en de Gemeenschapsdiensten Erik van der Schaft
Onderwerpen De tien geboden van de gemeen-schapsdiensten Een paar statistieken Hoe kunnen we de diensten vormgeven? Actuele voorbeelden
Het eerste gebod Vraag je af wat de vraag is
Het tweede gebod Laat de politiek richting geven
Het derde gebod Hou de politiek buiten de uitvoering
Het vierde gebod Vergeet je media-megalomanie
Het vijfde gebod Vermaak het volk
Het zesde gebod Manipuleer het onderbewuste
Het zevende gebod Creëer mijnpakketjenicheinteresses.tv
Het achtste gebod Verwacht geen reactie of retentie
Het negende gebod Kill your darlings
Het tiende gebod UPC doet er niet toe
Een paar statistieken Minder dan 10% herinnert zich Postbus 51 spotjes Maar 74% is positief >70% Internetters gebruikt primair e-mail en chatrooms In GB gebruikt <10% van abonnees interactieve TV diensten, gemiddelde waardering 3.7 In VS pilot steden kan <1% spontaan aangeven welke gemeenschapsdiensten beschikbaar zijn Maar 32% staat open voor interactieve democratie En 87% wil interactieve publieksvoorlichting
Salto’s Rol Tot op heden passief, af en toe doorgifte van publieksvoorlichting Geen beleidsfocus, opportunistisch Alleen radio en TV Geen link met visies van aanbieders Vanaf nu coördinerend en initiërend Gedefinieerde beleids-velden en concrete projecten Doelgroep gericht, bepaalt optimale media-mix Evenwicht tussen “officiële” visie en alternatieven
Welke diensten wil Salto gaan brengen?
Vijf beleidsterreinen Onderwijs Opvoeding Gezondheid Werkgelegenheid Directe Democratie
Uitgangspunten De boodschap komt pas over als hij lekker verpakt is Wij weten niets van inhoud, alleen van de vorm. Dus: samenwerking essentieel Optimaliseer respons en interactiviteit door peer to peer elementen in te bouwen TV, radio en nieuwe media moeten op elkaar worden afgestemd, Salto-aanbieders kunnen beperkte rol spelen De doelgroepen moeten worden betrokken bij het ontwerp van de diensten Individuele projecten EN niche-kanalen.
Peuterzorg als voorbeeld Gezondheidsproblemen, ontwikkelingsachterstand en sterfte onder allochtone peuters is vele malen hoger dan gemiddeld Niet meer bij consultatiebureaus, nog niet bij schoolartsen, huisartsen vaak niet gebruikt Vaak weinig of geen kennis over preventie, inentingen, voeding Het onderwerp wordt saai of niet relevant gevonden, eigen kennis overschat, belang van medisch ingrijpen onderschat, vaak fatalisme en trots
Peuterzorg Kern boodschap: u weet zelf wat goed is voor uw kind, hier zijn tips en ideetjes, u aangeboden door de experts Vorm: drie fasen: tv- en radiospotjes, passieve (vermaaks-) programma’s in eerste fase; tweede fase: inbellen, “live” evenementen, incidentele speciale interactieve elementen in programma’s en prijsvragen. Tenslotte: nichekanaal (Babynet.nl?) met audio, video en Internet-aanwezigheid in derde fase. Partners: GGD, AMC, Consultatiebureaus, Salto, IDTV, VWS, Gemeente, Moskeeën, Buurthuizen, DDS, Tijdschrift Ouders, Babynet.nl
Concrete Projectelementen Telenovela en/of docusoap in kinderkliniek Comedy rond single werkende moeder Spelprogramma/quiz On-line SIM-applicatie Talkshow Hulplijn/on-line vraagbaak Discussie en voorlichting in buurthuis in kader van peuterfeesten De Peuterbus komt naar je toe Open dagen AMC, klinieken e.d. Reizende theatergroep
Concrete Projectelementen De Peuter van de Week Peuterkookprogramma Virtuele arts Inzenden eigen filmpjes Programma database op Babynet: alles terug te halen BN-er als gezicht van de campagne en een (commercieel uitgebracht) campagnelied, gezongen door bekende artiest
Kosten per 12 maanden Telenovela: 2.5 miljoen Comedy: 2 miljoen Spelprogramma: 0.1 miljoen Talkshow: 0.2 miljoen Kookprogramma: 0.1 miljoen Internet: 0.5 miljoen Muziek: 0.05 miljoen Theatergroep: 0.4 miljoen Coordinator/bureau: 0.1 miljoen
Tijdspad Voorbereiding: maart-mei 2001 Fase 1: mei-oktober 2001 Fase 2: augustus-dec. 2001 Fase 3: november 2001 - …..
Ik dank u voor uw aandacht