VORM- en BETEKENISGEVING Opdracht
VORM- en Betekenisgeving Individuele opdracht Onderwerp Opdracht Visueel Essay Beoordeling Vorm- en Betekenisgeving – individuele opdracht
onderwerp Plezier Patrick Jordan: FOUR PLEASURE MODEL Vier niveau’s/categorieën: Fysiek Sociaal Mentaal Ideologisch Vorm- en Betekenisgeving - individuele opdracht
onderwerp categoriën Onderwerpen voor (re-)design: Grasmaaier / grasveld onderhouden Magnetron / eten opwarmen Fiets / ongemotoriseerd vervoer over kleine afstanden Wekker / op tijd wakker laten worden Vorm- en Betekenisgeving - individuele opdracht
Vorm- en betekenisgeving opdracht Kies één onderwerp/product en analyseer dat. Maak voor iedere categorie uit het model van Jordan een concept-ontwerp. Het belangrijkste is de ideevorming en conceptrichtingen, maar presenteer je ideeën goed in het visueel essay. [tijdsbesteding ongeveer 4 x 8 + 16uur] Probeer het onderwerp zo breed mogelijk te interpreteren en ga uit van het gebruik, de mens-product relatie en het resultaat, in plaats van het product. Inleveren in Blackboard vóór vrijdag 30 maart, 15uur. Vorm- en Betekenisgeving - individuele opdracht
Visueel essay opdracht De resultaten van de ontwerp opdracht moeten ingeleverd worden in de vorm van een visueel essay. Dit is een soort presentatie met plaatjes en weinig tekst. [Let op: je bent er zelf niet bij om de plaatjes toe te lichten, het geheel moet voor zichzelf spreken!] Visueel Essay: Veel plaatjes, weinig tekst Plaatjes en tekst versterken elkaar Referenties naar bronnen worden aangegeven Vertelt een “verhaal” Maximaal 50 slides [PPT of PDF], maximaal 6 woorden per slide (ex. referenties) Vorm- en Betekenisgeving - individuele opdracht
Vorm- en betekenisgeving beoordeling Op basis van Visueel essay. Punten voor opdrachten die behandeld worden én voor de manier waarop ze in beeld gebracht worden. - In hoeverre komen 4 pleasure niveaus terug in verhaal - In hoeverre is het onderscheid tussen utility en significance meegenomen? Kwaliteit van oplossingen: aansluiten bij uitgangspunt, diepgang, afwerking en complexiteit - Congruentie tussen beeld en tekst - kwaliteit van beelden, opmaak en referenties Vorm- en Betekenisgeving - individuele opdracht
referenties literatuur Crilly, N., J. Moultrie, et al. (2004). "Seeing things: consumer response to the visual domain in product design." Design Studies 25(6): 547–577. Heskett, J. (2002). Toothpicks & Logos. Oxford, Oxford University Press. Jordan, P. W. (2000). Designing Pleasurable Products. London, Routledge. Six word stories: http://www.nightwriters.nl/Wannabe_a_writer/Six_word_story/ Arthur, L. & P. Martin. (2008) Visualising Academia: How to Make Academia Attractive (A Teaching Case Study highlighting the visual essay as a creative means of teaching academic practice). in: 10th Engineering and Product Design Education International Conference, Barcelona; Institution of Engineering Designers, Wiltshire UK. Vorm- en Betekenisgeving - individuele opdracht