1 Case 1: De kernwaarden van het WK en EK Voetbal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Ondernemen in de praktijk
Opbrengstgericht werken, communicatie en besluitvorming Masterclass 1 april 2011 Monique Rosens Consultancy 1.
ZAPPcity Project ZAPPcity • alle evenementen onder één publicitaire paraplu • 28 augustus – 14 september • kunst, cultuur, sport, media • locaties.
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
A perfect match? Hoe consumentenpsychologie en internet kunnen worden ingezet om goede doelen aan goede ambassadeurs te helpen Ivar Vermeulen Communicatiewetenschap,
Be ready to get blown away!! Bart Venema Kevin Gerde Pleun Klootwijk CDM1B.
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Games in marketing. Hoe kunnen games uw marketingstrategie naar een hoger plan tillen?
1 Case 6: Merchandisinginkomsten in het professionele voetbal: van Manchester United tot KRC Genk Merchandising in de sport: de verkoop van producten/diensten.
Wij houden onze spreekbeurt over geld
SPONSORAVOND v.v. RK WIK 24 november 2004
De kracht van een individu en de macht van het TEAM
Cross Mediacampagne Opdracht gever: KLM
Nico Mulder, manager consumer marketing
Nederlandse wapenexport en doorvoer
Een marketing concept geboren uit reclame doeleinden
Waarde van een merk voor de aanbieder: Voorkeurspercentage cola in blind-test: Merk A51 % Merk B44 %
H7: Productmanagement.
Frederic Mes – B1 Wim Marynissen – B1
Ondernemen na je studie!
CROSS MEDIA Wat lever je 15 oktober op? Cross Media plan voor Museumnacht (hardcopy) –Medialandschap –Doelgroep (en) –Communicatiedoelstelling –Communicatiestrategie.
Cross Media.
Advergames Door: Max van Zeeland, Jeroen Hoebe, Michael Nigbur, Jesse Eikema, Rick Borgeld.
Marketing presentatie
MARKETINGCOMMUNICATIE IN DE SPORT Prof. Dr. Wim Lagae
Hoofdstuk 12 Public relations, sponsoring en regelgeving.
Case 1 Kim en Justine Marketingcommunicatie ván en dóór sport.
Hoofdstuk 3: Sportsponsoring en PR
Het effect van Engelse slogans in advertenties
Voetbalmarketing Are you being served. KU Leuven, 11 oktober 2012
INDEPENDER De gebruikswaarde van de CQ-index voor Independer 24 april 2007.
Mission Olympic, The City Simon Keijzer. NOC*NSF Breedtesport: "Het versterken van de georganiseerde sport, zodat zo veel mogelijk inwoners van Nederland.
Profiel van de Accell Group Accell Group is een groep van internationale ondernemingen, actief in het ontwerpen, de productie, marketing en verkoop.
De Internationale activiteiten van De Post Peter Somers 5 september 2007.
Business Marketing Management
Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
Citymarketing Hilversum 2006
BEDRIJVENSAFARI Woensdag 11 November ARA Het bedrijf Ongeveer 35 jaar geleden opgericht 70 communicatiespecialisten 3 afdelingen - ARA M/V -> Arbeidsmarkcommunicatie.
Juridische Risico's Sportevenementen
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
[Productnaam] Marketingplan
Spreekbeurt Freek Daniels Groep 7 12 december 2014
Case 3 The skybox is the limit Topsportevenementen en hospitality.
1 Case 4 Virtuele televisiereclame in de sport. 2 Ontstaan en evolutie - USA jaren negentig - Virtuele speltoevoegingen en reclame - Amerikaanse sporten.
Vraaggericht aanbod creëren. Lage Mierde, 13 november 2012Albert van Schendel 1.
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
Tatiana Constandse John Ouderling.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Eerstejaarsproblemen
Oriëntatiefase  De longlist: aantal en vaststelling  Buying center: veranderde/veranderende samenstelling Inleiding strategie Duijnstee Consultancy.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Welkom. Welkom Voorburgse Rugby - Club We staan! Nu gaan we leren lopen, samen met jullie! Organisatie: Bestuur: Bart, Kour, Maurits TC: Fer en Kour.
Tom Ambaum Tom Ambaum | Global Sales Dirctor
Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten.
DE NIEUWE SPORTCONSUMENT? HET NIEUWE SPORT CONSUMEREN! Ontwikkelingen in 'passieve' sportbeleving vanuit het perspectief van een marketeer. Nationaal Hockey.
Groningse sportevenementen ambitie Sportevenementen.
Printshop Services Online Copyshop, Printshop, Printen.
WALKING FOOTBAL L S.V. DE FORESTERS PROCES, ACTIVITEITEN & LANGE TERMIJN VISIE.
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
De marketing van kennis
Promotie en marketing Hoe zetten we nieuwegein op de kaart?
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
[Productnaam] Marketingplan
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Transcript van de presentatie:

1 Case 1: De kernwaarden van het WK en EK Voetbal

2 I. De kernwaarden van voetballandenkampioenschapp en Country- en city-marketing: landen en steden zetten zich via voetbal op de kaart Onderliggende boodschap: bezoek dit land/ deze stad !

3 EURO 1996 ‘Football Comes Home’ Marktonderzoek: – n = 500 – VK, Frankrijk, Duitsland en Rusland – 11/’95 en 7/’96 Perceptie Euro ’96 (belang toernooi, gevoel van trots, invloed van hooligansime, …)

4 France 1998 ‘The Beauty of a World at Play’: – universality – excitement – sharing Merkopbouw: rol van evenementen en media Sterk merk met beperkte houdbaarheid Schaduwzijde: ticket

5 EURO 2000 ‘Football without Frontiers’ Organisatie: – tijdelijke Stichting Euro 2000 – Sports-Com Actieve PR met media Probleem in België: overbelichting veiligheidsproblematiek

6 EURO 2008 Zie Achtergrondartikel 1: Veertien landen willen Euro 2008 binnenhalen Achtergrondartikel 2: Alpen halen Euro 2008 binnen Kandidatuur Nordic 2008  eHighway Express, United Smile, MIP

7 II. Sponsors haken in op kernwaarden van landen voetbalkampioenschappen Voetballandenkampioenschap: ook een merkenfestijn  complexe multisponsoromgeving Illustraties: – algemene perceptie sponsoring Euro ’96 – perceptie producten en diensten Euro ’96- sponsors – officiële partners en leveranciers France ’98 en Euro 2000

8 Merkencase: – Coca-Cola – Adidas – Opel – Mc. Donald’s – Snickers (+sponsorpooling) – Hyundai – Nashuatec – Adecco

9 Vragen ter discussie: 1. Welke overeenkomsten en verschillen zijn er tussen de kernwaarden van Nordic 2008 en van France ’98? 2. Bespreek de houding van de consument ten aanzien van het imago, de sponsoring en de sponsorende merken van EURO ’ Op welke voetbalkernwaarden haakte Coca- Cola zowel tijdens France ’98 als EURO 2000 in? Geef de essentie van de sponsorscommunicatie van Coca-Cola weer. 4. Vergelijk de imagotransfer die een business-to- business-merk en een business-to-consumer- merk via de sponsoring van een voetballandenkampioenschap wil realiseren.