Elektronisch zoeken van literatuur bibliografische informatie zoeken - wetenschappelijke literatuur vinden Universiteitsbibliotheek, februari 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Business Source Premier Zoeken op onderwerp Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
Advertisements

RSI? zoeken naar de in de e-hooiberg >
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Niels Chavannes MD PhD Associate Professor
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
Management van Bibliografische Informatie (MBI) Module 4 College “Big Picture” Universiteitsbibliotheek UM 2002, 10 juni.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Open Access en de universiteit IQ healthcare Bart Staal.
Scaling up testing and counselling as it looks from treatment data monitoring perspectives: The applied research outcomes and the policy implications it.
Virgielcollege Mede mogelijk gemaakt door uw Eerstejaarsch Commissie.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Turnitin rapport opvragen / Turnitin inbox inhoud van een rapport
Basishandleiding Limo Meer info online via LIMO Help 1.
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
Introductie Digitale Bibliotheek UGent
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Four ways to precedent analysis Ir. Ali Guney 16 March 2005 BK8040.
Four ways to plan analysis Ir. Ali Guney 2 March 2005 BK8040.
Management Bibliografische Informatie Universiteitsbibliotheek, 2002 Omgaan met wetenschappelijke literatuur deel 1: Bibliografieën-blok 2.2 deel 2: EndNote-blok.
Management bibliografische informatie deel 2 juli 2005 Universiteitsbibliotheek UM n EndNote 7.
Management van Bibliografische Informatie Deel 2: EndNote 6 Blok: 3.3.
Opsporen en beheren onderwijskundige literatuur Literatuurzoeken: aandachtspunten Kritisch lezen Opfrissen ERIC, PsycINFO Web of Science Opfrissen EndNote.
Maart 2001 De e-reader Blok pl. groep / faculteit UB / Studielandschap Student.
Elektronisch zoeken van literatuur bibliografische informatie zoeken - wetenschappelijke literatuur vinden Universiteitsbibliotheek, februari 2005.
Literatuursearch internet HAG Zoeken naar informatie: internet / bronnen Zoeken in Medline waar? waarom? “free text search” / zoekstrategieën combineren.
Voor aanvang college afwisselend slides 1, 2, 3, 4, 5 , 6, 7, 8, 9, heen en terug zien via enter / backspace.
Management van Bibliografische Informatie PUBMED, PsycInfo, Online Contents ub voor faculteiten > Gezondheidswetenschappen.
Management van Bibliografische Informatie DOELEN ALGEMEEN: leren zoeken van wetenschappelijke literatuur SPECIFIEK voor dit blok: –literatuur zoeken over.
Management bibliografische informatie deel 31 oktober 2006 Universiteitsbibliotheek UM n EndNote.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
Oefentherapie bij ischialgie CAT de Krom
Computer-Mediated Communication Master IK, CIW, MMI L.M. Bosveld-de Smet Hoorcollege 1; di. 7 sept. 2004;
Studiedag Engineering 5 april 2007 Fontys Mediatheek Portal De digitale snelweg naar Mediatheek R5.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.

Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 5. Opdrachten Stel elkaar een tentamenvraag.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Communicatiewetenschappen  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken,
 Website faculteitsbibliotheek  Zoekmachine LIMO: boeken, artikels, eindwerken, tijdschrifttitels, kranten  Specifieke databanken: communicatiewetenschappen.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Politieke Wetenschappen  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISnet: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Sociologie / Sociaal Werk   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Communicatiewetenschappen   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Master Toerisme   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken, eindwerken,
Combining pattern-based and machine learning methods to detect definitions for eLearning purposes Eline Westerhout & Paola Monachesi.
EML en IMS Learning Design
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
Link Popularity Het principe van linkpopulariteit kun je als volgt samenvatten: hoe meer webpagina's er naar een bepaalde webpagina linken, des te belangrijker.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
International Primary Curriculum
Information Literacy FNP Marja Duizendstraal 2 September, 2008.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Zoekstrategie VOGIN najaar 2015 Zoekstrategie. Effectief en efficiënt zoeken Zoekstrategie VOGIN najaar 2015.
1 Philosopher’s Index Handleiding Philosopher’s Index.
Transcript van de presentatie:

Elektronisch zoeken van literatuur bibliografische informatie zoeken - wetenschappelijke literatuur vinden Universiteitsbibliotheek, februari 2006

programma Inhoud: n systematisch opzoeken van diverse soorten literatuur, m.n. tijdschriftartikelen n onderscheid tussen bibliografieën (PsycINFO en PubMed/MedLine) en informatie op internet n vinden van documenten (full text) n beoordelen zoekresultaat Aanpak: n presentatie n hands-on training: zelf oefenen aan de pc

informatie cyclus peer review literatuurdatabase zoekmachine bibliografische beschrijving schrijven literatuur verzamelen / lezen onderzoek / experiment ACTIVITEITEN manuscript/ paper/artikel zoeken publicatie

Cognitive Development 19 (2004) 479 – 497 Theory of mind for learning and teaching: the nature and role of explanation Henry M. Wellman a,*, Kristin H. Lagattuta b a Department of Psychology, Center for Human Growth and Development, University of Michigan, 300 N.Ingalls, 10th Floor, Ann Arbor, MI , USA b University of California, Davis, USA Abstract The relationship between “theory of mind” and teaching is deep and complex. We focus on one particularly powerful link that is based on the role of children’s psychological explanations in their learning. Psychological explanations involve explaining persons’ actions and lives as the causes and consequences of their mental states.We begin by showing that psychological explanations are central to children’s developing theories of mind—they are part of the mechanism for development in this domain.We then review theory and data suggesting that psychological explanations are also critically important for learning and being taught more generally. 1. Introduction This article concerns the important relationships between theory of mind, learning, and teaching. The phrase “theory of mind” refers to our everyday understanding of persons in terms of their inner psychological states. We all live in families and communities constantly interacting with one another, and so we develop numerous conceptions about people, their behaviors, interactions, relationships, and lives. The claim behind research on theory of mind is that our everyday understanding of persons—our folk psychology—is fundamentally mentalistic. We typically think of people in terms of their mental states—their beliefs, desires, hopes, goals, and emotions. In fact, even young children rapidly acquire basic abilities to see self and others as wanting, feeling, thinking beings (Flavell & Miller, 1998). These early understandings underpin distinctly human abilities to learn from (Baldwin & Moses, 1996) and to teach (Tomasello, 1999) others. …………….Flavell & Miller, 1998Baldwin & Moses, 1996Tomasello, 1999

Cognitive Development 19 (2004) 479 – 497 -> SOURCE (SO) Theory of mind for learning and teaching: the nature and role of explanation -> TITLE (TI) Henry M. Wellman a,*, Kristin H. Lagattuta b -> AUTHORS (AU) a Department of Psychology, Center for Human Growth and Development, University of Michigan, 300 N.Ingalls, 10th Floor, Ann Arbor, MI , USA -> AUTHOR AFFILIATION (AF) b University of California, Davis, USA Abstract -> ABSTRACT (AB) The relationship between “theory of mind” and teaching is deep and complex. We focus on one particularly powerful link that is based on the role of children’s psychological explanations in their learning. Psychological explanations involve explaining persons’ actions and lives as the causes and consequences of their mental states.We begin by showing that psychological explanations are central to children’s developing theories of mind—they are part of the mechanism for development in this domain.We then review theory and data suggesting that psychological explanations are also critically important for learning and being taught more generally. 1. Introduction This article concerns the important relationships between theory of mind, learning, and teaching. The phrase “theory of mind” refers to our everyday understanding of persons in terms of their inner psychological states. We all live in families and communities constantly interacting with one another, and so we develop numerous conceptions about people, their behaviors, interactions, relationships, and lives. The claim behind research on theory of mind is that our everyday understanding of persons—our folk psychology—is fundamentally mentalistic. We typically think of people in terms of their mental states—their beliefs, desires, hopes, goals, and emotions. In fact, even young children rapidly acquire basic abilities to see self and others as wanting, feeling, thinking beings (Flavell & Miller, 1998). These early understandings underpin distinctly human abilities to learn from (Baldwin & Moses, 1996) and to teach (Tomasello, 1999) others. …………….Flavell & Miller, 1998Baldwin & Moses, 1996Tomasello, 1999

publicatie  bibliografische database AN: PT: Peer-Reviewed-Journal AU: Wellman,-Henry-M; Lagattuta,-Kristin-H TI: Theory of mind for learning and teaching: The nature and role of explanation. SO: Cognitive-Development. Oct-Dec 2004; Vol 19 (4): AF: Department of Psychology, Center for Human Growth and Development, University of Michigan, Ann Arbor, MI, US; University of California, Davis, CA, US LA: English AB: The relationship between "theory of mind" and teaching is deep and complex. We focus on one particularly powerful link that is based on the role of children's psychological explanations in their learning. Psychological explanations involve explaining persons' actions and lives as the causes and consequences of their mental states. We begin by showing that psychological explanations are central to children's developing theories of mind--they are part of the mechanism for development in this domain. We then review theory and data suggesting that psychological explanations are also critically important for learning and being taught more generally. DE: * Attribution-; *Learning-; *Teaching-; *Theory-of-Mind *LHM: link to journal MG T 3315 : vol.5 (1990) - vol.16 (2001) In Database: PsycINFO Weekly 2005/01 Week 2. REF: Adams, M. J., Treiman, R., & Pressley, M. (1998). Reading, writing, and literacy. In W. Damon, I. Sigel, & K. Renninger (Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 4. Child psychology in practice (pp ). New York, NY: Wiley. ……..

publicatie  literatuurverwijzing CHAPTER Damasio, A. R., and S. W. Anderson, The frontal lobes. In Clinical Neuropsychology (3rd Ed.), K. Heilman and E. Valenstein, eds. New York: Oxford University Press. BOOK Hamburg, D. A., Elliott, G. R., & Parron, D. L. (1982). Health and behavior: Frontiers of research in the biobehavioral sciences. Washington, DC: National Academy Press. xiii, 359 pp. JOURNAL ARTICLES - Halmi, K. A. (2005). Obsessive-Compulsive Personality Disorder and Eating Disorders. Eating Disorders: The Journal of Treatment and Prevention, 13(1), Wellman, H. M., & Lagattuta, K. H. (2004). Theory of mind for learning and teaching: The nature and role of explanation. Cognitive Development, 19(4),

zoeken in bibliografieën, algemeen n wat is een bibliografie / bibliografisch bestand? relatie tussen PsycInfo, UB collectie en andere bibliografieën

bibliografie: n geordend literatuuroverzicht op auteur / onderwerp n gericht op een (specifiek) vakgebied n wereldwijd, op basis van kwaliteit verzameld n ongeacht de aanwezigheid van de publicatie n verwijzingen naar literatuur (referenties) n geen volledige teksten n trefwoorden zijn toegevoegd op basis van inhoud

bibliografie n wereldwijd n op specialisme gericht n kwaliteitscontrole n geen directe relatie met eigen collectie n diverse publicaties: specifiek / actueel n geen full text (alleen referenties) n (vaak) met samenvatting n media in eigen bezit n algemene/diverse collectie n geen centrale kwaliteitscontrole n algemene publicaties n geen full text (alleen referenties) catalogus

elektronische bibliografieën PsycINFO - psychologie - vanaf (hoofdstukken) boeken artikelen tijdschriften - producent: APA PubMed / Medline - medisch (incl. psychopath./farmacol.) - vanaf artikelen tijdschriften - producent: NLM Web of Science - (sociaal)wetenschappelijk - - vanaf artikelen tijdschriften - - ISI Embase - medisch (incl. psychopath/farmacol.) artikelen tijdschriften - Elsevier

relatie tussen PsycInfo, UB collectie en andere bibliografieën 1900 Tijdschriften 2034 print tijdschriften 6459 e-journals 4800 Tijdschriften informatie-bronnen UB Medline/ PubMed PsycInfo

van bibliografie naar document 4800 tijdschriften Kopiëren/linken 2034 print tijdschriften 6459 e-journals IBL/ informatie-bronnen UB Medline/ PubMed PsycInfo 1900 tijdschriften

publicatie ìn UB collectie DT:Journal-Article AU:Garcia,-Stephen-M; Weaver,-Kim; Moskowitz,-Gordon-B; Darley,-John-M TI: Crowded minds: The implicit bystander effect SO: Journal-of-Personality-and-Social-Psychology Oct; Vol 83(4): DE: *Apathy-; *Assistance-Social-Behavior; *Priming-; *Psychosocial-Factors; *Social-Influences DE:Accountability-; Group-Size; Imagination-; Lexical- Decision LHM: MG T 0563 : vol.1 (1965) - vol.67 (1994) SG T 0563 : vol.68 (1995) WEBLH: Complete record In Database: PsycINFO 2002/ /12

publicatie niet in UB collectie DT: Journal-Article AU:Kassin, Saul M. TI:Eyewitness identification: Victims versus bystanders. SO:Journal-of-Applied-Social-Psychology Nov-Dec; Vol 14(6): DE*:*Crime-; *Crime-Victims; *Witnesses- DE: Legal-Testimony LHM:MG T 1958 : vol.15 (1985) - vol.24 (1994) SG T 1958 : vol.25 (1995) WEBLH: Complete record In Database: PsycINFO

publicatie niet in UB collectie AU:Merrell,-Rose TI:The impact of a drama intervention program on the response of the bystander to bullying situations. SO:Dissertation-Abstracts-International-Section A, vol. 65(7-A), 2005, 2503 DE*:*Drama-; *Program-Evaluation; *Social-Skills; *Bullying- DE: Intervention WEBLH: Complete record In Database: PsycINFO 2005

informatie op Internet n rijp en groen: van wetenschap tot recreatie n grote diversiteit aan informatie (bijv. teksten, persoonlijke pagina’s, powerpoint presentaties); minder structuur (geen records/fields) n authenticiteit soms moeilijk vast te stellen n geen centrale redactie (geen peer review) n diverse search engines met verschillende updates en informatiepools -> verschillende zoekresultaten n database informatie wordt (meestal) niet gezocht

web search engine

web search engines n Alta Vista, n Excite n Northernlight n Lycos n Google en Google Scholar n Hotbot n ……

voorbereiding n begin tijdig n analyse van het onderwerp: trefwoorden – combinaties – inperkingen (m/v, mens/dier, leeftijdsgroep, taal, geografisch, boek/tijdschrifartikel, overzichtsartikelen) n oriëntatie op het onderwerp: vakjargon n synoniemen en gerelateerde begrippen n verbuigingen / meervoud - enkelvoud n Amerikaans / Engelse spellingsvarianten n selectie te raadplegen literatuurbestanden

systematisch zoeken n voer Engelstalige zoekterm(en) in n bekijk de relevante referenties op trefwoorden n zoek verder via trefwoorden en andere relevante zoektermen n combineer de relevante zoektermen en sets n bekijk de literatuurlijsten bij relevante publicaties (sneeuwbaleffect) n bekijk de inhoudsopgaven bij relevante tijdschriften

zoeken in PsycInfo....factoren die ertoe leiden dat ouders hun kind(eren) doden....

zoeken in PsycInfo....factoren die ertoe leiden dat ouders hun kind(eren) doden.... ―› parents + killing + children

Search anywhere: parents and killing and children TI: Child killing by parents: A motivational model. LA: English AU: Wilczynski,-Ania SO: Child-Abuse-Review. Vol 4(Special Issue) Dec 1995, PT: Journal; Peer-Reviewed-Journal DE:*Homicide-; *Motivation-; *Taxonomies- AB:Adopted a classification based on the motive for filicide, since 1 of the main reasons for classifying filicides is to understand why parents kill their children. 48 files from the Director of Public Prosecutions were examined LHM: E-journal WEBLH:

Combineren met Booleaanse operatoren PsycInfo FILICIDESUICIDE search: filicide search: suicide

n FILICIDE AND SUICIDE n FILICIDE OR INFANTICIDE n FILICIDE NOT SUICIDE n (FILICIDE OR INFANTICIDE) AND PSYCHOSOCIAL FACTORS combinatie van ‘sets’ met SEARCH

zoeken in PsycInfo

n maak (alleen) oefening 1 n gebruik eventueel de handleiding op het Psychologie portaal en de woordenboeken

Search anywhere: n zoeken op ‘elderly’ levert geen artikelen waarin de term ‘aged’ wordt gebruikt; n idem: ‘behaviour’ geen ‘behavior’ en ‘organisation’ geen ‘organization’ (Brits versus Amerikaans Engels) n ambiguïteit n is afhankelijk van taalgebruik van de auteur

zoekstrategieën n Search anywhere: zoeken in ‘alle’ fields n Controlled vocabulary (descriptors): Thesaurus (PsycInfo) MeSH database (PubMed)

zoeken met Thesaurus n thesaurus termen (engelstalige trefwoorden) geven aan waar het artikel over gaat: het onderwerp n thesaurus termen worden toegevoegd door bestandsproducent: zoekaktie levert ALLE artikelen over een onderwerp, ongeacht de terminologie van de auteur

Thesaurus n geeft definitie en informatie over het trefwoord n structuur (broader, narrower, related) n ‘Search marked’ of ‘Explode marked’

structuur van de Thesaurus: search marked n Broader term n Related terms n Narrower terms addiction behavior disorders homicide genocide+ infanticideserial homicide self mutilation

structuur van de Thesaurus: explode marked n broader term n related terms n narrower terms addiction behavior disorders homicide self mutilation genocide+ infanticide serial homicide

naar PsycInfo

zoekstrategieën: verkleinen van een (te grote) set n meerdere (thesaurus) termen combineren met AND n zoeken op specifiekere (narrower) term n inperken op publicatiejaar of taal n zoeken beperken tot één specifiek veld

zoekstrategieën: uitbreiden van een set n combineer meerdere termen met OR (synoniemen, spellingsvarianten) n gebruik het truncatie symbool (*) n zoek mbv de INDEX op meerdere termen tegelijk n gebruik een ruimere thesaurusterm en denk ook aan gerelateerde termen

zoeken in PsycInfo maak nu oefening 2 en 3

zoeken in PubMed n Search for (all fields) n Details n History n Combineren n MeSH database n Tutorials n Limit n Saven

SFX: special effects biedt toegang tot n de full-text van het artikel, of n de UB catalogus met gegevens over het papieren abonnement en/of n de Nederlandse Centrale Catalogus om een kopie aan te vragen bij een andere bibliotheek (IBL)

Kwaliteit van de zoekaktie werk toe naar zo veel mogelijk relevante artikelen: weinig missers en weinig ruis! PSYCLIT Beoogde set Relevante set Gevonden set PsycInf o

critical reading n aantal pagina’s van de publicatie n soort artikel (review) n aantal referenties in publicatie n status van de auteur of instelling waaraan de auteur verbonden is n status van het tijdschrift (bijvoorbeeld peer reviewed tijdschrift en daarmee samenhangend status uitgever) n taal van het artikel

zoeken in PsycInfo en PubMed n vragen ??? n maak oefening 4 n het evaluatieformulier vind je op het portaal n vergeet niet af te tekenen