Computerarchitectuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Computers en systeemsoftware : hardware
Advertisements

Test computertermen: Deze test gaat over de vorige les. Je krijgt steeds een vraag te zien waarop je het juist antwoord moet aanklikken. Is je antwoord.
PROS2 Les 13 Programmeren en Software Engineering 2.
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur EIT OGO-1.2 addendum (1): Het ontwerpen van processoren.
Hoe werkt een rekenmachine?
Componenten voor een werkende computer
De PC bestaat uit Systeemkast Monitor of beeldscherm
Hardware (1) SGDB Informatica.
Module 2 – Hoofdstuk 3 Opbouw en werking van de computer.
Processor & Toetsenbord
Par. 3.1 Computers zijn overal
Kennismaking met de computerconfiguratie
Slide 1Structuur en Organisatie van Computersystemen: deel 2Yolande Berbers Geheugen-hiërarchie.
Hardware (1) NSG Informatica.
Jerry van den Heuvel Pim van der Lee
Week 1: overzicht computersysteem-organisatie
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 4(2): Digitale.
Extern Geheugen Lol.
Het werkgeheugen stored program concept (John von Neumann) Het achtergrondgeheugen Geheugen.
Het computergeheugen.
Hardware (2) SGDB Informatica.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
bus DE BUS Controller: de electronica die het apparaat bestuurd Transport van bits over de bus.
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
Week 2: Microarchitectuur niveau ALU en datapad
automatiseringselektronica
C programma int main(){ } Compilatie met devc++ in file main.c Gecompileerd programma in file FirstProgram.exe Mov R1, 120 Mov R2, 160 ADD R1, R2.

De computer: Hardware Het beeldscherm Het toetsenbord De muis
De processor.
5JJ20: Computerarchitectuur 2M200: Inleiding Computersystemen
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 1(2): overzicht.
1/1/ / faculty of Computer Science eindhoven university of technology 5B040:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 7(1): Flow of.
5JJ20: Computerarchitectuur 2M200: Inleiding Computersystemen
Geheugenbeheer ICT Infrastructuren hoofdstukken 7 en 8.1.
1Ben Bruidegom Hoe werkt een rekenmachine? Ben Bruidegom AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam.
1Ben Bruidegom A Harvard Machine Recapitulatie Calculator Calculator  Calculator met “loopjes” Calculator met “loopjes”  Processor.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
SPLD : Simple Programmable Logic Devices Dirk Smets KHLim - dep. IWT Digitale Elektronica Programmeerbare Logica DIA 1 DIA 1 Logische functie n Elke logische.
Hoe werkt een rekenmachine?
1Ben Bruidegom 1 De Harvard Machine Van rekenmachine met “loopjes” naar processor.
1 Van Harvard naar MIPS. 2 3 Van Harvard naar MIPS Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages Verschillen met de Harvard machine: - 32 Registers.
Computerarchitectuur
Security Technology PICT les 1
1 ICT Infrastructuren 19 november 2007 David N. Jansen.
Presentatie door: Martijn Schmid, Kathinka Veldkamp en Nynke Zwart
Processor & Toetsenbord
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 4: Digitale logica niveau klokken en geheugens.
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 4: Inleiding InstructieSetArchitectuur (ISA) datatypen.
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 4: Digitale logica niveau: “systeem-architectuur” cpu-chips.
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 2: IDaSS.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Samenwerking tussen processor, registers en RAMgeheugen
In de buik van de PC Les 1.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 5(2): Microarchitectuur.
RAM-geheugen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
BIOS en Opstarten.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 1 Les 6 - onderwerpen Uitleg.
Onderwerp: PIC assembler programmeren
Hardware van een pc Van Hoof Minke. Geschiedenis.
Digitale gegevens Drs. Ing. Rainier Kock 1. Vorige les 2 Computers werken met elektrische schakelingen Schakelaar aan = 1, uit = 0 Tekst, geluid en beeld.
Hardware (2) SGDB Informatica.
Huiswerkcontrole tabel 3
Digitale Methoden Onderdeel van vak Computer Systemen
3 Hardware 3.3 Moederbord, slots en bussen.
3 Hardware 3.1 De processor en intern geheugen
Hardware (2) SGDB Informatica.
Hoofdstuk 3 - Computersystemen
Transcript van de presentatie:

Computerarchitectuur V1CP1 – week 5 Computerarchitectuur

Blokschema computersysteem adresbus databus controlebus CPU MEMORY I/O

Componenten van een computersysteem CPU Het rekenhart van een computer Voert instructies, ‘eenvoudige rekenstapjes’, uit Geheugen Voor de opslag van instructies en data I/O Voor communicatie met de buitenwereld, d.w.z. Harde schijf Netwerkkaart Beeldscherm Etc. ... Bussen Voor de verbinding van de componenten

Buslijnen Een bus is een verzameling parallelle verbindingen (lijnen), waarbij iedere lijn 1 bit kan transporteren 8 bits bus

Onderdelen systeembus Databus transporteert data en instructies tussen registers ingang en uitgang Adresbus transporteert adressen waar de data of instructies heen moeten of vandaan moeten komen alleen ingang Controlebus transporteert de signalen die nodig zijn om data- en adres transport te coördineren

Geheugen module Opslag van data en instructies primair geheugen secundair (achtergrond)geheugen Bevat vele cellen voor een bepaald aantal bits (b.v. 8) elke cel heeft een adres capaciteit = aantal cellen * bits per cel Beschikt over een aantal adreslijnen bepaalt het aantal cellen n lijnen  maximaal 2n cellen Beschikt over een aantal datalijnen vaak gelijk aan het aantal bits per cel

Random Access Memory (RAM) alle geheugenplaatsen kunnen in willekeurige volgorde worden gelezen en geschreven verliest zijn inhoud als de spanning wegvalt

Aansluiting RAM module CS - Chip Select R/W - Read/Write

Soorten RAM geheugen Statische RAM (SRAM) Dynamische RAM (DRAM) onthoudt de data zolang de voedingsspanning aanwezig is Dynamische RAM (DRAM) verliest zijn data na verloop van enkele ms en moet daar regelmatig worden ‘opgefrist’; de refresh cycle compacter dan DRAM (factor 4) adreslijnen worden vaak gemultiplext

Multiplexing van adreslijnen RAS - Row Address Strobe CAS - Column Address Strobe

SIMM van DRAM modules

ROM geheugen Read Only Memory heeft ook random access! behoudt zijn inhoud als de stroom wegvalt heeft vele varianten ‘echt’ ROM – inhoud wordt vastgelegd bij fabricage PROM – is eenmalig programmeerbaar EPROM – kan worden gewist met UV licht EEPROM – kan bloksgewijs elektrisch worden gewist flash EEPROM – kan met 1 actie (1 flash) worden gewist

EPROM module CS - Chip Select PGM - Program

Blokschema computersysteem met ROM adresbus databus controlebus CPU RAM I/O ROM

Central Processing Unit (CPU) n bepaalt het adresbereik – max. 2n geheugenregisters m – vaak gelijk aan het aantal bits per register

Opbouw van de CPU adresbus BIU databus controlebus ALU Registers Status register Stack pointer PC ICU Instructie register TU 1001001001001110

Onderdelen van de CPU CPU = Central Processing Unit ICU = Internal Control Unit TU = Timing Unit ALU = Arithmetische/Logische Unit BIU = (Basic) Input/Output Unit Registers (General Purpose) Program Counter (PC) Stackpointer Statusregister Instructieregister

Bus timing adres data adres stabiel R/W Lees cyclus Schrijf cyclus

Werking van een processor Haal een instructie op (Fetch) zet inhoud PC op adresbus geef een leessignaal op controlebus verhoog inoud van PC plaats data van databus in Instructie Register Decodeer de instructie (Decode) Voer de instructie uit (Execute) Sla het resultaat op (Store) Ga naar 1

Stored Program Architecture John von Neumann (28-12-1903 - 8-2-1957)

Instruction Execution Von Neumann cyclus S Store Result F Instruction Fetch E Instruction Execution D Instruction Decode

Opdrachten Bestudeer hfdst.7.1 t/m 7.3.2 (uitgezonderd intermezzo’s) Lees hfdst. 7.4 t/m 7.4.2 (uitgezonderd intermezzo’s) Maak opgaven 7.1, 7.2, 7.6 en 7.7