Attractive jobs for young job seekers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Advancing Dutch Through Intensive Instruction: Planning for Success with Backward Design and Social Media Language Matters Series Texas Language Center.
Advertisements

CO2, 1 april CO2, April 1 CO2 uitstoot door; CO2 emissions;
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Internet vriendschap Internet friendship
MASTERPROJECT M1 · Groep Equilibrium Marieke Steenbeeke Rick van Veghel Tim de Veen MASTERPROJECT M1 ZERO ENERGY BUILDING Previous weeks · Zero.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
De benutting van Peer Review resultaten
WETENSCHAPPELIJK EN TECHNISCH CENTRUM VOOR HET BOUWBEDRIJFHTTP:// A proposal for a test procedure for injection products against rising damp.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Het vier-instrumentenmodel van managementcontrol
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
Betrekkelijk vnw. = Relative Pronoun
Plus proche, pour aller plus loin dans LA VIE ACTIVE Dichterbij, om nog verder te gaan in HET ACTIEVE LEVEN WELCOME TO BRUSSELS Diverse partnerships: a.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Software Engineering Sommerville, Ian (2001) Software Engineering, 6 th edition Ch.1-3
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
Four ways to precedent analysis Ir. Ali Guney 16 March 2005 BK8040.
Databases I (H.3) Het Entity-Relationship Model Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam versie 2003.
IOP and Vrije Universiteit1 Example of bad interface  Windows: Use Start to Stop.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Coping with inclusion in primary schools Innovation in practical training.
Sunday, 03 August 2014 WHY DID YOU LEAVE ME BEHIND ? WAAROM LIET JE MIJ ACHTER ? 1 FUR COAT NEEDS 100 FURS ! 100 VACHTEN VOOR 1 BONTJAS ! MOST PROSTITUTES.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Nicky Dries en Jolyn Gelens Naar een “rechtvaardig” model van talent management: een interactieve workshop Workshop HR Public 8 oktober 2009.
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
Engenderings. CIW en Erin Manning Communicatie is meer dan wat er gebeurt in taal/the speech act: in vele gevallen onttrekt het zich eraan. Het bestuderen.
In Cyberspace VR meer performance minder theater (representatie, acteren) Hoe VR benaderen? Hoe werkt het? –VR draait om modulatie van modulatie (ook.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Marcel Crok | De staat van het klimaat Lezing KNAW klimaatbrochure Seminar | Maandag 12 december | Nieuwspoort Den Haag.
All right 1thv unit 7 gr 2.1 en 2.2.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
Towards an implementation of Ethnographic Monitoring Jef van der Aa, Jan Blommaert & Massimiliano Spotti Babylon / Dept. of Culture Studies Faculty of.
"Genetisch Gewijzigde Organismen in relatie tot de voedselvoorziening in 't algemeen, en in 't bijzonder in ontwikkelingslanden” Discussie Forum 28 Januari.
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
International Primary Curriculum
Ontwikkelingen arbeidsmarkt en houding en gedrag essentieel onderdeel van personeelsplanning Business strategy Business results Talent strategy Talent.
Training Artists for Innovation (TAFI) TAFI is een Europees project waarin we een Europees raamwerk ontwikkelen voor wat kunstenaars moeten kunnen om.
Benevolence ENGLISH 12 – Quarter 1.
Transcript van de presentatie:

Attractive jobs for young job seekers Stephan Corporaal You can download this presentation as PDF if you want to use the presentation offline (menu file/bestand)

We all want to be young ...

"Every year, 200.000 youngsters enter the dutch labour market" Ministerie SZW, 2009

Background

Recruitment "More than half of SME managers said that they have recruitment problems" The Observatory of European SMEs European Commission, 2007

How can we attract young job seekers? Job and organizational attractiveness Job acceptance intentions .78 Chapman, Uggerslev, Carroll, Piasentin & Jones, 2005 we need to know which jobs are attractive for young job seekers

Job and organizational attractiveness "the applicant’s overall evaluation of the attractiveness of the job and/or organization" (Chapman et al, 2005)

Job and organizational attractiveness "the applicant’s overall evaluation of the attractiveness of the job and/or organization" (Chapman et al, 2005) “the conception of the relative probabilities of attaining prefered goals (e.g. challenge, salary) in the occupation" (Vroom, 1964)

Theoretical background Objective factor theory: job choice is the result of objective weighting and evaluation of a limited number of job and organizational characteristcs such as salary and location Subjective factor theory: job choice is the result of perceived high degree of congruence between emotional needs and the image of the firm Critical contact theory: job choice is the result of the student's evaluation of the recruiter Behling, Labovitz & Gainer, 1968

Theoretical background Nevertheless, despite many instances in which fit perceptions were significantly stronger predictors than recruiter characteristics, job–organizational char- acteristics, and so forth, the extent of the improvement was often small the extent of the improvement was often small. This is important because it takes considerably more orga- nizational resources to target individual applicant needs than it does to provide broad-based recruiting practices that are attractive to the vast majority of applicants. For certain key positions or for positions that are difficult to fill, it may still be beneficial to engage in highly targeted recruitment processes to maximize fit, but the gains of such practices may be smaller for positions that have numerous vacancies or are filled frequently. Chapman, Uggerslev, Carroll, Piasentin & Jones, 2005

Inhoud van werk Inhoud van werk, in attractiviteitsonderzoek vaak omschreven als ‘type of work’ of ‘the job itself’, is een complex begrip dat bestaat uit verschillende constructen: uitdaging, afwisseling en autonomie - Uitdaging in werk is belangrijk omdat het iemand mogelijkheden biedt om kennis en vaardigheden te ontwikkelen en om zichzelf te onderscheiden van anderen (Spence & Helmreich, 1983; Rynes & Connerley, 1993). - Afwisseling van werk is van belang omdat het gebruik van verschillende soorten kennis en vaardigheden de mate van uitdaging kan versterken (Hackman & Oldham, 1976). - Autonomie is van belang omdat iemand zich meer verantwoordelijk en betrokken voelt voor een baan doordat hij zelf mag bepalen hoe hij resultaten behaalt (Morgeson & Humphrey, 2008).

Werkomgeving In attractiviteitsonderzoek worden de leidinggevende, de collega’s en opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden onder dit begrip samengenomen Niet alleen de inhoud van een baan, maar ook de omgeving waarbinnen deze baan wordt uitgevoerd staat in relatie met de aantrekkelijkheid van een baan (Chapman et al., 2005). Voor het sociaal contact met collega’s en leidinggevenden, kan baankenmerken versterken (Biddle, 1979). Sociaal contact met collega’s en met de leidinggevende helpt bijvoorbeeld om de rol die iemand inneemt in een organisatie af te bakenen (Alderfer & Smit, 192) en te verhelderen (Tuckman, 1965). Sociaal contact biedt bovendien de mogelijkheid om advies, feedback en hulp in te vragen van anderen. Dat zorgt ervoor dat verkeerde of onrealistische verwachtingen kunnen worden bijgesteld en dat meer duidelijkheid kan worden verkregen over de rol die iemand inneemt in een organisatie. Een derde reden voor de grote betekenis van werkomgeving is dat deze voorziet in de behoefte van mensen om relaties met andere mensen te ontwikkelen en te onderhouden.

Imago Imago is een veelomvattend begrip dat op uiteenlopende wijze is geoperationaliseerd in attractiviteitsonderzoek (Brown, Dacin, Pratt & Whetten, 2006). Tom (1971) stelt: “It is a loose structure of knowledge, belief, and feelings about an organization” (p. 576). Imago komt tot stand op basis van een complex geheel van symbolische subjectieve, abstracte en niet tastbare gevoelens die een organisatie oproept (Lievens et al., 2005) zoals de mate waarin een organisatie geassocieerd wordt met ‘opwindendheid’, ‘intelligent’, ‘technisch’, ‘succesvol’ (Van Hoye et al., 2010). De subjectiviteit van het begrip maakt operationalisering van het begrip complex.

Problem 1: young job seekers are different “Generation Y has drastically different work mentality compared to that of older generations” (Bontekoning, 2007)"

Generation Y “‘All generations wants respect; they just don’t define it the same way." Deal, 2007 Manpower, 2006

Problem 2: lack of conceptualization - Authors of recruitment studies are mostly interested in which job and organizational charateristics are important Barber, 1998; Carles and Imber, 2007 "Lack of agreement about the measurement of perceptions of job and organizational characteristics makes it difficult to compare findings" Barber, 1998

Problem 3: research is focusing on graduates VMBO, MBO (and HBO) graduates don't understand these items: “I want a job where there are lots of opportunities for upward mobility” Trank, Rynes & Bretz (2002) “The job activities are greatly affected by the work of other people” Work Design Questionnaire, Morgeson & Humphrey (2006) “I want a compressed work week”Swanberg & Simmons (2008) “I want a leader who directs my attention toward failures to meet standardsBass & Avolio (1995)

Research objective De doelstelling van dit onderzoek is het ontwerpen van een meetinstrument dat de baan- en organisatiekenmerken meet die de aantrekkelijkheid van een baan en organisatie voor jonge baanzoekers voorspellen. Een belangrijke voorwaarde van dit meetinstrument is dat het aansluit bij de precieze betekenis die jonge baanzoekers geven aan baan- en organisatiekenmerken en daarmee hun taalgebruik en belevingswereld.

Research method Churchill, 1979

Phase 1: Specify constructs

Constructs Type of work underlying constructs: challenge, variety, autonomy, flexibility in time & place Work environment: underlying constructs: sociability of coworkers, training&development opportunities, leader, location, fysical work environment Image: Underlying contructs: Familiarity, type of organization, corporate social responsibility

Phase 2: Generate sample items 28 focusgroepen

Expected items Voorlopige vragenlijst

Phase 3: Test reliability and validity

Phase 4: Determing which job and organizations are attractive "Met het meetinstrument worden enerzijds de voorkeuren voor baan- en organisatiekenmerken van jonge baanzoekers gemeten en anderzijds worden de feitelijke baan- en organisatiekenmerken van MKB organisaties gemeten."