15-7-2014Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Universiteit Twente meets SG Twickel Zoeken in grote tekstbestanden Mariëlle Stoelinga.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Advertisements

Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
LEES DIT VOOR JE AAN JE PRESENTATIE BEGINT ALGEMEEN
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
vergelijkingen oplossen
Presentatie Machten,Wortels & Ontbinden Deel 1
om deze presentatie uit te voeren
WISKUNDIGE FORMULES.
Welkom bij Projectmanagement
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Universiteit Twente meets SG Twickel Zoeken in grote tekstbestanden
Professionele ontwikkeling
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Workshop: Geheimschrift op de TI-83+
Verhoudingstabel Er is een voorraad laxeermiddel. Die oplossing bevat 15% natriumsulfaat. Dit betekent: 15 gram per 100 mL oplossing. Kinderen krijgen.
Een plant op de kaart zetten
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Cybersecurity puzzelen aan en mét computers Erik Poll
Al doende leren training docenten
pijl rechts volgende; pijl links terug
Enquête.
LEES DIT VOOR JE AAN JE PRESENTATIE BEGINT ALGEMEEN
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De weegschaal methode Een goede methode om vergelijkingen mee op te lossen Klik linksonder op deze knop om presentatie te starten. volgende VMBO - Wiskunde.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Quiz Start.
Door Berdien de Wilde & Jacinta Hebers
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
In het spoor van Frank © Koen Sergeant. Vraag 1  Vorm een zo lang mogelijk woord met de letters: N, i, i, r, t, t, o, t, a, e, m, u, s.
Even voorstellen : Groep 3b
Een werkstuk maken.
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 2
groep 5 16 groep 6 11 groep 7 3 groep 8 13 "Wij zien in ICT een oplossing om tot SlimFit te komen." groepsleerkrachtstagiaireklassenassistent ratio 1.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag top-down decompositie Opdrachten:
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
RAAR of WAAR Mediabegrip week 41/42.
Bewijs verzamelen. Wat gaan we doen vandaag? Voorbeeldverhaal Afloop van het verhaal Uitleg over bewijs verzamelen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Sleutels, codes en aanwijzingen
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Universiteit Twente meets school Zoeken in grote tekstbestanden Mariëlle Stoelinga.
Schokkende beelden in de media Media begrip week
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
WOORDEN 5.7 VERSTERKINGEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Herhaling: Wat een samenstelling is 2.Wat een versterking is van een bijvoeglijk naamwoord.
Les cours de Français HB groep.
Lesbrief 2 Magazijnen.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Kennismaking met programmeren
Spelling woorden met lange klank
Kennismaking met programmeren
Communicatie 4e les.
Kennismaking met programmeren
Thema 4: Zo bereik je meer
Slim tellen.
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Slim tellen.
Hoofdstuk Hoofdstuk 8 Licht Wat gaan we vandaag doen? Opening
Python – For loop + strings
Transcript van de presentatie:

Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Universiteit Twente meets SG Twickel Zoeken in grote tekstbestanden Mariëlle Stoelinga Universitair Hoofddocent Informatica Universiteit Twente

2 Agenda: wat doen we vandaag?  Iets over mijzelf en de universiteit  Gastles:  zoeken in grote tekstbestanden  wiskunde zonder getallen  Inhoud  uitleg (10 min)  opdrachten + oplossingen (30 min)  Terugblik  samenvatting  werkt het echt?  Pak schrift & pen  Bij vragen: vinger opsteken  Als ik praat, dan zijn jullie stil  Opdrachten (straks!) in groepjes van 2

Onderwijs testtechnieken software modelleertalen afstudeerscripties vandaag: 1 st jaars vak Onderzoek bedenken nieuwe wiskunde beter besturen robots beter/sneller testen software Management team wetenschappers projectleider onderzoek buitenlandse congressen UT: na VWO of HBO; Saxion: lectoren 1. Marielle Universiteit Twente:

4 2. Gastles: zoeken in grote tekstbestanden Wiskunde ontmoet Taalkunde Wat gaan we doen?  snel & efficiënt zoeken  wiskunde zonder getallen  1 ste -jaars vak universiteit Hoe gaan we te werk? 1.Uitleg  waarom zoeken in grote tekstbestanden  methode 1: dom zoeken  methode 2: slim zoeken 2. Opdrachten  bespreking oplossingen 3. Samenvatting

5 Zoeken in grote tekstbestanden: waarom? Iemand een idee waarom zoeken reuze handig is ?

6 Zoeken in grote tekstbestanden: waarom? Personen zoeken op Facebook Google:100 miljoen zoektermen per dag Conclusie: zoeken moet snel en efficient zijn Zoeken in grote tekstbestanden: waarom? Twitter: zoektermen per dag Moet zeer up-to-date zijn Google:100 miljoen zoektermen per dag

7 Zoeken in grote tekstbestanden: waarom?  Woordzoekers oplossen  Van links naar rechts  Geen $$$, wel leuk ananan ascoca cocada kokosa nanasc ananas cacao cocacola kokos pinacolada

a s a s a n n a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n a n a a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n n a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n a n a a n a a s a n a s a n n a s n a s a s a n n a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n s n a a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n n a n a s a n a s a n n a s n a a a a a n n a s n a s a s a n a n a a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n n a a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n a n a a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n n a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n a n a a n a s a n a s a n a n a s n a s a s a n n a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n a n a a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n n a n a s a n a s a n a a a a n a s n a a n n s a s n a n a n a n a n a s n a s a n a s a n n a s n a s a s a n n a n a a n s a n a s n a s n a s a s a n a n a a n a s a n s a n n a s n a s a s a n n a a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n a n a a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n n a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n a n a a n a s a n a s a n n a a s a n a s a s a n n a n a s a n a s a n n a s n a a n a s a n a s a n a s a 8 Zoeken in grote bestanden: hoe ZOEK ananas IN

9 Zoeken in grote bestanden: hoe s a s a n a n a n a s a n a s a n n a s n a Methode 1: dom zoeken a n a n a s  Mensen zien woorden ineens  Computers kunnen alleen letter voor letter zoeken a n a n a s Yesss!

10 Zoeken in grote bestanden: hoe kan het slimmer? s a s a n a n a n a s a n a s a n n a s n a foute letter Je ziet hier al een gedeelte van het goede woord. Dat kunnen we slim gebruiken! Hoe kunnen we slimmer zoeken?

Zoeken in grote bestanden: hoe kan het slimmer? Methode 2: slim zoeken  Gebruik een diagram  Lees letters uit tekst en volg de pijlen  “Happy” bereikt = woord gevonden  Geen “happy” bereikt = woord komt niet voor n,s aananaanananana Tot nu toe gelezen letters vh woord a s n,s a s a na na s n a Foute letters: Met n of s terug naar begin Slim: ananan Goede letters naar :

Opdrachten:  opdracht 1,2,4:  in groepjes van 2  5 minuten werken  dan bespreken  opdracht 3:  klassikaal

Terminologie: wat is wat? n,s aananaanananana a s n,s a s a na na s n a “Bolletje” Toestand Engels: state Pijl (toestands)overgang / transitie Engels: transition label letter Diagram automaat graaf met labels

Opdracht 1: n,s aananaanananana a s n,s a s a na na s n a s a s a a n s a n a n a n a s a n n a s n a  Zoek het woord ananas in onderstaande tekst  Maak gebruik van het diagram

15 Opdracht 2:  Maak zelf het diagram voor het woord cacao  Letters: c,a,o ccacaccaca a a ca ca o c a cacao Oplossing: Dus:  Begin met goede woord  Schrijf gelezen letters bij elke positie  Maak pijlen voor foute letters  Controleer of je, bij elke positie, alle letters hebt

16 Opdracht 3 (klassikaal):  Maak een diagram dat uitzoekt of een tekst  OF het woord “pen”  OF het woord “nep”  OF allebei bevat  Letters: e,p,n e ppepen p a p en e e n ne nep e n e n e p n p

17 Opdracht 4:  Maak een diagram dat uitzoekt of een tekst 3 (of meer) a’s bevat  Letters: a,b,c 1 a2 a’s b,c aa a 3 a’s Oplossing: b,c 0 a‘s

18 Terugblik Samenvatting  Zoeken in teksten is belangrijk  bv Google, Twitter, Facebook, MS Word  Met diagrammen kun je efficient zoeken in teksten  Is dit wiskunde?  Slimme / snelle methoden om problemen op te lossen  Niet altijd met getallen  Gebruikt Google dit echt?  Google houdt methoden geheim  Andere toepassingen (bv grep in Linux) gebruiken het zeker

Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 19 Bedankt voor jullie aandacht & tot ziens! UT begeleidt ook profielwerkstukken

Opdracht 1: antwoordvel n,s aananaanananana a s n,s a s a na na s n a s a s a a n s a n a n a n a s a n n a s n a  Zoek het woord ananas in onderstaande tekst  Maak gebruik van het diagram

21 Opdracht 2: antwoordvel  Maak zelf het diagram voor het woord cacao  Letters: c,a,o

22 Opdracht 4:  Maak een diagram dat uitzoekt of een tekst 3 (of meer) a’s bevat  Letters: a,b,c