De ICT-infrastructuur discussie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Renco Bakker BPMConsult
Records management en informatie-architectuur
De business discussie: strategie en ICT
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
De organisatie-discussie: organiseren en ICT
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
De organisatie-discussie: ICT-governance
ICT-integratie zonder risico´s Een aanpak voor integratie van informatievoorzieningen bij fusies en samenwerkingsverbanden. Beurs Overheid en ICT,
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Organisatie en beheer Week 2.
Information Management
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Informatiestrategie INFS – College 4
Facility management en inkoop
Les 1 M&O.
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
strategie als een proces
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Minicollege Service Oriented Architecture
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
© Copyright Dragon1 - Alle rechten voorbehouden.
/ MAXIMAAL DRIE WOORDEN 0 For internal use GETRONICS / KPN acquisitie en samenwerking Roelof Mulder BUSINESS UNIT DIRECTOR GETRONICS ICS 6 APRIL 2010.
ArchiValue: de APG-Case
Blauwdruk MULTI CHANNEL Architectuur
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Business & Informatieplanning (BIP)
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Initiatief doelen standaarden systemen waarden empowermentcreativiteit visie Intern Extern Flexibiliteit Controle De essentie van de ontwikkeling van medewerkers.
BlueDolphin To facilitate progress through organized knowledge Wilko Visser VIAG kennissessie 23 mei 2014.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Business Intelligence
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Business en IT Consulting
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Informatie management HC2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
FLOWer is… Case Handling Proces management zonodig tot op het bot
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Les 1: Brainstorm en kennismaken
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Business case Enterprise Service Bus
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

De ICT-infrastructuur discussie © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam ICT-strategie via de resource-based benadering: infrastructuur architectuur systeemintegratie Infrastructuur discussie Management & ICT Business discussie Economie discussie Organisatie discussie

Infrastructuur als managementinstrument © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Het vijfde perspectief in het Strategic Alignment Model Bedrijfsstrategie ICT-strategie Infrastructuur als enabler Bedrijfsstructuur ICT-structuur Bedrijfsdomein ICT-domein

De resource-based visie © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam eindproducten capaciteit om te concurreren op prijs en prestatie capaciteit om nieuwe functionaliteiten (van producten voor klanten) te ontwikkelen (innovatie in product en proces) capaciteit om nieuwe kansen te creëren (kennis en vaardigheden) kernproducten/ kernprocessen kerncompetenties B e d r i j f s i n f r a s t r u c t u u r Bron : Prahalad

De resource-based visie en ICT © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam eindproducten capaciteit om te concurreren op prijs en prestatie capaciteit om nieuwe functionaliteiten (van producten voor klanten) te ontwikkelen (innovatie in product en proces) capaciteit om nieuwe kansen te creëren (kennis en vaardigheden) internettechnologie workflowmanagement datawarehouse callcenter- technologie kernproducten/ kernprocessen objectarchitectuur componenten assemblagetechnologie kerncompetenties kennistechnologie intranet groupware B e d r i j f s i n f r a s t r u c t u u r Bron : Prahalad

Waarom een ICT-infrastructuur ? © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Synergie benutten Doelsynergie: markt, distributiekanaal, product, proces Functionele synergie: IT-efficiency kosten kwaliteit, deskundigheid Organisatorische flexibiliteit Lange termijn: organisatiewijzigingen Korte termijn: slagvaardigheid Hefboomwerking Innovaties Kerncompetenties

specifieke applicaties generieke applicaties Infrastructuur: samen delen © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Systemen opgebouwd uit componenten op basis van de informatie-infrastructuur specifieke applicaties generieke applicaties Accelereren op de infrastructuur Benutten van opgebouwd vermogen Functie basisvoorzieningen IT-infrastructuur maatschappij branche bedrijf unit Bereik

De ontwikkeling van ICT-infrastructuur © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Gerijpte technologie ‘verdwijnt’ na verloop van tijd in de infrastructuur Generieke applicaties (primair proces) Generieke applicaties (werkplek) Database managementsystemen Computerplatforms en netwerken ICT-infrastructuur

Nieuwe regels voor IT-management IT doesn’t matter © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Nieuwe regels voor IT-management Geef minder uit Moeilijker om concurrentievoordeel te bereiken Makkelijker om kostennadeel op te lopen Wees niet de eerste Wet van Moore: meer IT voor minder geld Minder risico dat het niet goed werkt Zoek naar zwakke plekken, niet naar kansen Afbreukrisico neemt toe door meer IT Bron: Carr, HBR May 2003

Slim benutten van ICT-infrastructuur © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Maak gebruik van de ‘onderliggende’ ICT-infrastructuur die niet (meer) concurrerend is Onderscheid je met (andere) ICT ‘on top of’ afdeling business unit onderneming bedrijfstak ICT-infrastructuur maatschappij

Implicaties voor ICT-strategie (1) © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam ICT-infrastructuurstrategie Welke ICT is/wordt ‘concurrentieneutraal’ op maatschappelijk en bedrijfstakniveau? Welke producten/processen bepalen de identiteit genieten prioriteit dienen op de achtergrond zijn noodzakelijk? Managen op ‘operational excellence’: gebruik ‘proven technology’ gebruik geldende (de facto) standaards stuur op kosten investeer op basis van harde business cases infrastructureel?

Implicaties voor ICT-strategie (2) © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam ICT-innovatiestrategie Business-met-IT innovaties In welke marktsegmenten zijn we echt onderscheidend? Welke productkenmerken zijn onderscheidend (voor de klant)? Welke processen bepalen de identiteit of genieten prioriteit? IT is zelden de enige ‘business driver’ Business en IT in samenhang managen (programma) Gebruik zoveel mogelijk ‘proven technology’ Borduur voort op de bestaande ICT-infrastructuur Stuur op ‘ondernemers-business cases’ Aandacht voor innovatieproces

Een visie op de ICT-infrastructuur © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Generieke services voor klantcontact Internet call center voice respons cards office support direct mail man’ment customer resource mining kennis- data Generieke services voor bedrijfsvoering Generieke services voor klantmanagement groupware workflow werkplek imaging Kern- gegevens Applicatie- componenten Basis-infrastructuur communicatie/computerplatforms Organisatie besluitvorming financiering beheer

Gelaagde ICT-infrastructuur © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Centrale coördinatie Locale IT voor bedrijfs- processen Business unit 1 Business unit 2 Locale IT voor bedrijfs- processen Locale IT voor bedrijfs- processen b.v. verkoop, orderverwerking, fin. admin., bedrijfsbesturing Concern- IT-infrastructuur b.v.PC/LAN, Intranet, e-mail, home page, klanten database, salarissysteem, corporate accounting Publieke infrastructuur b.v. Internet, electronisch warenhuis, telecoms, branchenetwerk Bron : Weill

concerninfrastructuur Hoe komt de ICT-infrastructuur tot stand ? © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam strategie- gestuurd business maxims strategische context IT maxims strategische intentie van het concern synergie tussen business units BU’s strategische intentie huidige strategie infrastructurele voorzieningen visie op concerninfrastructuur economie- gestuurd deals Bron : Weill

Waarom architectuur? © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Vertaling van de businessdoelstellingen naar het ICT-domein Richting aangeven waarin zal worden gekoerst (‘baken’) Structuur geven aan de dingen die we doen door het speelveld af te bakenen: wat wel, wat niet complexiteit inzichtelijk te maken Basis voor vernieuwingsplannen Toetsingskader voor investeringen, projecten e.d. Basis voor afspraken: standaards, spelregels, kwaliteitseisen.

Wat is architectuur? Representatie Op verschillende momenten © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Representatie modellen, schema’s motiveringen, doelstellingen, beperkingen beleidsafspraken, standaards (richtlijnen) Op verschillende momenten ist en soll (1 jr., 3 jr., …) dynamisch transitieplannen

Vier basisarchitecturen © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Business visie Business architectuur businessmodel procesmodel organisatiemodel Informatie architectuur Infrastructuur architectuur functiemodel F Applicatie- model Gegevens- model Systemen- model Netwerk- model Implementatie architectuur Implementatiemodellen Software Middleware Oper.syst. Hardware Netwerken migratieplan

(Systeem)integratie: waarom en wat? © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Strategie/organisatiemodel Producten/markten Bedrijfsprocessen Applicaties/gegevens ICT-infrastructuur Middleware Computerplatforms Netwerken Financial holding Managementholding? BU’s / PMC’s Functionele structuur? Overlap producten en markten? Overlap in bedrijfsprocessen? Gemeenschappelijk gebruik zinvol/ mogelijk? Economies of scale? Economies of skills?

(Systeem)integratie: waarom en wat? © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Business/waarde- motieven Strategie/organisatiemodel Producten/markten Bedrijfsprocessen Applicaties/gegevens ICT-infrastructuur Middleware Computerplatforms Netwerken ICT/efficiency- motieven

Raamwerk voor ICT-integratiestrategie © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Beide organisaties effectief? Nee Ja Preservatie Symbiose Nee Ja “Samen apart bijeen” “Communicerende vaten” Overlap in de bedrijfsprocessen? Eenzijdig invoegen Gelijkwaardige integratie “In je opnemen en afbouwen” “Volledig in elkaar opgaan” Bron: Batelaan,Veltman M&I, nr. 5, 2002

Raamwerk voor ICT-integratiestrategie © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Beide organisaties effectief? Nee Ja Preservatie Symbiose Richting van de integratie? Horizontaal Verticaal Preservatie van informatiesystemen Voorwaartse integratie van informatiesystemen d.m.v interfacing Ketenintegratie van informatie- systemen d.m.v. interfacing Nee Ja Overlap in de bedrijfsprocessen? Eenzijdig invoegen Gelijkwaardige integratie Technische kwaliteit ICT leidende org.? Laag Hoog Technische kwaliteit ICT? Laag Een of beide hoog Preservatie van informatiesystemen Migratie naar de informatie- systemen van de leidende organisatie Technische kwaliteit Laag Hoog ICT leidende org.? Samen naar nieuw Migratie naar de informatiesystemen met de beste technische kwaliteit Migratie naar de informatiesystemen v.d.leidende org. Bron: Batelaan,Veltman M&I, nr. 5, 2002