De Roma: Probleem of Spiegel voor onze samenleving?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitsluiting en discriminatie
Advertisements

Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord
Frie Gerard. Stereotypes  Materiële bijv. werkloosheid  Affectieve of relationele factoren bijv. echtscheiding  Persoonlijke bijv. psychische problemen.
Ouderenweekcampagne Actief ouder worden, een leven lang • Ouderenweek 2012: november • Europees Jaar 2012 ‘Actief ouder worden en solidariteit tussen.
En hierdoor… ...worden armen afgesloten van algemeen aanvaarde leefpatronen…  scholing, gsm, auto, mode, vrijetijdsbesteding, internet, woning, lichaamsverzorging,
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
SWP DE LOODS TEWERKSTELLING RENDEMENT. SWP DE LOODS Doelgroepen Sociale Werkplaats 5 jaar wz Lgs Maar ook: geschikt, er moet plaats zijn, stabiel TOELEIDING:
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen?
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
Angelique Declercq 17/01/1213/12/2011 INTERREG IV A 2 zeeën “SUCCES” Sustainable Uplifting Client Centred Employment Support.
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Voedzame stad Presentatie Voedzame stad op regionaal niveau.
 Drs. Onderwijskundige Rijksuniversiteit Groningen Loopbaan:  2008: RMO (Raad Voor Maatschappelijke Ontwikkeling) in Den Haag  2009: ECBO (Landelijk.
Kinderen kansarm gezin
The medium is the message
Parlementaire democratie Welk soort parlementaire democratie vind je nu in Nederland het beste?
Communicatie met ouders
‘Hoe katholiek sociaal denken zichtbaar wordt in het publieke debat’
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Armoede.
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Regie over eigen leven..
Team Creja. Wie zijn wij? Renske BorstProjectleider Amber QualmVormgever Jill de LeeuwVormgever Christopher PendersMarketingman Eliel VicenteProgrammeur.
Armoede is … Sieg Monten
PESTEN JULIANASCHOOL.
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Pmg. interviews afnemen dropbox aanmaken sites Plan van aanpak Checklist%20plan%20van%20aanpak.pdf
Hoe gezond en goedkoop eten kopen voor je gezin niet evident is.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Oic.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Monitor Sociaal Kwetsbare Groepen Carolien van den Brink.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Twisten over publieke en quasi- publieke ruimte Thuislozen in Belgische stations Pieter Cools Ympkje Albeda.
Opgave jongeren Thema avond gemeenteraad, 27 oktober 2015.
De Amsterdamse vrijwilligersorganisatie De Regenboog Groep.
Doelen realiseren met media
Plaatsbepaling in de gemeenschap
Roma en onderwijs: Een verhaal apart? Elias Hemelsoet
Dialoogdag ‘Recht op werk, voor iedereen?’
ONTWIKKELINGSPLANOLOGIE
Elkaar liefhebben in de gemeente wordt gemakkelijker wanneer je elkaars liefde voor God ziet.
Mechanismen van armoede en armoedebestrijding
3. Oorzaken van criminaliteit
Ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting
Armoede en sociale uitsluiting
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Ugent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek
Bij de Gentse Roma op de Sofa
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Project ‘Buurtstewards’
JEUGDzorg - voor wie?.
Omgaan met verschillen
Redactiekwartier.
Roma en onderwijs: Een verhaal apart? Elias Hemelsoet
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Waar krijg jij energie van?
Transcript van de presentatie:

De Roma: Probleem of Spiegel voor onze samenleving? Elias Hemelsoet De Roma: Probleem of Spiegel voor onze samenleving?

Beeldvorming Het thema? De Roma als ‘hot item’ De inhoud? Positieve en negatieve clichés Door wie? Media, politici,… Maar minstens zo belangrijk: op welke manier (en vanuit welke optiek)?

Hoe kijken wij naar de Roma? (1) De Roma als ordehandhavingsprobleem: ‘Elke Roma is een dief’ Filip Dewinter: Rovers, Overlastjunkies, Messentrekkers en Agressievelingen Criminaliteit: diefstal, inbraken, kraken,… Maar ook: bedelarij, overlast (lawaai, afval,…) Perceptie of reëel onveiligheidsgevoel?

Hoe kijken wij naar de Roma? (2) De Roma als cultureel probleem: ‘Stelen zit in hun cultuur’ (Vic Van Aelst) Afwezigheid van waarden/normloosheid? Onoverbrugbare verschillen Onaangepastheid én onaanpasbaarheid (cf. ‘luiheid’, nomadisme, onbereidheid, ‘parasitair’) Kleine kinderen ‘s nachts op straat

Hoe kijken wij naar de Roma? (3) De Roma als een armoedeprobleem: Parallel met andere groepen in armoede ‘Cirkels van armoede’: huisvesting, gezondheid, scholing, maatschappelijke non-participatie,… Armoedeprobleem oplossen = Romaprobleem oplossen

Hoe kijken wij naar de Roma? (4) De Romaproblematiek als samenlevingsproblematiek? Zoektocht naar nieuwe manieren om het samenleven gestalte te geven Relationeel perspectief vs. doelgroep problematiseren

Herkaderen van het Romaprobleem (1) De rol van Roma in onze samenleving? Roma per definitie als probleem bekijken? Of sociaal geconstrueerd probleem? Meerwaarde: muziek, dansen, eten? Voorbeeld van bedelen: wie heeft nu een probleem? Nergens goed voor, maar wel verwachtingen? ‘Clash of expectations’ (onze verwachtingen vs. hun verwachtingen)

Herkaderen van het Romaprobleem (2) ‘Dreams we have for our children’ Andere leefomstandigheden… … andere verlangens en dromen? Positieve ervaringen Gastvrijheid, bereidheid, trots, waardigheid,… Bvb. schoolrekeningen: onbereidheid of onvermogen om te betalen?

Meer info Verder lezen: Hemelsoet, E. (2011). Samenleven met Roma: fictie of realiteit? In: Danielle Dierckx, Jan Vrancken, Jill Coene & An Van Haarlem (Eds.), Jaarboek Armoede en sociale uitsluiting 2011. Herent: ACCO, 363-380. Contact: elias.hemelsoet@ugent.be