Taxonomie Cultureel Erfgoed

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De (voor)waarden van cultureel ondernemen
Advertisements

Generatief Leiderschap
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
“Een reis naar Licht”.
Introductiebijeenkomst
Def van Merk: naam, teken of symbool onderscheidend van concurrentie
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
Erfgoed toegankelijk maken via interactieve kaarten
EYE.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
Erfgoededucatie Wat wordt eigenlijk geleerd?
Mediawijsheid - Cultuureducatie een happy match John Leek –
Project waardebepaling MUVERON Hengelo
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Projectbeschrijving MNU Presentatie Hogeschool van Amsterdam Carel Hofland 1 februari 2011.
Erfgoedinstellingen zoals musea, archiefinstellingen, heemkundige kringen, kerkfabrieken enz. zetten de deuren open en organiseren tal van activiteiten.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Digitale duurzaamheid: (ook) een kwestie van organiseren Inge Angevaare, coördinator Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid DEN conferentie - 10 december.
Erfgoedcel Brugge. Erfgoed? Definitie? Categorieën –Onroerend erfgoed: gebouwen, monumenten –Roerend: de dingen, gebruiksvoorwerpen, documenten, etc.
De waarden van sociaal-liberaal cultuurbeleid
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Talentontwikkeling in Groningen Onderzoek naar verschillende initiatieven op gebied van culturele talentontwikkeling.
Crowdfunding en subsidies
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Kennismanagement & Sociale media
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
De maatschappelijke opbrengst van de bibliotheek
De Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur (RRKC)
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Lizzy Komen & Kelly Mostert Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid Erfgoed in Virtuele Werelden Cultuur in Beeld 14 december 2015.
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Wat is erfgoed? Door mensen vervaardigd, aangelegd en bedacht Erfgoed omvat alles waar we waarde aan hechten Erfgoed vinden we de moeite waard om te bewaren.
Cultureel en kunstzinnige vorming
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
De tijd is rijp voor Open Cultuur Data Door: Tom Kunzler Studiemiddag Archieven en Open Data (29 oktober 2015)
Experiment 3: Stimulering museumbezoek via social media en games.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
Auto’s en Twitter Ze zouden verboden moeten worden.
ICC Module Erfgoededucatie Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Informatiebijeenkomst subsidie- en accommodatiebeleid Gulpen- Wittem, 20,21 en 22 april.
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Erfgoedcentrum DiEP
De Wet hergebruik overheidsinformatie en de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen Aad van Tongeren Fobid/KB 17 november 2016.
De valse tegenstelling tussen autonoom en instrumenteel (en meer)
Cultureel en kunstzinnige vorming
ERFGOED.
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Conclusies evaluatie Regieraden
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Els Enhus 25/12/2018 | pag. 1.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Posters voor in het geschiedenislokaal
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Visie en inhoud ‘Maken en meemaken’
ECONOMIE en IT (A stroom)
Transcript van de presentatie:

Taxonomie Cultureel Erfgoed

Definitie “Cultureel erfgoed zijn sporen uit het verleden in het heden, die zichtbaar en tastbaar aanwezig zijn. Dat kunnen voorwerpen zijn in musea, archeologische vondsten, archieven, monumenten en landschappen. Maar ook de daaraan verbonden gebruiken, verhalen en gewoonten."

Dynamisch begrip, elke generatie maakt eigen keuzes Globalisering maakt ons bewust van belang van behoud van onze eigen geschiedenis Betekenisgeving gaat vooral om het construeren van verhalen

Verschijningsvormen

Folklore Industrieel Erfgoed Monumenten Wereld Erfgoed De betekenis die cultureel erfgoed heeft kan van maatschappelijke, wetenschappelijke of persoonlijke betekenis zijn. Daarbij kan iets op zichzelf weinig betekenis hebben, maar als onderdeel van een collectie wel waardevol zijn.

Object als informatiedrager Vier identiteitsniveau’s Structurele identiteit van het object : het fysieke voorwerp, vorm, kleur, tekst, materiaal e.d. Functionele identiteit van het object : functie en betekenis, zowel praktisch als persoonlijk. Contextuele identiteit : het geheel waarbinnen een object functioneert. Conceptuele identiteit: de tijd waarin het idee van het object is geschapen en gemaakt, dit vormt een weerspiegeling van de ideeën van de maker, maar ook van de culturele opvattingen en technologische mogelijkheden waarvan de maker deel uitmaakt. Dit samen bepaalt de informatiewaarde van een object.

Betekenisniveau’s Functionele betekenis: stoel voorwerp om op te zitten Esthetische betekenis: vormgeving van de stoel, materiaalkeuze, stofferig, kleur Symbolische betekenis: betekenis buiten het voorwerp: wapen en schild op stoel = troon “Paul Hekkert over Senseo: het koffieapparaat vertegenwoordigd door de licht gekromde cilinder een voorovergebogen kelner, die de koffie aanbiedt, nederig en betrouwbaar” Maatschappelijke betekenis ontwikkelt zich via een persoonlijke emotionele betekenis. SEMIOFOREN: Voorwerpen die binnen een samenleving een symbolische betekenis hebben toegewezen gekregen die uitstijgt boven de andere betekenissen. Daarbinnen heb je Cult-objecten: gebruiksvoorwerpen die een bepaalde collectieve emotionele waarde toegeschreven hebben gekregen, die maakt dat zij aan de eigenaar een bepaalde status of maatschappelijke identiteit verlenen (Volkswagen Kever). Metafysische betekenis: voorwerpen die als doel hebben een verbinding tot stand te brengen tussen aardse en spirituele wereld. Vaak onderdeel van rituelen en ceremoniën: amuletten, ingestraalde flesjes water van Jomanda

Betekenisslijtage Functioneel: mensen begrijpen niet meer welke bedoeling de maker van het voorwerp had, of het voorwerp is niet meer relevant (Grammofoonspeler – CDspeler) Esthetische (Mode) Symbolisch (Griekse en Romeinse mythologie, symboliek in Stillevens, De Bijbel)

De beleving van het object op het niveau van de praktische betekenis, op het niveau van de esthetische betekenis, maar vooral ook op het niveau van de symbolische betekenis kan door multimedia-applicaties worden gemanipuleerd.

eCultuur In 2003 schreef de Raad voor Cultuur de nota eCultuur, van i naar e, een advies over de digitalisering van cultuur en de implicaties daarvan voor cultuurbeleid.

Constateringen Raad voor Cultuur We leven steeds meer in een beeldcultuur We zijn van digitalisering, naar medialisering, naar een netwerksamenleving gegaan binnen een groeiende kenniseconomie

eCultuur is: Informatisering – digitaliseren van werkwijzen en collecties Innovatie – betekenisgeving, combineren van tekst beeld, geluid, interactiviteit Rolverandering van organisaties en makers door digitalisering

Innovatie - informatie aan elkaar koppelen (vb. digitale kanalen - virtuele tentoonstelling over de geschiedenis van het water van Amsterdam – Combinatie objecten musea en archieven met kennis en materiaal uit gemeentelijke diensten).

Innovatie cross-overs en kruisbestuivingen tussen domeinen en disciplines vb. Teylers adventure game: interactieve zoektocht die zich deels in zalen van museum afspeelt en deels op computers in museum. Museumobjecten krijgen nieuwe betekenis in de context van een spannend verhaal.

eCultuur is:

Innovatie nieuwe vormen van expressie en reflectie: het ontstaan van vormen van expressie en reflectie die niet kunnen bestaan buiten het digitale domein Vb. Identiteitsfabriek Zuidoost: bewoners van Zuidoost Brabant konden middels een gps tocht de culturele biografie van hun streek lezen.

Sectoren In museum en archiefsector is digitalisering aan de orde van de dag. In monumentenzorg en archeologie staat digitalisering nog in de kinderschoenen.

Voorwaarden voor digitalisering Kennisontwikkeling Stimuleren van experiment en creativiteit Financiering (vaak doormiddel van subsidies)

Huidige situatie: Innovatie, Participatie! eCultuur leeft meer dan ooit in de samenleving; verdere ontwikkeling en potentie van digitale kunst en cultuur zijn van belang; Culturele instellingen verhouden zich op nieuwe manier tot publiek en samenleving; eCultuur staat pas aan het begin, onderzoek van belang, waarbij artistieke mentaliteit als belangrijk wordt gezien.

Inventaristatie eCultuur-onderzoek Vormonderzoek (technologie) Contextonderzoek (demo’s prototypes) Transformatieonderzoek( bereik en implementatie van produkten breder dan ecultuurinstelling zelf) Alledrie manieren maken gebruik van CREATIVE RESEARCH: Vanuit een artistieke mentaliteit wordt gewerkt aan daadwerkelijk transformeren en opschalen van experimenten naar een levensvatbare praktijk.

De Raad constateert dat de e-cultuursector vooral doet aan het vormonderzoek en in mindere mate aan contextonderzoek, en helaas nauwelijks toekomt aan het transformatieonderzoek.

Omroepen, erfgoedinstellingen en bibliotheken hebben moeite met het vinden van een nieuwe rol in het veranderende medialandschap.

De behoefte van traditionele instellingen bestaat niet alleen uit ‘nieuwe media’, maar vooral uit een nieuwe relatie met de samenleving, nieuwe waarden, nieuwe manieren van werken, en nieuwe (of ‘vernieuwde’) professionals.

Vaak worden wel de mogelijkheden van de technologie onderzocht maar wordt te weinig ingegaan op de manier waarop die in de buitenwereld kan functioneren. De techniek is er, de nieuwe voorbeelden zijn er, maar wat nu? Deze laatste vorm van onderzoek, het transformatieonderzoek, is naar de mening van de Raad momenteel ondervertegenwoordigd in de sector.

Experience branding Het transformatie onderzoek waar de Raad van Cultuur het over heeft heeft alles te maken met mijn minor.

Ontwikkelinstellingen met subsidies van OCen W Digitaal Erfgoed Nederland All Media Locomotief Mediamatic Steim (studio voor electro-instrumentale muziek) V2 _Organisatie Waag Society Worm Z25.Org Submarine Media

Sector instituut met OCenW subsidie Virtueel Platform

Internationaal festival met OCenW subsidie The Generator

Andere instellingen bezig met eCultuurprojecten. Kissthefrog.nl (games/ applicaties voor museum en tentoonstellingen) IJsfontein (installaties en games) Northernlight.nl (inrichting tentoonstellingen) Hypsos.com (inrichting tentoonstellingen)

Vervolgtraject Q3 Niet alleen musea en erfgoedinstelligen maar ook film- en televisiewereld moeite met inzetten nieuwe media Interessegebied verbreden, het gaat bij beide om het vertellen van een verhaal. Hoe kan dat het best online?

Studie naar Digital Storytelling Vergelijking van inzetvormen van digital media in musea.