VORM- en BETEKENISGEVING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Advertisements

Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.
Elske Revelman de Vries
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Concept presentatie 1.individueel concept (pdf-upload donderdag) 2.live presentatie (vrijdag op afspraak)
Workshop creatief brainstormen
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Concept Development – 4 januari 2010
VORM- en BETEKENISGEVING
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009.
Concept Development – 20 september 2010
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 8 mei 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 15 november 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 06 maart 2009.
ISA (InformatieSysteemArchitectuur) Geert-Jan Houben.
Using Media ’09/’10 Blok 1 Werkcollege 4. OPDRACHT 1-communicatiecampagnes (60 minutes) Vorm groepjes van 4 personen (met dezelfde case/opdrachtgever)
Medmec04 les 3 Engagement.
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Herkansing MedMec Q3 co creatie 15 en 16 juli 2009 De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
Media & Creativiteit Pia Terstroet wikipagina:
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 les 3 Week 4.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit les 1. Onderwerpen in de lesHuiswerk voor komende les 1 o Toelichting op de module en de werkwijze. o Toelichting.
Media en creativiteit Identiteit les 1
12 jan MedMec01/02 DT Mail: Wiki: vakgroep: Media.
PROJECT IDEE EERSTEJAARS INDIVIDUEEL ONTWERPPROJECT.
HAPPY AGING Eindpresentatie ADP Tim Bosje & Janine Huizenga.
Literatuur XL Net even iets verder kijken…. Idee Groepjes van 2 Je schrijft een essay van minimaal 2000 woorden Of je houdt een presentatie van 15 minuten.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
Media & Creativiteit Pia Terstroet
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
 Het tentamen wordt afgenomen op maandag 29 okt., zalen Alpha en Gamma van Wees er op tijd!! Te laat komen is afwezig.  Telefoon uit, eten.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2010 Concept Development – 29 maart 2010.
MedMec01-2 Les schema per week
Coderen.
Pia Terstroet (Terpm) les 6 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
Informatievaardigheden Sociale geografie (GEO-10306), 16 november 2012 Marja DuizendstraalMarco van Veller Joke WebbinkHein Lucas.
Het presenteren van het onderzoek
Medialandschap Blok 2, week 5 College #4. Wat gaan we doen? - ordenen = schrappen - hoe staat het met de bezoeken? - ordenen, hoe gaat dat? - opdracht.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 26 april 2010.
10 nov. MedMec01 les 5 DT Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Project Zuid-Afrika.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Checklist Operationalisatie concepten? – Interventie? – Treatment vergelijkingsgroep? – Beoogde opbrengst/Opbrengstmaat? – Studieduur – Tijd tot effectmeting.
Pré-NLT-module 3D-printen
Communicatie 7e les.
Product Design & Engineering
Wat maakt een PPT goed?.
Poster ontwerpen Opdracht fictie klas 1.
Product van TU Delft, SEC
Communiceren met knipperen
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

VORM- en BETEKENISGEVING Opdracht

VORM- en Betekenisgeving Individuele opdracht Onderwerp Opdracht Visueel Essay Beoordeling Vorm- en Betekenisgeving – individuele opdracht

onderwerp Plezier Patrick Jordan: FOUR PLEASURE MODEL Vier niveau’s/categorieën: Fysiek Sociaal Mentaal Ideologisch Vorm- en Betekenisgeving - individuele opdracht

onderwerp categoriën Onderwerpen voor (re-)design: Grasmaaier / grasveld onderhouden Magnetron / eten opwarmen Fiets / ongemotoriseerd vervoer over kleine afstanden Wekker / op tijd wakker laten worden Vorm- en Betekenisgeving - individuele opdracht

Vorm- en betekenisgeving opdracht Kies één onderwerp/product en analyseer dat. Maak voor iedere categorie uit het model van Jordan een concept-ontwerp. Het belangrijkste is de ideevorming en conceptrichtingen, maar presenteer je ideeën goed in het visueel essay. [tijdsbesteding ongeveer 4 x 8 + 16uur] Probeer het onderwerp zo breed mogelijk te interpreteren en ga uit van het gebruik, de mens-product relatie en het resultaat, in plaats van het product. Inleveren in Blackboard vóór vrijdag 30 maart, 15uur. Vorm- en Betekenisgeving - individuele opdracht

Visueel essay opdracht De resultaten van de ontwerp opdracht moeten ingeleverd worden in de vorm van een visueel essay. Dit is een soort presentatie met plaatjes en weinig tekst. [Let op: je bent er zelf niet bij om de plaatjes toe te lichten, het geheel moet voor zichzelf spreken!] Visueel Essay: Veel plaatjes, weinig tekst Plaatjes en tekst versterken elkaar Referenties naar bronnen worden aangegeven Vertelt een “verhaal” Maximaal 50 slides [PPT of PDF], maximaal 6 woorden per slide (ex. referenties) Vorm- en Betekenisgeving - individuele opdracht

Vorm- en betekenisgeving beoordeling Op basis van Visueel essay. Punten voor opdrachten die behandeld worden én voor de manier waarop ze in beeld gebracht worden. - In hoeverre komen 4 pleasure niveaus terug in verhaal - In hoeverre is het onderscheid tussen utility en significance meegenomen? Kwaliteit van oplossingen: aansluiten bij uitgangspunt, diepgang, afwerking en complexiteit - Congruentie tussen beeld en tekst - kwaliteit van beelden, opmaak en referenties Vorm- en Betekenisgeving - individuele opdracht

referenties literatuur Crilly, N., J. Moultrie, et al. (2004). "Seeing things: consumer response to the visual domain in product design." Design Studies 25(6): 547–577. Heskett, J. (2002). Toothpicks & Logos. Oxford, Oxford University Press. Jordan, P. W. (2000). Designing Pleasurable Products. London, Routledge. Six word stories: http://www.nightwriters.nl/Wannabe_a_writer/Six_word_story/ Arthur, L. & P. Martin. (2008) Visualising Academia: How to Make Academia Attractive (A Teaching Case Study highlighting the visual essay as a creative means of teaching academic practice). in: 10th Engineering and Product Design Education International Conference, Barcelona; Institution of Engineering Designers, Wiltshire UK. Vorm- en Betekenisgeving - individuele opdracht