Creatief Ontwerpen / Eureka!Cup 2011 Universiteit Twente 14 Februari 2011 Edsko Hekman & Arno Stienen
De Drie Stappen van Ontwerpen Stap A: Analyse van de Uitdaging => Overzicht van alle Eisen en Wensen Stap B: Bedenk Oplossingen => Oplossingen voor alle Eisen en Wensen Stap C: Ontwerp Uitwerken => Alle Deeloplossingen Samenvoegen
Stap A: Analyse van de Uitdaging Helicopter view om het probleem te bekijken. Waarom moet de uitdaging aangegaan worden Volgt vaak uit de opdracht. Waar zal het ontwerp gebruikt worden? Horen daar bijzondere beperkingen bij? Wie moet het ontwerp gebruiken? Denk aan alle belangrijke gebruikers! Hoe ga je het probleem oplossen? Wat voor soort ding gaat het worden? Wat moet het ontwerp kunnen? => Eisen en Wensen Geef hoeveelheden waar mogelijk.
Een voorbeeld Ontwerp een isokinetisch trainingsapparaat voor het trainen van de beenspieren Waarom?
Isokinetische knietrainer Knie herhalend buigen met constante (instelbare) snelheid Gebruikt na operaties om rustig weer bewegingen in het gewricht te krijgen Gebruikt op de sportschool om spiermassa op te bouwen Huidige apparaten erg duur (het eigenlijke waarom)
Waar zal het ontwerp gebruikt worden? Bij de fysiotherapeut in de praktijk In de revalidatieafdeling van het ziekenhuis Thuis Daaruit deze randvoorwaarden: Moet door een deur kunnen Moet normale stroomaansluitingen gebruiken Bedienbaar door professionals en mensen zelf …?
Wie moet het ontwerp gebruiken? Patient Fysiotherapeut Verpleegster Daaruit volgen randvoorwaarden: Comfortabel en veilig in gebruik Eenvoudig in de bediening
Hoe - The story of writing in space A means to write in space A pen to write in space
Hulpmiddel: Associatie Definieer het probleem als een HKJ: “Hoe Kun Je …” Pak een willekeurig voorwerp en schrijf zoveel mogelijk eigenschappen hiervan op Gebruik deze eigenschappen om analoge oplossingen voor het probleem te bedenken
Voorbeeld associatie Probleem: Mijn spiegel beslaat in de douche HKJ: Hoe Kun Je … Voorwerp: De kerstboom Hoe Kun Je voorkomen dat de spiegel in de douche beslaat
Wat moet het ontwerp kunnen? (voorbeeld: knietrainer) Houding romp vastleggen Bovenbeen fixeren Onderbeen fixeren Uitlijnen met de knie Kniehoek meten Kniemoment meten Moment leveren ….
Hoeveel / in welke mate Programma van Eisen (PvE) Aan de hand van het Waar / Wie / Wat Specifiek Meetbare waarden
PvE Voorbeeld Waar Wie Wat Moet door een deur kunnen Eenvoudig in de bediening Wat Kniehoek meten Hoogte max. 1,95 m Breedte max. 0,80 m Instructietijd max. 30 minuten Bedieningstoetsen 20 mm breed Keuzemenu’s niet meer dan 3 niveaus diep Maximale uitslag 150 graden Nauwkeurigheid 1 graad Reproduceerbaarheid 1 graad
Stap B: Bedenk Oplossingen Vind voor elke “Wat” meerdere oplossingen. Geen gedachte is te gek! Morfologisch Schema Houding romp vastleggen liggend staand zittend zwevend Bovenbeen fixeren riem klittenband klem gewicht Onderbeen fixeren Uitlijnen met knie Kniehoek meten Kniemoment meten Moment leveren
Brain Writing Brain Writing Brain Writing Houding romp vastleggen liggend staand zittend Bovenbeen fixeren riem klittenband klem gewicht Onderbeen fixeren schoen Uitlijnen met knie instelling zelfinstellend Kniehoek meten Kniemoment meten Moment leveren Brain Writing Brain Writing Brain Writing
Brain Writing Bedenk drie methodes om …… Maak drie schetsen / beschrijvingen van deze ideeën op de bovenste regel Geef het blaadje door aan je buurman/vrouw Ga verder vanaf de onderste drie ideeën schets drie nieuwe ideeën op de regel eronder The sky is the limit!
Houding romp vastleggen liggend staand zittend Bovenbeen fixeren riem klittenband klem gewicht Onderbeen fixeren schoen Uitlijnen met knie instelling zelfinstellend Kniehoek meten hoekmeter Optisch tracken versnellingsmeter beeldherkenning Kniemoment meten drukmeting weegschaal krachtopnemer Moment leveren rem remmende motor veer
Stap C: Ontwerp Uitwerken Kies zoveel als mogelijk de deeloplossingen die het beste voldoen aan eisen en wensen! Voeg deeloplossingen die goed bij elkaar passen samen tot enkele eindontwerpen. Doe dit eventueel afzonderlijk of thuis. Kies het beste eindontwerp!
Oplossing Biodex Houding romp vastleggen Bovenbeen fixeren Onderbeen fixeren Uitlijnen met knie Kniehoek meten Kniemoment meten Moment leveren
Houding romp vastleggen liggend staand zittend Bovenbeen fixeren riem klittenband klem gewicht Onderbeen fixeren schoen Uitlijnen met knie instelling zelfinstellend Kniehoek meten hoekmeter Optisch tracken versnellingsmeter beeldherkenning Kniemoment meten drukmeting weegschaal krachtopnemer Moment leveren rem remmende motor veer
Conceptkeuze Ieder groepslid stelt een totaalconcept samen Schetsen en presenteren aan de rest van de groep Kies beste drie Beschrijf deze: welke deeloplossingen hoe werkt het wat zijn sterke en zwakke punten
Methode 1: Puntentoekenning • Breng (vertegenwoordiging van) alle belanghebbenden (Wie) bij elkaar • Presenteer alle alternatieven via tekening/schets/model • Geef iedere deelnemer vijf gekleurde stickers • Iedere deelnemer verdeelt de stickers naar eigen voorkeur • Alternatief met meeste punten is “beste” ontwerp
Methode 2:Filteren • Zet de eisen op volgorde van afnemende belangrijkheid • Per eis nagaan: welk ontwerp voldoet, welk voldoet niet • Ontwerp voldoet niet valt af en wordt niet verder beoordeeld • Alternatief dat overblijft is “beste” ontwerp
Filtermethode (II) Drie concepten : Concept 1 Concept 2 Concept 3 Eis4 OK OK OK Eis1 OK OK OK Eis2 X OK OK Eis3 OK X
Succes Wat de klant vroeg Wat de projectleider begreep Wat de vertegen-woordiger beschreef Wat werd gefactureerd Wat de klant eigenlijk wilde