Hoe verhalen onze opinies en attitudes beïnvloeden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
M/V in de kerk Man and woman in the Church Doelen: informeren, bezinnen, oefenen Goals: to inform, to reflect, practice 1 december: de bijbel | the Bible.
Advertisements

22 February 2013 Randstad. Welcome Who is Who Triple P Bottom Line.
Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
E-Books: waarheen, waarvoor HIN & AIN 3 juni 2010 Mr Chr.A. Alberdingk Thijm SOLV Advocaten
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
You do remember, don’t you?
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Reading Test – answers explained Class 8A Chapter 6.
Scaling up testing and counselling as it looks from treatment data monitoring perspectives: The applied research outcomes and the policy implications it.
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden is ondergebracht bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden.
San Diego Gesynchroniseerde diapresentatie – Freddy Storm 02/2010 Working all day and the sun don't shine Trying to get by and I'm just killin' time.
Stephan Klein Erasmus Universiteit Rotterdam Universiteit Leiden Nijmegen, 26 maart 2012 De leerling als reiziger in tijd en ruimte.
ONREGELMATIGE WERKWOORDEN
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
Directe rede  Indirecte rede
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © Onbekend 1/5 WHEN I THINK OF HIS GOODNESS (Onbekend) 1. When I think of His goodness Wanneer.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
by Louis Armstrong and Kenny G from ENJOY De voorstelling loopt vanzelf De muziek start bij de volgende dia.
Netwerk Algorithms: Shortest paths1 Shortest paths II Network Algorithms 2004.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De Zegen in het Lijden. Oh, what I would do to have the kind of faith it takes, to climb out of this boat I'm in onto the crashing waves Ik zou alles.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
Computer-Mediated Communication Master IK, CIW, MMI L.M. Bosveld-de Smet Hoorcollege 1; di. 7 sept. 2004;
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Inleiding CIW Hoorcollege 3.
SHIFT substudies Effect van ivabradine op LV remodeling en ‘quality of life’ bij hartfalenpatiënten Augustus 2011.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Geluk is… Het gevoel ontdekken je eigen leven in de hand te hebben.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/007] theme: Can I have my money back… can-do : kan minder routinematige situaties aan © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Writing exercise This one goes into your language portfolio!!! You have until the end of the week to hand it in… (So you have a little longer than it says.
Future (toekomst) Je krijgt 2 verschillende vormen van Future.
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
All right 1thv unit 7 gr 2.1 en 2.2.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
Photos do not lie. We are having a wonderful time. Foto’s liegen niet! Wij hebben het heel erg naar ons zin.
Voornaamwoorden.
Combining pattern-based and machine learning methods to detect definitions for eLearning purposes Eline Westerhout & Paola Monachesi.
EML en IMS Learning Design
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
Trends in Training Dr. Tim Takken The Physiology Academy
Training Artists for Innovation (TAFI) TAFI is een Europees project waarin we een Europees raamwerk ontwikkelen voor wat kunstenaars moeten kunnen om.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Salt & Light Zout & Licht
Transcript van de presentatie:

Hoe verhalen onze opinies en attitudes beïnvloeden Prof. Dr. Hans Hoeken h.hoeken@let.ru.nl Afdeling Communicatie- & Informatiewetenschappen Centre for Language Studies

Invloed verhalen: Anekdotisch “Don’t think you’ve got nothing to with this, because you did.”

Programma Evolutionaire verklaringen voor drang om verhalen te vertellen Overtuigende verhalen: Hoe zou dat kunnen werken? Empirisch onderzoek naar narratieve overtuiging: Sneak preview!

Taal en evolutie Taal instrument voor 3 doelen: Verzoeken Informeren Verhalen vertellen Complexe(re) grammatica gevolg van complexere doelen

Verhalen als adaptatie? Verhalen universele eigenschap: alle culturen, alle eeuwen Verhalen verzinnen / Luisteren naar verhalen: Tijdverspilling?

Definitie van verhalen “a perceived sequence of non-randomly connected events, typically involving, as the experiencing agonist, humans or quasi-humans, or other sentient beings, from whose experience we humans can ‘learn’”. (Toolan, 2002, p. 8)

Wat moeten we leren? Minds exist to predict what will happen next (Dennett, 1996) Minds exist to predict who will do what next

Welke rol spelen verhalen? Verhalen als spelmateriaal

Les 1: Doelen, gedragingen, gevolgen Steven Pinker, 1997: How the mind works “Once the fictitious world is set up, the protagonist is given a goal and we watch as he pursues it in the face of obstacles. (…) We watch what happens to them and mentally take notes on the outcomes of the strategies and tactics they use in pursuing their goals.”

Les 2: What was (s)he thinking?

Sociale intelligentie Het vermogen om andermans gedrag te begrijpen voorspellen Beïnvloeden Machiavelliaanse intelligentie

Deel 2: Mechanismen van narratieve overtuiging Experimenteel onderzoek naar effecten verhalen: Overtuigingen: Green & Brock (2000); Strange & Leung (1999) Attitudes: Moyer-Gusé & Nabi (2010), De Graaf, Hoeken, Sanders & Beentjes (2009) Intenties: Diekman et al., 2000; Moyer-Gusé et al. (2011) Sociale intelligentie: Mar et al. (2006)

Narratief effect: wanneer & hoe? Modellen voor narratieve overtuiging: Extended Elaboration Likelihood Model (Slater & Rouner, 2002) Transportation Imagery Model (Green & Brock, 2002) Entertainment Overcoming Resistance Model (Moyer-Gusé, 2008) Nodig als gevolg van: “the failure of mainstream attitude-change theories to offer mechanisms for explaining narrative-based persuasion” (Green & Brock, 2000, p. 717)

Wat is het probleem? Dual-process overtuigingsproces modellen: Hoge betrokkenheid (en capaciteit) leidt tot issue-relevante reacties die uitkomst overtuigingsproces bepalen (Chaiken, 1987; Petty & Cacioppo, 1986). Onderzoek naar narratieve overtuiging: Hoge betrokkenheid leidt tot alles behalve issue-relevante reacties; reacties “tended to be global reactions or emotions” and were “impossible to code” as relevant to the persuasive issue (Green & Brock, 2000, p. 707; Slater & Rouner, 2003; Slater et al., 2006)

Narratieve overtuigings-mechanismen Transportatie / Narratieve betrokkenheid / Absorptie / Presence Aandacht: “Ik vergat waar ik was” Imagery/Witnessing: “Ik voelde me aanwezig bij de beschreven gebeurtenissen” Empathie/Identificatie/Emoties: “I had met het personage te doen / Ik werd geraakt door het verhaal”

Hoe zou dat dan werken? Verhalen roepen sterke beelden op – voer voor availability vuistregel Verhalen roepen geen / minder weerstand op Identificatie met personage

Deel 3: Nijmeegs onderzoek naar narratieve overtuiging De Graaf, Hoeken, Sanders & Beentjes (2009, 2012)

Manipulatie transportatie Verhaal over ervaringen asielzoekster (4 pagina’s) Manipulatie: Gewoon lezen Elke pagina bevat 10 spelfouten “Welke zin kan weg?”

Invloed op transportatie?

Invloed op attitude

Conclusies Transportatie heeft verschillende dimensies Effect op aandacht / aanwezig voelen geen effect op attitude Voor emoties geen effect, wel sterkst gecorreleerd aan attitude

De Graaf et al. (2012) Identificatie als overtuigingsmechanisme Green en Donohue (2009, p. 247) stellen dat als gevolg van identificatie met een personage “statements made by the character or implications of events experienced by that character may carry special weight” in shifting a reader’s attitude.

Hoe zou dat werken? Experiment 1: Gehandicapt sollicitant vs Manager bijna failliete onderneming Manipulatie: verhaal verteld vanuit perspectief sollicitant of vanuit manager.

Resultaten

Experiment 2 Verhaal over moeder in onomkeerbare coma. Twee dochters moeten beslissen wat te doen: één wil euthanasie overwegen, de ander is daar mordicus tegen Manipulatie: Is de perspectiverende dochter vóór overwegen euthanasie of tégen?

Results

Conclusie Identificatie met personage kan als mechanisme fungeren bij narratieve overtuiging Wat zijn mogelijk andere mechanismen?

Hoeken & Sinkeldam (in druk) “statements made by the character or implications of events experienced by that character may carry special weight” (Green & Donohue, 2009, p. 247)

Identificatie en emoties Attitude Gehandicapte vrouw krijgt PGB wat haar in staat stelt om zelfstandig te wonen. Nieuw beleid zou haar dwingen om in verzorgings-huis te wonen. Manipulatie: Vrouw gaat vriendelijk om met hulp en geeft teveel geld terug vs. Vrouw snauwt hulp af en houdt teveel geld zelf.

Resultaten Sympathiek personage Onsympathiekpersonage Aardig? 4.47 (0.85) 3.13 (1.05) p < .001, η2 = .34 Identificatie 4.11 (1.01) 3.51 (0.89) p < .001, η2 = .09 Negatieve Emoties 3.80 (1.30) 3.17 (1.31) p < .01, η2 = .06 Attitude 6.17 (0.95) 5.87 (1.03) p < .05, η2 = .02

Hoe werden emoties opgeroepen? Confounding twee variabelen: Vriendelijk behandelen hulp (of niet) beïnvloedt sympathie Zelf geld houden (of niet) beïnvloedt justice perception Het type and de intensiteit van door verhalen opgeroepen emoties hangen ook af van de mate waarin de afloop afwijkt van een rechtvaardige wereld (Raney, 2004)

Worden emoties opgeroepen door Identificatie of Just world perceptie? Manipulatie sympathie Identificatie Emoties Manipulatie schuld Just world

Study 2 De invloed van schuld? Context: Blog van een man die (tevergeefs) wacht op donorhart Not Responsible Responsible Until last year, I lived the good life. (…) I was a member of a tennis club and loved to be on the court three or four times a week. It happened almost every week that I rolled into bed dead beat after midnight. (…) Eventually, it became clear that I suffered from dilated cardiomyopathy, in my case as a result of hereditary factors. (…) As a result of my genetic problem, the muscles of my heart detoriate faster than usual. 860 words / 22 words different Until last year, I lived the good life. (…) I was a member of a tennis club and loved to it at the bar three or four times a week. It happened almost every week that I rolled into bed drunk after midnight. (…) Eventually, it became clear that I suffered from dilated cardiomyopathy, in my case as a result of alcohol abuse. (…) As a result of my alcohol abuse, the muscles of my heart detoriate faster than usual. 862 words / 22 words different

Resultaten Onschuldig personage Schuldig personage Sympathie Schuldig 4.57 (0.94) 3.75 (1.22) p < .001, η2 = .12 Schuldig 1.74 (0.98) 4.98 (1.42) p < .001, η2 = .64 Identificatie 4.32 (1.05) 3.81 (1.21) p = .02, η2 = .05 Rechtvaardige afloop 2.20 (1.00) 2.90 (0.92) p < .001, η2 = .13 Negatieve Emoties 3.68 (1.19) 3.12 (1.03) p < .01, η2 = .06 Emotionele intensiteit 5.68 (1.01) 5.19 (1.20)

Rol Identificatie / Just world bij oproepen emoties Manipulatie schuld Just world Emotionele intensiteit

Hoeken & Fikkers (in press) Narratieve overtuiging als gevolg van blokkeren kritische vermogens Is kritisch denken incompatibel met verhaalverwerking? Als wel compatibel, beïnvloeden gedachten dan de attitude?

Waarom geen kritisch denken? Niet gemotiveerd We verwerken verhalen voor de log: kritsch denken bederft het plezier dat we eraan beleven Niet in staat: Verhalen “resist logical procedures for what they mean” (Bruner, 1990, p. 60) Wat is de claim die het verhaal wil maken? Wat zijn de ondersteunende argumenten?

Integratie argumentatieve inhoud Fisch (2000): integratie educatieve inhoud in verhalen Educatieve inhoud wordt beter geleerd als Het is sterk verweven is met het verhaal Het expliciet wordt gemaakt

Discussies in verhalen? ‘Look Daisy, if it was down to me, those troops wouldn’t be at the Iraq border. This is hardly the best time for the West to be going to war with an Arab nation. And no plan in sight for the Palestinians. But the war’s going to happen with or without the UN, whatever any government says or any mass demonstrations. The hidden weapons, whether they exist or not, they’re irrelevant. The invasion’s going to happen, and militarily it’s bound to succeed. It’ll be the end of Saddam and one of the most odious regimes ever known, and I’ll be glad.’ ‘So ordinary Iraqis get it from Saddam, and now they have to take it from American missiles, but it’s all fine because you’ll be glad.’He doesn’t recognize the rhetorical sourness, the harshness in her throat.’ (McEwan, 2005, p. 189)

Onderzoeksvraag 1 Optimale omstandigheden voor kritisch denken: Argumentatieve inhoud expliciet én geïntegreerd Thema is persoonlijk relevant Thought-listing gebruikt in plaats van self-report maten In welke mate roepen expliciete argumenten in een verhaal thema-relevante gedachten op?

Materiaal “But if students have to work more to pay for their tuition, they will have less time for studying. That will come at the expense of their study results. The quality of a university education will not be improved in that way”, I say to Willem. He shakes his head. “I think it’s the other way round”, he starts, “Students must be challenged to work harder. That is the only way to compete with universities abroad.” “But if students have to work more to pay for their tuition, they will have less time for studying. That will come at the expense of their study results. The quality of a university education will not be improved in that way”, Willem says. I shake my head. “I think it’s the other way round”, I start, “Students must be challenged to work harder. That is the only way to compete with universities abroad.”

Onderzoeksvragen In welke mate wordt de attitude beïnvloed door identificatie en/of thema-relevante gedachten? In welke mate wordt identificatie bepaald doordat het personage de protagonist is of doordat het personage dezelfde attitude heeft?

Methode 138 Participants (50% female), studenten Controle groep om attitude t.o.v. collegegeld verhoging te meten Afhankelijke variabelen Attitude (α = .85) Attention (α = .74) / Being present (α = .87) Identification protagonist (α = .89) / antagonist (α = .88) Thought listing (not self-report counterarguing!)

Resultaten – RQ1 In welke mate roepen expliciete argumenten in een verhaal thema-relevante gedachten op? Hoeveel proefpersonen hadden thema-relevante gedachten? 56.70% Percentage gedachten over thema: 31.39% Relatie met transportatie? Nee!

Resultaten – RQ2 In welke mate wordt de attitude beïnvloed door identificatie en/of thema-relevante gedachten? Protagonist in favor Protagonist against Attitude p = .01, η2 = .06 3.16 (1.06) 2.67 (0.93) Identification supporter p < .001, η2 = .30 4.01 (1.09) 2.54 (1.19) Positive thoughts as covariate p = .04, η2 = .05 Effect on attitude remains significant Identification supporter as covariate p = .003, η2 = .11 Effect on attitude becomes not significant

Resultaten – RQ3 In welke mate wordt identificatie bepaald doordat het personage de protagonist is of doordat het personage dezelfde attitude heeft?

Conclusies Verhalen kunnen zelfs zeer negatieve attitudes beïnvloeden Onder optimale condities, kunnen thema-relevante gedachten optreden en de attitude (deels) bepalen Identificatie met personage heeft grotere invloed op attitude (replicatie De Graaf et al. (2012)

Part 3 How do narrative perspective and character similarity influence identification and persuasion?

Story about a court case Murder case in court Told from perspective of the defendant’s lawyer or of the victim’s widow Attitude towards Requesting lower sentence for defendant who confessed

60 Faculty of Arts students 60 Law school students Main effect perspective: participants identify with perspectivizing character Main effect on attitude (p < .001, η2 = .29) Identification_widow co-variate (p = .02, η2 = .10), attitude (p = .02, η2 = .10) Interaction: Law students identify with lawyer regardless of perspective but with widow depending on perspective Main effect on attitude (p < .05, η2 = .06) Identification_widow co-variate (p = .03, η2 = .08), attitude (p = .46)

Conclusions Study with Faculty of Arts students replicate previous findings: identification leads to adoption of character’s opinion Study with Law school students shows that extended similarity can overrule perspective Even then, extent of identification with (dissimilar) character influences attitude

Overtuigende verhalen: Samenvatting Verhalen kunnen invloed hebben op de opinies, attitudes en gedrag van mensen Identificatie met een personage kan daarbij een belangrijke rol spelen Feit, fictie, droom – maakt niet uit: Plausibiliteit wel!

Dank u!