Eten zoals je gebekt bent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep 4-5.
Advertisements

Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 3-4.
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Welkom bij de World Vision Quiz.
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep 4-5.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep 7-8.
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Eten zoals je gebekt bent
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 1 ‘n Oogje op kleuren Groep
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 5-6.
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep 4-5. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 4 en 5.
Voorbereiding post 4 Van ven en veen Groep 3-4.
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 7-8.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
Elke paddenstoel zijn eigen plekje
Voorbereiding post 4 Nachtbrakers Groep
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 6, 7.
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 5-6.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 5 en 6.
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 5-6. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Even schrikken, voor.
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 3-4.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 1-2. Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Blij met hei, voor.
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 4-5.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 7 en 8.
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 1-2.
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 1-2.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Voorbereiding post 5 Mmm ... lekker snoepen Groep 5-6.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Invullen van de tevredenheidspeiling door ouders via het Ouderportaal.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Woordjes leren.
Plastic.
Trillingen Klik op de pijltjes van je toetsenbord om naar de volgende of vorige dia te gaan. Hallo allemaal, we gaan het hebben over: dubbelklik.
Powerpoint presentatie.
Nodig:1 bekertje Doosje met gewichten Schepje Schep in je beker zand totdat hij helemaal gevuld is. Weeg de gevulde beker in je hand. Pak nu een gewicht.
Welkom! Neem plaats in de kring.
Biolgie voor Jou. VMBO-BK.
Wat Usain Bolt kan leren van het jachtluipaard
NSCCT Instructie groep 4
De spijsvertering BLOKBOEK NATUUR – LES 7.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
Samen op weg naar een rookvrij terrein
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1.
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
Transcript van de presentatie:

Eten zoals je gebekt bent Voorbereiding post 2 Eten zoals je gebekt bent Groep 3-4-5

Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 2: Eten zoals je gebekt bent, voor groep 3, 4 en 5. Inhoud: Algemeen Verhaal over de infoborden Spel Werkvel Opruimen

Algemeen Bij post 2 is een tafel nodig om het spel aan te spelen. Pak de doos met de onderkaak en zet de losse tanden en kiezen in de uitsparingen links van de kaak.

In het werkboek dat op de post ligt vindt u achter het tabblad ‘Groep 3-4-5’ op papier alle informatie over deze post. Neem voor het verhaal niet meer dan 10 minuten en de rest van de tijd voor het spel. Het werkblad kan op school worden gemaakt, dit hoeft niet op de post.

Verhaal Op de post willen we de kinderen de volgende dingen duidelijk maken: Zoogdieren eten niet allemaal hetzelfde. Er zijn planteneters, vleeseters en alleseters. Ander eten betekent ook: een ander gebit, verschillen in bouw, darmstelsel en uitwerpselen. De verschillen worden belicht voor damhert (herkauwer) en konijn (knager) – beide planteneters; bunzing (vleeseter) en mens (alleseter).

Het bord Van boven naar beneden komen damhert, konijn, bunzing en mens aan de orde. Telkens is er een tekening van het dier, de schedel met het gebit (bij de mens alleen het gebit), het darmstelsel, de uitwerpselen en een foto of tekening van de leefomgeving.

Damhert Begin bij het damhert en vertel van links naar rechts. Nadat de kinderen hebben gezien hoe het damhert eruit ziet is er wat algemene infor- matie over het dier. U kunt de tekst van het bord voorlezen. Als planteneter (herkauwer) heeft een damhert geen hoek- tanden nodig. Ook heeft het geen boventanden, op die plaats zit een harde plaat. De kiezen zijn plooikiezen. snijtanden: onder wel boven niet plooikiezen geen hoektanden

De darmlengte van een plan- teneter is ongeveer 20x de lichaamslengte (gemeten van kop tot kont). Ter illustratie kan een touwtje uit de hertenbuik worden ge- trokken. De lengte is dezelfde als de darmlengte (in verhou- ding tot de grootte van het hertensilhouet). Pak de trekknop goed vast en trek langzaam het touw uit. Let op, dat de knop niet uit de han- den schiet wanneer het touw helemaal is uitgetrokken! Het touw daarna rustig weer laten oprollen, niet loslaten totdat het touw helemaal is teruggerold. trekknop

In het meest rechtse doosje zitten enkele hertenkeutels In het meest rechtse doosje zitten enkele hertenkeutels. Het doosje kan van het steuntje af gepakt worden zodat de kinderen de keu- tels beter kunnen bekijken. Probeer s.v.p. niet om het doosje open te maken! Als laatste een afbeelding van de omgeving waarin damherten graag leven. Op dezelfde manier komen achtereenvolgens het konijn, de bunzing en de mens aan bod.

Konijn Vertel van links naar rechts. Als u bij de schedel bent kunt u het doosje met de konijnen- schedel van het steuntje pak- ken zodat de kinderen het beter kunnen bekijken. Als planteneter heeft ook het konijn geen hoektanden nodig. De snijtanden slijten bij het knagen, deze blijven daarom doorgroeien. De kiezen zijn plooikiezen. Ook in het konijnensilhouet zit een touwtje dat u kunt uittrekken om de darmlengte (ca. 20x de lichaamslengte) aan te geven. Zorg er- voor dat de trekknop niet uit uw handen schiet en laat de knop niet los voordat het touwtje weer helemaal teruggerold is. plooikiezen snijtanden geen hoektanden

In het meest rechtse doosje zitten enkele konijnenkeutels In het meest rechtse doosje zitten enkele konijnenkeutels. Het doosje kan van het steuntje af gepakt worden zodat de kinderen de keu- tels beter kunnen bekijken. Probeer s.v.p. niet om het doosje open te maken! Als laatste een afbeelding van de omgeving waarin konijnen graag leven.

Bunzing Vertel van links naar rechts. Als u bij de schedel bent kunt u het doosje met de bunzing- schedel van het steuntje pak- ken zodat de kinderen het beter kunnen bekijken. Een vleeseter heeft stevige hoektanden nodig om zijn prooi te kunnen vangen. De snij- tanden kunnen het vlees van de botten schrapen. Knip- en scheurkiezen helpen bij het weg- werken van het vlees. Ook in het bunzingsilhouet zit een touwtje dat u kunt uittrekken om de darmlengte (3-5x de lichaamslengte) aan te geven. Zorg ervoor dat de trekknop niet uit uw handen schiet en laat de knop niet los voordat het touwtje weer helemaal teruggerold is. snijtanden grote hoektanden knip- en scheurkiezen

In het meest rechtse doosje zitten een paar drolletjes van de bunzing In het meest rechtse doosje zitten een paar drolletjes van de bunzing. Het doosje kan van het steuntje af gepakt worden zodat de kinderen de drol- len beter kunnen bekijken. Probeer s.v.p. niet om het doosje open te maken! Als laatste een afbeelding van de omgeving waarin de bunzing graag leeft.

Mens Vertel van links naar rechts. Als u bij het gebit bent kunt u het gebit van gips, de grote modellen van snijtand – hoek- tand – knobbelkies en het mo- del van de onderkaak met los- se tanden en kiezen bekijken. Laat de kinderen zelf de losse tanden en kiezen op de goede plaats in de kaak zetten. Een alleseter gebruikt zijn snij- tanden om af te happen, zijn hoektanden om door te bijten en de knobbelkiezen om het voedsel fijn te malen.

In het silhouet van de mens zit een touwtje dat u kunt uittrekken om de darmlengte (ca. 8x de lichaamslengte) aan te geven. Zorg er- voor dat de trekknop niet uit uw handen schiet en laat de knop niet los voordat het touwtje weer helemaal teruggerold is. Rechts naast het bord hangt een meetlint waarmee u bij een kind de lengte van kop tot kont kunt meten. De groep kan daarna zelf op de vloer 8x deze lengte afpassen: zo lang zijn dus de darmen van het kind! De ‘mensendrol’ in het doosje is namaak. U kunt het doosje van de steun halen om het beter aan de kinderen te kunnen laten zien. meetlint

Spel De groepen 3, 4 en 5 hebben een Locospel met draaischijf. Materiaal: platte doos met spel- bord, houten doos met kaartjes voor groep 3, 4 en 5 (gemerkt met een blauwe ring op de doos), draaischijf. doos met kaartjes voor groep 3-4-5

Begin Haal de deksel van het spelbord. Voor groep 3-4-5 wordt de bordkant met de plaatjes gebruikt. In 4 rijen staan hier knager, vleeseter, herkauwer en alleseter met van links naar rechts het dier, het gebit, het voedsel en de uitwerpselen. Leg alle kaartjes open op tafel. Voor groep 3-4-5 zijn alle kaartjes rechtsonder gemerkt met een blauwe ring.

Spelverloop Er wordt gespeeld in de richting van de wijzers van de klok. Kies een kind uit dat mag be- ginnen. Dit draait aan de schijf. Als de schijf stil staat is in de uitsparing een tekst te lezen (lees deze tekst zelf voor bij groep 3). Het kind kiest van tafel het kaartje met het plaatje dat daarbij past en legt dit bovenop hetzelfde plaatje op het bord. Ligt het bijbehorende plaatje al op het spelbord, dan mag het kind nog eens draaien en zoeken. Daarna is het volgende kind aan de beurt.

Eind Het spel eindigt wanneer alle kaartjes op hun plaats liggen. Controleer nu samen met de kinderen of alle antwoorden goed waren. Leg hiervoor de deksel op de doos met de plaatjes erin en keer het geheel om. Haal de onderkant en het spelbord weg. De kaartjes moeten de op- lossing op de foto geven (zoog - dieren - hoe - zo – eten - zoals - je - gebekt bent). Bij dit spel is er geen winnaar. NB Let op, niet alle plaatjes op de kaartjes zijn exact gelijk aan die op het bord!

Werkvel groep 3-4-5 Links staan drie dieren met hun gebitten: een planten-eter, een vleeseter en een alleseter. Rechts staan allerlei soorten voedsel. Dier en bijbehorend voedsel moeten dezelfde kleur krijgen. Dit kan op school gebeuren. Wilt u het werkvel bij het IVN maken, dan moet gezorgd zijn voor kleur-potloden op de post. De oplossing van het werkvel zit in het werkboek.

Opruimen Na de laatste groep spel opruimen en tafel/stoelen rechtzetten. De materialen gaan door veel handen. We nemen aan dat iedereen hiermee voorzichtig is, maar toch kan er iets kapot gaan of kwijt raken. Meld dit s.v.p. meteen bij degene die vanuit het IVN de ochtend/middag begeleidt, of bij de leerkracht. Bedankt voor uw medewerking en veel succes en plezier met het bezoek aan Zoogdieren ... Hoezo?.