De rekentoetswijzers 2F en 3F

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorrangsregels bij rekenen (2)
Advertisements

Standaard-bewerkingen
Evaluatie pilot-rekentoets VO april 2013 Jan Kastelein, CvE.
De rekentoets.
vergelijkingen oplossen
Flexibele EmissieBeheersing Test monitoringssysteem •Eenvoudig analytisch model DG>Plume •Parameters kunnen variëren •DG>Plume bepaalt, door veel berekeningen,
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
Taal en rekenen in het mbo
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Informatie avond groep 8
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Het ontwikkelingsperspectief
Management en Organisatie
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Regels voor het vermenigvuldigen
Rekenregels van machten
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Diagnostische toetsen voor het MBO
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
1 PILOT REKENTOETS VO 2012 Henny Tax Cito flitsbijeenkomsten rekenen voortgezet onderwijs september 2011.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Lesplanning – paragraaf 7 blz. 38 Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent Zelfstandig werken, met radio?? Afsluiting van de les. Lokaal verlaten.
Standaard-bewerkingen
FLITSBIJEENKOMSTEN PILOT REKENTOETS VO 2013 September en oktober 2012 Maaike Beuving.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Netwerkbijeenkomsten
Rekentoetsen in het voortgezet onderwijs
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
De 10e editie havo-vwo OB.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Rekenbeleid
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
REKENTOETSEN VO 2F EN 3F Flitsbijeenkomsten oktober 2014
Informatieavond groep 7
Centrummaten en Boxplot
9.50 uur = 1 uur na zonsopgang uur11.50 uur12.50 uur 21 december kortste dag zon het laagst schaduw van een gebouw 60 m lang, 40 m breed, 40 m hoog.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
ZijActief Koningslust
Wet- en regelgeving taal en rekenen
Onderwerpen presentatie
Rekenen Gebruikersbijeenkomsten najaar 2010.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
HoT Rekenen 3F HoT T.M. Hommersom HoT. voorstellen referentieniveaus 1, 2, 3 of 4 jaren les lesperiode 1 boek Centraal Examen (CE) vragen? introductie.
Uitgeverij Malmberg Presentatie Wouter Westerkamp.
Flitsbijeenkomsten rekentoets vo 2017
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Helicon VMBO Den Bosch Informatieavond leerjaar 4: Rekentoets dhr. T
Transcript van de presentatie:

De rekentoetswijzers 2F en 3F Rekentoetswijzercommissie vo Victor Schmidt, voorzitter

Referentieniveaus HAVO, VWO en MBO-4 VMBO, MBO-2 en MBO-3 3S 3F 2F 2S Functioneel rekenen Abstractie, generalisatie, formalisatie

Samenhang in het F-spoor Complexiteit gebruikssituaties 3F 2F 1F Hoeveelheid leerstof

Rekentoetsen "De eindexamens omvatten een rekentoets. Bij de vaststelling van de opgaven van de rekentoets worden de referentieniveaus rekenen in acht genomen die voor de desbetreffende schoolsoorten of voor dan wel binnen leerwegen zijn vastgesteld."

Producten rekentoetswijzercommissie Twee rekentoetswijzers vormen het kader voor de constructie van de rekentoetsen verschaffen aan het veld informatie over inhoud van en toegestane hulpmiddelen bij de rekentoetsen Servicedocument verschaft het veld nadere informatie over inhoud en vorm van rekentoetsen geeft inzicht in de keuzen, overwegingen en werkwijze van de rekentoetswijzercommissie bevat voorbeeldopgaven

Uitgangspunten Keuzen van de commissie De moeilijkheidsgraad van de toetsopgaven wordt naar boven begrensd door het betreffende referentieniveau Toetsopgaven worden ook uit onderliggende referentieniveaus betrokken Een deel van de rekentoets bestaat uit contextopgaven Het aandeel van contextopgaven Alle vier domeinen van het Referentiekader komen voor toetsing in aanmerking Het aandeel van elk van de domeinen in de toetsscore De toets wordt digitaal afgenomen en is geheel computerscoorbaar Beschikbaar stellen van een (digitale) rekenmachine

Herkomst toetsdoelen 2F Complexiteit gebruikssituaties 2F 1F Hoeveelheid leerstof

Herkomst toetsdoelen 3F Complexiteit gebruikssituaties 3F 2F 1F Hoeveelheid leerstof

2F en 3F Contextloze opgaven Contextopgaven Met rekenmachine 80 – 85% Zonder rekenmachine 15 – 20% Standaardprocedure niet nodig, wel mogelijk Rekenmachine beschikbaar maar niet altijd bruikbaar

Contextloze opgave die zonder standaardprocedure opgelost kan worden Bereken 2248 : 4 4 / 2248 \ 562 20 24 8 0 2248 : 4 = 2000 : 4 + 200 : 4 + 48 : 4 = 500 + 50 + 12 = 562 In de rekentoetswijzers worden geen rekenstrategieën voorgeschreven

Contextopgave waar de rekenmachine niet bruikbaar is De rekentoetswijzercommissie verwacht dat ongeveer de helft van de toetsscore met gebruikmaking van de rekenmachine behaald kan worden

Wat is een contextopgave? Een opgave met één of meer benoemde getallen 30% van 462,6 = 30% van € 462,60 = € De Martinitoren in Groningen is 97 m hoog. Niels maakt een tekening van de toren op een schaal van 1 : 1000. Hoe hoog wordt de toren in de tekening van Niels?

Domeinen 2F en 3F Getallen Verhoudingen Meten Verbanden Meetkunde

Het onderscheid tussen 2F en 3F Nauwelijks in de leerstofdomeinen, maar: Moeilijker getallen Complexere contexten: meer rekenbewerkingen noodzakelijk moeilijker taalgebruik noodzaak tot terugvertaling uitkomsten (ogenschijnlijk) ontbrekende informatie overbodige informatie

Grafiekopgave 2F

Grafiekopgave 3F

Verhoudingsopgave 3F

Verhoudingsopgave 2F