Media en Filosofie Hoorcollege 1 Dr. Rick Dolphijn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Een reis naar Licht”.
Advertisements

Visie, missie en kernwaarden
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
The Post-Cinematic Shaviro on Southland tales. Cinema volgens Deleuze • Drie regimes of the Image: the Movement Image, the Time image en the Neuro image.
Proeftentamen Media Ecologie. Opbouw tentamen als opbouw cursus • 4 kennisvragen • 4 politieke vragen • 2 verdiepingsvragen.
De psychologie van communicatie
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Seth Godin: If its broken its broken ! Dennis de Vroet Peter van Gerwen Michel Janse.
Tijmen Schep. Tijmen Schep Engeland – psychologie en sociologie (weer eens wat anders)
Postulates of Linguistics Fout 1: Taal bevat informatie en is bedoeld om te communiceren Fout 2: Er zit een structuur in de taal die geen beroep doet op.
Inleiding mediavergelijking Hoorcollege 1
Inleiding mediavergelijking Hoorcollege 1
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
©Lex Bergers, Lexpertise Business Coaching in Communicatie Training/Coaching/Advies/Presentaties Presentatie De wereld “on the move” (eerste kenismakings-versie)
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
Interrogative sentences
V1 Kern Technologie & Innovatie Hoorcollege 6: Trends in technologie.
Godsdienst
Mark Poster Digitally Local Communications: technologies and space.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Vorige week: Massumi over Reagan 1.Problem of the actor 2.Seeming-being is een nieuw ‘regime of sign’ welke structuren aanbrengt in collective assemblages.
Discourse analyse in Cultural Studies Het herlezen van Foucault.
Foucault: How do people become subjects?
In Cyberspace VR meer performance minder theater (representatie, acteren) Hoe VR benaderen? Hoe werkt het? –VR draait om modulatie van modulatie (ook.
Mediavergelijking Toetsing. Opzet tentamen: 4 korte kennisvragen (3 regels=5 punten per vraag) 3 Lange verdiepingsvragen (5 regels= 15 punten per vraag)
Kennis is Macht Bacon versus Foucault. Kennis is Macht Meditationes Sacrae l’Archéologie du Savoir Francis Bacon ( )Michel Foucault ( )
Wetenschapsfilosofie
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Social media kans en/of bedreiging?.
English and IPC How to teach content through English.
Contentmarketing Nieuwe trends. ‘Each time I go outside the world is different. This has happened all my life.’ Jim Harrison and Ted Kooser.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Woord van Leven Maart 2015.
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 6. Definitie: Medium Een medium is een technisch of fysisch middel om een boodschap om te zetten in signalen.
PAGE ONE: A YEAR INSIDE THE NEW YORK TIMES. IK KENDE DE DOCUMENTAIRE AL BIJ NAAM MAAR HAD DE FILM NOG NIET GEZIEN. MIJN VERWACHTINGEN WAREN HOOG OMDAT.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Thursday, 02 April 2015 donderdag 2 april 2015 The Song of the Rain 4’51’’ Dans La Nuit 3’52’’ If You Go Away 3’52’’ RADIO JEFKEN 84 STOP CLICK = START.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Aanvaarding en tolerantie
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Monday, 20 April 2015 maandag 20 april 2015 Click Klik.
Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Keuzevrijheid: lust of last?
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Religie het geloof in God of in goden
Disruption in Retailing Customer will buy differently Prof Dr Cor Molenaar RSM/ErasmusUniversity eXQuo consultancy.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
WELKOM#WZW16 “Iedereen gelukkig” – 15 maart 2016.
 Informatie over mezelf  Enkele interessante levensvragen volgens mij.
Boek en bibliotheek: de toekomst Bas Savenije, algemeen directeur KB KVB Symposium, 27 april 2011.
Dolly parton: Wings of a dove Made by guydoo On the wings of a snow-white dove He sends His pure sweet love A sign from above On the wings of a dove.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Sector, Firm Size and ICT investments
De taaltaak
Space Station i.s.m.De PartyPuberZ
GRAMMATICA Unit 3 klas 2 Aanwijzende voornaamwoorden, bezittelijke voornaamwoorden, de voltooide tijd en het lidwoord a/ an.
Rob Heyman and Ilse Mariën
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Media ICT en Design College – ROC Midden Nederland
Transcript van de presentatie:

Media en Filosofie Hoorcollege 1 Dr. Rick Dolphijn “We live in a mess-age” Media en Filosofie Hoorcollege 1 Dr. Rick Dolphijn

Φιλοσοφία

Φιλοσοφία van de Media Media beperken zich niet tot de technologie en haar mogelijkheden tot expressie: maar draait om alles wat zich in zeker zin volgens het medium gedraagt (McLuhan). Media zijn niet deterministisch maar pragmatisch (Austin): nieuwe media openen een nieuwe ruimte, een nieuwe manier van zich tot elkaar verhouden. Media laten ons steeds opnieuw kennismaken met een binnen (lichamelijkheid) en een buiten (een ervaren wereld) (Vgl. ‘an inside is an incorporated outside while an outside is a projected inside’ (D&G))

http://www.youtube.com/watch?v=J0Qu6eyyr4c

9/11: we live in a message What happened? 9/11 vond niet plaats in New York, maar op de televisie, in een miljard huiskamers tegelijk. 9/11 communiceert volgens televisie. 9/11 is televisie’s grootste ‘ongeluk’ (vgl. Virilio): Boekdrukkunst uitgevonden voor de 10/31/1517, televisie voor 9/11/2001.

Wat kunnen we ermee? Gevoeligheid ontwikkelen voor de wijze waarop media, taal en de mens met elkaar verweven zijn, en wat verschuivingen in hoe deze concepten zich tot elkaar verhouden voor gevolgen hebben. Begrijpen dat een medium of communicatiekanaal zich niet beperkt tot de technologie en de consequenties die haar aard heeft voor de mogelijkheid tot expressie. We krijgen oog voor alles wat een specifiek medium met zich meebrengt.

Media, Virtuality, Actuality Media en Filosofie Hoorcollege 2 Dr. Rick Dolphijn

Φιλοσοφία van de Media Media beperken zich niet tot de technologie en haar mogelijkheden tot expressie: maar draait om alles wat zich in zeker zin volgens het medium gedraagt (McLuhan). Media zijn niet deterministisch maar pragmatisch (Austin): nieuwe media openen een nieuwe ruimte, een nieuwe manier van zich tot elkaar verhouden. Media laten ons steeds opnieuw kennismaken met een binnen (lichamelijkheid) en een buiten (een ervaren wereld) (Vgl. ‘an inside is an incorporated outside while an outside is a projected inside’ (D&G))

Macedo, Donaldo / Steinberg, Shirley R. (eds.) 2007 Peter Lang Publishers New York, Bern, Berlin, Bruxelles, Frankfurt am Main, Oxford, Wien, 2007. XXXII, 710 pp.ISBN 978-0-8204-8668-0   pb.

‘an inside is an incorporated outside while an outside is a projected inside’ (D&G) Geen individu/ atomos= ieder ding is zichzelf volgens de andere dingen Monisme ipv dualisme We live in a message= er zijn dominante krachten die een verhaal maken waarvolgens wij leven. Wat voor krachten? Capitalisme, nationalisme, democratie, religie, maar zeker ook means of communication ofwel media. Hoe werken die krachten? Middels Actual/Virtual

Henri Bergson De immanentie van actual/virtual: Vanuit de wijze waarop virtuele aan het actuele wordt gekoppeld ontstaat het nu. Het actualiteit roept een virtualiteit op, terwijl een virtualiteit een actualiteit oproept. Actual/virtual is the reality of change.

“… any new mean of moving information will alter any power structure whatever” (1964, p. 99) Marshall McLuhan In the final part of his great novel A la recherché du temps perdu, Marcel Proust suggests that the reconstruction of Paris in the nineteenth century, when a great part of the city was rebuilt, had such an impact on peoples lives that it might cause a future people to emerge that speaks a foreign language.

Media Power (Per)Formed Micropolitieke revoluties: televisie, PC, mobile technologies Macropolitieke revoluties: boekdrukkunst, de auto, digital (non-local) media

Shenzhen

Media, Virtuality, Actuality II Media en Filosofie Hoorcollege 3 Dr. Rick Dolphijn

Opbouw colleges College 1: We live in a message College 2: Actual/Virtual and social space College 3: Actual/Virtual and personal space

Actual/Virtual is the reality of change Murphie: Interessant aan VR= we komen in contact met ons virtuele ik. VR is geen andere werkelijkheid (cyberspace versus lived space), geen representatie, het is slechts een reconfiguratie van de relaties tussen waarnemingen met het lichaam en met de geest. VR laat ons zien hoe wij ervaren en wat de rol van media daarin is.

The integrale object is different/ciation Differentiation= virtual content of an Idea: virtual is realm in which the totality of differential relations coexist Differenciation= the actualization of that content into species and distinguished parts: the actual is the realm in which these are actualized through differenciation into particular differences

Conclusion Lichaam is realizering van actual/virtual. Geest de actualizering van actual/virtual. Media bevinden zich niet tegenover jou, maar zijn actief in jou, in de wijze waarop jij jezelf in ieder situatie realizeert en actualizeert. We live in a message= we are an active part of the message= we embody/ensoul the message= we are the message

Enkele mogelijke vragen Wat is filosofie? Wat betekent het dat media niet deterministisch maar pragmatisch zijn? Wat heeft architectuur met media te maken? Wat is het verschil tussen differentiation en differenciation?