xxxxxxxxxxxxxxx Aphasia Clinics 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
22 February 2013 Randstad. Welcome Who is Who Triple P Bottom Line.
Advertisements

The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
CO2, 1 april CO2, April 1 CO2 uitstoot door; CO2 emissions;
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Smart Style on the Semantic Web Lynda Hardman CWI, Multimedia and Human-Computer Interaction TU/e, Multimedia and Internet Technology.
Niels Chavannes MD PhD Associate Professor
Internet vriendschap Internet friendship
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
HRQoL assessment in Children with Asthma
Vasculaire Geneeskunde: te vangen in richtlijnen? Yvo Smulders IVG-2011.
Scaling up testing and counselling as it looks from treatment data monitoring perspectives: The applied research outcomes and the policy implications it.
Complexiteit in afasietherapie:
Tx studygroup 2 Karlien, Ann, Tonny, Jaap & Nikki.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
1 Smart System Design Waar gaat dat over? Projectdag 17 april 2008 Prof Ton Mouthaan, decaan EWI.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
Attentie voor Dementie Frontotemporale dementie Riëtte Oudenaarden, verpleegkundig specialist geriatrie.
CAT: De migraid Julie Staals februari 2006.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Sunday, 20 July 2014 zondag 20 juli 2014 Click Klik.
Visie op de GGZ-toekomst: Hans Kedzierski -vanuit Friesland
Turnitin rapport opvragen / Turnitin inbox inhoud van een rapport
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
Workshop Chirurgische antibioticaprofylaxe 16/01/2014
Applets as didactical tools for the learning of algebra
1 Variatie in betekenis Taalverwerving. 2 Opzet van de cursus Weken 1-5: basis Tijd (in zinnen) Aspect (in zinnen) Tijd & Aspect in discourse Tijdsadverbia.
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 2000 Robert Critchley, Wild Ox Publishing 1/5 DRAW ME AFTER YOU (Robert Critchley) Your love.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 2001 Marty Sampson / Hillsong Publishing 1/4 KING OF MAJESTY (Marty Sampson) 1. You know that.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Hillsong Publishing 1/4 ONE DAY (Rueben Morgan) More than I could hope or dream of Meer.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Probleem P 1 is reduceerbaar tot P 2 als  afbeelding  :P 1  P 2 zo dat: I yes-instantie van P 1   (I) yes-instantie van P 2 als ook:  polytime-algoritme,
Netwerk Algorithms: Shortest paths1 Shortest paths II Network Algorithms 2004.
Management bibliografische informatie deel 2 juli 2005 Universiteitsbibliotheek UM n EndNote 7.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
zondag 3 augustus 2014 Sunday, 03 August 2014 LICHT LIGHT I never see what has been done, I only see what remains to be done. Ik zie nooit wat reeds.
Paragraph 2.7. In paragraph 2.2: William II became Stadtholder, and the war against Spain ended in The Republic was now a separate country.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Therapie bij Bells’palsy
CAT: Phystrac bij CTS Julie Staals Sept 2007.
Automation SolutionsMFG/Pro Dutch usergroup 8 februari 2007 ISA S88 & S95 Het gebruik van deze normen in de productie.
Computer-Mediated Communication Master IK, CIW, MMI L.M. Bosveld-de Smet Hoorcollege 1; di. 7 sept. 2004;
Predicting boundaries from ToDI transcriptions
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Dutch Automatic Speech Recognition Using Kohonen Neural Networks Delft University of Technology Faculty of Information Technology and Systems Knowledge-Based.
Marcel Crok | De staat van het klimaat Lezing KNAW klimaatbrochure Seminar | Maandag 12 december | Nieuwspoort Den Haag.
Maandag 31 maart 2008 Resultaten. 22 Inhoud Onderzoeksvraag Research question Afgelopen 2 weken Last 2 weeks Resultaten Results –Jonge luisteraarsYoung.
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
R: 176 G: 36 B: 125 R: 0 G: 120 B: 93 R: 127 G: 127 B: 127 R: 226 G: 1 B: 119 R: 82 G: 134 B: 47 FONTS Verdana Voorpagina titel 24 Subtitel 16 FONTS Verdana.
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1997 Kingsway's Thankyou Music 1/9 THE HEART OF WORSHIP (Matt Redman) When the music fades,
Dutch ELP-project Development of Dutch ELP-project since last meeting 25 September 2004 Graz/Österreich.
Combining pattern-based and machine learning methods to detect definitions for eLearning purposes Eline Westerhout & Paola Monachesi.
EML en IMS Learning Design
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © th Time Music / Kingsway's Thankyou Music 1/5 LORD OF THE DANCE (Kevin Prosch) Lord of.
Link Popularity Het principe van linkpopulariteit kun je als volgt samenvatten: hoe meer webpagina's er naar een bepaalde webpagina linken, des te belangrijker.
International Primary Curriculum
Mining Dutch History: researching public debate in the nineteenth century Dr José de Kruif Researcher Research Institute for History and Culture Utrecht.
Navigation aids for the visually impaired Sam Van Rijn Promotor: Prof. Philippe Bekaert.
WISKUNDIG MODELLEREN KUNST OF KUNDE? 11 november 2009 Jaap Praagman CQM.
Transcript van de presentatie:

xxxxxxxxxxxxxxx Aphasia Clinics 2012 4/4/2017 Aphasia Clinics 2012 Complexiteit in afasietherapie Drs. M. Veldkamp, Hogeschooldocent, Linguïst, Logopedist xxxxxxxxxxxxx

AV I Afasie Diagnostiek 10 december, 20 dagen post onset AAT Ruwe score Percentiel score Token test 33 50 Naspreken 134 80 Schrijftaal 49 Benoemen 42 27 Taalbegrip 69 ANTAT Begrijpelijkheid 26 Verstaanbaarheid 100 Presenteer de gegevens aan de hand van de Assen (Van harskamp en Visch-Brink) 50- jarige mijnheer. Sterke woordvindingsproblemen, persevereert op woorden, soms semantische en fonematische parafasieen. Transcorticale afasie We hadden tijdens de AAT ook de indruk dat hij de test niet al te serieus nam, dus mogelijk ondergepresteerd heeft. In een gesprekje met hem lijkt zijn begrip beter dan hier op de AAT blijkt. Ik om daar straks nog op terug. Transcorticale afasie: Naspreken niet slechter dan P60, alle overige subtests behalve TB minstens 20 P slechter

AV II Neurologische en neuropsychologische uitval Impulsiever xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 AV II Neurologische en neuropsychologische uitval Impulsiever Verminderd ziekte-inzicht Persevereren ( m.n. bij spreken) Snel afgeleid Licht hemibeeld rechts III somatische status I-CVA linkerhemisfeer Neuropsychologisch onderzoek xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 AV IV Psychosociale aspecten Onverzettelijk, perfectionistisch, snel gefrustreerd als iets niet lukt. V Sociaal maatschappelijke gegevens Getrouwd, heeft met partner eigen bedrijf, dreigt inkomen te verliezen als hij niet meer kan werken. Op as 4 punten die hij en zijn partner zelf genoemd hebben. xxxxxxxxxxxxx

Nadere diagnostiek Semantisch systeem + Auditief analysesysteem - (PALPA 48 visuele synoniembeoordeling) Auditief analysesysteem - (PALPA 1 auditieve discriminatie nonwoorden) Auditief input lexicon + (PALPA 5 auditieve lexicale decisie) Fonematisch outputlexicon – (PALPA 14 visuele rijmbeoordeling) Foneembuffer + (PALPA 8 herhalen nonwoorden) Problemen in alle modaliteiten. Onderliggende stoornissen kijkend naar het model van Ellis en Young In nadere diagnostiek focus op Auditief taalbegrip en het spreken. SS: geschreven gazon – grasveld Geen goede score, maar omgekeerd voorstelbaarheidseffect. AAS; pijt – tijp, fool – fool Scoorde significant afwijkend op auditieve discriminatie. AIL: irritatie – dorg – professor - steffer Auditieve lexicale decisie ging goed, dus het auditief input lexicon leek vrij goed te functioneren FOL: bank – mank jam - stem Hr. liet een onregelmatigheidseffect zien op visuele rijmbeoordeling en scoorde significant afwijkend, dus we nemen aan dat de werking van het fonematisch outputlexicon verstoord is. De foneembuffer leek weer goed te functioneren. Inima - duter - kruft

Auditief Analyse Systeem Visueel Analyse Systeem Auditief Input Lexicon Visueel Input Lexicon Semantisch Systeem Grafematisch Output Lexicon Speech Output Lexicon Grafeem Foneem Conversie Foneem Grafeem Conversie Deze modules getest Grafeem Buffer Foneem Buffer

Auditief Analyse Systeem Visueel Analyse Systeem Auditief Input Lexicon Visueel Input Lexicon Semantisch Systeem Grafematisch Output Lexicon Speech Output Lexicon Grafeem Foneem Conversie Foneem Grafeem Conversie Deze modules zijn verstoord. Grafeem Buffer Foneem Buffer

Hulpvraag AV wil beslist niet aan taalbegrip werken. Wil wel graag aan de woordvindingsproblemen werken. Wil graag oefeningen ‘die hij goed kan’. Dat heeft natuurlijk ook te maken met het beperkte inzicht. De uitspraak over de oefeningen die hij goed kan: zijn frustratietolerantie is zeer beperkt. Als oefeningen niet lukten zoals hij hoopte, dan wilde hij de oefening niet doen.

Werken aan woordvindingsproblemen xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Werken aan woordvindingsproblemen Woordvindoefeningen Fonologische oefeningen Woordvindingsproblemen worden veroorzaakt door problemen in het fonematisch outputlexicon. xxxxxxxxxxxxx

Complexiteit woordvindoefeningen Opbouw in frequentie van gevraagde woorden Opbouw in het aantal gevraagde items Opbouw in cuen Neurolinguistische AfasieTherapie, Logotherapia, benoemen van plaatjes, FIKS III en X Kijkend naar de complexiteit: Naar hoogfrequente woorden vragen (noem 2 huisdieren, noem 2 soorten fruit) of naar LF woorden (noem hoofdsteden in europa) Veel items vragen of met weinig tevreden zijn. Cuen kun je van moeilijk naar makkelijk doen: dus weinig info, langer wachten met cuen naar meer info geven. Of andersom snel veel informatie geven (errorles learning) en dat langzaam afbouwen.

Complexiteit fonologische oefeningen Opbouw in moeilijkheidsgraad Opbouw in cuen FIKS II (Klemtoon), FIKS VIII (Homofonen), FIKS X (Rijmen) Beetje experimenteel, lijkt niet voor iedere cliënt hetzelfde te zijn, maar bepaalde FIKS oefeningen zijn duidelijk lastiger dan andere. BV homofonen beoordelen is in mijn ervaring vaak moeilijker. Opbouw in cuen geldt weer hetzelfde Voorbeelden van oefeningen voor het FOL. Wel allemaal visuele taken.

Complexiteit therapie xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Complexiteit therapie Complexiteit: taalkundig Complexiteit: overig Opbouw in frequentie Opbouw in aantal items Opbouw in cuen Opbouw in moeilijkheidsgraad oefeningen Verminderd inzicht Lage frustratietolerantie Aantal keuze om de complexiteit van therapie te bepalen Maar ook andere niet talige factoren die inhoud therapie stuurden xxxxxxxxxxxxx

Gevolg voor therapie Woordvindoefeningen Fonologische oefeningen xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Gevolg voor therapie Woordvindoefeningen Zoveel mogelijk naar hoogfrequente woorden vragen. Met weinig items tevreden. Snel cuen met veel informatie. Fonologische oefeningen Laag insteken. Dit leek het beste voor deze patient op dat moment. M.n. door verlaagde frustratietolerantie en beperkt inzicht. xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Thompson (2007) In all domains, greater treatment gains have resulted when more complex, as compared with simpeler, language material becomes the focus of treatment. Training complex structures results in generalization to less complex structures when untreated structures encompass processes relevant to (i.e. are in a subset relation to) treated ones. Dat hebben we bij AV niet gedaan. We hebben gekozen om zo eenvoudig mogelijk te starten. In dit geval was dat niet mogelijk geweest. AV had vermoedelijk afgehaakt. Voorbeeld: SS, atypische items trainen, dan volgen de typische items. Pinguin en struisvogel trainen, dan volgen merel en mus Kijkend naar AV hebben we getracht het FOL te trainen. Complexiteit van wv oefeningen te beinvloeden door de frequentie van de gevraagde items te kiezen Vraag: is de relatie tussen HF en LF woorden te vergelijken met die tussen atypische en typische voorbeelden uit een semantische categorie? m.a.w. zijn de HF woorden een subset van de LF woorden? Als dat niet zo is, hoe dan de conclusie van Thompson toepassen op trainen van het FOL? Discussie? xxxxxxxxxxxxx

Effect therapie Diagnostiek 10 december, 20 dagen post onse 10 december e.v., 20 dagen p.o. 27 februari e.v., 80 dagen p.o. AAT Ruwe score Percentiel score Percentielscore Token test 33 50 5 93 Naspreken 134 80 149 99 Schrijftaal 49 86 94 Benoemen 42 27 109 Taalbegrip 69 88 57 ANTAT Begrijpelijkheid 26 47 89 Verstaanbaarheid 100 Diagnostiek 10 december, 20 dagen post onse Ongeveer 8 weken later wederom getest. TT 8 28 NA 15 15 ST 12 36 BE 17 67 TB 22 19 Behalve op TB overal significant vooruit, zelfs op naspreken. Groot effect van spontaan herstel. Echter: vooruitgang op Benoemen is wel verreweg het grootst. Geeft mogelijk aan dat er toch ook een effect van therapie is geweest.

Referenties Bastiaanse, Y.R.M. (1992) PALPA: Psycholinguistic Assessment of Language Problems in Aphasia, dutch edition. Amsterdam: Pearson. Ellis, A.W., Young, A.W., (1997) Human Cognitive Neuropsychology, a Textbook with Readings. Hove: Lawrence Erlbaum Associates. Rijn, M. van e.a. (2000) FIKS, een fonologisch therapieprogramma. Lisse: Swetz en Zeitlinger B.V. Thompson, C.K. (2007) Complexity in language learning and treatment. American Journal of Speech Language Pathology, 16, 3-5. Whitworth, A., e.a. (2005) A cognitive neuropsychological approach to assessment and intervention in aphasia. Hove: Psychology Press.