieken, diagrammen, kaarten, foto’s, satellietbeelden, … Brussel 24-10-2008

Leerplannen tweede graad VVKSO: thematische opbouw met (voorbeeld)regio’s binnen het thema landbouw, industrie, toerisme, demografie, milieu, stad, … GO!: regionaal opgebouwd (concentrisch), met specifieke thema’s binnen de regio’s II,1: Vlaanderen, België, buurlanden, perifere landen in Europa II,2: Amerika, Azië, Afrika VVKSO bijvoorbeeld: toerisme in Afrika, landbouw in Zwart-Afrika, in Moesson-Azië, in N-Amerika, industrie in het Westen, in ontwikkelingslandn, in de nieuwe industrielanden, de stad in Latijns-Amerika, milieu in Amazonië, … GO!: specifieke thema’s in iedere regio: bijvoorbeeld verscheidenheid en contrasten in België (demografisch fysisch, economisch), landbouw in Nederland, Grootstad Londen, industrie in Duitsland, toerisme in Frankrijk, … Telkens vergelijkend tussen regio’s Brussel 24-10-2008

Leerplannen derde graad Vergelijkbare uitbouw van beide leerplannen Onderzoeksvaardigheden Invalshoek: probleemstellend, verklarend Grote thema’s/onderwerpen (mondiaal): Kosmografie, weer en klimaat, milieu, opbouw en afbraak van het aardoppervlak, ruimtelijke planning, spanning voedsel-bevolking, spanning bevolking-rijkdommen, globalisering, … Brussel 24-10-2008