Media en Filosofie Hoorcollege 1 Dr. Rick Dolphijn “We live in a mess-age” Media en Filosofie Hoorcollege 1 Dr. Rick Dolphijn
Φιλοσοφία
Φιλοσοφία van de Media Media beperken zich niet tot de technologie en haar mogelijkheden tot expressie: maar draait om alles wat zich in zeker zin volgens het medium gedraagt (McLuhan). Media zijn niet deterministisch maar pragmatisch (Austin): nieuwe media openen een nieuwe ruimte, een nieuwe manier van zich tot elkaar verhouden. Media laten ons steeds opnieuw kennismaken met een binnen (lichamelijkheid) en een buiten (een ervaren wereld) (Vgl. ‘an inside is an incorporated outside while an outside is a projected inside’ (D&G))
http://www.youtube.com/watch?v=J0Qu6eyyr4c
9/11: we live in a message What happened? 9/11 vond niet plaats in New York, maar op de televisie, in een miljard huiskamers tegelijk. 9/11 communiceert volgens televisie. 9/11 is televisie’s grootste ‘ongeluk’ (vgl. Virilio): Boekdrukkunst uitgevonden voor de 10/31/1517, televisie voor 9/11/2001.
Wat kunnen we ermee? Gevoeligheid ontwikkelen voor de wijze waarop media, taal en de mens met elkaar verweven zijn, en wat verschuivingen in hoe deze concepten zich tot elkaar verhouden voor gevolgen hebben. Begrijpen dat een medium of communicatiekanaal zich niet beperkt tot de technologie en de consequenties die haar aard heeft voor de mogelijkheid tot expressie. We krijgen oog voor alles wat een specifiek medium met zich meebrengt.
Media, Virtuality, Actuality Media en Filosofie Hoorcollege 2 Dr. Rick Dolphijn
Φιλοσοφία van de Media Media beperken zich niet tot de technologie en haar mogelijkheden tot expressie: maar draait om alles wat zich in zeker zin volgens het medium gedraagt (McLuhan). Media zijn niet deterministisch maar pragmatisch (Austin): nieuwe media openen een nieuwe ruimte, een nieuwe manier van zich tot elkaar verhouden. Media laten ons steeds opnieuw kennismaken met een binnen (lichamelijkheid) en een buiten (een ervaren wereld) (Vgl. ‘an inside is an incorporated outside while an outside is a projected inside’ (D&G))
Macedo, Donaldo / Steinberg, Shirley R. (eds.) 2007 Peter Lang Publishers New York, Bern, Berlin, Bruxelles, Frankfurt am Main, Oxford, Wien, 2007. XXXII, 710 pp.ISBN 978-0-8204-8668-0 pb.
‘an inside is an incorporated outside while an outside is a projected inside’ (D&G) Geen individu/ atomos= ieder ding is zichzelf volgens de andere dingen Monisme ipv dualisme We live in a message= er zijn dominante krachten die een verhaal maken waarvolgens wij leven. Wat voor krachten? Capitalisme, nationalisme, democratie, religie, maar zeker ook means of communication ofwel media. Hoe werken die krachten? Middels Actual/Virtual
Henri Bergson De immanentie van actual/virtual: Vanuit de wijze waarop virtuele aan het actuele wordt gekoppeld ontstaat het nu. Het actualiteit roept een virtualiteit op, terwijl een virtualiteit een actualiteit oproept. Actual/virtual is the reality of change.
“… any new mean of moving information will alter any power structure whatever” (1964, p. 99) Marshall McLuhan In the final part of his great novel A la recherché du temps perdu, Marcel Proust suggests that the reconstruction of Paris in the nineteenth century, when a great part of the city was rebuilt, had such an impact on peoples lives that it might cause a future people to emerge that speaks a foreign language.
Media Power (Per)Formed Micropolitieke revoluties: televisie, PC, mobile technologies Macropolitieke revoluties: boekdrukkunst, de auto, digital (non-local) media
Shenzhen
Media, Virtuality, Actuality II Media en Filosofie Hoorcollege 3 Dr. Rick Dolphijn
Opbouw colleges College 1: We live in a message College 2: Actual/Virtual and social space College 3: Actual/Virtual and personal space
Actual/Virtual is the reality of change Murphie: Interessant aan VR= we komen in contact met ons virtuele ik. VR is geen andere werkelijkheid (cyberspace versus lived space), geen representatie, het is slechts een reconfiguratie van de relaties tussen waarnemingen met het lichaam en met de geest. VR laat ons zien hoe wij ervaren en wat de rol van media daarin is.
The integrale object is different/ciation Differentiation= virtual content of an Idea: virtual is realm in which the totality of differential relations coexist Differenciation= the actualization of that content into species and distinguished parts: the actual is the realm in which these are actualized through differenciation into particular differences
Conclusion Lichaam is realizering van actual/virtual. Geest de actualizering van actual/virtual. Media bevinden zich niet tegenover jou, maar zijn actief in jou, in de wijze waarop jij jezelf in ieder situatie realizeert en actualizeert. We live in a message= we are an active part of the message= we embody/ensoul the message= we are the message
Enkele mogelijke vragen Wat is filosofie? Wat betekent het dat media niet deterministisch maar pragmatisch zijn? Wat heeft architectuur met media te maken? Wat is het verschil tussen differentiation en differenciation?