WERKEN AAN NETWERKEN Jo Stas9 december 2004. - Persoonlijke, eigen unieke verzameling relaties - Verschillende netwerken en kruisverbanden (familie<>bedrijf,…)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

In opdracht van … De provinciaalse Sportdienst Brugge Regio West-Vlaanderen.
Viktor Wieme, Kimberly Camus, Kelsey Vermeulen
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
“Hoe kom ik aan klanten?”
10 tips voor een gouden start Groeitips
Social media gebruiken om een baan te vinden
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Netwerken werkt! woensdag 17 maart 2010
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
ROEIDAG 2012 Sponsoring uit eigen identiteit 1.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Hoe word je een ster? *.
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
netwerk organisatiebeheersing
Visie Dienstverlening Secretarissen provinciale afdelingen, 9 april Utrecht Roelant Schenk.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Presentatie nieuwe media
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Benchmark Grondbedrijven 2010 “Een kijkje in andermans keuken…”
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW Waarom streekproducten op de kaart zetten? Jo Van Caenegem 22 oktober 2007 Sint-Genesius-Rode.
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen WERKEN AAN NETWERKEN?
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
Strategische samenwerking
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Slimmer omgaan met personeel Dorinde Brands Adviseur Expertisecentrum LEEFtijd 28 augustus 2008, Arnhem.
Doelen Soorten vormgeving.
Dagelijkse Manier van Werken & Time-Management
Stagecoördinatie op De Rank
Curacao Telebario “wij in de wijk”. Inleiding Maandag 26 april jl is een bijeenkomst georganiseerd met diverse instanties en instellingen/deskundigen.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Personeelsessie LOKO.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Actiegroep ‘Bemiddeling en Selectie’ Begeleiding: Ann De Cuyper en Luc Henau.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
De N-factor, lessencyclus over netwerken
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Advies en planning Eerst denken, dan doen. Onderhouden van tuinen.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Hoe kan je > voor KiKa ophalen? ●Plan van aanpak. ●Begin zo vroeg mogelijk. ●Welke acties passen bij jou? ●Blijf dicht bij jezelf!!! ●Commitment.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
6/3/ Waarom Facebook? Wie zit er op? Grootste sociale netwerk in België Bijna 4,5 miljoen accounts in België Sneeuwbaleffect Opleiding: Facebook.
Cursus vrijwilligers werven
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Oud klantenbestand Weinig nieuwe klanten
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Masterclass Christelijk Sociaal Denken en Doen NETWERKEN
Sollicitatietraining
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Cursus Interne auditor
Wij komen centraal te staan !
Voorbeeldpresentatie Informatiebijeenkomst ondernemers BloggersEvent
Transcript van de presentatie:

WERKEN AAN NETWERKEN Jo Stas9 december 2004

- Persoonlijke, eigen unieke verzameling relaties - Verschillende netwerken en kruisverbanden (familie<>bedrijf,…) - Net+werken: - “net”= knooppunten, draden, samenhang - “werken”= inspanningen, lange termijn Wat is NETWERKEN, een NETWERK?

-Van Dale: Contacten leggen die nuttig kunnen zijn voor de eigen carrière -PLATO: Doelgericht, persoonlijk en actief alle formele en informele mogelijkheden benutten om nu of in de toekomst uit een unieke groep mensen de juiste informatie of de juiste input van de juiste personen op het juiste moment te verkrijgen Wat is NETWERKEN, een NETWERK?

- Informatie - Beïnvloeden van de omgeving - Klanten, leveranciers, personeel - Opvangen gebrek eigen knowhow - Sociale identiteit Waarom puzzelen? Waarom netwerken? Strategisch

Waarom puzzelen? Waarom netwerken? Operationeel Snelheid Vertrouwen Drempelverlagend Exponentiële informatiestroom Brengt geld op

1. Hoe vaak puzzel je? = Er beroep op doen (frequentie) 2. Hoeveel puzzelstukken? Mogelijke contacten (dichtheid) 3. Hoeveel puzzels heb je? En de juiste? (verscheidenheid) 4. Waar zijn je puzzels? Terugvindbaar, te raadplegen op juiste moment (databank) Voorwaarden sterke puzzelaar, sterk netwerk

5. Regelmatig spelen en uptodate: onderhouden 6. Mooi in de doos. Geen verloren stukjes (Ordenen !) 7. Actief Initiatief: geven en nemen (bv opnemen van functies,…) 8. Begrip Knooppunt-sleutelfiguur/organisatie 9. Puzzelen = fun! Voorwaarden sterke puzzelaar, sterk netwerk

Persoonlijk netwerk Familie + Uitgebreide familie Vrienden Kennissen - verleden - heden - zelf - via kinderen Vrije tijd - hobby - sport - cultuur - vereniging Buitenland Soorten puzzels: Wie kent u?

Professioneel netwerk 1. Structureel Voormalige werkgevers en collega’s Klanten en prospecten -aankoopverantwoordelijken -andere personeelsleden -bedrijfsleiding Leveranciers -vertegenwoordiger -salesmanagers -andere personeelsleden -bedrijfsleiding Personeel -personeel zelf -familie van personeel -oud-personeel

Professioneel netwerk …/… structureel Adviseurs Beroepsverenigingen Collega’s Professionele dienstverleners Pers Politici/ambtenaren (lokaal, regionaal, nationaal) Sponsoring Internet Buitenland

Professioneel netwerk 2. Occasioneel Beurzen Recepties Studiedagen & cursussen Evenementen Invitaties...

OPBOUWEN: - Lange termijn: Reservoir - Toevallig>doelbewust>doelgericht 4 W-vraag: Waar sta ik? Waar wil ik naartoe? Welke weg volg ik? Was het de juiste weg? Hoe puzzel je? Wat zijn uw strategische /tactische keuzes?

Waar sta ik nu? Inventaris Welke info/klanten/leveranciers etc langere termijn (cfr met doelgroepklanten) Terugkoppeling voorwaarden sterk netwerk Soorten sleutelpersonen

Waar wil ik naar toe? Strategische keuzes van toetreding, selectie, … Investering: tijd én geld Lidmaatschappen Activiteitsgraad = resultaatsgraad “Boodschappenlijstje” God-en-klein-peerke syndroom Criteria: zie 5 doelstellingen. Voldoet het er aan? Voor personen en organisaties

Welke weg? Onderhouden, uitbreiding & up-to-date: Bewust uitwerken van doelstellingen en acties Bij elke gelegenheid CRM-technieken Emotioneel intelligent

Was het de juiste weg? Evaluatie! Registratie van acties, resultaten en wijzigingen Start voor nieuwe acties

Wat doe ik op een receptie? Hoe een succesvolle beurs hebben? Wat doet u met een naamkaartje? Wat doet u met een aanwezigheidslijst? Hoe beheert u uw bestanden? Welke puzzeltechnieken pas ik toe? Hoe netwerk uitbreiden/onderhouden?

TOOLS -Sleutelpersonen - toegang tot breed netwerk - toegang tot een sector - beslissingsmacht -Lidmaatschappen Wees selectief, maar...actief!!! Besteed er tijd aan Vraag wat u wil weten! Gebruik het! Informele evenementen Blijf voor de receptie Bijkomend doel voor elke bijeenkomst (bekend, onbekend)

TOOLS (2) - Telefoon, , fax: gebruik hem! - Ledenboeken: Bekijken!!! Wie is nuttig? - Ledentijdschriften, nieuwsbrieven en websites - Internet: alles, snel maar onpersoonlijk - Media als bron (tv, radio, kranten, tijdschriften)

- Kom op tijd én blijf!!!! - Ga met iemand anders (introducties) - Deelnemerslijsten-sleutelfiguren? - Targetcontacten (1 of 2) - Truukjes: hand uitsteken, 2 glazen - Alleen staan - Bekend groepje - Deels onbekend, maar interessant groepje - Iemand vinden? Vraag het! - Emotioneel intelligent - Benut het moment!!!!! - Naamkaartjes!!! (geven én krijgen!) Receptie

Openstellen van het bedrijf, uitnodigen - Buren, inwoners, belangengroepen - Politici en ambtenaren (lokaal,regionaal, nationaal) - Sleutelpersonen uit het netwerk - Klanten, leveranciers, personeel - Goed ontvangen, data (updates!)

Nodig relaties uit Bekijk deelnemerslijst en bezoekerslijst Bepaal vooraf wie u zeker wil zien of spreken Sleutelfiguren? Selecteer en bekijk andere standen, stel vragen Activeer uw netwerk met de verkregen informatie Laat prospecten naam achterlaten (kaartje, formulier,…) Benut het moment!!!! Beursbezoek

Naamkaartje - Je MOET er één hebben - Noodzakelijke vermeldingen - Evenwicht grafisch-praktisch

Naamkaartje van een ander Goed opbergen Informatiseren/ sorteren

Naamkaartje van een ander Geheime schat: de witte achterkant!!! Informatie opschrijven: waar, met wie, hoe, gespreksonderwerp,..

- Deelnemerslijsten (studiedagen, recepties, beurzen,…) Bekijk vooraf: wie is aanwezig? Bekenden? Nodig vandaag? Bepaal 1 of 2 targetcontacten. Nut KT/LT? Wie kan introduceren?

Fiche ( personeel, klant, leverancier, contact,…) makkelijk uit te breiden met extra informatie up to date

Conclusie KMO leeft niet geïsoleerd Investeer actief in Netwerkvorming Kijk naar de criteria voor een sterk netwerk Pak het gestructureerd en selectief aan Van persoonsgebonden naar bedrijfsgebonden Van toevallig naar bewust Sleutelfiguren: kwaliteit i.p.v. kwantiteit Maak optimaal gebruik van alle tools KORTOM:...

Netwerken = Puzzelen = Werken = Lange termijn