Blended Learning how to find your way? 5 november 2009 Drs. John van der Baaren, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Informatica Gecombineerd leren. Vereiste voorkennis: • Vlotte PC-basisvaardigheden • Basis werken met internet • Nodige zelfdiscipline voor uitvoeren.
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Edushock leerfestival
Onderwijs van nu voor de wereld van morgen.
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
De digitale leeromgeving in de trainingen van IOWO Willibrord Huisman Een reeks schermafbeeldingen met toelichting Van deze ppt bestaan twee versies: -
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
UvAnalytics learning analytics voor de UvA Sijo Dijkstra
De relatie tussen logistiek en veiligheid
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Didiclass - beginnen met
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Leren in online netwerken voor kennisdeling en kennisontwikkeling Peter Sloep en Marcel van der Klink CELSTEC, Open Universiteit
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Hulp op afstand Presentatie door Kick de Wolff Hulp op afstand Hulp op afstand Hoe kom ik van mijn SPAM af (afhankelijk van de beschikbare tijd) Hoe kom.
Mr P.C. Slangen Projectleider Schakelzone Recht
© Osito 2004 Door Barbara Obst Enkele integratiescenario's ter illustratie van de mogelijkheden van Wimba voor het taalonderwijs.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Feedback Wat Soorten Door wie
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Tip 7: wissel je werkvormen af
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
Onderwijs op maat met ICT Bertjan Verbeek (hoogleraar Politicologie en docent van het jaar 2014) Jos in den Bosch (programmanager vernieuwingen ICT in.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Overzicht Leergang 1.Slimmer werken 2.Opdrachten krijgen met LinkedIn 3.Je bent wat je publiceert 4.Opdrachten krijgen met Twitter 5.Maak een plan! 2.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
EEN BLENDED LEARNING MINOR INFORMATIEVAARDIGHEDEN
Mondzorg - persoonsgericht
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Presentatie EduCheck SOML
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Sieberdam/ROCS & KODOS
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Activernde didactiek & passende werkvormen
Van wet naar Brabantse praktijk
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Transcript van de presentatie:

Blended Learning how to find your way? 5 november 2009 Drs. John van der Baaren, CELSTEC, Open Universiteit Nederland

Inhoudsopgave: Hoe maak je een blended opleiding? –Ontwerpen, verdelen, techniek, maken, organiseren Afstandsonderwijs 25 jaar geleden en nu –Schriftelijk zelfstudiemateriaal –Internet centraal Opleiden in een snel veranderende wereld –Kennismaatschappij, LLL –Technologie, internet, web2.0 –Nieuwe inzichten mbt leren (competentiegericht, authentieke taken, actief, nieuwe leren) Grip op verandering: onderzoeksmodellen –TPACK Grip op verandering: toekomstvisie –backcasting

Hoe maak je een blended opleiding? Welk deel waar? Ontwerpen –Studietaak centraal, Wiki als ontwerptool Technologiekeuzes –Video, chat, skype, webconferencing, Leren werken met nieuwe tools –Docent en student, bediening, optimaal gebruiken Logistiek Uitproberen en verbeteren –Nooit in 1 keer klaar

Hoe maak je een blended opleiding? Welk deel waar? Ontwerpen –Studietaak centraal, Wiki als ontwerptool Technologiekeuzes –Video, chat, skype, webconferencing, Leren werken met nieuwe tools –Docent en student, bediening, optimaal gebruiken Logistiek Uitproberen en verbeteren –Nooit in 1 keer klaar

Hoe maak je een blended opleiding? Welk deel waar? Ontwerpen –Studietaak centraal, Wiki als ontwerptool Technologiekeuzes –Video, chat, skype, webconferencing, Leren werken met nieuwe tools –Docent en student, bediening, optimaal gebruiken Logistiek Uitproberen en verbeteren –Nooit in 1 keer klaar

Afstandsonderwijs 25 jaar geleden en nu 1985 (ingeblikte docent) Tekstboek-werkboek model Contactonderwijs als niet anders kon Technologie als spelbreker 1995 (docent voor hulp en feedback) Studienet, elektronisch werkboek Technologie experimenten Onderwijsvormen 2005 (medestudent) Internet, mobile learning Life Long Learning, leernetwerken

Opleiden in een snel veranderende wereld Technologie, internet, web2.0, –Goed introduceren kost tijd State of art OU –Automatisering prima, maar geen technology push Nieuwe inzichten m.b.t. leren (competentiegericht, authentieke taken, actief, nieuwe leren) –Niet alleen kennis –Actief met stof bezig zijn, oefenen, authentieke taken Kennismaatschappij, Leven Lang Leren –Inhoud: andere kennis en vaardigheden –Vorm: leernetwerken, duale trajecten

Huidig gebruik bij OUNL Asynchroon – Heel veel gebruikt –Forum In meeste cursussen beschikbaar, zelden gebruikt –Weblogaf en toe –Wikiaf en toe Synchroon –Chat Vaak beschikbaar, zelden gebruikt –SkypeAf en toe –Webconference toolAf en toe, sterk in opkomst

Opleiden in een snel veranderende wereld Technologie, internet, web2.0, –Goed introduceren kost tijd State of art OU –Automatisering prima, maar geen technology push Nieuwe inzichten m.b.t. leren (competentiegericht, authentieke taken, actief, nieuwe leren) –Niet alleen kennis –Actief met stof bezig zijn, oefenen, authentieke taken Kennismaatschappij, Leven Lang Leren –Inhoud: andere kennis en vaardigheden –Vorm: leernetwerken, duale trajecten

Opleiden in een snel veranderende wereld Technologie, internet, web2.0, –Goed introduceren kost tijd State of art OU –Automatisering prima, maar geen technology push Nieuwe inzichten m.b.t. leren (competentiegericht, authentieke taken, actief, nieuwe leren) –Niet alleen kennis –Actief met stof bezig zijn, oefenen, authentieke taken Kennismaatschappij, Leven Lang Leren –Inhoud: andere kennis en vaardigheden –Vorm: leernetwerken, duale trajecten

Opleiden in een snel veranderende wereld Technologie, internet, web2.0, –Goed introduceren kost tijd State of art OU –Automatisering prima, maar geen technology push Nieuwe inzichten m.b.t. leren (competentiegericht, authentieke taken, actief, nieuwe leren) –Niet alleen kennis –Actief met stof bezig zijn, oefenen, authentieke taken Kennismaatschappij, Leven Lang Leren –Inhoud: andere kennis en vaardigheden –Vorm: leernetwerken, duale trajecten

Een nieuwe blend Mix van twee modellen: –zelfstudie –community of learning Rol docent? Voor beide: –Ontwerp –Onderhoud –Kwaliteitscontrole

Grip op verandering: TPACK ( Mishra en Koehler ) 1.Inhoud (Content) + Techniek (Technology) + Didactiek (Pedagogy) 2.Inhoud-Technologie 3.Inhoud-Didactiek 4.Didactiek-Technologie 5.Inhoud-Technologie-Didactiek

Technological Pedagogical Content Knowledge

Grip op verandering: backcasting Te vaak: waargenomen probleem oplossen Beter: zo concreet mogelijk beeld van situatie die op lange termijn (bijv. 10 jaar) bereikt moet zijn Backcasting (Holmberg & Robèrt, 2000) Scenario’s van toekomst en nu Welke principes maken het verschil –Voorkomen van demotivatie –correctheid van de bronnen Slim stapjes kiezen

Backcasting

Grip op verandering: backcasting Te vaak: waargenomen probleem oplossen Beter: zo concreet mogelijk beeld van situatie die op lange termijn (bijv. 10 jaar) bereikt moet zijn Backcasting (Holmberg & Robèrt, 2000) Scenario’s van toekomst en nu Welke principes maken het verschil –Voorkomen van demotivatie –correctheid van de bronnen Slim stapjes kiezen

Scenario: open online leeromgeving Scenario: Bob in 2009 Bob is juridisch adviseur bij de gemeente Weert. De gemeente overweegt nieuwe milieuverordeningen. Bob kent de juridische aspecten maar wil meer weten van de ethische en milieu-effecten. Na een lange Google sessie vindt hij een cursusbeschrijving van een bekende universiteit. Hij vindt een paar interessant klinkende literatuurverwijzingen, maar die zijn helaas niet online beschikbaar. Dan ziet hij een opdracht die sterk lijkt op zijn werksituatie, het is een groepsopdracht. Hoe verder? Hij gaat naar het forum, bevat maar weinig recente boodschappen en de helft heeft nooit een antwoord gehad. Hij raapt zijn moed bijeen en schrijft een berichtje. Hij sluit de browser en komt nooit meer terug.

Scenario Scenario: Bob in 2019 Via een RRS-feed krijgt Bob een bericht dat de gemeente juist een nieuw project is gestart met zowel juridische als milieuaspecten. Bob schrijft hierover in zijn weblog en vertelt daarbij hoe graag hij meer zou willen weten van de milieukant. Binnen een uur wijst een lezer van zijn weblog hem in een reactie op vrij beschikbare cursus over juist deze aspecten. Een paar weken werkt hij af en toe aan de cursus. Op een gegeven moment start hij een opgave die sterk lijkt op het project van zijn gemeente. Hij moet hiervoor samenwerken met een medestudent. Hij ziet dat vijf studenten ook met deze opgave willen beginnen. Bob bladert door hun weblogs en ziet dat een van hen een bioloog uit India is met een baan die sterk op de zijne lijkt. Hij nodigt Tilak uit om samen te werken en ontvangt binnen een paar minuten antwoord….

Tot slot